Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: van Schwarzburg naar Baden-Baden
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 7   Omlaag
Print
Auteur Topic: van Schwarzburg naar Baden-Baden  (gelezen 59938 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #30 Gepost op: 25 Oktober 2012, 14:22:45 »

Leuke update, ik denk dat dit wel eens iets moois kan gaan worden.  Smiley
Ben benieuwd naar het vervolg.

De wisselstaat boven de draaischijf ziet er ook mooi uit, veel mogelijkheden.

Mvg,

Romar
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #31 Gepost op: 25 Oktober 2012, 14:42:30 »

De wisselstraat heeft inderdaad behoorlijk wat mogelijkheden. Heb ook gezocht naar een oplossing waarbij er mogelijkheden open blijven op het moment dat er een trein binnen komt of weggaat.
Dit kan dan zijn een andere trein die tegelijk binnen komt of juist weggaat.
kan een rangeer actie zijn, kan een lok zijn die om moet rijden op de draaischijf te bereiken. Maar er moeten over de wisselstraat meerdere acties gelijktijdig uitgevoerd kunnen worden.

Of dat in de praktijk ook gaat gebeuren is natuurlijk nog even de vraag, maar de optie is er.

De volgende grotere actie ( naast het verder werken aan de kinderbaan ) is de wissel decoders op een eigen booster zitten. Nu zitten die nog op dezelfde als de baan. Een actie die wel wat tijd neemt, maar verder alleen onder de tafel zal gebeuren.

En daarnaast toch ook beetje kijken naar de aankleding. Heb nog een fruitboomgaard die aangelegd moet worden. En op eurospoor wat dennenbomen gekocht die nog een plaatsje moeten vinden op de baan.

Roelco
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #32 Gepost op: 26 Oktober 2012, 21:32:54 »

Intussen de hoek van de kinderen een beetje verder uitgewerkt:

Foto 30: Kinderhoek met achtergrond.

Ben geen kunstschilder, maar de achterkant valt me niet tegen. Helpt natuurlijk dat het een beetje een donker hoekje is. Wel moeten er nog wat bomen/struiken voor gezet worden zodat de achtergrond nog wat verdoezeld wordt.

En heb op verzoek ook maar gelijk wat strepen op de weg getekend.

Hierbij nog een overzicht foto van hoe de kinderbaan in de rest van de baan geïntegreerd is.

Foto 31: Totaal overzicht kinderbaan.

Hij loopt onder mijn eigen baan door, met er achter 1 van mijn schaduwstations. Die is vanaf de andere kant goed bereikbaar, dus geen probleem dat de "achterwand" hier dicht gemaakt wordt. Bij de baan er boven moet nog een stukje landschap met afwerking er voor. Voor de kinderbaan moet je dus wel even bukken om die te zien, maar voor de kinderen zelf is de hoogte precies goed.

Groet,
Roelco
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #33 Gepost op: 27 Oktober 2012, 20:09:25 »

Naar aanleiding van een ander draadje, hier een foto verslag van de reis van de 78:

De 78 staat al klaar op het station Schwarzburg voor vertrek. Snel alvast een foto voor de trein zo al vertrokken is.


Foto 32: BR78 staat klaar op spoor 1.

Tegen tijd dat we bij het station komen klinkt net de fluit voor vertrek van de trein.


Foto 33: BR78 klaar voor vertrek.

De fluit komt op een foto natuurlijk niet over. Maar bij mij langs het station wel. Dit is 1 van mijn sound loks Smiley. Met een mooi geluid zet de lok zich vervolgens in beweging, en kiest het linkse spoor het station Schwarzburg uit. Hopelijk verliezen ze onderweg niets, iemand heeft de deur niet helemaal afgesloten.


Foto 34: vertrek richting de tunnel.

Met een luide fluit verdwijnt de trein de tunnel in. Nu is het even geduld hebben. De trein gaat op weg om wat hoogte te winnen, en komt dan in omgekeerde richting nogmaals in beeld.


Foto 35: BR78 op het klimmende traject richting Badan-Baden.

Omdat het dan een klimmend traject is kun je goed horen dat de lok moet werken om hoger te komen. Een kenner hoort dus ook duidelijk als de lok weer uit de tunnel komt en zich naar boven zwoegt.

Niet veel later klinkt de luide fluit weer als de BR78 een kruising met een weg nadert. En vervolgens station Baden-Baden binnen loopt.


Foto 36: BR78 nadert een wegkruising.


Foto 37: BR78 loopt station Baden-Baden binnen.

Nu het klimmen achter de rug is laat de trein zich langzaam uitrollen langs het station.


Foto 38: BR78 staat op zijn eindbestemming op station Baden-Baden.

Nadat de wagens meegenomen zijn voor een volgende taak kan de 78 zich richting de draaischijf beven om te draaien en te wachten op zijn volgende opdracht.


Foto 39: BR78 op de draaischijf.


Vandaag ook het tweede spoor het station Baden-Baden binnen in gebruik genomen. Station zelf is nog niet zoals het moet worden, maar een tijdelijke oplossing om de oprit en het eerste deel van de wisselstraat te testen. Bovendien kan ik nu wat meer rangeer bewegingen maken, en nog wat meer treinen op de baan zodat we ook eens wat kunnen wisselen.

Ook een kleine aanpassing gemaakt in 2 sporen van mijn schaduw station. Heb vrij lange sporen. Treinen van ruim over de 2 meter zijn mogelijk. Maar er rijden ook behoorlijk wat korte treinen rond. En als die dan op z'n lang spoor staan is dat wel een beetje zonde. Dus voorlopig 2 sporen opgesplitst ( dat wil zeggen meer terugmeld punten gemaakt ) Nu nog kijken of ik het in koploper nu ook goed krijg zodat er 2 korte treinen kunnen/mogen staan, maar als het zo uitkomt ook 1 lange trein. Als dit beetje werkt kan ik dat bij nog een aantal sporen doen. Kan ik de capaciteit van mijn opbergsporen nog wat uitbreiden:).

Groet,
Roelco
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #34 Gepost op: 27 Oktober 2012, 22:49:39 »

Mooie reportage, Roelco! Ook je post ervoor vind ik interessant: mooi hoe je het kinderbaantje hebt geïntegreerd in je hoofdbaan. Zo kunnen de kids ook heerlijk meedoen met pa!

Groet,
Ruud
« Laatste verandering: 27 Oktober 2012, 22:52:05 door Ruud K » Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #35 Gepost op: 30 Oktober 2012, 22:37:33 »

Vandaag koploper maar eens aangepast zodat ik mijn capaciteit van mijn schaduw stations nog weer iets heb kunnen uitbreiden. op 1 lang spoor kunnen nu 2 korte treinen of 1 lange trein staan.

Max kunnen er nu 27 treinen in de schaduw stations staan.
5 met lengte 1 meter.
4 sporen met lengte van 1.10 meter of 2 sporen met lengte van 2.40
3 sporen met lengte van 1.20 meter.
6 sporen met lengte van 1.40 meter.
8 sporen met lengte van 2.40 meter.
1 spoor met lengte van 2.80 meter.

Wil nog een 3 tal sporen aanpassen zodat er max een 30 treinen kunnen staan.

Roelco
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #36 Gepost op: 30 Oktober 2012, 22:41:43 »

Van zulke hoeveelheden treinen met zulke lengtes kan ik alleen maar dromen! Veel succes met het samenstellen van mooie treinen. Ik zie er t.z.t. graag foto's van.

Groet,
Ruud
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #37 Gepost op: 15 November 2012, 09:49:57 »

De nieuwe aanwinst is binnen gereden op Schwarzburg. De BR50 van Roco met geluid. Schitterende lok.


Foto 40: BR50 binnen op Schwarzburg

Even later komt de trein in omgekeerde richting weer door Schwarzburg heen om zijn lading terug naar herkomst te brengen.


Foto 41: BR50 met trein op de terugweg door Schwarzburg

Zit uiteindelijk een mooi geluid in de lok. In eerste instantie wat problemen mee gehad wat uiteindelijk kwam omdat de speaker niet goed bevestigd was in het dak van de lok.
Nadat die goed was aangedrukt waren de problemen de wereld uit. De lok stond al langer op mijn lijstje. En nu kwam ik deze set tegen met de lok in mooie uitvoering, en al digitaal met geluid. Dus maar mee genomen. ondanks dat de set eigenlijk een tijdperk 4 set is. Wat lok betreft hou ik me niet zo aan die tijdperken.
Met de wagens probeer ik dat wel wat meer. Moet dus ook nog wel even wennen aan deze wagens. Met name de drie grotere dichte wagens.


Vervolgens ben ik ook nog wat verder gegaan met de baan om wat van de nieuwe bomen een vaste plaats te geven op de baan.


Foto 42: naaldbos voor kapelletje

Ze geven gelijk een wat voller beeld aan de berg en maken het geheel toch meer af.


Foto 43: Naaldbos voor kapelletje

Hier nog een vanuit de andere hoek het zelfde bos.

Roelco
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #38 Gepost op: 26 November 2012, 11:34:00 »

Intussen weer wat verder gegaan met de aankleding van de baan. Op foto 31 is te zien dat er nog een behoorlijk rots gedeelte onder het kapelletje is te zien, daar nog beetje gebroken door wat tijdelijke bomen er voor te zetten, maar dat moest natuurlijk nog wel echt bijgewerkt worden.

Daar ben ik van het weekend wat mee bezig geweest:

Foto 45: begroeiing van de helling

Met de begrasser eerst de vlakke delen van wat gras voorzien, daarna de steilere delen voorzien van groen. Op deze foto is het diepte gezicht nog wat slecht te zien. Dat gaat toch niet zo goed op de foto.
Wel geeft het een mooi overzicht weer.

Vervolgens nog 2 foto's gemaakt waarbij de zon lekker de kamer in scheen, en dan krijg je toch wat andere effecten.


Foto 46: De zon schijnt door de bomen

Nee aan sinterklaas doen we niet op de modelbaan, maar met de zon de kamer zo in geeft het wel wat meer diepte werking. De rotsen zijn zo mooi begroeit, maar ook de kale rotsen komen her en der nog mooi door het groen heen. Omdat ik hier onderaan ook stukken met de begrasser heb gedaan had ik de rails er tijdelijk weggehaald. alvorens deze terug te plaatsen heb ik vervolgens ook de ondergrond zwart geverfd zodat ik daar nu ook aan de ballast kan beginnen. Heb daarbij ook even de rails mooi evenwijdig teruggeplaatst, wat tot dus ver nog niet overal even mooi was.


Foto 47: ander aanzicht op de bergwand.

Hierbij hetzelfde deel nog een keer vanuit een andere hoek. Het kleine groen ziet er nu redelijk goed uit. Nu nog op zoek naar wat groter groen in de form van bomen om dit deel af te maken, en de ballast van de rails natuurlijk, ook dat zorgt altijd gelijk voor een heel ander gezicht.

Onderlangs loopt een pad naar een foto punt die op foto 46 goed te zien is. Maar ook langs de berghelling is een pad gemaakt naar boven, deze komt door het stukje bos dat er al is uiteindelijk uit bij het kapelletje.

En zo blijven we bezig, en blijft er werkt genoeg. Maar het wordt zo ook wel een genot om de treinen hier langs te zien komen.

Ook in het dal van station Schwarzburg heb ik verdere voorbereidingen getroffen. Hier is het laatste deel van de stoep rond de huizen gemaakt. Die moet nu nog op kleur gebracht worden waarna ik ook aan die kant de laatste delen met de begrasser kan bewerken.
Omdat ik ook daar dicht bij de rails moet werken, en ik de rails daar niet zo makkelijk weg kan halen moet ik wel eerst mijn voorbereidingen treffen alvorens daar aan de gang te gaan.

Roelco
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #39 Gepost op: 26 November 2012, 12:19:46 »

Dat ziet er overtuigend uit, Roelco. Nog wat klein struikgewas erbij maakt het helemaal af. Misschien ietsje minder rode veldbloemen en/of ook veldbloemen van een andere kleur erbij, bijvoorbeeld geel, wit of paars.

Groet,
Ruud
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #40 Gepost op: 26 November 2012, 12:44:24 »

Bedankt Ruud.

Op moment heb ik helaas alleen geel en rood op voorraad. Op de foto komt dat rode inderdaad vrij duidelijk naar voren. Maar het is al niet zo erg meer als in het begin, toen ik alleen rood had:). Onder andere bij de eerste foto goed te zien.

Paars zou inderdaad ook wel een goede optie zijn, valt wel iets minder op dan dat felle rood.

Roelco
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #41 Gepost op: 10 Januari 2013, 11:56:15 »

Het heeft even geduurd voordat jullie weer een update hebben mogen zien, maar er is wel degelijk wat op de baan gebeurd. De aanloop naar het station heeft wat testwerk gedaan, en dat loopt eigenlijk prima. Verder wat bezig geweest met de aankleding, wat nieuwe bewoners geplaatst als ook wat bloemen gepoot.

Mijn station Schwarzburg heeft zijn perron gekregen met ook wat extra attributen als bagage wagens, bankjes en hekwerk.
De overgang naar het perron is gemaakt, en daarom heen de eerste ballast aangebracht.

En in ruwbouw de platen gemaakt voor mijn uiteindelijke station Baden-Baden. En hierbij de rails eens uitgelegd om te kijken hoe het past, en wat ik aan wissels eventueel nog te kort kom.

Zo, en nu eerst een paar foto's bij bovengenoemde woorden:) :


Foto 48: bloemen schieten uit de grond.

Hier een paar bloemen waar een eenzame wandelaar van geniet. Iets hoger zit de uil alles in de gaten te houden.


Foto 49: De uil vol in beeld.


Foto 50: De wandelaar beter in beeld.

Naast de bloemen kon er ook nog genoten worden van het langs komend verkeer.


Foto 51: Lenz 66 komt langs rijden.

Groet,
Roelco
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #42 Gepost op: 10 Januari 2013, 12:10:33 »

Mooi geknutsel met groen en kleur!

Groet,
Ruud
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #43 Gepost op: 10 Januari 2013, 12:16:06 »

Wat betreft het station Baden-Baden. Ik zie dit een beetje als een groter station aan de rand van een middelgrote stad in een omgeving met aansluiting naar verschillende lokale plaatsen. Maar ook de aansluiting richting de grotere hoofdlijnen zijn vanaf hier te bereiken.

Dus voor verkeer hebben we natuurlijk het personen vervoer. Lokale treinen stoppen hier voor vervoer naar de verschillende kleine plaatsen. Ook is er ( komt er ) een lijn naar het centrum van de stad. voor personen, maar ook lokale goederen voor de winkels in het centrum, en een suikerfabriek ( of wat dit ook gaat worden )

Verder is er voor reizigers de mogelijkheid over te stappen. Zowel naar andere kleinere plaatsen in de buurt, als ook op de nationale treinen naar andere grote plaatsen.
Hiervoor zullen er 3 sporen beschikbaar zijn langs perron.

Daarnaast is er goederen vervoer, dis zal voornamelijk overslag/uitrangeren zijn. Kleinere treinen komen vanuit de verschillende plaatsen met vervoer voor elders. Die worden uitgerangeerd, eventueel goederen overgeslagen naar internationale wagens, en als lange goederen weer weggestuurd waarbij goederen voor dezelfde locatie dus met dezelfde trein mee kan. En andersom. Lange goederen treinen komen hier binnen om vervolgens opgedeeld te worden in meerdere kleinere treinen voor de verschillende locale bedrijven.

Op station zijn dus rangeer bewegingen om treinen samen te stellen of op te splitsen.
Er is een lok verzorging waarbij de loks kunnen wachten tot hun nieuwe trein is samengesteld.
Daarnaast zijn er wat kleine sporen voor goederen overslag/opslag met wat loodsen. Kolen verzorging voor de stoomloks. Olie verwerking voor de diesels die binnen komen. hout overslag van locale wagens naar internationale wagens. Dus veel verschillend verkeer.

En zoals al een paar keer gemeld zijn er mogelijkheden voor internationale treinen. Zo nu en dan komt er eens een Oostenrijkse lok binnen. Ook Nederlandse loks komen regelmatig hier goederen halen voor de haven van Rotterdam. En heel enkel zou er ook nog een fransman binnen kunnen lopen ( al word die op moment door de kinderen gebruikt )

Voor de goederen zijn er 3 sporen beschikbaar, al kunnen die ook wel 1 van de sporen voor de goederen gebruiken. Daarnaast heb ik 3 punten met korte sporen voor overslag van goederen.

Nu is het niet geheel zo dat het sporenplan van het station is gemaakt na bovengenoemde te hebben overdacht. Het is meer andersom gegaan. Het plan lijkt me leuk voor wat rangeer mogelijkheden. En bovengenoemde verhaal zou dit wel kunnen verantwoorden.


Foto 52: overzicht Baden-Baden.

Rechts de drie sporen voor personen. Daarnaast de 2 voor goederen en helemaal links 2 korte sporen voor overslag. Als aanlook naar deze twee sporen is er nog een derde spoor waar kortere goederen treinen binnen kunnen komen. Helemaal rechts achterin komt een grotere loods voor tijdelijke opslag van goederen met 1 of 2 sporen.

De wissels in het midden gaan naar de draaischijf via 2 sporen voor lok verzorging. De andere 2 sporen hiervan is voor rangeer acties. 1 spoor voor kolen verzorging, stoomloks gebruiken natuurlijk wel wat kolen, en die moeten dus ook aangevoerd worden. De andere wil ik denk ik voor hout overslag doen. En dan is het de bedoeling om overslag te doen van locale wagens naar internationale wagens. Er hoeft daar tussen in dus geen mogelijkheid te zijn voor aansluiting van het vrachtverkeer over de weg.

Later meer hierover, en dan kom ik ook nog even terug op de perron bouw van Schwarzburg.

Groet,
Roelco
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #44 Gepost op: 10 Januari 2013, 13:32:26 »

Helder verhaal, duidelijke toelichting op het beoogde treinverkeer.

Groet,
Ruud
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 7   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: van Schwarzburg naar Baden-Baden
« vorige volgende »
Ga naar: