Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Weert (anders)  (gelezen 949 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Spoorzeven
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 385


« Gepost op: 23 Oktober 2017, 13:37:27 »

Na jaren geen baan meer te hebben gehad en ongeveer alle Duitse materieel dat ik bezat te hebben verkocht, ben ik vanaf 2009 Nederlands materieel gaan verzamelen. Daarbij houd ik wel ongeveer de periode 1972-1984 aan, omdat ik het plan had toch ooit wel weer een baan te gaan bouwen. Aanvankelijk zou dat in het appartement zijn waar ik mijn ingelaste vrijgezellenbestaan vertoefde. Een ontwerp had ik ook al: gebaseerd op Zandvoort maar met beduidend meer sporen, vooral om te kunnen rangeren.
Zeg nooit "nooit", in mijn geval ook niet als het op trouwen aankomt, want zie: dat gebeurde in 2015 toch weer en ik verhuisde naar de mooie binnenstad van Delft. Op aandringen van mijn vrouw (nou ja, erg lang hoefde ze dat niet te doen) hebben wij een mooie treinenkamer gerealiseerd waar ik op een oppervlak van ongeveer 7.00 x 1,6 meter kon gaan realiseren wat eigenlijk al een langgekoesterde wens van mij was: het sporenplan van Weert nabouwen. Waarom Weert? Mijn grootouders van moeders kant woonden daar tegenover aan de zuidzijde. Iedere vakantie dat het mogelijk was, ging ik daar logeren. Die vriendelijke Limburgse spoormensen vonden zo'n jochie uit de Randstad met een passie voor het spoor wel grappig en zo kwam het dat ik dan weer treinkaartjes verkocht, dan weer in Post T de seinen en wissels bediende (tot in 1966 de CVL kwam), dan weer met de perronkar reed met snelvracht, de bordjes verhing waarop de bestemming van de eerstvolgende treinen stond aangegeven en ja, zelfs mocht meerijden met de buurtsuper naar Budel en dan natuurlijk zelf ook even de 2400 mocht laten brullen. Rangeren met de plaatselijke Sik deed ik ook en dat zelfs solo. Kortom: jongensdroom die uitkwam.
En nu ligt er een plan met 68 meter rails, 50 wissels, vijf Engelse wissels en 2 kruisingen. Bij vergelijking met het echte Weert is er echter iets totaal anders: ik heb Weert gesitueerd als Hoorn tot in de zeventiger jaren. Geen dubbelsporige, geëlektrificeerde hoofdbaan met aftakkende enkelsporige diesellijn, maar een knooppunt van vier enkelsporige diesellijnen. Mijn elektrische locs en treinstellen blijven in de vitrine in de huiskamer, omdat ik mij geen natuurgetrouwe bovenleiding zie bouwen en de pantografen van de locs ook niet te bedienen zijn en dat vind ik nou weer echt nodig bij Nederlandse locs. Ondanks de redelijk forse lengte die ik heb, moet alles natuurlijk enorm worden ingekort. Maar toch: alle sporen liggen er, met uitzondering van 'Den Koel' (de kuil), het restant van het emplacement van het eerste station van Weert uit 1879 dat, als raccordement, tot in de zeventiger jaren dienstdeed. Ook de sporen van 'Het Kolenpark', dat door het plaatselijke spoorwegpersoneel nog altijd zo werd genoemd al waren de stoomlocs allang verdwenen, krijgen een plek. Vergelijk het plan maar eens met de tekening uit 1965 op het onvolprezen Sporenplan Online.
Hoe ver ben ik nu? De onderbouw is al gevorderd en bestaat uit heel veel Ivar van de bekende Zweed. Binnenkort gaan de platen multiplex er op, gevolgd door de bekende blauwe platen. Ik moet alleen nog uitvogelen hoe die te verlijmen op het hout en onderling. Het railmateriaal is Profi, ik ben vooral een rijder en doe wat dat betreft minder aan natuurgetrouwe spooraanleg. Er is nog een reden dat ik een echt sporenplan nabouw: het moet van mij logisch zijn en een bestaand plan uit de 1:1 wereld heeft dat per definitie. Gelukkig is dit een hobby waar eigenlijk alles mag wat je zelf leuk vindt. Ik zal proberen de pdf. scan van het sporenplan te uploaden. De lijnen lopen dus van 'Weert' naar A, B, C en D en zullen deels worden gecamoufleerd, wat op een Nederlandse baan altijd wel een uitdaging is. Je plempt er immers niet makkelijk een berg met tunnels overheen. Aan de achterzijde komt een schaduwstation. Voor de bereikbaarheid van het geheel maak ik er grote openingen in. Ik ga digitaal rijden, maar alleen de locs en dieseltreinstellen zijn/worden dat. Aansturing van de wissels en seinen gaat analoog. Wordt vervolgd.

http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Scan0003_1508761692.pdf
Gelogd

Groet, Frank
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8034


176*


« Antwoord #1 Gepost op: 23 Oktober 2017, 13:42:24 »

Wat een mooi bericht! Ik ga dit volgen.   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4300


205*


« Antwoord #2 Gepost op: 23 Oktober 2017, 14:41:10 »

Interessant! Ik kijk ook mee  Wink
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 841



« Antwoord #3 Gepost op: 27 Oktober 2017, 15:10:26 »

En ik ook!

Groet,
Ruud
Gelogd
Jefftrack
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 854



« Antwoord #4 Gepost op: 27 Oktober 2017, 18:06:12 »

Ik sluit me hierbij aan......  Duim omhoog

Jeffrey
Gelogd
Spoorzeven
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 385


« Antwoord #5 Gepost op: 29 Oktober 2017, 12:27:17 »

Wat opnamen uit de oude doos (1971). Ik had maar een eenvoudige camera toen en ik ben aan een nieuwe scanner toe, maar een idee geven ze wel.

De buurtgoederentrein uit Budel met een 2400 loopt op spoor 8 tegen het totale vervoer vanuit Maarheeze, Maarheeze (Philips) en Heeze aan: zegge en schrijven één enkele kolenbak. In mei 1972 was het dan ook gedaan met deze laadplaatsen, die vanuit Weert werden bediend, en bleef alleen Budel (Zinkfabriek) over. Op spoor 7 (!) staat de toen nog aanwezige Sik.



In Weert werd in de middag altijd afgestoten, in de zestiger jaren soms wel eens anderhalf uur achterelkaar. In 1971 was dat een fluitje van een cent geworden. Op de achtergrond de nog aanwezige locloods en buiten dienst gestelde geelbanders op de sporen van 'Het Kolenpark'.



Een paar jaar eerder (1967) werd de hoofdaardgasleiding naar Limburg aangelegd. De losplaats in Weert was een aanvoerpunt voor buizen. Omdat niet alle rongenwagens waren gelost op het moment dat de afvoergoederentreinen waren vertrokken, moest aan het begin van de avond het restant van de rongenwagens tegen de al op spoor 7 gereedstaande trein worden gezet. Kolfje naar mijn hand natuurlijk al moest dat wel deels op gevoel: ik kon nauwelijks om de wagons heen kijken om de signalen van de rangeerder te zien en ik moest mij natuurlijk (overdreven) goed vasthouden onder het toeziend oog van opa...



Een Belgische gast maakt in 1971 een tussenstop in Weert op spoor 5 op weg naar Dalheim om de Huckepack op te halen. Later reden Duitse diesels naar Neerpelt.





« Laatste verandering: 29 Oktober 2017, 12:29:36 door Spoorzeven » Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3502


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 29 Oktober 2017, 12:56:26 »

Leuk, op de 2e foto zelfs een authentieke 2400-rookpluim.  Duim omhoog
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Weert (anders)
« vorige volgende »
Ga naar: