Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10   Omlaag
Print
Auteur Topic: De kalktrein  (gelezen 105584 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 10642


213*


« Antwoord #30 Gepost op: 29 Oktober 2014, 22:10:20 »

Fraaie foto's Huub!
Zie je die deuken in de bakken Jakop? Vooral ook aan de bovenste rand?
Durf jij dat ook?   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5643


226*


« Antwoord #31 Gepost op: 29 Oktober 2014, 22:20:28 »

Voor de hele vervuilderij heb ik een Lima kalkwagen gebruikt om op uit te proberen.
Ook een belading had ik een aantal weken terug geprobeerd.
Eerst de rechterzijde; tot de rand vullen met schuim en dan wat ballast er op.
Dat vond ik niks, dus bij de 2e poging (links dus) een soort laadvloertje iets lager gemaakt en er een bultje op gestort.
Het is ballast met een max. grote van 1 mm (dus brokken van zo'n 9 cm).
Qua kleur wel aardig in overeenstemming met die leksporen...maar lag het zo hoog in de bak?
wie o, wie heeft een foto van boven met lading?  Grin



@Gert  Geen probleem, neem je 8 december je wagens mee naar Houten, dan zal ik er daarna aan beginnen  Cool
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5000


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 30 Oktober 2014, 23:24:48 »

Heerlijk als je met toestemming het draadje van een ander mag vervuilen.  Grin

Nog wat voorbeelden uit het echie.




Allereerst de bruine wagens, gefotografeerd in 1985 in Visé.




Langzaam maar zeker verschuiven we de aandacht van de Fals-z naar de Tals, de gesloten wagens.




Eén keer is het me gelukt de hele trein op de foto te krijgen.




Dezelfde trein met iets beter zicht op de gesloten kalkwagens




En een foto die in een keer duidelijk maakt wat het nut is van opschriften in reliëf op deze wagens.

Succes met vervuilen.  Cheesy
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5643


226*


« Antwoord #33 Gepost op: 31 Oktober 2014, 10:01:22 »

Nou, dit noem ik geen draadje vervuilen hoor!

Dank voor de foto's Huub. De eerste, van de bruine Fals-z, is ook meteen de enige foto die ik (nu) ken waar de bruine versie zo groot op staat.
Ik vond alleen maar foto's van veraf op het www, dus mijn vervuiling was niet a.d.h.v. met een voorbeeld. Nu blijkt dat het wel snor zit  Duim omhoog

De tweede foto geeft wel ongeveer de vervuiling weer van de grijze Fals-z zoals ik die gemaakt heb.
Weet je welk jaar die foto is?

Die zelfde vraag geldt voor de laatste foto. Ik zie kleine gele? bordjes die op latere foto's (na de eeuwwisseling) er niet meer op zaten, toen de grote witte borden er op zaten. Ik heb ergens gelezen dat er gele emaille platen werden geplaatst voor de leesbaarheid, maar of deze kleine plaatjes dat dan zijn...?

Opvallend ook weer te zien hoe wit die Tals-y waren door de kalk.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5000


WWW
« Antwoord #34 Gepost op: 1 November 2014, 10:06:16 »

Foto 2 is van 22 mei 1993 toen het nog leuk fotograferen was in Utrecht.

Foto 3 en 4 zijn uit 1997 toen het nog leuk fotograferen was in Nieuwersluis.  Cheesy

En tenslotte is foto 5 net als de Fals-z van een paar reacties terug door mijn vader in 1987 in Geldermalsen gefotografeerd.
De originele foto is niet scherp genoeg om helemaal zeker te zijn, maar volgens mij staat op die kleine plaatjes het wagennummer.

groet, Huub

edit: inderdaad Jakop, 1 letter te vroeg in het alfabet, niet de Fals-y, maar de Fals-z
« Laatste verandering: 1 November 2014, 14:56:27 door hubertus » Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5643


226*


« Antwoord #35 Gepost op: 1 November 2014, 14:27:06 »

Fals-z  Wink

Op de foto's van 1997 zijn de grotere witte borden ook nog niet geplaatst op de Tals-y. Dat is dus iets van de laatste 10? jaren. Ik had gelezen over gele emaile borden in de eerdere jaren, maar die blijken dus behoorlijk kleiner dan ik me voorgesteld had.

Je vader maakte niet alleen leuke raadplaatjes (wist hij veel toen) maar ook NS-historische gezien leuke portretten.   Duim omhoog
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5000


WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 1 November 2014, 15:09:10 »

Die grotere witte borden kende ik dan weer niet.
Inmiddels wel foto's van gevonden.
Pure speculatie van mijn kant, maar zouden die soms zijn aangebracht toen de kalk uit Duitsland gehaald werd?
En ook de overgang van NS naar Railion was in die tijd, wat ook een verklaring zou kunnen zijn.
Gelogd
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 925


Jeroen


« Antwoord #37 Gepost op: 1 November 2014, 15:13:04 »

Jakop, ken je deze site al? Is wel leuk.
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5000


WWW
« Antwoord #38 Gepost op: 1 November 2014, 17:28:35 »

Op de tweede foto van die link lijkt nog een Nacco Tads (ex NS-UKF kunstmest) te zien in deze trein.
Helaas niet in correcte uitvoering te krijgen, maar met een knipoog en wat zelfwerkzaamheid zijn de Belgische wagens daarvoor te gebruiken.
En die zijn er wel in model, ik dacht van van Biervliet.
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5643


226*


« Antwoord #39 Gepost op: 2 November 2014, 17:36:07 »

@Hubertus  Zou best een Railion actie kunnen zijn met die grote witte borden. Ik mijn zoektocht naar foto's naar de Tals-y kwam ik eigenlijk vrijwel alleen foto's tegen mét die borden.

@Jeroen Die site kende ik nog niet. Dank je, mooie foto's ook weer.

De tweede bijvoorbeeld met de Tals-y zonder en met die witte borden op 4-1-2002. De meeste overigens mét.
Hierin ook die Tads die Huub noemde. Wist ik niet dat die gebruikt waren.
Verder hier al veel groene Falns van de Belgen met volgens mij nog een staartje Fals-z achteraan. Een mooie foto met veel verschillende wagens.
Overigens zijn er ook nog Duitse wagens ingezet naar Beverwijk, zie deze foto van Arnold van Heyst uit 2008.
Ik vermoed een overgangsfase van de Tals-y naar de huidige rode Railion Talns.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 925


Jeroen


« Antwoord #40 Gepost op: 4 November 2014, 20:32:27 »

Foto's van Duitse kalktreinen met soms hoever ze gevuld zijn:
http://www.angertalbahn.de/kalk01/rheinkalk2011.html

met ook een bord van een Talns.

even verder kijken: http://www.angertalbahn.de/waggon/index.html
« Laatste verandering: 4 November 2014, 20:45:19 door Jeronimos » Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5643


226*


« Antwoord #41 Gepost op: 4 November 2014, 21:49:31 »

Dank je Jeroen! Mooie linken weer...ze zijn niet zo vol blijkbaar en de kalk lijkt ook fijner dan ik gedacht had.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 10642


213*


« Antwoord #42 Gepost op: 5 November 2014, 00:54:28 »

Het lijkt bijna schelpenzand...
Dat die bakken niet zo vol worden geladen zal dan misschien ook wel iets te maken hebben met het stuiven van dat spul.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5643


226*


« Antwoord #43 Gepost op: 5 November 2014, 07:14:01 »

Bedrijfseconomisch denk ik meer dat ie zo aan z'n gewicht zit, maar het het blijft vreemd dat het zo fijn is (of lijkt)  In principe zou dat in de afsluitbare Tal(n)s horen en de grovere kalksteen in de Fal(n)s.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 10642


213*


« Antwoord #44 Gepost op: 5 November 2014, 10:22:03 »

Maar die wagens zijn toch speciaal voor kalkvervoer gebouwd? Als ze zo aan hun gewicht zouden zitten, waarom zijn ze dan zo groot gebouwd?
Dan had het toch kleiner gekund?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: De kalktrein
« vorige volgende »
Ga naar: