Wat betreft het station Baden-Baden. Ik zie dit een beetje als een groter station aan de rand van een middelgrote stad in een omgeving met aansluiting naar verschillende lokale plaatsen. Maar ook de aansluiting richting de grotere hoofdlijnen zijn vanaf hier te bereiken.
Dus voor verkeer hebben we natuurlijk het personen vervoer. Lokale treinen stoppen hier voor vervoer naar de verschillende kleine plaatsen. Ook is er ( komt er ) een lijn naar het centrum van de stad. voor personen, maar ook lokale goederen voor de winkels in het centrum, en een suikerfabriek ( of wat dit ook gaat worden )
Verder is er voor reizigers de mogelijkheid over te stappen. Zowel naar andere kleinere plaatsen in de buurt, als ook op de nationale treinen naar andere grote plaatsen.
Hiervoor zullen er 3 sporen beschikbaar zijn langs perron.
Daarnaast is er goederen vervoer, dis zal voornamelijk overslag/uitrangeren zijn. Kleinere treinen komen vanuit de verschillende plaatsen met vervoer voor elders. Die worden uitgerangeerd, eventueel goederen overgeslagen naar internationale wagens, en als lange goederen weer weggestuurd waarbij goederen voor dezelfde locatie dus met dezelfde trein mee kan. En andersom. Lange goederen treinen komen hier binnen om vervolgens opgedeeld te worden in meerdere kleinere treinen voor de verschillende locale bedrijven.
Op station zijn dus rangeer bewegingen om treinen samen te stellen of op te splitsen.
Er is een lok verzorging waarbij de loks kunnen wachten tot hun nieuwe trein is samengesteld.
Daarnaast zijn er wat kleine sporen voor goederen overslag/opslag met wat loodsen. Kolen verzorging voor de stoomloks. Olie verwerking voor de diesels die binnen komen. hout overslag van locale wagens naar internationale wagens. Dus veel verschillend verkeer.
En zoals al een paar keer gemeld zijn er mogelijkheden voor internationale treinen. Zo nu en dan komt er eens een Oostenrijkse lok binnen. Ook Nederlandse loks komen regelmatig hier goederen halen voor de haven van Rotterdam. En heel enkel zou er ook nog een fransman binnen kunnen lopen ( al word die op moment door de kinderen gebruikt )
Voor de goederen zijn er 3 sporen beschikbaar, al kunnen die ook wel 1 van de sporen voor de goederen gebruiken. Daarnaast heb ik 3 punten met korte sporen voor overslag van goederen.
Nu is het niet geheel zo dat het sporenplan van het station is gemaakt na bovengenoemde te hebben overdacht. Het is meer andersom gegaan. Het plan lijkt me leuk voor wat rangeer mogelijkheden. En bovengenoemde verhaal zou dit wel kunnen verantwoorden.
Foto 52: overzicht Baden-Baden.Rechts de drie sporen voor personen. Daarnaast de 2 voor goederen en helemaal links 2 korte sporen voor overslag. Als aanlook naar deze twee sporen is er nog een derde spoor waar kortere goederen treinen binnen kunnen komen. Helemaal rechts achterin komt een grotere loods voor tijdelijke opslag van goederen met 1 of 2 sporen.
De wissels in het midden gaan naar de draaischijf via 2 sporen voor lok verzorging. De andere 2 sporen hiervan is voor rangeer acties. 1 spoor voor kolen verzorging, stoomloks gebruiken natuurlijk wel wat kolen, en die moeten dus ook aangevoerd worden. De andere wil ik denk ik voor hout overslag doen. En dan is het de bedoeling om overslag te doen van locale wagens naar internationale wagens. Er hoeft daar tussen in dus geen mogelijkheid te zijn voor aansluiting van het vrachtverkeer over de weg.
Later meer hierover, en dan kom ik ook nog even terug op de perron bouw van Schwarzburg.
Groet,
Roelco