Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: van Schwarzburg naar Baden-Baden
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7   Omlaag
Print
Auteur Topic: van Schwarzburg naar Baden-Baden  (gelezen 60100 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #45 Gepost op: 14 Januari 2013, 17:08:17 »

Ik zou nog even terugkomen op de bouw van het perron. Bij het station zitten natuurlijk wel onderdelen voor een perron er langs. Echter dat zijn losse onderdelen waardoor je al snel naden tussen de verschillende onderdelen gaat zien. het wordt nooit mooi 1 geheel. En door je eigen sporen plan wil je wel eens net iets anders hebben. Zo was ook mijn wens nu.

Mooi 1 geheel maken, en groter dan er standaard bij zit zodat ik ook een stukje tussen het normaalspoor en het H0m spoor kon maken.

Dus heb ik op basis van de bijgeleverde stuken een nieuw perron deel gemaakt uit 8mm MDF. daar heb ik via ijs stokjes, of beter, roerstokjes, een rand aan gemaakt, zowel rechtopstaand, als liggend:


Foto 53: De randen van het perron.

heb de stokjes eerst van een motief voorzien, en vervolgens met zeer verdunde verf een kleurtje gegeven. Daar waar ingestapt kan worden liggen ze ook plat, en iets overstekend. Daar waar niet ingestapt kan worden zijn de rechtopstaande iets boven het MDF uit laten komen zodat dit overal gelijk werd aan de liggende planken.
Hierna heb ik de ruimte er tussen in vol gestrooid met iets dat op zand/grind lijkt:


Foto 54: Het perron opgevuld.

Via het ballast principe is dit vervolgens van verdunde houtlijm voorzien, en langs de rand iets voorzien van wat groen. Het effect komt mij mooi over, en het is 1 geheel. Zowel het perron langs het stationsgebouw en spoor 1 als tussen de sporen 2 en 3 is op deze manier onderhanden genomen. Waren wel heel wat stokjes die bewerkt moesten worden, maar het resultaat mag er zijn.

Ook voor de overweg van het ene naar het andere perron zijn deze plankjes gebruikt en op dezelfde manier behandeld. Verder is het zelfde strooigoed gebruikt zodat het mooi 1 geheel wordt.


Foto 55: Het perron langs het station.

Hier het perron netjes langs het station geplaatst. De bedding voor de rails moet nog zodat het allemaal mooi aansluit, maar het geeft al wel een mooi beeld zo.

Hierbij twee foto's van de oversteek om op het perron te komen.

Foto 56: De oversteek in vogelvlucht.


Foto 57: De oversteek vanaf de berg gezien.

Hier ook al een stukje van het balastbed gedaan om een totaal indruk te krijgen. Het is hier wel te zien dat dit balastbed de zwarte rand onder mijn houten planken opvult zodat het een mooi geheel wordt.

tenslotte nog een mooie doorkijk richting het station. Het ballasten moet hier nog gebeuren, maar dat komt nog wel:

Foto 58: Een doorkijk op het station.



Vervolgens ben ik ook nog bezig geweest in de andere hoek wat uiteindelijk onder mijn stad gaat komen.
Hier zit nogal wat hoogte verschil met de baan onderlangs en daardoor een erg stijl stuk berg. Om dit een beetje op te vangen heb ik er een soort balkon gemaakt over 1 van de 2 sporen zodat daarboven de berg een beetje minder stijl kan worden. Door het open karakter kun je de trein er nog wel zien rijden.


Foto 59: Balkon over de sporen.

Voorlopig even een proefversie van Karton. Kan ik kijken of alle treinen er goed langs kunnen, en het mij zo een beetje bevalt. Als het goed gaat, en daar lijkt het wel op, dan ga ik van gips een uiteindelijke versie maken.

Tot zo ver, zijn jullie weer bij. De volgende klus is de wissel straat mijn station in aan te sluiten, veel onder de tafel werk dus. Heb afgelopen keer op houten nog een achtergrond mee genomen voor het aller eerste deel van de baan wat "af" was. Het deel wat nu onder het station langs rijd. Hier komt onder de tafel verlichting, met een achtergrond, dan oogt dat daar nog meter.

Heb al wel vast koploper aangepast zodat het nieuwe station daar alvast instaat.


Foto 60: Overzicht in koploper

Heb het verdeeld over 2 tabs. Tab 1 heeft een beperkt overzicht van het station, maar de volledige wisselstraten van mijn opberg station. Als ik gewoon even lekker wil ontspannen en naar rijdende treinen kijken is dit het handigst omdat ik de treinen dan niet binnen laat komen op mijn hoofdstation.

Als ik daar wel bezig ben dan heb ik tab 2 waarbij ik nog wel altijd het overzicht heb over de blokken van mijn schaduwstation zodat ik weet wat er leeg is, wat er staat, en eventueel ook nog een trein daarvandaan kan oproepen als nodig is.

Groet,
Roelco


Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #46 Gepost op: 14 Januari 2013, 19:06:10 »

Je bent prachtig aan het bouwen! Boeiend en inspirerend om je vorderingen te zien.

Groet,
Ruud
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #47 Gepost op: 16 Januari 2013, 22:07:28 »

Roelco,

fijn Koploper overzicht. Succes  Wink Grin

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #48 Gepost op: 17 Januari 2013, 17:57:02 »

Aan het koploper plan te zien, is dit 'baantje' toch groter dan ik me had voorgesteld.  Tongue
Zoals Ruud ook al aangeeft, is het een interessant draadje om te volgen.

Romar
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #49 Gepost op: 30 Januari 2013, 13:31:08 »

Intussen weer wat verder gegaan met de aansluitingen het station binnen. Het eerste deel van de wissel straat is nu volledig aangesloten onder de tafel. Vervolgens voor het vervolg deel de wissels/rails definitief neer gelegd zodat ook daar de aansluiting plaats kan vinden.
Ten opzichte van het plan zoals in koploper weergegeven is er een kleine aanpassing.

Rechts onderin zijn 2 kleine kop sporen voor goederen overslag, die eerst via een wissel bij elkaar komen, en dan op de wissel straat aansluiten.
Dat is nu veranderd, ze komen niet meer eerst samen, maar sluiten beide gelijk op de wissel straat aan. Hierdoor kan ik deze sporen bereiken terwijl er ook nog een trein wegrijd / binnen komt op de sporen 1 of 2 van het station:

Foto 61: Overslag goederen en olie.

Hierbij de twee sporen in die hoek op de foto. Met al vast een loods er bij. De monitor daar moet nog omhoog aan de muur, zodat ik daaronder ruimte krijg het spoor wat beter neer te leggen. Dit spoor wil ik gaan gebruiken voor olie overslag, dus waar de monitor nu staat moeten olie tanken komen.

Hierbij een foto in de lengte richting van het station:

Foto 62: Stations overzicht Baden-Baden.

Rechts naast het station eerst 2 sporen voor personen, met overloop wissels (de aandrijving hiervan moet er nog af )
Het volgende spoor kan ook nog voor personen gebruikt worden, maar zal ook voor goederen gebruikt gaan worden.
Daarna 2 voor goederen, waarvan er 1 al wel een aansluiting heeft richting rangeersporen/draaischijf.
Deze 3 sporen hebben verder geen overloop wissels om max lengte aan treinen binnen te krijgen.
Wel krijgen ze buiten de baan een optionele overloop maar alle drie. Op het koploper overzicht is dat het driewegwissel met stukjes spoor die los liggen van het station.

Links liggen 2 sporen voor goederen overslag. 1 loopt parallel aan de andere sporen. Ben er nog niet uit of ik het zo moet laten, of deze juist parallel aan het andere spoor moet laten lopen?
Zo heb je wel een mooi stukje er tussen waar in een goederen perron kan maken, en nog wat ruimte voor wegvervoer aansluitingen.


Foto 63: Goederen overslag Baden-Baden
Hier een ander zicht op dat deel van de baan.

De wissels links lopen naar de draaischijf, en de rangeerhoek aan die kant:

Foto 64: Aansluiting richting draaischijf/rangeer sporen.

2 sporen lopen direct naar de draaischijf, hier komt de lok verzorging langs. Kolen laden, water innemen. ontslakken.
Vanaf de draaischijf komen hier links nog 2 sporen bij, richting het gereedschap zeg maar.

De twee andere sporen zijn voor overslag. Zit hier te denken aan kolen laden/lossen.
Lossen natuurlijk voor eigen gebruik op station, maar ook laden voor vervoer vanaf hier naar de kleine plaatsen in de omgeving.
Het tweede spoor zie ik voor houtoverslag.
Dit wordt hier tijdelijk neergelegd om vervolgens door andere wagens opgehaald te worden voor verder vervoer. Maar zou ook iets van stortgoed kunnen gaan worden. Tijdelijke opslag voor zand/grind of dat soort zaken. In elk geval goederen die uiteindelijk weer met de trein verder moeten, en niet op vrachtwagens geladen. Aangezien ik in deze hoek geen mogelijkheid heb om met de weg weg te kunnen.


Daarnaast had ik hiervoor al aangegeven dat ik een achtergrond gekocht had. Deze ook even op z'n plaats gebracht:

Foto 65: Achtergrond.

Vervolgens ook even een lok er voor op de foto:

Foto 66: De NS 7501 komt langs.

De lok ziet er nog wel heel mooi uit, maar ja het is dan ook een nieuwe aanwinst, dus netjes gepoetst afgeleverd. Om toch het rood wat minder rood te laten zijn, nog een sfeer foto om het af te leren:


Foto 67: De NS 7501 komt langs.

Tot zover weer.
Groet,
Roelco
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #50 Gepost op: 31 Januari 2013, 12:40:25 »

Er zit lekker tempo in de bouw. Die achtergrond doet het goed op je baan.

Groet,
Ruud
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #51 Gepost op: 31 Januari 2013, 13:59:16 »

Ja, kan nu nog even, als het voorjaar en het mooiere weer er weer aan komt zijn er weer een boel andere dingen die tijd vergen ( Zoals de LGB tuin baan Smiley )
Dus nu even meters maken zodat ik ook in de zomer zo nu en dan kan genieten tijdens rijden.

Roelco
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #52 Gepost op: 13 Februari 2013, 12:22:59 »

De afgelopen tijd bezig geweest de wissel straat van station Baden-Baden in orde te maken, en terugmelders op de stations sporen. Leek afgelopen vrijdag de wisselstraat in gebruik te kunnen nemen, maar helaas, 1 wissel ging niet goed om, soms wel, soms niet.
Dus maar weer even onder de baan (nou ja, dit deel van de baan is wel modulair opgebouwd, dus dat deel van het spoor op z'n kant gezet ) om te kijken wat er mis was. Spontaan ging ook een ander wissel gek doen. En daarna reageerde de servo decoder voor deze wissels helemaal nergens meer op Sad.

Andere servo decoder er onder, helaas 1 zonder relaisschakeling, dus op moment enkele wissels nog zonder puntstuk polarisatie, maar de wisselstraat doet het.
Ook de blokken in koploper in gebruik genomen, en daarna de laatste paar dagen wat kunnen test rijden op station.

Weer leuk rangeerwerk als er een trein binnen komt. Zelfs mijn langste treinen kan ik binnen laten komen. Blokkeren dan max 1 wissel, maar grootste deel van station is dan gewoon te gebruiken. En z'n trein is dan wel goed uit te rangeren.

Ook even een T profiel onder de baan gemaakt omdat een deel van de plaat iets begon door te hangen.

Deel van de wissels voor op de baan richting draaischijf zijn nu nog handmatig, maar rijden daar doe ik toch nog handmatig nu.

Eerste indruk is goed. Treinen kunnen goed binnen komen, ook tijdens rangeerwerk geeft de wisselstraat genoeg mogelijkheden om toch nog treinen binnen te laten komen dan wel te laten vertrekken.

De zogeheten "speel" mogelijkheden lijken ook niet verkeerd. Moeten nog wel wat extra bezetmelders aangesloten zodat een korte trein al iets eerder langs het perron stoppen.

Wel moet je goed opletten als je via 2 muizen 2 treinen hebt rijden op je station. En het is wel fijn als de rest van de baan beetje betrouwbaar is zodat je daar niet te veel aandacht aan moet besteden Smiley.

Groet,
Roelco
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #53 Gepost op: 13 Februari 2013, 13:15:34 »

Altijd beroerd als een wissel niet blijkt te werken en je moet onder de baan duiken om de storing te zoeken en op te lossen. Ik had het laatst op m'n BW ook - dat was een kortsluitingskwestie - en heb heel lang moeten zoeken voor ik het probleem vond.

Fijn dat alles nu goed werkt en de speel- en rijmogelijkheden naar je zin zijn.

Groet,
Ruud
Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #54 Gepost op: 13 Februari 2013, 13:57:38 »

Pff ik ben echt een digibeet.... zeker als ik dit hier voobij zie komen.... en ik kan me goed voorstellen dat je soms uren kan zoeken naar de problemen.

Verder een zeer aantrekkelijke baan met veel mogelijkheden.... ik ben benieuwd naar de verdere aan kleding.

Jeffrey
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #55 Gepost op: 18 Februari 2013, 11:55:24 »

Van het weekend behoorlijk kunnen rijden en daardoor lekker kunnen testen met mijn nieuwe station. En dat gaat eigenlijk best wel goed. Zijn nog wel wat kleine punten waar ik nog eens naar moet kijken of het wat verbeterd kan worden.

De sporen naar de draaischijf voor lokverzorging zijn wat kort. Misschien 1 minder maken zodat ze toch wat langer kunnen worden.
En 1 aanvoer spoor het station is moet nog iets onder handen genomen worden. De loks gaan er allemaal wel door, maar mijn donderbussen gaan er te regelmatig uit. (Zijn wel alleen de donderbussen die er problemen mee hebben, maar wel zo ongeveer elke keer.)

Ook met mijn lange treinen kom ik goed weg op mijn station. lengtes van 230 totaal komt goed weg. Blokkeer ik wel 1 wissel, waardoor 1 ander spoor niet te gebruiken is, maar verder is het station goed te gebruiken. En aangezien de meeste treinen toch wel korter zijn geeft dat geen probleem.

Heb daarnaast nog wat gedaan aan mijn fruitbomen in de wei. Eerst nog wat gras gepoot waar de bomen moesten komen zodat er onder aan de bomen wat langer gras stond, en vervolgens de bomen er in gezet, en de koeien in de wei er onder.
Nog geen foto van gemaakt.

Wel een foto sessie van verschillende loks, zo hier 1 van mijn Nederlandse stomers:

Foto 68: de NS stomers op een rij.

Groet,
Roelco
« Laatste verandering: 18 Februari 2013, 17:13:46 door rjr » Gelogd
oetbeem
Full Member

Offline Offline

Berichten: 191


« Antwoord #56 Gepost op: 18 Februari 2013, 14:28:17 »

Geweldig mooie foto
Ik mis de echte nl stomer nog de 3737 Cheesy

Mvg Danny
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #57 Gepost op: 18 Februari 2013, 16:00:27 »

Die valt te veel buiten de toom ten opzichte van de rest van het wagen park:

Foto 69: de zware stomers in Baden-Baden

Hier de zware stomers met van achter naar voren:
50.1022 van OBB
4901 (eigen hernummering van de 4904)
50 2840
50 219-5 met geluid
44 151
41 293-2

Zo valt die niet echt op als NS lok, de 3737 zou meer opvallen. Al moet ik zeggen dat de nieuw aangekondigde lok van Art. wel erg indrukwekkend is.

Roelco
« Laatste verandering: 18 Februari 2013, 17:14:36 door rjr » Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #58 Gepost op: 19 Februari 2013, 00:37:19 »

Mha, ik heb nog wel een oplossing om de 3737 in te laten passen.

Bij de plaatselijke DHZ zaak hebben ze vast wel een spuitbus met zwart staan.  Grin

Romar
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #59 Gepost op: 25 Februari 2013, 14:44:05 »

Afgelopen vrijdag op Rail ook nog wat nieuws aangeschaft. Was al tijdje opzoek naar een betaalbare oplossing van gebouwen tegen de achterwant. En dan met name wat industrie/opslag.

En heb het volgende er voor gevonden:

Foto 70: Achtergrond gebouw

En set van karton. Komt nog z'n zelfde idee naast, maar dan zonder de deuren, en dan er tussen wat naar achteren ook een gevel, en die loopbrug kan daar eventueel tussen gehangen worden.
Nog eens kijken of ik dat doe, of dat ik het zonder die brug doe.

Gebouw is als half reliƫf te maken, 6 cm diep, of als vol gebouw. Die 6 cm paste bij mij nog niet, dus heb het nog een beetje ingekort en op 3.5cm nu zitten. Ziet er op zich niet verkeerd uit zo, en de prijs is ook nog wel leuk. Gezien de locatie kunnen de deuren natuurlijk niet gebruikt worden. Op zich wel te verklaren. In eerste instantie was het station kleiner, en dus 1 binnen komend spoor waardoor er nog ruimte was voor een pad er langs. Station is uitgebreid, en dus moest de weg daar opgeofferd worden. Wordt het gebouw nu alleen vanaf de andere kant gebruikt.

Moet alleen nog eens kijken of ik het ook nog iets kan verweren waardoor het ook echt lijkt of de deuren al langere tijd niet open zijn gemaakt.


Verder wat willen rijden dit weekend, en was op het station wat aan het rangeren. Vervolgens een hoop herrie achter me. De kinderen waren er niet, dus dat kon niet de oorzaak zijn.

Bij omdraaien vond ik een lok en verschillende wagens op de grond Sad.
Geen idee hoe het heeft kunnen gebeuren, maar er reden 3 treinen in 1 blok. En die duwden elkaar de baan af. verschillende wagens volledig uit elkaar liggen. Waren natuurlijk ook niet de meeste eenvoudige wagens, maar de mooiere gedetailleerde wagens.

Vervolgens meer dan een uur bezig geweest alles weer bij elkaar te zoeken en in elkaar te zetten.
Uiteindelijk 1 koppeling afgebroken en weggegooid.
Paar breuken bij trapjes, niet er af, beetje lijm er tussen en recht buigen.
Bij de lok is 1 glaasje van een lampje weg.
Mijn stofzuiger wagen die ook op de grond lag maakt een raar geluid nu, nog eens nakijken.

Verder lijkt de schade mee te vallen, al snap ik echt niet hoe koploper zo de klus kwijt heeft kunnen raken dat dit kon gebeuren.

Daarna heeft het allemaal nog een 45 minuten probleemloos rond gereden.

Roelco

Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: van Schwarzburg naar Baden-Baden
« vorige volgende »
Ga naar: