Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 11   Omlaag
Print
Auteur Topic: De kalktrein  (gelezen 179101 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Gepost op: 14 April 2014, 20:56:16 »

Als bewoner van Uitgeest maak ik vrijwel dagelijks de kalk- en staaltreinen voor eerst de hoogovens, later Corus en nu Tata Steel mee. Voorheen ging vrijwel alles via de Hemtunnel met kopmaken in Uitgeest naar Beverwijk. De laatste jaren komt en gaat er ook veel via de Velsertunnel en zien we die treinen hier in Uitgeest niet meer langs komen.
Nu heb ik de kalktreinen uit de jaren tachtig hier niet meegemaakt, ik ben hier in 1992 komen wonen, maar er is hier en daar nog wel wat over te vinden op het internet en in boeken.
Deze treinen werden ook wel de drie-productentrein genoemd. Termen als de receptentrein of de specerijentrein werden ook gebruikt. Drie verschillende soorten kalk werden dus aangevoerd uit België voor de staalproductie in IJmuiden:

- kalksteen (voor de sinter- en pelletfabriek)
- kluitkalk (voor de staalfabriek)
- ongebluste kalk (voor de staalfabriek)

Kalkvervoer in de jaren tachtig vond vooral plaats met in 1969 gebouwde Fals goederenwagens. Destijds werden die afwisselend gebruikt voor cokes, erts en kalksteen. Door het vervoer van de eerste twee werden de afdichtingsrubbers zodanig beschadigd dat na een bepaalde tijd de wagens niet meer geschikt waren voor kalkvervoer omdat het weglekte door de beschadigde rubber afdichtingen. In 1984 werd een deel van de wagens gereserveerd voor het vervoer van kalk. De aanpassingen waren minimaal en vooral het uitsluitend gebruiken voor kalk zorgde er voor dat de vorige problemen wegbleven. De 120 wagens kregen de benaming Fals-z, werden omgenummerd en kregen de opschriften 'kalk' op de rechter kleppen. Dit was in wezen fase 1. Zo snel mogelijk omdat de wagens meteen nodig waren.
Daarna werd fase 2 gestart: revisie van het park. De wagens werden voorzien van nieuwe zijkleppen met verbeterde afdichtingen. Ook werden de wagen geheel geschilderd: licht grijs met grote blauwe NS-emblemen. De eerste wagen kreeg ook groot het opschrift KALK. Omdat vervoer van kalk in open wagens een milieu-onvriendelijke naam heeft werd het opschrift gewijzigd in kalksteen wat ook veel kleiner werd vermeld. Omdat er nieuwe spuitmallen nodig waren én de wagens snel nodig waren kwamen er veel zonder opschrift uit de revisie. Later is zelfs besloten opschriften weg te laten. Bij de revisie werden de wagens nogmaals omgenummerd. Het park werd uitgebreid tot 135 wagens tijdens de revisie die van 1985 t/m 1987 plaats vond.
Begin jaren '00 werden er steeds meer wagens ter zijde gesteld en gesloopt. Ze werden vervangen door gehuurde Belgische groene Falns. Aan de inzet van die wagens kwam in 2009 een abrupt einde door een grote ontsporing op het emplacement van Amsterdam Centraal.

Voor de zg. kluitkalk werd een ander type wagen wat ingezet. Deze waren 30 stuks in 1970 uit Fads verbouwde Tads. In 1975 volgde een 2e serie van 30 stuks. Beide series kregen in 1980 de benaming Tals. De wagens waren bruin, echter door de fijne kalk waren ze vooral erg wit. Omdat hierdoor de nummers niet meer leesbaar waren werden er in 1983 gele emaile nummerborden geplaatst. De Tals zijn tot en met 2008 ingezet totdat ze werden vervangen door de rode DB Talns.

Het derde type wagen die werden ingezet voor het vervoer van ongebluste kalk waren de bekende bollenwagens type Ucs-y. Doordat er bij dit type wagen altijd sprake is van een kleine restlading werden de wagens voor één type lading gebruikt. Vanaf 1964 werd dit in een gekleurd vlak aangegeven. Voor kalk was dat een groen vlak met de tekst 'kalk'.

De modellen

Van de Fals-z zijn door diverse fabrikanten modellen uitgebracht. Lima, Fleischmann, Märklin en Roco. Geen enkel model is een exacte weergave van de Fals-z. De Lima wijkt wel erg veel af. Van Fleischmann is er mij maar 1 bekend, dus daar stel je geen trein mee samen. De overgebleven beide merken hebben wel diverse wagens uitgebracht. Na een vergelijkend warenonderzoek tussen deze versies in samenwerking met Gert (Noordwaarts) heb ik besloten voor uitsluitend Roco te gaan. Niet dat onderstaande Märklin’s niet geschikt of mooi genoeg zijn, maar Roco biedt mee meer mogelijkheden.


Foto: Noordwaarts Märklin set 46242 en set 46250


Foto: Noordwaarts Märklin 46242-1


Foto: Noordwaarts Märklin 46250-2


Foto: Noordwaarts Märklin 46250 belading

Onderstaande lijst geeft de mij bekende modellen van Kalkwagens weer.



Aangezien de 3 productentrein in zeer veel verschillende afmetingen voor kwam, van enkel wagens tot zeer lange treinen, kan je er van maken wat je wil. Gezien het grote aanbod van Fals-z zal het grootste deel van de trein daar uit bestaan. Om nog een wat bontere versie van de trein te creëren positioneer ik de trein ergens in de jaren '86-'87. De jaren dat de bruine Fals-z werden gereviseerd. In die jaren kwamen zowel de bruine als de gereviseerde grijze in de trein voor. Ik heb gekozen voor set 45978: 3 bruine Fals-z met 'kalk'-opschrift.


Roco 45978

Tevens de 5 grijze die Roco uitbracht. Roco 47407 zou het juiste wagennummer hebben voor het enige grote opschrift 'KALK'.
 

Roco 47407

De 47406 heeft het kleinere opschrift 'kalksteen'.


Roco 47406

De nummers 67731, 67732 en 67733 hebben, niet in overeenstemming met de werkelijkheid, ook het grote opschrift 'KALK'. Die gaan er dus af. Dat gaat niet zonder ook de grijze verf te beschadigen. Gelukkig zijn de modellen van grijs kunststof gemaakt. Na het vervuilen is er waarschijnlijk niets van te zien.


Roco 67732

Zowel Roco als Märklin hebben bollenwagens uitgebracht. Ook deze zijn vergeleken en los van wat de mooiste zou zijn, heb ik gekozen voor Roco. Die heeft modellen uitgebracht met het opschrift 'kalk'. 3 stuks, waaronder 1 in de Railion-tijd. Er blijven voor deze trein dus 2 over.


Roco 46860


Roco 46874

Dan het moeilijkste model. Of eigenlijk...van de Tals is (nog) geen model uitgebracht. Dat wordt wachten op het uitbrengen door een fabrikant of zelfbouw...of ombouw van een bestaand model.
Ik heb wel wat ideeën, maar nog niets concreets. Later wellicht in deze draad.

Nu verzamel ik ook in het tijdperk ‘00-’09. In de jaren ‘00, ‘01, ‘02 (ik weet het niets exact en kan er geen keiharde gegevens over vinden) werden de grijze Fals-z steeds meer ter zijde gesteld en uiteindelijk gesloopt en vervangen door gehuurde Belgische Falns.
Door de bruine Fals-z te vervangend door groene Falns kan de trein in bovenstaande jaren geplaatst worden. We kunnen dan nog een bollenwagen toevoegen, of één van de twee er door vervangen en de naam Railion zit ook in de trein.
Zowel Fleischmann als Roco hebben de Belgische Falns met opschriften ‘Depot Beverwijk’ uitgebracht. Ik kies hier ook weer voor de optie Roco.
Ik ben trouwens nog op zoek naar de set 45936 Wink


Roco 47412


Roco 66460

Om een overzicht tegen welke wagen wanneer kan worden ingezet heb ik de hierboven besproken wagens in een schema gezet.



De volgende stap is de trein realistisch te vervuilen en toch ook op zoek naar een alternatief voor de ontbrekende Tals, anders blijft het bij een twee-productentrein..
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #1 Gepost op: 14 April 2014, 22:15:44 »

Wow! 'Artikeltje', noemde hij dat, toen ik Jakop er over sprak.
Het is gewoon een zeer informatief Artikel (met een hoofdletter, inderdaad) geworden!   Duim omhoog

Ik ga er eens voor zitten en alles lezen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1962


« Antwoord #2 Gepost op: 15 April 2014, 12:13:58 »

Omzetten naar een wiki artikel Wink

Zeer welkome informatie!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 15 April 2014, 19:19:24 »

Dank u!

In het kader van 'die Tals moet er ooit komen'  even een vraagje: heeft ooit iemand een foto gemaakt van de borden op de Tals toen ze nog leesbaar waren?
Of natuurlijk ergens een foto gevonden waar enigszins te zien is wat er op staat  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #4 Gepost op: 23 April 2014, 10:51:32 »

Zoiets?

https://www.flickr.com/photos/heyst/13042259714/sizes/o/


Mvg,


Romar
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 23 April 2014, 10:59:44 »

Nee....Dat is de Talns vanaf 2008 tot heden  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 23 April 2014, 17:03:54 »

Hier is een gedeelte van het ene bord te lezen.
Het gaat dus om deze beide borden



Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 30 April 2014, 19:08:59 »

De grijze Fals-z worden het eerst aangepakt om te vervuilen. Niet al te erg, want ze rijden nog in hun eerste jaren samen met de bruine, maar ook niet te schoon want als ik ze gebruik voor de kalktrein anno 2001-2002 is schoon wel erg onrealistisch.
Als eerste artikelnr. 67733 waar het grote KALK is afgeschuurd.





Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #8 Gepost op: 30 April 2014, 21:53:44 »

Hé ouwe kliederaar, dat ziet er goed uit!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #9 Gepost op: 1 Mei 2014, 11:21:30 »

Wat een mooi draadje is dit zeg, ik heb deze tot dusver gemist maar dit is super.... Duim omhoog

Thx voor de informatie.

Jeffrey
Gelogd
Stedahult
Newbie

Offline Offline

Berichten: 46


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 3 Mei 2014, 19:12:35 »

Als je dan toch bezig bent met de bollenwagens, werk
dan meteen die smerige naden op de bollen weg.
Die hebben de Märklin's nu eenmaal niet.. (zijn toch de mooiste)

Je bent wel een lekkere kliederaar  Duim omhoog
Gelogd

Zweedse modulebaan "Stedahult"
En Dansk rangering module...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 3 Mei 2014, 19:17:39 »

Klopt! In het vergelijkend warenonderzoek waren we het daar ook wel over eens. Märklin wint.
Ik heb bewust toch voor de Roco's gekozen omdat die wel de kalkversie(s) hebben gemaakt en Märklin niet.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #12 Gepost op: 20 Juni 2014, 00:20:47 »

Ziet er goed uit die Fals-z. Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 20 Juni 2014, 20:23:41 »

Als ik het niet vergeet zal ik zondag wat foto's maken en plaatsen van de vorderingen: 5 vieze grijze en 3 vieze bruine Fals-z
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #14 Gepost op: 20 Juni 2014, 21:12:35 »

 Duim omhoog
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 11   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: De kalktrein
« vorige volgende »
Ga naar: