Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Containertreinen door Waldijk
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Containertreinen door Waldijk  (gelezen 45015 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 13 Februari 2016, 22:47:26 »

Hier hheb ik het al over de containertreinen die ik wil samenstellen.
Dit is voor mijn periode '00-'09 en zoals daar al vermeld wordt het er één van ERS en één van ACTS.
Dat draadje is leerzaam geweest en ik heb besloten treinen samen te stellen die in werkelijkheid  achter loks van voornoemde maatschhappijen hadden kunnen hangen en geen exacte kopie van een speciale trein uit een bepaald jaar.
De ACTS sleep zal wel een mengelmoes gaan worden van de Leeuwarden, Veendam en Coevorden-shuttles, idem de containers er op.
De ERS trein zal bestaan uit een aantal Sggrms 90" en Sgns 60" wagens vooral van AAE Cargo.

Die zijn beperkt uitgebracht en uitverkocht cq. 2e hands moeilijk te verkrijgen. In het info-draadje kwam ook naar voren dat bijvoorbeeld de Fleischmann NS Sgns wagens wel om te katten zouden zijn naar AAE wagens.
Deze week kon ik voor een schappelijke prijs een set van die Fleischmann wagens kopen waar één van licht beschadigd was.




De beschadiging bestaat uit ontbrekende handwielen en een afgebroken randje. Waarschijnlijk een keer gevallen.

Nu heb ik handwielen zat van de Tals-y ombouw en die randjes zijn wel te repareren met een stripje styreen.

Het moeten wagens worden zoals hier te zien is.
Het NS nummer moet er af en vervangen worden door een EEA nummer. Die '20' moet er af evenals de NS vishaak.
De rest van de opschriften laat ik staan.

Bij de ERS wagens zie ik voornamelijk donkere wielstellen i.p.v. dat lichte grijs. Op foto's waar de wagens redelijk schoon zijn lijkt het wel donker grijs.
Daarom de pot Humbroll 67 opengetrokken en begonnen met de wielstellen.



Het begin is er dus, maar in principe is dit een langere baan project. Geen haast en uitbreiding als die op mijn pad komt.

NB Voor wie ook wil omkatten...Gert heeft een partij van deze wagens in de verkoop  Wink

« Laatste verandering: 13 Februari 2016, 23:20:55 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 14 Februari 2016, 10:18:09 »

Dat laatste klopt. Maar het verschil is dat de wagens die ik te koop heb allemaal in absolute nieuwstaat verkeren.  Smiley

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 3 Maart 2016, 21:05:49 »

Het een week griep-vertraging is dit project weer opgestart.
Één wagen heeft schade en dat eerst maar eens aangepakt.
Het afgebrokkelde stukje heb ik recht afgesneden en bijgevijld.
Daarna een dun stukje styreen er precies pas in gemaakt en vastgelijmd.
Deze wagen komt later aan de beurt, ik ga ze één voor één aanpakken om twee redenen: ze moeten niet te veel hetzelfde worden en helemaal zeker van mijn (nieuwe) aanpak ben ik nog niet...  Undecided



De NS nummers en vishaak heb ik weggeschuurd met P2000 en nieuwe wagennummers afgedrukt. De wagens zijn nu ondergebracht bij AAE Cargo.



Dan aan de gang met nieuwe materialen: Vallejo Wash. Na wat Youtube filmpjes over het gebruik er van bekeken te hebben (voornamelijk tanks) heb ik besloten om, zoals gewoonlijk, mijn eigen weg te zoeken.
Ik had om dit spul te proberen 2 kleuren roest en een donker grijze wash gekocht en ben maar begonnen met de lichtste roestkleur.



Daarna in verschillende fases de donkere roestkleur en als laatste accenten met de donker grijze. Van deze acties heb ik geen foto's gemaakt, vanavond wel van het eindresulaat van de eerste wagen.



de andere kant:



Wat dichter bij:



De bruine container is er één van 4 die ik ooit bij Conrad heb gekocht. Bruin geschilderd heeft deze eigenlijk alleen nog maar tex. opschriften nodig. Helaas kan ik zelf niet witte decals printen.

Voor 2 andere uit die set heb ik inmiddels wel MSC opschriften geprint. Nu de juiste kleur geel nog even bedenken...  Cheesy

Nou....wat vinden jullie er van? Ben ik doorgeslagen of rooit het nog ergens op?
« Laatste verandering: 3 Maart 2016, 21:14:23 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #3 Gepost op: 3 Maart 2016, 21:45:38 »

Lijkt al beter dan de schone wagens.

Echter denk ik dat je bij deze wagen te zuinig bent geweest. Als ik foto's van een origineel zie dan zijn ze vaak nog meer donkerbruiner verroest.

Op dit moment weet ikzelf niet goed waar te beginnen met materieel weatheren. Er zijn zo veel manieren om dit te doen....
Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 3 Maart 2016, 22:19:49 »

Wat me nu vooral opvalt is dat de containers zo ontzettend schoon zijn.  Cheesy
M.a.w.: die steken nu onnatuurlijk af.

Ik vind de weathering er wel goed uitzien, maar moet zeggen dat ik dergelijke wagens niet zo vaak zie, dus of het voldoende is weet ik niet.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 3 Maart 2016, 22:54:14 »

Overigens staat één grote en één kleine container samen op de wagen veel beter dan alleen meer een grote midden op de wagen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 4 Maart 2016, 06:12:57 »

Klopt Gert, de containers hebben nog geen behandeling gehad. Overigens zijn containers over het algemeen niet zo vreselijk vuil en verroest als de wagens. Veelal bij de bevestigingspunten wat roestsporen.

Opvallend dat jij zegt dat ik te zuinig ben geweest Sander. Eigenlijk vond ik zelf dat ik wat over de top was gegaan, echter met mijn voorbeeld-foto's er naast valt dat dan ook wel weer mee.

Wagen nummer 1 blijft zo! Nu kijken wat ik nummer 2 kan aandoen.
« Laatste verandering: 4 Maart 2016, 09:30:41 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Raages
Newbie

Offline Offline

Berichten: 17



« Antwoord #7 Gepost op: 4 Maart 2016, 07:50:44 »

Het is in mijn ogen toch een knap stukje werk. Duim omhoog
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 4 Maart 2016, 09:12:01 »

Doorgeslagen...


 Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 4 Maart 2016, 10:02:01 »

 Grin  Grin

Overigens klopt jouw foto wel met de wagens uit het eerste bericht, maar AAE Cargo heeft kennelijk minder tijd om te poetsen dan de NS  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 4 Maart 2016, 10:24:55 »

Valt wel mee toch?


 Grin

Hoe ze er nu uitzien, heb ik geen foto's van.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 4 Maart 2016, 10:31:02 »

Nou, zo ongeveer  Grin

Klik
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #12 Gepost op: 4 Maart 2016, 12:52:44 »

Jakop,

Op basis van de laatste foto vind ik dus dat je te zuinig bent geweest. Ook ik vond dergelijke foto's op internet.

Kijk ik naar Hubertus foto's ben je te ver gegaan  Grin
Gelogd

mvg,
 Sander
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #13 Gepost op: 4 Maart 2016, 13:01:50 »

Gewoon nieuw laten klik  Grin Grin Grin

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 4 Maart 2016, 13:15:58 »

De revisiedatum, die er nog op staat vanuit de originele NS-versie, is uit mijn hoofd april '96.
Mijn trein van ERS wordt zo ongeveer uit 2003, dus hoe viezer, hoe beter lijkt me dan  Grin

Deze blijft i.i.g. zo, nummer 2 iets meer met de donkergrijze wash behandelen denk ik...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Containertreinen door Waldijk
« vorige volgende »
Ga naar: