Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11   Omlaag
Print
Auteur Topic: De kalktrein  (gelezen 179290 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #60 Gepost op: 15 November 2014, 18:47:05 »

Bij het doorlopen van wat van mijn foto's kwam ik er nog een van de Fals-z wagens tegen.
Een matige foto, recht tegen de zon en diverse palen die niet snappen dat het mij om de trein te doen was, maar wel een waar een beetje te zien is hoe ze gevuld waren.




En in de vergroting.



Bij de derde wagen is trouwens te zien dat, ondanks dat het wagenpark speciaal voor dit vervoer was gereserveerd, de klepafdichting niet altijd optimaal bleef.  Grin

Huub
« Laatste verandering: 15 November 2014, 18:48:43 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #61 Gepost op: 15 November 2014, 21:46:54 »

Dank Huub  Duim omhoog

Inderdaad heb je zo een idee van de belading. Toevallig vanmiddag begonnen de 3 bruine Fals-z van een lading te voorzien.  T.z.t. hier wat foto's van die exercitie

De foto geeft wel een mooi beeld van die industriële omgeving. Een mooi stukje voor een diorama  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #62 Gepost op: 16 November 2014, 15:42:16 »

Te interessante info om alleen op een forum te laten staan!

http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Kalktrein#Soorten_wagens_in_Kalktreinen

Aanvullingen meer dan welkom!!!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
joahn93
Newbie

Offline Offline

Berichten: 23


« Antwoord #63 Gepost op: 20 November 2014, 00:12:33 »

Zo Jeroen, jij bent vroeg op! Ik dacht dat ik de wekker vroeg had staan: 5:45 uur..  Tongue

Even gezocht. De huidige rode wagens, Falns 183 hebben een inhoud van 77 m2 met een maximale last van 66 ton, min het eigen gewicht van 23900 kg kom je op een maximale belading van zo'n 42 ton. Bij het laagste soortelijk gewicht wat Jeroen noemde kom je dan op maximaal maar 21 m2 wat ik dan wat weinig vind in een wagen van 77 m2....

Of is die 66 ton het te laden gewicht? Totaal 90 / 4 assen maakt wel mooi 22,5 ton per as.
Anyway in dat geval is het dus 33 m2 in een 77 m2 wagen.
Hoe dan ook, bij lange na niet vol dus.


Ik heb even het een en ander cursief gemaakt. In dit gedeelte sla je de spijker op zijn kop.
Wagen + lading geeft een maximale asdruk van 22,5 ton per as. Daarmee kan de wagen dus over een categorie D baanvak rijden. daarnaast speelt ook het tonmetergewicht mee. In het bericht van MHS84 staat in de linkjes veel info daarover

Johan
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #64 Gepost op: 20 November 2014, 16:56:50 »

Nieuwe Roco wagen 41504 bruin tp III.
Nu in de aanbieding bij MTE.

Mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #65 Gepost op: 20 November 2014, 18:03:32 »

Klopt, maar die klopt niet  Grin

Als je de opschriften 'KALK' er af haalt is het wel een kloppende wagen (denk ik) maar voor alles wat er maar in kon.
Mét de opschriften 'KALK' hebben we het over de jaren '85-'87 (zie ook eerste bericht van deze draad) en dat is Tp. IV en dus kloppen dan de Tp. III opschriften niet.....in wezen dus een fantasie-model.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #66 Gepost op: 20 November 2014, 18:21:50 »

Kijk, die info geeft duidelijkheid.
Die hoeven we dus niet aan te schaffen.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #67 Gepost op: 20 November 2014, 18:22:00 »

Kloppen doen ze met NS-opschriften sowieso niet. Het zijn Oostenrijkse wagens, die toch wel vrij sterk afwijken van de NS-wagens. Overigens wel beter gelijkend dan de modellen die op Duitse wagens zijn gebaseerd.

Het "kalkpark" is in 1984 ontstaan. De daarvoor gebruikte wagens stammen uit 1968-1970 en hebben van begin af aan UIC-opschriften gehad.
Dus inderdaad een fantasiemodel in het kwadraat. Maar wel lekker goedkoop, losse assen zijn bijna duurder...
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #68 Gepost op: 20 November 2014, 18:48:10 »

Ah juist! Dat van die UIC-nummers wist ik niet.
Ik was in de war met de renovatie-jaren, maar dat deze modellen niet kloppen zijn we het zeker over eens  Grin
Overigens wijken de Roco wagens inderdaad behoorlijk af van de werkelijke Fals-z, vergelijk de modelfoto's maar eens met de foto's van Huub.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #69 Gepost op: 4 Januari 2015, 21:11:30 »

wie o, wie heeft een foto van boven met lading?
Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Hopelijk kan iemand er wat mee. De foto’s zijn vanaf de voetbrug tussen Den Bosch en Vught genomen op zondag 4 januari 2015. DBS 1602 “Schiphol” is met trein 49663 (Hermalle-sous-Huy (B) – Visé (B) –) Sittard – Beverwijk Hoogovens onderweg.

In elke wagen liggen drie hoopjes. De structuur van het product is in mijn beleving korrelig, zoals zand. De lading in de Talns (met gesloten dak) die, natuurlijk, niet te zien is, zal een fijnere structuur hebben die gevoelig is voor wegwaaien, zoals poeder.

Voor de modelbaan zal bloem of poedersuiker de realiteit misschien het beste benaderen.







Als je de plaatjes in een hogere resolutie wil hebben, stuur me maar een berichtje.
« Laatste verandering: 4 Januari 2015, 21:21:30 door MHS84 » Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #70 Gepost op: 4 Januari 2015, 21:36:55 »

Voor de modelbaan zal bloem of poedersuiker de realiteit misschien het beste benaderen.

Sorry Jakop, ik heb het van de oliebollen resterende zakje poedersuiker juist vanochtend in de Kliko gefl...  eh gedeponeerd.   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #71 Gepost op: 4 Januari 2015, 21:58:40 »

Ha ha, nee.. we don't do oliebollen! De buren wel, dus eerlijk is eerlijk, ik heb er één gehad.

Dank voor de foto's Maarten.
Dat herinnerde mij dat ik inmiddels één Fals-z van lading heb voorzien, maar ik kan de foto van het eindresultaat niet vinden terwijl ik vrij zeker ben dat die gemaakt is...
Wel een foto van hoe



De wagen gevuld met schuim en een stukje in het midden voor de bult, die dus niet één bult blijkt te zijn...
Daar voor eerst de binnenkant vervuild met een lichtgrijze wash van (daar is ie weer) terpentine en wat verf.
De lading die ik hier op gestort heb is een hele fijne ballast in dezelfde kleur als op Maartens foto's te zien is, dus dat klopt dan weer wel  Grin
Bij gelegenheid zal ik nog eens een foto maken van de beladen wagen en bij de volgende de belading aanpassen aan zowel Huub's als maarten's foto's

EDIT als nog eens naar de foto's van Huub kijk (eerste bericht deze pagina) is één bult per vak toch wel goed.
De Fals-z heeft duidelijk dat schot tussen de 2 wagenhelften die deze nieuwe wagens niet hebben.
« Laatste verandering: 4 Januari 2015, 22:02:05 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #72 Gepost op: 12 Januari 2015, 20:33:02 »

Zondag bij daglicht een foto van de lading gemaakt, echter het is wat moeilijk in beeld te brengen... De lading komt niet boven de rand uit, dus moet je er vrij recht in forograferen en zie je het reliëf, wat er wel is, niet..  Undecided



Vanavond wagen nr. 2 voorzien van schuim en 'kalk' en een iets hogere bult gemaakt

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #73 Gepost op: 20 Januari 2015, 11:11:04 »

In het zojuist verschenen januari-nummer van RailMagazine een artikel van 6 pagina's over de verbouwing van een Roco DB Tal963-wagen naar een NS Tals-y wagen.

Ik feliciteer Jakop met zijn debuut als artikelenschrijver!
 Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #74 Gepost op: 1 Februari 2015, 16:26:22 »

Vanmiddag reed de 1313 een korte kalktrein door Waldijk.
Hier gefotografeerd op de noodbrug


(wel een raar gezicht, dat stationsgebouw op de achtergrond...)

Wat het artikel betreft; als de volgende RM uit is, zal ik de ombouw hier in deze draad ook laten zien.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: De kalktrein
« vorige volgende »
Ga naar: