Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 11   Omlaag
Print
Auteur Topic: De kalktrein  (gelezen 179293 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 21 Juni 2014, 10:21:19 »

Belofte maakt schuld en ik had nu even tijd, dus wat foto's genomen  Grin
Eerst maar hoe de wagens er nu uit zien







Vóór het vervuilen had ik eerst de 'sjorhaken' (hoe heten die dingen?) met geel aangezet en de hendels waar de kleppen mee gezekerd worden. Dat had ik gezien op een foto van een grijze dus ook maar bij de bruine gedaan. Geeft net even wat meer kleur aan deze betrekkelijk saaie bruine bakken.



Bij het vervuilen van de wagens heb ik trouwens de grijze en bruine hetzelfde behandeld. Van de bruine heb ik geen foto's kunnen vinden waar ik qua vervuilen iets aan had. Alleen maar van ver af waar geen enkel detail te zien is.
Van de grijze wel dus heb ik vervuild zodat die op de foto's lijken en de bruine dezelfde behandeling gegeven.

Wat heb ik gedaan?
Eerst een wash met antraciet grijs met veel terpentine. Door wat meer of minder antraciet aan de kwast te doen en het meer of minder daarna weg te wassen met de terpentine wordt het niet overal even vuil. Het loopt natuurlijk wel lekker in de naden.
Als tweede hier en daar met drybrush wit de kap witte accenten gegeven. Vooral de rand en waar veel kalk over de rand is gegaan met laden.
Dan met Rembrandt pastelpoeder (van het krijt gemaakt d.m.v. een schuurpapiertje) de zaak echt vies maken.
Omdat de verticale vlakken van de bovenkant het minst vies waren heb ik die even afgeplakt bij deze behandeling.
De bovenste 2 vlakke wrijf ik met een harde kwast in met het poeder. De kleppen vooral aan de onderzijde en uitwaaierend naar boven minder



De volgende stap was de randen voorzien van extra roest met een fijn kwastje en poeder. Ook de kopppen van de wagens zijn met deze kwast en poeder behandeld.



Als laatste heb ik de randen van de kleppen aangezet met wit poeder omdat bij het lossen daar natuurlijk kalk langs 'lekt'. Ook heb ik de gedrybrushte witte accenten nog een wit poedertje gegeven.



Als laatste nog een laagje matte transparante lak er over ter bescherming. Hou wel in de gaten dat die lak het effect afzwakt, dus in het poederstadium mag het wel wat overdreven worden zodat het eindresultaat niet tegen valt.
Het wordt al een een leuk treintje zo.  Duim omhoog
« Laatste verandering: 21 Juni 2014, 10:29:48 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #16 Gepost op: 21 Juni 2014, 11:39:04 »

Duim omhoog goed bezig.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 28 Oktober 2014, 20:33:17 »

Er wordt nog steeds gekalkt aan de kalktrein  Wink
Na de vervuiling van de Fals-z wagens zijn de 'Bollen' aan de beurt.
Eerst maar eens gekeken op het www hoe deze vervuild zijn.
Nu valt dat best wel mee. Natuurlijk zijn ze vies van het rijden, de bekende bruine waas.
Verder zijn ze, hoe kan het ook anders 'vies' van de stof die ze vervoeren.
Je vind op internet allerlei schakeringen van vervuiling met kalk; van bijna schone wagens tot vrijwel geheel witte. Ik heb het wat in het midden willen houden.



Wat is hier aan gedaan? Valt op zich mee. Wel heb ik de wagen compleet gedemonteerd behandeld.
- drybrush van veerpakketten, remblokken, aspotten en subtiel hier en daar een randje met Humbroll 113 matt (roest)
- een wash van terpentine met Humbroll 67 matt (antraciet)
- een wash van terpentine met Humbroll 130 satin (wit)
- een wit poedertje over de bovenste helft van de bollen en de bordessen
- de wielen geschilderd met Humbroll 113 matt en een dag later een wit poedertje



Het verschil met een (Roco)-fabrieksnieuwe bollenwagen.
Overigens is de vervuilde Roco 46860 en de schone Roco 46874

Zo op deze close-up foto's valt de naad in de bol wel erg op. Zoals de wagen nu in de trein staat en ik er van een afstand van ca. 60 cm. naar kijk, is deze bijna niet te zien.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #18 Gepost op: 29 Oktober 2014, 09:38:13 »

Wat een verschil zeg! Wordt een mooi treintje.  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #19 Gepost op: 29 Oktober 2014, 10:04:33 »

Weatheren maakt echt een wereld van verschil. Het wordt er echt mooier, realistischer van. Dat zie je steeds weer. Ik moet soms wel eens iets overwinnen om de kwast op een wagon of loc te zetten, maar het pakt vrijwel altijd goed uit.

Groet,
Ruud
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 29 Oktober 2014, 11:20:20 »

Ziet er goed uit.  Duim omhoog

En met enige vertraging nog een reactie op je eerdere verslag.  Wink

Vóór het vervuilen had ik eerst de 'sjorhaken' (hoe heten die dingen?)
Ik ken die dingen als rangeerbolders of rangeerhaken. Ze zijn bedoeld om bijvoorbeeld met een lierinstallatie de wagen te verplaatsen.
De NS-kalkwagens hadden die trouwens niet. In plaats daarvan zaten er ogen onderaan de trappen naar de bordessen.

Citaat
de hendels waar de kleppen mee gezekerd worden.
Die gele hendels geven aan of de kleppen ontgrendeld zijn. Dan klappen ze horizontaal naar buiten, zoiets als de richtingaanwijzers op erg oude auto's. De vergrendeling zelf zit iets lager.

Citaat
Als tweede hier en daar met drybrush wit de kap witte accenten gegeven. Vooral de rand en waar veel kalk over de rand is gegaan met laden.
Dan met Rembrandt pastelpoeder (van het krijt gemaakt d.m.v. een schuurpapiertje) de zaak echt vies maken.
Deze wagens vervoerden kalksteen, dat niet echt wit is. Het spul uit de Ardennen dat naar Nederland kwam, was dacht ik grijs.

Neemt niet weg dat ik jaloers ben op het resultaat.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 29 Oktober 2014, 13:25:35 »

Dank heren  Duim omhoog

@Hubertus

Duidelijk, rangeerhaken dus. Ik zat er toevallig zaterdag met Gert nog over te discussiëren of het wellicht voor het vastzetten op veerboten zou zijn.

Die gele hendels dacht ik dat het een soort van vergrendeling van de sluiting was. Dus niet wat de klept dicht houd, maar wat de vergrendeling 'op slot' houd.
Niet dus, je verhaal is duidelijk

Kalksteen is dus grijs...OK, wist ik niet. Weet je toevallig hoe grof de brokken zijn? Er moet nl. nog wel lading in komen.

@Ruud

Herkenbaar, die angst  Grin  Voorlopig houd ik het ook nog even bij de goederenvloot  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 29 Oktober 2014, 14:12:47 »

Kalksteen kan diverse kleuren hebben. Feitelijk ook wit, want krijtsteen (the white cliffs of Dover bijvoorbeeld) is ook een kalksteen. Maar wat van de Ardennen naar Hoogovens ging, ken ik niet anders dan grijs. Nu kan grijs en wit dicht tegen elkaar liggen en vind je op het net foto's van deze wagens, waar het net wit is. Maar dat was niet typisch.
Grootte durf ik zo niet te zeggen. Ik vermoed zoiets als steenkool, wat overigens ook in tig afmetingen voorkomt.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #23 Gepost op: 29 Oktober 2014, 16:39:59 »

Eerst even een disclaimer: In Nederland wordt slordig omgesprongen met gesteentenamen. Bijvoorbeeld 'Limburgse mergel' is geen mergel maar een kalksteen. Het gesteente wat we kennen als 'Belgisch hardsteen' of 'blauw hardsteen' wordt in de volksmond wel 'petit granit' of 'marmer' genoemd, maar het is geen graniet, geen marmer, maar wel kalksteen.

Pure kalksteen (CaCO3) is wit. De witte kliffen van Dover (en Calais) zijn inderdaad een goed voorbeeld. Wat wij 'Limburgs mergel' noemen is in feite hetzelfde gesteente als de witte kalksteen kliffen van Dover en Calais en is gevormd in dezelfde tijd (Krijt, 145-66 miljoen jaar geleden). Dit gesteente is wit en wordt in de ENCI groeve bij Maastricht gewonnen.
In de groeve bij Winterswijk wordt een kalksteen gewonnen die naast CaCO3 uit een heel klein beetje (<<5%) koolstof bestaat. De koolstof geeft het gesteente de grijze kleur.
In de Ardennen-Eifel (bijvoorbeeld in de Maasvallei tussen Namen en Dinant) wordt Belgisch hardsteen gewonnen. Dit is ook een kalksteen waar een beetje organisch materieel in vermengd zit waaraan het gesteente zijn donkere kleur ontleend. Het gesteente is herkenbaar aan de mm tot cm grote witte fossieltjes in een donkere massa. Dit gesteente wordt in Nederland gebruikt in bijvoorbeeld stoepranden, vensterbanken en plinten van muren gebruikt. Maar het wordt ook voor cement gewonnen.
Belgisch hardsteen is erg hard en zal uit grotere blokken bestaan terwijl het kalksteen uit Maastricht en Winterswijk zachter is en in kleinere blokken zal vallen. Al kan al het gesteente al in de mijn fijner worden gemalen voor transport. Er zullen denk ik blokken tot 20-30 cm in de wagons gaan anders worden individuele blokken te zwaar en zullen tot schade lijden. Ook is de vulling van de wagons efficienter als de blokken kleiner zijn. En poeder in de bollenwagens uiteraard. Wink
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 29 Oktober 2014, 16:55:40 »

Interessant verhaal Martijn  Duim omhoog

Maar als ik het nu goed begrijp was het dus die Belgische harsteen (wat wij dan kalksteen noemen) die in onderstaande wagens werd vervoerd?



En qua kleur...moet ik dan aan stoepranden-grijs denken ongeveer?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #25 Gepost op: 29 Oktober 2014, 18:40:35 »

Volgens Huub kwam die kalk uit Belgie, dus dan zal het wel de grijze Belgische hardsteen zijn, maar poeder daarvan wat op de buitenkant van de wagons neerdwarrelt kan alsnog aardig licht van kleur zijn, zeker met wat reflecterend zonlicht. Ik kwam op internet (gezocht op kalkwagon) vooral recente foto's tegen met wagenladingen witte kalksteen uit Duitsland en die wagons zijn veel lichter en vuiler dan jouw vervuiling. Het beste lijkt me om een foto uit die tijd te vinden waar die wagons op staan, maar zoals je het nu hebt komt het erg realistisch over, al kan het misschien nog wat vuiler.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 29 Oktober 2014, 18:52:11 »

Zoals de Fals-z nu vervuild zijn is o.a. gebaseerd op de bovenste foto uit dit bericht:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14700.msg268459.html#msg268459

Helaas kan je er niet in kijken hoe de lading er uit zite  Grin
Op basis van deze witte vervuiling heb ik dat ik model  ook wat gedaan.
Vanavond maar een zoeken of er foto's te vinden zijn van de lading.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 29 Oktober 2014, 19:01:44 »

Uit de verzameling, een foto uit 1987 in Geldermalsen



En eentje uit 1994 in Marche-les-Dames:



Op de bovenste foto zijn de wagens in elk geval gevuld. Misschien een röntgenfoto maken om de inhoud te bekijken...
Kortom, van de lading heb ik geen foto's.

Ik moet nog meer hebben, maar kon ik zo snel niet vinden.  Embarrassed
« Laatste verandering: 29 Oktober 2014, 19:04:04 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 29 Oktober 2014, 19:14:44 »

Mooie foto's!

Als je de leksporen zo op de rechter wagen op de bovenste foto bekijkt, heb je wel een idee over de kleur van de inhoud
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 29 Oktober 2014, 19:24:50 »

Inderdaad. Ik vermoed dat het de uitspoeling van de lading is na wat ritjes in de regen.

Bij de foto op bij Beneluxspoor vraag ik me af of het misschien het resultaat is van het rijden in dezelfde trein als de gesloten zelflossers. Die konden soms flink stuiven, wat deels in de vrije natuur terecht kwam, maar deels ook op de opvolgende wagens terecht moet zijn gekomen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 11   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: De kalktrein
« vorige volgende »
Ga naar: