Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: van Schwarzburg naar Baden-Baden
Pagina's: [1] 2 3 ... 7   Omlaag
Print
Auteur Topic: van Schwarzburg naar Baden-Baden  (gelezen 59941 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Gepost op: 17 April 2012, 12:17:33 »

ben intussen al een mooi tijdje met mijn baan bezig. Een goede naam voor de baan opzich vind ik lastig, maar aangezien er op de baan 3 stations gaan komen,
1 Schwarzburg, een middelmatig doorgangs station.
2 Baden-Baden, een groot kopstation.
3 <nader te bepalen> klein kopstation met industrie.

heb ik het topic hier maar zolang vernoemd naar de 2 bekende stations.

De baan is intussen geruime tijd in opbouw. ben iemand die soms snelle sprongen maakt, maar vervolgens ook lange tijd stil kan liggen omdat er gewoon gereden wordt, en niet echt veel opbouw. Toch hebben we intussen wat aankleding gemaakt, en is het niet meer alleen een trein die over planken rijd. Mede daarom zit ik al langere tijd te denken om er eens een topic over te starten met de huidige gang van zaken. Vandaar mijn poging.

Het idee achter de baan:
Niet gericht op iets in het echt, maar volledig mijn weergave van de werkelijkheid.
heb redelijk wat treinen, en zie ze graag zoveel mogelijk op de baan, beschikbaar om te rijden. Dus heb ik redelijk wat ruimte nodig op mijn schaduwstation.

Daarnaast vind ik een doorgaand station mooi om het treinverkeer, en de mogelijkheid dat er van alles beweegd zonder dat je zelf iets hoeft te doen. Mooi afwisselend treinverkeer over het station.

Voor het rangeerwerk is een kopstation interessant. Loks afkoppelen, naar draaischijf, andere lok voor de trein en klaar voor vertrek. Hier moet ook mogelijkheden zijn om goederentreinen uit te rangeren, wat goederen overslag.
En natuurlijk de grote lokverzorging.

Voor mijn kleine loks is een lokaalspoortje met een klein stationetje een mooie optie.

Daarnaast moeten ook de kinderen aan hun trekken kunnen komen, en lekker op een eigenstukje ervaring opdoen met deze hobby. Wat mij vanuit mijn jeugd ook bijgebleven is, en als zeer positief ervaren, de mogelijkheid om al vroeg treinen uit te wisselen met de baan van mijn vader. Hierdoor kun je met een klein beetje materieel toch een afwisselend beeld krijgen op de baan.

Verder natuurlijk wat standaard regels zoals daar zijn:
Scherpe bochten zo veel mogelijk buiten beeld (redelijk gelukt, kinderbaan is een uitzondering hierop)
Overal bij kunnen ( en ondanks het drukke sporenplan kan ik inderdaad overal bij, deels doordat onderdelen weg te halen/klappen zijn )

Het rijdend materieel
Mijn voorkeur gaat uit naar het stoomtijdperk, waarbij ik me niet al te strak aan 1 tijdperk hou. Zolang het stoom is past het bij elkaar. Daarnaast heb ik ook wel wat diesels, daarbij probeer ik me wel te beperken tot tijdperk III

Een enkele elektrische lok vanuit tijdperk 3 spreekt mij ook wel aan, maar vind wel dat ik dan ook bovenleiding moet hebben, en dat over de gehele baan vindt ik dan weer niets omdat de stoom dan niet zo mooi uitkomt. Als oplossing heb ik op 1 van de stations een stukje smalspoor. Dat wil ik dan te zijnertijd van bovenleiding voorzien, zodat daar een krokedil op kan rijden. Een stukje van de rails ligt daarvoor al wel, maar een lok daarvan heb ik nog niet. enkel 1 personen wagen.

Het sporenplan:
De wensen zijn nogal fors, dat is mij bekend. De totale ruime die ik beschikbaar heb valt binnen de 4.4m X 3.3m, waarbij op bepaalde punten ook nog rekening gehouden moet worden met schuin dak. Dus niet echt heel groot voor dit wensenplaatje. Toch heb ik een baanplan kunnen bedenken waarbij het allemaal mogelijk is. Door in lagen en zones te werken is het mogelijk veel te doen op de relatief kleine ruimte, waarbij er ook nogaltijd ruimte is voor andere zaken dan alleen maar rails.

Op de onderste laag heb ik 2, in elkaar verweven schaduwstations.
1 van 12 sporen waarvan de laatste altijd vrij moet blijven als doorloop spoor, en toegang tot het tweede kleinere schaduwstation van 9 sporen. Aan het eind van dit schaduwstation komt ook het eerste schaduwstation weer terug. (misschien is het geheel ook als 1 groot schaduwstation te zien, toch zie ik het zelf graag als 2 )
schaduwstation 1 heeft 1 extra lang spoor, voor de echt lange trein, de andere sporen zijn ook al redelijk lang, en treinen met meer dan 20 wagen, of een personen trein met 7 lange 4 assige rijtuigen kunnen hier zonder probleem een plaatsje vinden.
Schaduwstation 2 is wat beperkter in de lengte voor de kortere treinen.


Vanuit de schaduwstations kunnen er keuzes gemaakt worden. Als eerste is er de verbinding met de kinderbaan, waar ook afzonderlijk rondgereden kan worden ( de baan in werkelijkheid is iets anders wegens wat zijsporen bij een station, maar de plannen van de kinderen zijn intussen weer veranderd, en de baan zal dus weer wijzigen, voor het gemak in mijn overzich is dit enkel een rondje )

Als de trein verder rijd kan er gekozen worden voor de klimspiraal naar boven naar de stations, of beneden blijven en het schaduwstation weer inrijden.
Het 2 sporig deel onderaan is in zicht en heeft reeds aankleding. Het schuine deel is op een opklapbare brug voor de deur.

Als de trein naar boven gaat komt deze via een klimspiraal op het paradespoor naar de anderekant van de kamer.


Hier komt na een halve lus, het spoor station Schwarzburg binnen. Ondanks dat er 2 sporen rechts het station binnen komen zie ik dat als 2 enkele sporen die elke een andere kant op gaan. Hierdoor is op beide sporen dus 2 richtingsverkeer mogelijk wat voor een afwisselend rijbeeld zorgt.
Ook zit er aan de rechterkant een aansluiting naar een klein schaduwstation. De treinen kunnen van Schwarzburg hierheen rijden, en andersom, vanuit het schaduwstation via station Schwarzburg, de rest van de baan weer op.

Als laatste heeft de trein de mogelijkheid langs het station door te rijden richting de andere kant van de kamer, hierbij blijft de trein dus buitenbeeld, en komt vanuit de andere kant station Schwarzburg binnen.

Ook aan de linkerkant van Schwarzburg zie ik de twee sporen als 2 enkelsporige aansluitingen.

bij vertrek vanuit Schwarzburg links heeft de trein de mogelijkheid te keren en weer vanuit links station Schwarzburg binnen te rijden. Ook kan de trein rond rijden, en weer van rechts station Schwarzburg binnen te rijden. Of de trein rijd rond, en kiest aan de rechterkant weer voor het hoofdspoor naar beneden naar de schaduwstations.

Als laatste zijn er vanuit beide vertrekkende sporen aan de linker kant van Schwarzburg, mogelijkheden om de sporen verder naar boven te kiezen naar het kopstation Baden-Baden.

De twee sporen naar Baden-Baden komen in zicht, met een bergkam er tussen waardoor ze als het ware beide in een verschillend dal zitten. Mede hierdoor is ook het uiteindelijke sporen plan vrij rustig.

Aan de linker kant is er ook nog een aftakking naar kleine lokverzorging. 1 spoor die een lokloods binnen rijd, in de lokloods is vervolgens een wissel met de mogelijkheid 3 treinen neer te zetten. Hierdoor kan een binnen komende lok verwisseld worden door een andere lok, zonder dat er in zicht veel ruimte nodig is om de loks ook te plaatsen.

Als de trein aan de rechterkant Schwarzburg verlaat heeft de trein dus de mogelijkheid te vertrekken naar beneden naar de schaduwstations. De trein kan echter ook kiezen om boven te blijven, en aan de linkerkant Schwarzburg opnieuw binnen te rijden.

Tot hier ligt het railplan er al, en wordt er al druk mee gereden.
De rest is nog toekomst muziek, en kan in de praktijk nog wel een beetje aangepast worden.

Op het eerste spoor van station Schwarzburg is een combinatie met smalspoor gemaakt (groen op de tekening ). aan het eind van het spoor gaat het smalspoor zijn eigen kant op. Heeft nog een klein eigen kopspoortje op het station, en verdwijnt vervolgens ook de tunnel in naar een nog te bouwen 3 sporig eigen schaduwstation.

Als laatste gaan er dus 2 afzonderlijke sporen verder naar boven naar station Baden-Baden.


Doordat ik ook hier de sporen weer als 2 afzonderlijke enkelsporige trajecten zie kunnen er dus gelijktijdig 2 treinen binnen komen op station Baden-Baden, of 2 tegelijk vertrekken, of 1 binnen komen en 1 vertrekken.
De sporen komen hier achter de grote lokloods langs, over de wisselstraat richting de stationsporen.
Het station bestaat uit een 3 tal sporen voor personen vervoer, 2 voor goederen vervoer, met daarnaast nog wat bedrijfsporen voor goederen overslag. Wat dat precies gaat worden is nog niet bekend.
Vervolgens kan er via de lokverzorging naar de draaischijf gereden worden.
het stukje links van het station, voor het schuine deel, en dus voor de deur, wordt een optioneel deel, die weg te halen is zodat de kamer goed toegankelijk is. Door de wisselverbindingen op re rest van het station, is het ook mogelijk zonder dit deel toch te rijden op het station. Maar als we het wel plaatsen kan een lok die binnen komt al makkelijker naar de logverzorging, dan wel kunnen er langere treinen binnen komen.

Als laatste is er achter de lokloods nog een extra aftakking die via wat bruggen over de hoofdbaan richting een klein kopstation links in de kamer gaat. Hier komt ook een bedrijfsaansluiting voor het nodige rangeer werk. Daarnaast is in die hoek ruimte voor een stad.

Zoals gezegt, dit laatste gedeelte is nog in opbouw. Hier kunnen wel wat veranderingen nog gaan optreden. Zo zal er nog wel wat schuifwerk plaatvinden om de sporen van de lokverzorging goed uit te laten komen. Is er nog de mogelijkheid om achter de loods in de hoek een kopspoortje te maken om een lok klaar te zetten, of een extra uitloop spoor te maken.

Als zichtbaar gedeelte komen we dan op het volgende:


Daarnaast dus ook de kinderbaan, die er onder ligt, en zoals een module op beurzen van een "dak/lichtlijst" is voorzien.

Tot zover de eerste bijdrage van het idee. Zoals gezegt begint de baan intussen ook kleur en natuur te vertonen, en zal binnen kort ook daarvan wat foto's plaatsen om een indruk te krijgen van het geheel.

Groet,
Roelco
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #1 Gepost op: 17 April 2012, 12:24:37 »

Indrukwekkend sporenplan! Ik zie uit naar de foto's die je in het vooruitzicht stelt.

Groet,
Ruud
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #2 Gepost op: 17 April 2012, 12:40:43 »

Interessant en -inderdaad- indrukwekkend sporenplan.
Ben benieuwd naar de hier op volgende update's.  Smiley

Mvg,

Romar
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #3 Gepost op: 17 April 2012, 14:12:57 »

Hierbij dan de eerste paar foto's:

De eerste de uitgang van station Schwarzburg aan de rechterkant van de sporenplan.
De tunnelportaal, gemaakt van dasklei. De rotsen van gips. Hogere begroeiing moet nog aangebracht worden, en mijn begrasser heeft intussen een update gehad, en zal hier en daar ook nog even wat bij betrokken gaan worden.


1 wisselaandrijving aan deze kant moet nog veranderd worden naar een aandrijving onder de tafel. Maak ik gebruik van zowel geheugendraad aandrijvingen, als servo aansturing.
Daarnaast reeds beetje begonnen met de kabelgoten voor de sturing van de seinen/wissels, alvorens de ballast aan te brengen.

De armseinen staan aan deze kant van het station reeds op hun plaats.

Hierbij nog wat meer een overzichtsfoto richting dezelfde kant van het station.


Hierop is ook de aansluiting van de smalspoorbaan op het eerste stations spoor te zien, en achter in de hoek het kleine schaduwstation. Daarboven komt dus nog een plaat voor de lokverzorging en wisselstraat van station Baden-Baden.

Vervolgens nog een foto van de andere kant van station Schwarzburg, de beginnende contouren van de berg, met op de achtergrond al wat stadsgebouwen. Op de berg is vervolgens een laag gips gekomen.



Stationsgebouw Schwarzburg, mijn eerste bouwdoos die ik ook echt bewerkt hebt om de plastic look er af te krijgen. Wel eerst wat getest op bestaande gebouwen, maar hierbij alles van te voren bewerkt. Met een toch wel mooi resultaat al zeg ik het zelf:


Links de bewerkte voorkant, rechts zoals de kleur eerst was gezien op een onbewerkte achterkant.
Wel een hele klus zo om het gebouw te maken, maar je krijgt dan ook wel echt iets moois. Maar goed, de baan hoeft ook niet in een paar dagen klaar, ik zie dit echt als een 10jaren plan.

Groet,
Roelco
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #4 Gepost op: 17 April 2012, 14:52:12 »

Snelle actie, met die foto's Wink. Je krijgt meteen al een goede indruk van je baan en de aankleding ervan.

Groet,
Ruud
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #5 Gepost op: 17 April 2012, 15:48:27 »

Even kijkende naar de tweede foto, het spoor links van de zuren wagen, dit gaat gecombineerd normaal- en smalspoor worden?
Er komt daar dus nog een tweede spoorstaaf tussen te liggen? (zie ik die al liggen links van het spoor?)

Als ik dan weer even naar het baanplan kijk, zie ik dat het smalspoor nog niet helemaal klopt volgens tekening, kan dat? Er gaat nog een wissel aan de aftakking normaal- smalspoor geplaatst worden?


Dit even voor me eigen oriëntatie, even checken of ik goed zit te kijken. Wink Grin

Mvg,

Romar
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #6 Gepost op: 17 April 2012, 18:11:40 »

Romar,

Ja dat klopt, op deze foto zit het smalspoor/normaalspoor wissel er al in, de derde rail nog niet. Intussen hier in werkelijkheid al wel, net als dat extra wissel voor vertakking van het smalspoor zodat dat weer klopt met het baanplan.

Roelco

Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #7 Gepost op: 18 April 2012, 11:01:09 »

Als vervolg op Foto 3, hier en later stadium van diezelfde hoek:


Foto 5: lok verzorging Schwarzburg

Zoals te zien zitten hier ook nog de wisselaandrijvingen boven de tafel. Die zullen allen verdwijnen onder de tafel. De tunnel aan deze kant is volledig weg te nemen zodat ik daar eventueel beter bij kan. Deze moet nog een laagje dasklei krijgen voor het echte tunnel idee.

Ook de lok loods is te verwijderen waardoor ik bij het wissel in de lok loods kan, en bij de 3 sporen die vandaar in de berg onder de stad verdwijnen.

verder is er een trap richting de watertoren, en kan er achter de watertoren langs gelopen worden om via een bergpad in de stad te komen.

De lok loods moet ook nog deuren krijgen, en verder lok verzorging in de form van een waterkraan, een kleine kolen kraan, en ergens tegen de berg een kleine kolen bunker.

En een iets meer detail foto van het gebied naast de lok loods:

Foto 6: gebied naast de lok loods in Schwarzburg

De boom is nog een kale versie, die moet nog bewerkt worden en blaadjes krijgen. Was hier vooral beetje voor het idee.

Vervolgens dezelfde berg, maar dan vanaf de andere kant van de baan:

Foto 7: zicht op de stad

Ook hier nog in een vroeg stadium, zonder gipslaag, links in de stad al wel de eerste ideeën voor het kleine station.
Helemaal rechts zijn de twee tunneluitgangen te zien die naar Baden-Baden zullen gaan, met in het midden de ruimte voor de bergkam. Daaronder liggen dus nog 2 sporen. De bergkam zal uit 2 losse onderdelen bestaan die weg te nemen zijn zodat ik in nood bij de sporen er onder kan.
Ook de stad is verdeeld in 2 losse platen die 1 voor 1 weg te nemen zijn zodat ik ook daar bij het spoor er onder kan. Voor kleine problemen, als een ontspoorde wagen kan ik er ook wel van onderaf bij terwijl de platen er op liggen, maar mocht groot onderhoud nodig zijn dan kan het dus nog wat toegankelijker gemaakt worden.

Groet,
Roelco
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #8 Gepost op: 20 April 2012, 10:51:27 »

Het stationsgebouw van Schwarzburg is intussen in een ver gevorderd stadium. Nog wat kleine puntjes op de spreekwoordelijke i zetten. Maar hier al vast wat vervolg foto's van de bouw.


Foto 8: hoofdgebouw station Schwarzburg hoe het ongeveer moet worden.

De verschillende delen even samengevoegd. de schoorstenen zijn intussen vervuild, maar nog niet vast op hun plaats, het dak moet nog een behandeling ondergaan.


Foto 9: Hoofdgebouw station Schwarzburg meer definitief.

Hier heeft het dak intussen ook een behandeling gehad, en is de buitenverlichting ook van echte lampjes voorzien.
Wel een heel gepriegel zowel die kleuren op dak aanbrengen, als ook die verlichting maken.


Foto 10: Station Schwarzburg in zijn totale opstelling.

Hierbij een foto van de andere kant van het volledige stationsgebouw. Voor het perron heb ik een MDF plaat gebruikt zodat ik niet de verschillende onderdelen met een naad er tussen heb. Dit moet natuurlijk nog wel behandeld worden. Op de rand moet een tegelrand komen voor het instappen. De rest wordt een soort van zand/grind bedding.
Aan deze kant moet er ook nog verlichting aangebracht worden.


Foto 11: Station Schwarzburg, de wachtruimte wordt intussen al gebruikt.

De eerst passagiers staan intussen te wachten op de treinen. Nog even tijd om de krant te lezen alvorens de juiste trein binnen zal rijden.


Foto 12: Station Schwarzburg op zijn uiteindelijke locatie.

Een mooi gebouw, de eerste keer dat ik ook het durven vervuilen, maar ben best tevreden met het eind resultaat. De wachtruimte moet nog verlichting krijgen, en bij de deur aan de rechterkant moet de buiten verlichting nog aangebracht worden.

Een plan om de achterkant van het gebouw open te houden, en daarin een bediening voor dit stationsgedeelte te maken heb ik laten varen. Vond dat toch wat zonde van het gebouw, en leek toch iets minder handig in de bediening.

Groet,
Roelco
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #9 Gepost op: 20 April 2012, 14:07:11 »

Je station ziet er mooi uit! Ik heb ervoor gekozen om het dak niet te kleuren met geel-zwart/bruine accenten, zoals jij, maar dit oogt toch ook wel fraai.

Groet,
Ruud
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #10 Gepost op: 23 April 2012, 13:32:54 »

Ook bij Foto 7 is er intussen al meer gebeurd.
Als eerste is het geheel van een laagje gips en wat rotspartijen voorzien:

Foto 13: Berg voorzien van gips.

Deze is vervolgens wat op kleur gebracht:

Foto 14: Berg op kleur.

Daar waar gras moet komen een groen onder kleur. Daar waar meer rotspartijen komen met grijs als hoofdkleur bezig geweest.

En eens kijken of het een beetje staat om er een klein kapelletje neer te zetten:

Foto 15: Klein kapelletje op de berg.

Natuurlijk moet het geheel nog wat meer een natuur indruk krijgen. Als eerste maar eens kijken of we pad kunnen maken zodat mensen het kapelletje ook kunnen bereiken via een mooie wandeling:

Foto 16: Berg pad

Ziet er wel redelijk uit, maar is het natuurlijk nog niet helemaal. Ligt te schuin nog, gras moet er nog omheen, hier en daar wat stenen in het pad verwerken.
Nadat ik mijn begrasser een beetje heb opgewaardeerd kon ik dat ook eens proberen hier:


Foto 17: Berg pad met gras

De steentjes zijn 1 voor 1 met een pincet aangebracht. Er moet nog wel wat extra komen, hier en daar wat struikgewas rond het pad, De rotspartijen links en rechts moeten nog meer verborgen gaan worden achter struiken/bomen, maar op zich ben ik hier best tevreden mee.


Foto 18: Opnieuw het kapelletje

Een laatste foto voorlopig van het gebied voor het kapelletje. De begrasser doet het wel goed. De gras sprieten komen mooi overeind te staan. Dit gedeelte van de berg moet voorzien worden van naaldbomen. En hier en daar nog wat struiken/lage begroeiing.

Groet,
Roelco
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #11 Gepost op: 23 April 2012, 13:40:05 »

goed bezig. :duim-omhoog-icoontje:  Grin
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #12 Gepost op: 23 April 2012, 13:43:51 »

Mooi!

Groet,
Ruud
Gelogd
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #13 Gepost op: 24 April 2012, 16:09:56 »

begint er goe uit te zien
Gelogd
Bjorn van der Meulen
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 332


Oost-Europafanaat


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 24 April 2012, 16:29:10 »

Oei, dat is niet lelijk! Welke vezellengte is dat?

mvg Bjorn
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof"

Mijn modelspoorgeneuzel --- Updeet 9-9-2014: Station Kartuzy (PL)
<--------------------------------------
Pagina's: [1] 2 3 ... 7   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: van Schwarzburg naar Baden-Baden
« vorige volgende »
Ga naar: