Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: van Schwarzburg naar Baden-Baden
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7   Omlaag
Print
Auteur Topic: van Schwarzburg naar Baden-Baden  (gelezen 59939 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
oetbeem
Full Member

Offline Offline

Berichten: 191


« Antwoord #75 Gepost op: 27 April 2013, 22:37:56 »

Ziet er erg mooi uit!

Misschien een tip om ook wat bruine korrels te gebruiken als modder?

Mvg Danny
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #76 Gepost op: 28 April 2013, 20:08:47 »

Sander, Danny,

Het lijkt op de foto wat eentonig inderdaad, maar dat ligt aan de foto, in werkelijkheid heb ik iets van 7 verschillende kleuren gras gebruikt, van verdord geel, via licht groen tot heel donker groen en bruin.
Daarnaast nog 4 verschillende kleuren bladeren, en nog wat andere kleuren strooisel.

En er zijn ook punten waar wat meer bruine korrels gebruikt zijn. Met name bedoeld als ondergrond voor dennen bomen.

Maar op de foto lijkt het meer 1 kleur. Nu is het nog wel de bedoeling dat ik nog wat meer accenten ga aanbrengen in verschillende kleuren groen. Misschien dat het daardoor op de foto ook meer naar voren komt. Maar in werkelijkheid is het nu ook al wel een veelheid aan groen kleuren.

Roelco
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #77 Gepost op: 14 Oktober 2013, 13:01:00 »

Hoi allen,

Intussen is de zomer weer een beetje voorbij, en krijgen we dus weer meer tijd beschikbaar voor onze binnen baan. En dus zijn we daar intussen weer wat verder. Stukken baan geballast. Wat groen aangebracht in de hoek waar ik voor de zomer gebleven was. En daar ook gelijk wat bomen geplaatst:

Foto 76: eerste bos bij de tunnels.

Moet zeggen dat op de foto met de flits er meer rots door het groen komt dan met het blotte oog te zien is. Ook het blauw door de bomen heen is zo erg blauw. Misschien de bomen toch nog eens weghalen en daar eerst wat meer groen aanbrengen op de achtergrond. Al valt het in het echt minder op.

Ook hier wat van de laatste aanwinsten geplaatst. Paar hertjes en een berggeit. Al valt met name die laatste zo niet erg goed op, maar dat is ook beetje de bedoeling van de kleur van die dieren Smiley.

De aandrijving van dit wissel heb ik ook gelijk maar verplaatst naar een aandrijving onder de tafel zodat het geheel goed te ballasten was, en er geen storende aandrijving meer in de weg zat.

Daarnaast 1 en ander aan elektronica besteld voor een digitale aansturing van de draaischijf. Wordt nog een mooi project omdat er veel SMD onderdelen bij zitten. Die zijn intussen ook binnen, nu wachten op de printplaten zodat we kunnen beginnen deze in elkaar te zetten. Gaat wel weer iets worden voor onder de tafel, maar het resultaat er boven mag hopelijk ook gezien worden. Ook wat extra printplaten besteld voor terugmelding zodat we de sporen er omheen ook naar de computer kunnen terugmelden. En als dat dan allemaal weer aangesloten is moeten we koploper nog zo gek zien te krijgen om de treinen ook als zodanig aan te sturen. En tussen door lekker beetje aan klieren met groen.
 
Hier ook een kleine blik achter de schermen van een deel van de bakjes en zakjes met verschillende soorten groen om het geheel zo te maken:

Foto 77: Deel van de bakjes en zakjes met groen.

Tot zo ver weer even,
Groet,
Roelco
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #78 Gepost op: 14 Oktober 2013, 17:03:52 »

Roelco,

Ziet er leuk uit!!! Foto geeft vaak een ander beeld. Gewoon lekker doorgaan!

Wanneer is er een rijdag bij jou?  Grin

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #79 Gepost op: 31 Oktober 2013, 09:03:33 »

Volgende rijdag is nog niet helemaal zeker. Dat plan ik nooit zo heel erg van te voren. Meestal is er wel ergens in de week even een tijdstip dat we even rijden.

Gisteren niet. Wel verder gegaan. Alleen nog geen foto's van gemaakt. Had nog een ouder project liggen. Een water toren die nog altijd in elkaar moest. En dat heb ik gisteravond maar even gedaan. Natuurlijk gelijk behandeld om de plastic look weg te halen. Moet alleen nog even een naambordje uitprinten. Die er bij zat klopt niet, want deze komt in Baden-Baden te staan. Dus moet die naam er op.

Op eurospoor had ik nog een seinhuis meegenomen, ook voor Baden-Baden. Dus dat is het volgende project op bouwgebied. Ook die moet verweerd worden. En heeft kleine aanpassingen nodig. Komt pal naast de muur en over het spoor te staan. Dan kan. Maar hij moet dan eigenlijk ook over een paar servo's naast de baan staan. En er zit aan die kant van het gebouw nog een balkon, maar die past niet. Dus ook dat moet er afgehaald worden. En wil de deur aan de andere kant van het gebouw hebben, maar dat is waarschijnlijk eenvoudig te doen door de twee gevels te verwisselen.

En daarnaast ligt het project voor de digitalisering van de draaischijf nog te wachten. Daarvoor wil ik alleen eerst kijken naar een mooie loep met lamp. Heb alle onderdelen nu binnen, maar het is wel erg klein allemaal. Merk ik toch dat de ogen er niet beter op worden Sad.
En moet nog altijd kijken naar een paar goede seinen voor op de brug. Op eurospoor geen tijd gehad daar uitgebreid naar te zoeken.

Wat landschap betreft heb ik me voorgenomen de bomen van foto 76 toch weg te halen, en hier eerst een "bos" achter te schilderen alvorens de bomen er weer voor te zetten. Nog even een keer moed verzamelen om dat ook daadwerkelijk te gaan doen Smiley.

Foto's gaan nog komen, maar nu even een bijdrage zonder.

Groet,
Roelco
Gelogd
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 929



« Antwoord #80 Gepost op: 31 Oktober 2013, 09:07:20 »

hoi roelco

jij bent ook mooi bezig

mvg gerard
Gelogd

lid van HG
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #81 Gepost op: 7 November 2013, 12:43:57 »

hierbij nog een foto van de watertoren:

Foto 78: De watertoren

Daarnaast moet er ook nog een lokloods komen rond de draaischijf. Die had ik al wel, een grote 6 spoors, maar die moet dan wel heel dicht bij de draaischijf komen, en neemt dan heel veel ruimte in beslag. Of je krijgt een hele rare knik in je sporen de loods in. Allebei niet echt mooi. Wat blijft over, een nieuwe kopen, maar ja, past die dan wel precies waar je hem hebben wilt? Of zelf iets maken.

En dus ga ik dat laatste eens proberen. Op basis van de materialen van mijn oude een nieuwe maken:

Foto 79: Oude lokloods onderdelen.

Deze week wat tijd gehad voor wat zaag en onderzoek werk, dus een basis gemaakt van hoe die ongeveer moet gaan worden.
Door de bochten er achter en omdat ik ook wel wat ruimte voor de loods wil hebben om een deel van de lok buiten de loods te houden zijn er 2 sporen wat korter gehouden.
Eens kijken of ik met de onderdelen van de oude hier een mooie passende en compacte loods van kan maken voor 6 sporen. De verdeling voor de sporen is nog niet helemaal mooi evenredig verdeeld, al zit er wel wat speling in de uitsparingen. Dus moet nog even kijken of ik daar mee weg kom, of dat nog moet aanpassen. Iets waar we op de lange winteravonden eens rustig aan gaan werken. Het eind resultaat zal nog wel even op zich laten wachten, maar dat maakt niet zo uit. Zolang we ons maar niet hoeven te vervelen Smiley.


Foto 80: Fundering nieuwe lokloods.

Groet,
Roelco
Gelogd
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 929



« Antwoord #82 Gepost op: 12 November 2013, 11:50:47 »

hoi roelco

ik ben benieuwd hoe het gaat worden die loods

mvg gerard
Gelogd

lid van HG
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #83 Gepost op: 12 November 2013, 12:00:57 »

Ik ook Grin
(maar wees gerust, als het helemaal niets wordt horen jullie er nooit weer iets van Smiley )

Roelco
Gelogd
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #84 Gepost op: 13 November 2013, 17:02:01 »

ik ben ook benieuwd
kan je de grondplaat eens scannen en de maten er bij zetten
wil eens kijken of het mogelijk is (kosen) om met styreen en muurdelen van auhagen of kibri zelf iets te maken
als de grond maat er is zien we wel weer verder
gr jerry
Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #85 Gepost op: 13 November 2013, 17:35:42 »

Mooie weathering op de water toren, ziet er goed uit.

Jeffrey
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #86 Gepost op: 9 December 2013, 16:19:08 »

ik ben ook benieuwd
kan je de grondplaat eens scannen en de maten er bij zetten
wil eens kijken of het mogelijk is (kosen) om met styreen en muurdelen van auhagen of kibri zelf iets te maken
als de grond maat er is zien we wel weer verder
gr jerry

Jerry,

Had dit al wel gelezen, en ligt nog altijd in de planning deze even voor je te scannen, maar nog altijd niet aan toegekomen. Zal als nog kijken wat ik voor je kan doen. De draaischijf besturing lijkt nu te werken, dus dat project loopt op z'n einde nu.

Groet,
Roelco
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #87 Gepost op: 29 Januari 2014, 20:10:55 »

Het inscannen van de onderplaat is een beetje een probleem. Past niet onder mijn scanner. En in delen wordt er ook niet echt duidelijker op.

Heb wel even maten bij de foto gemaakt, misschien heb je daar wat aan?

Foto 81: maten rond de lokloods

Als je vragen hebt wil ik ze graag proberen te beantwoorden.

Heb verder aan de baan een klein beetje gewerkt. Voornamelijk bezig geweest met de draaischijf en de aansturing daarvan via koploper.

Verder had ik nog een klusje liggen, 1 wissel in zich had in die hoek nog een spoelaandrijving. En een driewegwissel daar gaf beetje veel storingen. Dus deze omgebouwd naar servo. En als decoder deze keer de dr4024 van digirails. Maar wat is dat een handige decoder als om afstellen gaat. Heel eenvoudig om ze een adres te geven. En voor afstellen van de servo kies je het nummer, geeft een opdracht, drukt op de knop voor programmeren.

En vervolgens met de snelheidsknop van je regelaar ( mijn geval de MM van roco ) kun je de ene kant op draaien, en dan op F1 om hem vast te zetten. Dan de andere kant op draaien en op F2 drukken. En klaar is het.
Enige probleem dat ik had was programmeren van een CV waarde via de roco MM. Die kreeg een foutmelding tijdens de programmeer actie, en vervolgens gingen de servo's op hol.

Maar goed, in een uurtje had ik uiteindelijk 4 wissels van servo aandrijving voorzien, geprogrammeerd en in koploper goed ingegeven. Dus met een uurtje konden we weer rijden Smiley.

Roelco
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #88 Gepost op: 19 Februari 2014, 10:39:04 »

Ben intussen ook nog weer eens met Koploper aan het spelen geweest.
Had de wissels aan het eind van de stations sporen 60 en 61 digitaal aangestuurd.
In spoor 60 een ontkoppel rail aangebracht.

Vervolgens voor 1 trein een vaste route aangemaakt. Met wat hulp van mede model hobbyisten achterhaald hoe je binnen koploper de lok een klein stukje achteruit kunt laten rijden om de druk van de koppeling af te halen.
Vervolgens ontkoppelen. Trein rijd dan door. naar het uitloop spoor. Via spoor 61 terug richting draaischijf. Daar eerst even wat verzorging, kolen op halen.
Als dat klaar is weer terug de draaischijf op, en weer terug naar spoor 60 om de wagens op te halen.

Was even wat test rijden om op de juiste punten te stoppen. En heb alleen getest met deze ene trein die rijd, verder waren er geen bewegingen op de baan. Maar het werk toch wel mooi hoor. Trein stopt heel netjes boven de ontkoppel rail.
Vervolgens rijd hij netjes richting draaischijf. En bij terugkomst rijd hij heel netjes en zacht tegen de wagens aan om aan te koppelen. Drukt de wagens niet eens naar achteren. Via wat doorrijden in centimeters waarbij vooruit en achteruit verschillende waardes zijn genomen komt dit heel mooi uit.

Wel betekend dit dat er per trein helemaal ingesteld moet worden wat de afstanden zijn die doorgereden moet worden. En dat het dus alleen goed gaat bij deze lengte van wagens. Is de sleep langer dan worden ze wel achteruit geduwd. Is de sleep korter dan zal er niet aangekoppeld worden.

Groet,
Roelco
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #89 Gepost op: 3 Maart 2014, 14:04:16 »

Zoals op enkele foto's al wel gezien kon worden is het in station Schwarzburg ook ruimte voor een smalspoor trein. Dit is in de schaal H0m.

Lang is er gewerkt aan de voltooiing van dit deel van de baan. En lang er is over nagedacht welk materiaal er op dit deel van de baan zou moeten gaan ruiden. En ondanks dat de baan nog altijd niet voltooid is heeft de directie afgelopen maand toch een knoop doorgehakt en is er materiaal aangekocht dat op het bestaande deel van de baan vast een dienst kan gaan rijden.

In eerste instantie was er de planning voor elektrificatie van de lijn. Een smalspoor krokodil lag daarbij in lijn voor de tractie op deze baan. Aangezien de bouw niet zo snel ging als wel gewild door de directie, en de elektrificatie nog niet eens begonnen is is er uiteindelijk toch gekozen voor een stoomlok op dit traject.

Hierbij een klein fotoverslag van de eerste binnenkomst van de nieuwe lok:

Foto 82: Lok Bemo 1290 114 G 4/5 RhB nadert station Schwarzburg voor de eerste keer.


Foto 83: Richting het dubbelspoor gedeelte waar tot dus ver alleen de normaalspoor treinen binnen kwamen.


Foto 84: Alles lijkt goed te liggen en de trein rolt rustig binnen.


Foto 85: Wel op tijd stoppen. 1 van de passagiers is helemaal onderste boven van deze mooie nieuwe lok die binnen rolt.


Deze lok stelt ons wel voor nieuwe uitdagingen. Een H0m lok ijken op een H0 deel van de baan werkt niet. Programmeren op mijn programmeer spoor werkte alleen omdat ik de tender op de rechter spoorstaaf kon zetten en de lok op de linker. Zonder meer digitaal maken. De lok was dan wel voorbereid, maar dan wel voor een n decoder, en dan nog moest er een stukje van de print afgebroken worden. Dat vond ik zonde, en de totale print was ongeveer net zo groot als een Lenz standaard. Dus maar de gehele print vervangen. Ook bij de standaard oplossing was de soldeerbout nodig omdat er geen connector was voor de decoder, maar soldeer punten waar je de decoder op kon zolderen.

Maar wat een mooie lok, ook van binnen ( al zie je daar maar weinig van tijdens rijden )

Groet,
Roelco


Gelogd
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: van Schwarzburg naar Baden-Baden
« vorige volgende »
Ga naar: