Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 11   Omlaag
Print
Auteur Topic: De kalktrein  (gelezen 179276 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #45 Gepost op: 5 November 2014, 10:12:17 »

Maar die wagens zijn toch speciaal voor kalkvervoer gebouwd? Als ze zo aan hun gewicht zouden zitten, waarom zijn ze dan zo groot gebouwd?
Dan had het toch kleiner gekund?


De Nederlandse Fals(-z) werden eerst gebruikt voor zowel erts, kolen als kalk. (zie 2e alinea van de eerste post)
De 'z' kwam er achter toen het een apart kalk-park werd en ze dus uitsluitend voor kalk werden ingezet. Ers en kolen is grover en dus meer 'lucht' tussen de lading en dus lijken ze dan voller.
Deze hedendaagse wagen kan best een standaard bulkwagen zijn die mogelijk ook andere dingen vervoerd, waarschijnlijker is dat ze ook in een aparte kalk-omloop zitten.
Daarom denk ik dat ze er geen speciale wagen voor ontworpen hebben maar een standaard model hebben gepakt en die mogelijk aangepast voor kalkvervoer (betere afdichtingen)
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #46 Gepost op: 5 November 2014, 12:22:43 »

Dat is een zeer plausibele verklaring. Vanwege jouw gedegen kennis van dit onderwerp benoem ik jou met ingang van heden tot 'Koning Kalk'.   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #47 Gepost op: 5 November 2014, 13:45:10 »

Ik voel weer een certificaat en een vlaai opkomen Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #48 Gepost op: 5 November 2014, 13:59:07 »

Je bent warm, maar ik heb al veel langer iets anders in gedachten.   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #49 Gepost op: 5 November 2014, 14:11:08 »

Antikal?
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #50 Gepost op: 5 November 2014, 14:54:53 »

Je ziet het t.z.t. wel hier verschijnen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #51 Gepost op: 5 November 2014, 20:57:42 »

 
Antikal?
Wesley is nu koning schoonmaak?  Grin
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #52 Gepost op: 5 November 2014, 20:59:50 »

Je bent warm, maar ik heb al veel langer iets anders in gedachten.   Wink

mvg,
Gert

toertje Hoogovens stoom ijmuiden? Cheesy
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #53 Gepost op: 6 November 2014, 05:44:16 »

Bedrijfseconomisch denk ik meer dat ie zo aan z'n gewicht zit, maar het het blijft vreemd dat het zo fijn is (of lijkt)  In principe zou dat in de afsluitbare Tal(n)s horen en de grovere kalksteen in de Fal(n)s.

Van wikipedia haal ik dat het soortelijk gewicht van kalksteen uiteen loopt van 2000 tot 2500 kg/m³.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalksteen of hier http://www.ekbouwadvies.nl/tabellen/lambdamaterialen.asp
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #54 Gepost op: 6 November 2014, 21:34:11 »

Zo Jeroen, jij bent vroeg op! Ik dacht dat ik de wekker vroeg had staan: 5:45 uur..  Tongue

Even gezocht. De huidige rode wagens, Falns 183 hebben een inhoud van 77 m2 met een maximale last van 66 ton, min het eigen gewicht van 23900 kg kom je op een maximale belading van zo'n 42 ton. Bij het laagste soortelijk gewicht wat Jeroen noemde kom je dan op maximaal maar 21 m2 wat ik dan wat weinig vind in een wagen van 77 m2....

Of is die 66 ton het te laden gewicht? Totaal 90 / 4 assen maakt wel mooi 22,5 ton per as.
Anyway in dat geval is het dus 33 m2 in een 77 m2 wagen.
Hoe dan ook, bij lange na niet vol dus.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #55 Gepost op: 6 November 2014, 22:04:42 »

Buitengewoon interessant verhaal. Helaas kan ik persoonlijk niet veel toevoegen, omdat ik niet weet welke korrelgrootte naar de hoogovens gaat. Je schrijft dat de kalk door de afsluitrubbers lekt, dan is de korrelgrootte behoorlijk fijn, volgens mij.
Het maximale laadgewicht wordt mede bepaald door het baanvak waar de trein overheen gaat en de daarbij behoorde maximale asdruk, zie ABC-raster en Beladingsklasse.
Foto's van verschillende wagen-typen zijn op de site van André te vinden, zie Goederenwagens.

In een groeve in Engis werd kalksteen 1-3 mm geladen met een silobulk van 60 m3. Inwendig had je dan twee "hoopjes" van elk 15 ton, omdat het maximale laadgewicht in België 30 ton is.
« Laatste verandering: 6 November 2014, 22:20:04 door MHS84 » Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #56 Gepost op: 7 November 2014, 09:10:34 »

Ik wist dat ik een keer op foto's de inhoud van de kalksteenwagens heb gezien.
En inmiddels gevonden. Weliswaar uit de tijd van de groene B-Cargo wagens, maar zover ik weet afkomstig uit de Ardennen.
Vooral op pagina 2 en 3 is het vrij duidelijk zichtbaar en hier wordt ook getoond hoe ze die wagens helemaal leeg krijgen.  Wink
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #57 Gepost op: 7 November 2014, 10:20:39 »

Ah mooi Huub  Duim omhoog

Hier zie je inderdaad de moderne losmethode  Grin maar ook op deze en volgende foto dat de kleur inderdaad wat licht grijzig is (PTT draaischijftelefoon-grijs) en toch erg een fijne structuur heeft.
Mijn eerder genoemde ballast heeft dan wel de juiste kleur zo'n beetje, maar is te grof.
Morgen maar eens in Houten kijken of iemand wat strooisel heeft wat er op lijkt.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #58 Gepost op: 7 November 2014, 11:48:40 »

Zo Jeroen, jij bent vroeg op! Ik dacht dat ik de wekker vroeg had staan: 5:45 uur..  Tongue
Cheesy 05:00 uur.  :Smiley
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #59 Gepost op: 8 November 2014, 20:38:55 »

Citaat
Zowel Roco als Märklin hebben bollenwagens uitgebracht. Ook deze zijn vergeleken en los van wat de mooiste zou zijn, heb ik gekozen voor Roco. Die heeft modellen uitgebracht met het opschrift 'kalk'. 3 stuks, waaronder 1 in de Railion-tijd. Er blijven voor deze trein dus 2 over.

en

Citaat
In het vergelijkend warenonderzoek waren we het daar ook wel over eens. Märklin wint.
Ik heb bewust toch voor de Roco's gekozen omdat die wel de kalkversie(s) hebben gemaakt en Märklin niet.

Eerder in deze draad was ik er van overtuigd dat Märklin geen kalk-bollenwagens zou hebben tot ik vandaag in Houten stuitte op een Märklin Railbouw Leerdam set met 3 bollenwagens waarvan er 2 het opschrift 'kalk' droegen. Het setje zag er niet uit en moest €140 kosten. Nu ga ik dat niet uitgeven voor überhaupt die set, laat staan dus eigenlijk alleen voor 2 bollenwagens. Maar goed, ze bestaan dus wel in set 28452
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 11   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: De kalktrein
« vorige volgende »
Ga naar: