Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouw mat 46-4 uit 3x2  (gelezen 63909 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 6 gasten bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #15 Gepost op: 13 Juni 2015, 20:10:10 »

Vandaag een ABDk gesloopt. Hieronder de werkzaamheden die als basis gebruikt kunnen worden om wanden uit te snijden.


De benodigheden:
-de kap
-een schortplaat
-mes
-stalen lineaal

Ik gebruik een schortplaat ter ondersteuning. Gebruik bij voorkeur een exemplaar die niet gebruikt gaat worden in het te verbouwen treinstel. Indien (nog) niet voorhanden dan heel voorzichtig een gaaf exemplaar gebruiken.

Markeer eerst de grenzen, verder dan deze punten gaan we niet verder snijden.





Ook naast de dakgoten boven de deuren zetten we streepjes.


De dakgoten gebruiken we om de stalen lineaal tegen aan te zetten, daarna gaan we snijden. We slaan de begrensde gedeeltes over. Nog niet te diep, de wand hoeft er nog niet uit.


Hier is te zien dat de gedeeltes naast de dakgoot zijn ingesneden, de goot zelf is er nog.


Nu gaan we de dakgoten voorzichtig weghalen om dadelijk de drie "eilandjes" met elkaar te verbinden. Nu de dakgoten weg zijn maken we er één grote snede van die straks de zijwand van het dak zal scheiden. Hiervoor gebruiken we weer het mes en lineaal,de drie snedes geven exact de plaats aan waar het mes moet worden gezet. We gaan nog niet echt doorsnijden. Wel pakken we de verticale snedes mee. Deze lopen (ca. 2 mm) naast de vouwbalg en over de cabinedeur. Dan herhalen we de procedure voor de andere kant.



Als aan beide zijden de wanden compleet zijn voorgesneden, gaat de eerste zijwand er uit. voorzichtig snijden en laat het mes door de "geul" lopen.



De eerste wand is er uit.



Beide wanden zijn er uit, nu alleen nog de achterwand. Deze kan gemakkelijk als een plakje van de kap worden gesneden.



Weldra hebben we uit de kap de 2 zijwanden en de vlakke kopwand gehaald. Van de kap rest nog een dak met een cabine die we aan sloperij Koek in 1:87 (die bestaat!) kunnen verkopen. Het gehele proces herhalen we met de andere leverancier, de Bk.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17379


315*


« Antwoord #16 Gepost op: 13 Juni 2015, 20:23:32 »

Zo, je hebt de vaart er weer in!  Duim omhoog

Ik kwam voor een nieuw boek waar ik mee bezig ben een foto tegen van de sloop van een Mat '46 bij Koek.
Zal jou daar zo even over mailen, want ik heb een vraag over die plaat en de auteur is met vakantie.
Wellicht weet jij er wel antwoord op.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #17 Gepost op: 13 Juni 2015, 21:05:03 »

Leuk, dit ga ik maar eens in de gaten houden. Duim omhoog
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #18 Gepost op: 15 Juni 2015, 20:00:49 »


^Zondag is dan ook een einde gemaakt aan het bestaan van de sloop-Bk. Hierdoor beschikken we nu over twee paar zijwanden en twee vlakke kopwanden.


^De kopwanden moeten aan de binnenkant worden afgeschuurd, de stukjes dak en zijwanden worden één vlak met de achterwand.

Dan gaan we ons nu bezighouden met de kappen die de tussenrijtuigen zullen worden. Eerst de ABDk, deze wordt aan beide kanten geheel voorgesneden op de wijze zoals we bij de sloopkappen al hadden gedaan.


^Bij de ABDk loopt de horizontale snede over bijna de gehele lengte. Precies zoals bij de sloop-ABDk. Denk er om, niet doorsnijden. De kap dient vanwege de volgende klus zoveel mogelijk zijn oorspronkelijke stevigheid te behouden.


^Dat volgende klusje is het afzagen van de kop, de zaagsnede komt precies over de naad van de cabinedeur.


^Als de zaag bijna door het dak is gaan we met het mes aan beide kanten door de naad van de cabinedeur. Daarna neemt de zaag het weer over en gaan we door het laatste stukje.


^De bak is onthoofd, nu gaan we het dak een beetje bijschuren zodat dit geheel met de zijwanden loopt.


^De nieuwe kopwand kunnen we gebruiken om te kijken of de bak geheel vlak loopt. Als dat inderdaad het geval is kan modelbouwlijm aan beide zijden van de te verenigen delen aangebracht worden. Zorg voor een goede vlakke ondergrond, verwijder eventuele clips aan de onderzijde.


^En dan hebben we zomaar ineens een heuse tussenbak. Reeds nu is te zien waar het ons allemaal om te doen is...


^De reden dat we vloeibare modelbouwllijm gebruiken is dat we gemakkelijker kunnen corrigeren als het niet recht gelijmd is. Daarnaast worden de zijwanden later weer verwijderd. Wel is het raadzaam om in het (gebogen) dakgedeelte wat secondenlijm te laten lopen, dit deel blijft voorgoed aan de kap.


^Straks zal ook de andere kap een tussenbak zijn. Alleen vergt het voorsnijden een nadere toelichting: een deel van de zijwanden blijft namelijk zitten. Hopelijk aan het einde van de week meer en gaan we verder.
« Laatste verandering: 15 Juni 2015, 20:03:47 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Stephan
Newbie

Offline Offline

Berichten: 15



« Antwoord #19 Gepost op: 15 Juni 2015, 20:40:01 »

"Notificatie bij reacties"; geactiveerd.
Check.


Gelogd

Jawel.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #20 Gepost op: 16 Juni 2015, 19:26:28 »

test 1 2 3 test... Grin


Even een tip tussendoor.

Als je net als ik Riva met Lima combineert moet je wel in de gaten houden dat je de kleur raamstijlen hetzelfde houdt. Twee tweetjes leveren onvoldoende 2e klasseramen. Er zijn namelijk 46 nodig terwijl twee tweetjes 40 stuks leveren. Niet iedereen zal reservemateriaal hebben liggen. Daarom een overzicht van de ramen die met elkaar gecombineerd kunnen worden. De hoofdletter geeft het merk aan, de cijfers het treinstelnummer. Let bij aankoop wel op of de kleur klopt, soms rotzooien verkopers met de ramen.

Donkergrijs:
-L238 (grasgroen + gele biezen + blauwe banen)
-L263 (grasgroen + gele biezen)
-L245 (grasgroen + rode biezen)
-R281 (geel met blauwe banen)

Zilvergrijs:
-L296 (olijfgroen + rode biezen)*
-R273 (olijfgroen + rode biezen)
-R274 (grasgroen + rode biezen)
-R289 (grasgroen + gele biezen)
-R253 (grasgroen + gele biezen + blauwe banen)

*Lima heeft op het eind een aantal modellen 296 uitgeleverd met zwarte ramen, foute boel dus. Deze zijn net zo min te gebruiken als de zwarte ramen uit de gele 279 van Lima.

  
« Laatste verandering: 16 Juni 2015, 19:30:07 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #21 Gepost op: 17 Juni 2015, 20:28:23 »

De tweede tussenbak mag zich inmiddels ook zo noemen:


Dit gedeelte blijft in de kap zitten:



Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #22 Gepost op: 13 Juli 2015, 20:52:31 »

Dan de koprijtuigen, de Bk van een tweetje is gelijk aan die van een viertje. Daar hoeven we dus niets aan te doen.


De ABDk wordt BDk.

De koprijtuigen van de Riva hebben een gewijzigde constructie t.o.v. die van Lima. Op de site van  Groterdam worden tips gegeven hoe de kap het beste van het onderstel kan worden gelicht zonder dat de lange lichtgeleiders breken, doe maar klik.

Aan de binnenzijde van de kap is te zien of we met een Riva dan wel Lima te maken hebben:

Dit zit niet in een Lima kap. Hier schuift het kastje in van de sluitverlichting.

Eerst met kleine verticale streepjes markeren waar gesneden moet worden. De blauwe pijlen geven aan waar eerst gesneden moet worden. Het stuk boven de deuren tussen de eerste klasse-afdelingen wordt eerst weer even overgeslagen.


Let op! Aan de andere zijde blijft meer zitten, dit vanwege de a-symetrische indeling van de ABDk.


Waar in de linkerzijwand het kleine raam in de bagaeruimte blijft zitten gaat deze rechts er wel uit:


De tegenoverliggende zijwand laten we nog even met rust. We gaan uit de andere 2 kappen, de tussenbakken, ook aan één zijde de zijwanden halen.

Eerst de A:


We hebben nu al drie losse ABDk-zijwanden:
« Laatste verandering: 13 Juli 2015, 21:05:59 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Edgar
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 691


« Antwoord #23 Gepost op: 13 Juli 2015, 21:41:39 »

Fascinerend.  Shocked

Bedankt voor het tonen!
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #24 Gepost op: 16 Augustus 2015, 14:31:03 »

Dat is graag gedaan Edgar. Smiley

Inmiddels zijn de temperaturen weer wat aangenamer om te bouwen en dus gaan we verder. Van de te verbouwen bakken is de BDk het meest eenvoudig omdat een flink deel van de oude ABDk kan blijven zitten en dus haal ik deze bak nu voor het voetlicht.



Deze NS-tekening laat de indeling van de bak zien maar deze is niet op schaal, ik heb alle maten weggehaald om verwarring te voorkomen. De voor ons relevante maten heb ik in mm weergegeven.

Het reizigersgedeelte bestaat uit twee open afdelingen van elk drie ramen breed die gelijk zijn aan elkaar. Dit deel is goed te maken met de zijwanden die we uit een Bk hebben gehaald. Het is mogelijk om het gehele reizigersdeel uit één stuk in onze BDk te zetten, alleen komt er dan een snede tussen het eerste raam naast het balkon en het aangrenzende raam in het nieuwe stuk te zitten. Nadeel is dat de spijl tussen het tweede en derde raam 1 mm te breed is omdat deze uit de bedstede (afgesloten kopcompartimenten met zijgang) van de oude Bk komt. Ik heb hier altijd een beetje mee gesmokkeld maar dat doe ik nu niet. Zoals te zien is op de foto heb ik de spijl doorgesneden, 1 mm versmald en weer aan de rest van de zijwand gelijmd. De spijl is nu van 4 naar 3 mm versmald zoals het hoort. Ter vergelijking is de oorspronkelijke zijwand er boven geplaatst.

Het scheelt een zaagsnede in het kunststof dat zich soms op onverklaarbare wijze moeilijk laat verwerken dus er is wat te zeggen voor het smokkelen. Maar het scheelt wel een mm en dat is dit geval 33%. Als we het niet weten zien we het niet maar nu weten we het en dus zien we het... Undecided Indien er gesmokkeld wordt moet de spijl tussen het eerste en tweede raam òòk 4 mm worden, anders valt het teveel op en zien we het zelfs zonder dat we het weten...   
« Laatste verandering: 16 Augustus 2015, 14:50:46 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #25 Gepost op: 3 December 2015, 19:37:03 »

Opgepast! Bekentenislectuur: het treinstel is zo goed als gereed. Ik heb tijdens de verdere bouw talloze foto's gemaakt maar gedetailleerde verslaglegging kost veel tijd. Jullie houden dus nog heel wat van mij tegoed. Vanavond voor het eerst op de Velimtafel het testcircuit uitgelegd. Het elektrische gedeelte functioneert goed. De rijkwaliteit is matig. Trekkracht voldoende maar een zeer onrustige loop. Met een gevoel van "dit kan niet waar zijn" een gewoon tweetje uitgeprobeerd, analoog rijdt deze veel beter dan het viertje digitaal. Nu weet ik dat mat.'46 in werkelijkheid ook een onrustige loop had maar ik was niet van plan het grootbedrijf op dit punt na te bootsen. Goede raad is duur en dus wordt het mechanische deel van dit tweetje overgezet op het viertje.

   
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 590


« Antwoord #26 Gepost op: 3 December 2015, 21:54:55 »

Ik heb wel vaker gelezen dat de Rivarossi Mat '46 een onrustige loop heeft. Of geldt dit alleen voor de Lima?

Ik heb ook nog een Rivarossi hier, maar nog geen baan. Ik wil de lampringen doen. Maar twijfel nog of ik dan gelijk het hele stel ga doen (binnenverlichting en digitaliseren) of eerst de lampringen maar.
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #27 Gepost op: 3 December 2015, 22:18:21 »

De vraag is: heeft Frank een Lima of een Rivarossi aandrijving. Ik dacht het laatste maar ben te lui om het draadjevterug te lezen... Ben bebieuwd naar de foto's! Duim omhoog

Grtz,
Niels
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #28 Gepost op: 5 December 2015, 10:41:09 »

Tjonge, wat een giga-project! Leuk om te lezen en ik ben benieuwd naar het resultaat.  Duim omhoog
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #29 Gepost op: 5 December 2015, 23:04:10 »

Het is een Riva, dit is te zien aan de plaatsing van de motor, het vliegwiel is nog goed te zien. Motor en aandrijfunit zijn overgezet en vanavond, exact 43 jaar nadat ik voor het eerst in mijn leven een elektrische trein (op mijn 4e reeds een Märklin startset gekregen van Sinterklaas) liet rijden, zette het vierwagenstel zich in beweging voor een geslaagde testrit. Het rijdt soepel en mooi zoals het hoort. Voor morgen alle afspraken afgezegd, ik ga het viertje dan geheel af bouwen zodat het hopelijk aan het eind van de dag eindelijk gereed is.  
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Bouw mat 46-4 uit 3x2
« vorige volgende »
Ga naar: