ben intussen al een mooi tijdje met mijn baan bezig. Een goede naam voor de baan opzich vind ik lastig, maar aangezien er op de baan 3 stations gaan komen,
1 Schwarzburg, een middelmatig doorgangs station.
2 Baden-Baden, een groot kopstation.
3 <nader te bepalen> klein kopstation met industrie.
heb ik het topic hier maar zolang vernoemd naar de 2 bekende stations.
De baan is intussen geruime tijd in opbouw. ben iemand die soms snelle sprongen maakt, maar vervolgens ook lange tijd stil kan liggen omdat er gewoon gereden wordt, en niet echt veel opbouw. Toch hebben we intussen wat aankleding gemaakt, en is het niet meer alleen een trein die over planken rijd. Mede daarom zit ik al langere tijd te denken om er eens een topic over te starten met de huidige gang van zaken. Vandaar mijn poging.
Het idee achter de baan:Niet gericht op iets in het echt, maar volledig mijn weergave van de werkelijkheid.
heb redelijk wat treinen, en zie ze graag zoveel mogelijk op de baan, beschikbaar om te rijden. Dus heb ik redelijk wat ruimte nodig op mijn schaduwstation.
Daarnaast vind ik een doorgaand station mooi om het treinverkeer, en de mogelijkheid dat er van alles beweegd zonder dat je zelf iets hoeft te doen. Mooi afwisselend treinverkeer over het station.
Voor het rangeerwerk is een kopstation interessant. Loks afkoppelen, naar draaischijf, andere lok voor de trein en klaar voor vertrek. Hier moet ook mogelijkheden zijn om goederentreinen uit te rangeren, wat goederen overslag.
En natuurlijk de grote lokverzorging.
Voor mijn kleine loks is een lokaalspoortje met een klein stationetje een mooie optie.
Daarnaast moeten ook de kinderen aan hun trekken kunnen komen, en lekker op een eigenstukje ervaring opdoen met deze hobby. Wat mij vanuit mijn jeugd ook bijgebleven is, en als zeer positief ervaren, de mogelijkheid om al vroeg treinen uit te wisselen met de baan van mijn vader. Hierdoor kun je met een klein beetje materieel toch een afwisselend beeld krijgen op de baan.
Verder natuurlijk wat standaard regels zoals daar zijn:
Scherpe bochten zo veel mogelijk buiten beeld (redelijk gelukt, kinderbaan is een uitzondering hierop)
Overal bij kunnen ( en ondanks het drukke sporenplan kan ik inderdaad overal bij, deels doordat onderdelen weg te halen/klappen zijn )
Het rijdend materieelMijn voorkeur gaat uit naar het stoomtijdperk, waarbij ik me niet al te strak aan 1 tijdperk hou. Zolang het stoom is past het bij elkaar. Daarnaast heb ik ook wel wat diesels, daarbij probeer ik me wel te beperken tot tijdperk III
Een enkele elektrische lok vanuit tijdperk 3 spreekt mij ook wel aan, maar vind wel dat ik dan ook bovenleiding moet hebben, en dat over de gehele baan vindt ik dan weer niets omdat de stoom dan niet zo mooi uitkomt. Als oplossing heb ik op 1 van de stations een stukje smalspoor. Dat wil ik dan te zijnertijd van bovenleiding voorzien, zodat daar een krokedil op kan rijden. Een stukje van de rails ligt daarvoor al wel, maar een lok daarvan heb ik nog niet. enkel 1 personen wagen.
Het sporenplan:De wensen zijn nogal fors, dat is mij bekend. De totale ruime die ik beschikbaar heb valt binnen de 4.4m X 3.3m, waarbij op bepaalde punten ook nog rekening gehouden moet worden met schuin dak. Dus niet echt heel groot voor dit wensenplaatje. Toch heb ik een baanplan kunnen bedenken waarbij het allemaal mogelijk is. Door in lagen en zones te werken is het mogelijk veel te doen op de relatief kleine ruimte, waarbij er ook nogaltijd ruimte is voor andere zaken dan alleen maar rails.
Op de onderste laag heb ik 2, in elkaar verweven schaduwstations.
1 van 12 sporen waarvan de laatste altijd vrij moet blijven als doorloop spoor, en toegang tot het tweede kleinere schaduwstation van 9 sporen. Aan het eind van dit schaduwstation komt ook het eerste schaduwstation weer terug. (misschien is het geheel ook als 1 groot schaduwstation te zien, toch zie ik het zelf graag als 2 )
schaduwstation 1 heeft 1 extra lang spoor, voor de echt lange trein, de andere sporen zijn ook al redelijk lang, en treinen met meer dan 20 wagen, of een personen trein met 7 lange 4 assige rijtuigen kunnen hier zonder probleem een plaatsje vinden.
Schaduwstation 2 is wat beperkter in de lengte voor de kortere treinen.
Vanuit de schaduwstations kunnen er keuzes gemaakt worden. Als eerste is er de verbinding met de kinderbaan, waar ook afzonderlijk rondgereden kan worden ( de baan in werkelijkheid is iets anders wegens wat zijsporen bij een station, maar de plannen van de kinderen zijn intussen weer veranderd, en de baan zal dus weer wijzigen, voor het gemak in mijn overzich is dit enkel een rondje )
Als de trein verder rijd kan er gekozen worden voor de klimspiraal naar boven naar de stations, of beneden blijven en het schaduwstation weer inrijden.
Het 2 sporig deel onderaan is in zicht en heeft reeds aankleding. Het schuine deel is op een opklapbare brug voor de deur.
Als de trein naar boven gaat komt deze via een klimspiraal op het paradespoor naar de anderekant van de kamer.
Hier komt na een halve lus, het spoor station Schwarzburg binnen. Ondanks dat er 2 sporen rechts het station binnen komen zie ik dat als 2 enkele sporen die elke een andere kant op gaan. Hierdoor is op beide sporen dus 2 richtingsverkeer mogelijk wat voor een afwisselend rijbeeld zorgt.
Ook zit er aan de rechterkant een aansluiting naar een klein schaduwstation. De treinen kunnen van Schwarzburg hierheen rijden, en andersom, vanuit het schaduwstation via station Schwarzburg, de rest van de baan weer op.
Als laatste heeft de trein de mogelijkheid langs het station door te rijden richting de andere kant van de kamer, hierbij blijft de trein dus buitenbeeld, en komt vanuit de andere kant station Schwarzburg binnen.
Ook aan de linkerkant van Schwarzburg zie ik de twee sporen als 2 enkelsporige aansluitingen.
bij vertrek vanuit Schwarzburg links heeft de trein de mogelijkheid te keren en weer vanuit links station Schwarzburg binnen te rijden. Ook kan de trein rond rijden, en weer van rechts station Schwarzburg binnen te rijden. Of de trein rijd rond, en kiest aan de rechterkant weer voor het hoofdspoor naar beneden naar de schaduwstations.
Als laatste zijn er vanuit beide vertrekkende sporen aan de linker kant van Schwarzburg, mogelijkheden om de sporen verder naar boven te kiezen naar het kopstation Baden-Baden.
De twee sporen naar Baden-Baden komen in zicht, met een bergkam er tussen waardoor ze als het ware beide in een verschillend dal zitten. Mede hierdoor is ook het uiteindelijke sporen plan vrij rustig.
Aan de linker kant is er ook nog een aftakking naar kleine lokverzorging. 1 spoor die een lokloods binnen rijd, in de lokloods is vervolgens een wissel met de mogelijkheid 3 treinen neer te zetten. Hierdoor kan een binnen komende lok verwisseld worden door een andere lok, zonder dat er in zicht veel ruimte nodig is om de loks ook te plaatsen.
Als de trein aan de rechterkant Schwarzburg verlaat heeft de trein dus de mogelijkheid te vertrekken naar beneden naar de schaduwstations. De trein kan echter ook kiezen om boven te blijven, en aan de linkerkant Schwarzburg opnieuw binnen te rijden.
Tot hier ligt het railplan er al, en wordt er al druk mee gereden.
De rest is nog toekomst muziek, en kan in de praktijk nog wel een beetje aangepast worden.
Op het eerste spoor van station Schwarzburg is een combinatie met smalspoor gemaakt (groen op de tekening ). aan het eind van het spoor gaat het smalspoor zijn eigen kant op. Heeft nog een klein eigen kopspoortje op het station, en verdwijnt vervolgens ook de tunnel in naar een nog te bouwen 3 sporig eigen schaduwstation.
Als laatste gaan er dus 2 afzonderlijke sporen verder naar boven naar station Baden-Baden.
Doordat ik ook hier de sporen weer als 2 afzonderlijke enkelsporige trajecten zie kunnen er dus gelijktijdig 2 treinen binnen komen op station Baden-Baden, of 2 tegelijk vertrekken, of 1 binnen komen en 1 vertrekken.
De sporen komen hier achter de grote lokloods langs, over de wisselstraat richting de stationsporen.
Het station bestaat uit een 3 tal sporen voor personen vervoer, 2 voor goederen vervoer, met daarnaast nog wat bedrijfsporen voor goederen overslag. Wat dat precies gaat worden is nog niet bekend.
Vervolgens kan er via de lokverzorging naar de draaischijf gereden worden.
het stukje links van het station, voor het schuine deel, en dus voor de deur, wordt een optioneel deel, die weg te halen is zodat de kamer goed toegankelijk is. Door de wisselverbindingen op re rest van het station, is het ook mogelijk zonder dit deel toch te rijden op het station. Maar als we het wel plaatsen kan een lok die binnen komt al makkelijker naar de logverzorging, dan wel kunnen er langere treinen binnen komen.
Als laatste is er achter de lokloods nog een extra aftakking die via wat bruggen over de hoofdbaan richting een klein kopstation links in de kamer gaat. Hier komt ook een bedrijfsaansluiting voor het nodige rangeer werk. Daarnaast is in die hoek ruimte voor een stad.
Zoals gezegt, dit laatste gedeelte is nog in opbouw. Hier kunnen wel wat veranderingen nog gaan optreden. Zo zal er nog wel wat schuifwerk plaatvinden om de sporen van de lokverzorging goed uit te laten komen. Is er nog de mogelijkheid om achter de loods in de hoek een kopspoortje te maken om een lok klaar te zetten, of een extra uitloop spoor te maken.
Als zichtbaar gedeelte komen we dan op het volgende:
Daarnaast dus ook de kinderbaan, die er onder ligt, en zoals een module op beurzen van een "dak/lichtlijst" is voorzien.
Tot zover de eerste bijdrage van het idee. Zoals gezegt begint de baan intussen ook kleur en natuur te vertonen, en zal binnen kort ook daarvan wat foto's plaatsen om een indruk te krijgen van het geheel.
Groet,
Roelco