Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)  (gelezen 36436 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1094


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 18 December 2016, 01:14:06 »

Eindelijk, na drie lange jaren, is Fleischmann begonnen met het uitleveren van hun coupérijtuigen. Bovengenoemde trein wordt hierdoor weer een stukje completer.
Gezegd moet worden dat het model een waar huzarenstukje is. Langs de deuren en onder de ramen zijn uiterst filigranen handgrepen aangebracht. De kopwanden zijn voorzien van dunne grijpstangen  en sluitbordhouders. Verschillende koersborden zijn los bijgesloten, zodat er een keuze gemaakt kan worden op welk traject het rijtuig ingezet wordt. Elke set heeft twee borden voor de heenreis, maar slecht één bord voor de terugreis. De volgende keuzes zijn mogelijk: Düsseldorf – Wuppertal – Hagen,  Düsseldorf – Mühlheim – Essen Nord – Gelsenkirchen – Wattenscheid – Dortmund Süd en Düsseldorf – Kettwig – Essen. Het bedrijfsnummer is 59 002 van Reichsbahndirektion Wuppertal met Duisburg Hfb als Heimatsbahnhof. De laatste revisie is uitgevoerd op 12.2.32. Het remmershuis is verwijderd waardoor de chassisbalk langer is dan de rijtuigbak. De handrem is nog wel aanwezig getuige het zwengelhuisje (Kurbelhäuschen) aan de kopwand.


Een aantal Wehrmacht militairen maken van de gelegenheid gebruik om zich op te frissen tijdens een tussenstop op weg naar het front. Locatie en fotograaf: onbekend.


59 002 C3 Pr11 (Fleischmann 507054).
Gelogd

Houdoe! Maarten
173* 2011=23, 2012=47, 2013=28, 2014=39, 2015=25, 2016=8, 2017=3
Kees Jan
Full Member

Offline Offline

Berichten: 113


WWW
« Antwoord #31 Gepost op: 18 December 2016, 01:53:15 »

De 3 asser staat Off TraXS  Wink
Gelogd

2006 Diorama Berlijn
2006 "Een rondje Berlijn"
2008-2009 "Van Wishni naar Woshni"
2009 2010 "De Fleischerei"
2012 "Gröger"
2014 "Beurs baantje"
2015-2016 "Ein BW für Jürgen"
2016 "Test Baantje digitaal"
2016-2017 "Fleischerei in 1"
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1094


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 18 December 2016, 17:37:57 »

Grmbl!Ik ben te lui om een nieuwe poging te doen.
De Eisenbahnpioniere uit de "acht-veertiger" moeten 'm vóór vertrek maar effe goed zetten. Grin
« Laatste verandering: 18 December 2016, 17:40:06 door MHS84 » Gelogd

Houdoe! Maarten
173* 2011=23, 2012=47, 2013=28, 2014=39, 2015=25, 2016=8, 2017=3
Kees Jan
Full Member

Offline Offline

Berichten: 113


WWW
« Antwoord #33 Gepost op: 18 December 2016, 18:01:13 »

 Grin

Rijdt toch ook zo.

Abfahrt!
Gelogd

2006 Diorama Berlijn
2006 "Een rondje Berlijn"
2008-2009 "Van Wishni naar Woshni"
2009 2010 "De Fleischerei"
2012 "Gröger"
2014 "Beurs baantje"
2015-2016 "Ein BW für Jürgen"
2016 "Test Baantje digitaal"
2016-2017 "Fleischerei in 1"
Baureihe06
Full Member

Offline Offline

Berichten: 118


3 rail digitaal periode 2.


« Antwoord #34 Gepost op: 5 November 2017, 08:58:41 »

Erg interessant.

Toch heb ik een kleine opmerking, is de trein samenstelling die je hebt neer gezet niet een beetje aan de korte kant.
Ik snap dat je in model natuurlijk niet alle ruimte hebt.

Het lijkt mij dat als zo een trein naar het front ging, men zo veel mogelijk mee nam?

Edward.
Gelogd

Beleef je plezier aan je eigen baan en maak je niet druk om wat anderen zeggen.
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1094


WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 13 November 2017, 00:06:54 »

De treinsamenstelling is véél te kort, zoals je terecht opmerkt, Edward. Het is niet te doen in schaal H0 om zelfs maar in de buurt te komen van de aantallen.

De samenstelling van de treinen veranderen gedurende de oorlog. Oorzaken zijn het veranderen van de structuur van de eenheden. Nieuw wapentuig vraagt nieuwe wagens die zwaardere lasten kunnen dragen.
Infanteriezug
1943
Loc + 1B + 1BC + 1C + 13M + 1L + 12Pf + 1L + 9R + 14F = 53 wagens = 521 meter excl loc.
1944
Loc + 9R + 6F + 1L + 1MO + 1Gl + 9M + 13Pf + 3M + 8F +1L = 52 wagens = 505 meter excl loc.

Kraftwagenzug
1943
Loc + 1B + 1BC + 4C + 2M + 1L + 19R + 21F = 49 wagens = 525 meter excl loc.
1944
Loc + 14R + 1L + 1MO + 1Gl + 8M + 28F = 52 wagens = 500 meter excl loc.

B = 2e kl rijtuig
BC = 2e/3e kl rijtuig
C = 3e kl rijtuig
F = Flachwagen
Gl = Veldkeukenwagen (type Gl Dresden)
L = Luftschutzwagen
M = Mannschaftwagen (type G)
MO = Mannschaftwagen für Offiziere (in de praktijk 3e kl rijtuig)
Pf = Pferdewagen (type G, hetzelfde als Mannschaftwagen)
R = Rungenwagen

Om een infanteriedivisie van 17.000 man te vervoeren zijn ongeveer 64 treinen nodig. Voor een pantserdivisie van 12.000 man ongeveer 100 treinen.
Bron: Het Spoorbedrijf in oorlogstijd, blz 171-172.
« Laatste verandering: 13 November 2017, 00:09:46 door MHS84 » Gelogd

Houdoe! Maarten
173* 2011=23, 2012=47, 2013=28, 2014=39, 2015=25, 2016=8, 2017=3
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1094


WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 25 November 2017, 21:39:21 »

Er is wat nieuw oorlogstuig aangeschaft om twee wagons mee te vullen. Het betreft een Sonderkraftfahrzeug 7 en een 88 mm Flugzeugabwehrkanone 18.


Flak 18 (Artitec 6870069) en SdKfz 7 (Artitec 6870065)


Een groep mannen van de Luftwaffe poseren voor hun trekker en luchtafweergeschut. Locatie en fotograaf zijn onbekend.

Gelogd

Houdoe! Maarten
173* 2011=23, 2012=47, 2013=28, 2014=39, 2015=25, 2016=8, 2017=3
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1094


WWW
« Antwoord #37 Gepost op: 17 December 2017, 22:15:36 »

Het materieel in verladen toestand op rongenwagens Gattung R Stuttgart.



Gelogd

Houdoe! Maarten
173* 2011=23, 2012=47, 2013=28, 2014=39, 2015=25, 2016=8, 2017=3
Baureihe06
Full Member

Offline Offline

Berichten: 118


3 rail digitaal periode 2.


« Antwoord #38 Gepost op: 18 December 2017, 20:29:48 »

Mooi spul Maarten. Wink

Ben benieuwd als het achter de 52 er hangt, hoe het er dan uit ziet. Smiley

Edward.
Gelogd

Beleef je plezier aan je eigen baan en maak je niet druk om wat anderen zeggen.
1200blauw
Full Member

Offline Offline

Berichten: 118


« Antwoord #39 Gepost op: 1 Januari 2018, 18:53:03 »

Ziet er fraai uit! Duim omhoog Ik vraag me alleen af: in oorlogstijd wil je snel kunnen lossen, zitten al die rongen dan niet vreselijk in de weg? Ik vraag het uit onwetendheid hoor, want ik heb geen idee hoe dat in z'n werk ging.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4000


WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 1 Januari 2018, 19:07:19 »

Als je op de eerste pagina van dit draadje onderaan kijkt, klopt het wel met die rongen.
Gelogd
1200blauw
Full Member

Offline Offline

Berichten: 118


« Antwoord #41 Gepost op: 1 Januari 2018, 19:11:16 »

Dit draadje volg ik al een poosje, maar die foto was ik even vergeten. Kloppen doet het kennelijk, maar ik blijf wel nieuwsgierig hoe dat dan in z'n werk ging. Eens op googlen.
Gelogd
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1094


WWW
« Antwoord #42 Gepost op: 10 Januari 2018, 23:21:01 »

@ Edward. Bedankt, maar op korte termijn verwacht ik geen nieuwe overzichtsfoto.

@ 1200blauw. In mijn boeken heb ik niks kunnen vinden over de snelheid waarmee een trein gelost of geladen werd. De rongen en zijwanden zitten in de weg zoals je terecht opmerkt.

Bij de oudste typen rongenwagens moesten de rongen en wanden worden verwijderd…

…Met handkracht wordt een vrachtwagen op z'n plek gezet.

Bij nieuwere typen konden de zijwanden neergeklapt worden…

…Flakverlading "ergens in het Oosten".

Bij de Rmms uit 1942 waren de kopwanden klapbaar en was doorrijden van de ene naar de andere wagen mogelijk…

…Na de oorlog werd een verwarmingsleiding gemonteerd zodat ze tussen loc en rijtuigen mee konden lopen in de Sylt-autotrein. De typeaanduiding werd Rmmhs.

Een andere factor was de lengte van het spoor aan de kop- en zijlading…

…Hier in Oekraïne is slechts plek voor één wagon.

Op basis van de foto's is te concluderen dat het lossen en laden niet vlot ging. Zeker niet in vergelijking met tegenwoordig waar een trein in slechts twee delen geknipt hoeft te worden zoals in Acht of 't Harde.
Gelogd

Houdoe! Maarten
173* 2011=23, 2012=47, 2013=28, 2014=39, 2015=25, 2016=8, 2017=3
1200blauw
Full Member

Offline Offline

Berichten: 118


« Antwoord #43 Gepost op: 15 Januari 2018, 22:49:27 »

Interessante foto's! 't Harde ken ik inderdaad wel. Ik vermoedde dat het op een dergelijke manier zou gaan, vandaar mijn vraag, maar dat is dus helemaal niet zo.
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
« vorige volgende »
Ga naar: