@ Edward. Bedankt, maar op korte termijn verwacht ik geen nieuwe overzichtsfoto.
@ 1200blauw. In mijn boeken heb ik niks kunnen vinden over de snelheid waarmee een trein gelost of geladen werd. De rongen en zijwanden zitten in de weg zoals je terecht opmerkt.
Bij de oudste typen rongenwagens moesten de rongen en wanden worden verwijderd…
…Met handkracht wordt een vrachtwagen op z'n plek gezet.
Bij nieuwere typen konden de zijwanden neergeklapt worden…
…Flakverlading "ergens in het Oosten".
Bij de Rmms uit 1942 waren de kopwanden klapbaar en was doorrijden van de ene naar de andere wagen mogelijk…
…Na de oorlog werd een verwarmingsleiding gemonteerd zodat ze tussen loc en rijtuigen mee konden lopen in de Sylt-autotrein. De typeaanduiding werd Rmmhs.
Een andere factor was de lengte van het spoor aan de kop- en zijlading…
…Hier in Oekraïne is slechts plek voor één wagon.
Op basis van de foto's is te concluderen dat het lossen en laden niet vlot ging. Zeker niet in vergelijking met tegenwoordig waar een trein in slechts twee delen geknipt hoeft te worden zoals in Acht of 't Harde.