731 te Enschede op 26 september 1992, over 11 maanden gaat de 731 terzijde.
Zoals aangekondigd, hier het bouwdraadje waarin ik een poging doe om van drie Piko Hondekoptweetjes een Hondekopviertje te bouwen. De afloop is allerminst zeker, maar ik ben optimistisch. De beoogde uitvoering is het IC-stel 1731 zoals dat in 1975 op de baan kwam. Ik zie nogal op tegen het mooi strak krijgen van de blauwe horizontale horizontale baan rond de ramen en nog meer de 1e klasse strepen. Ik ga daarvoor een proefbak in die kleur spuiten, mocht dat niet tot mijn tevredenheid zijn, dan wijk ik uit naar een gewoon geel viertje, de 738. De hieronder weergegeven maten zijn gebaseerd op de mat ‘46 en mat ‘54 boeken van Carel van Gestel, uitgeverij de Alk. De tekeningen, maar dan aangepast, idem. In de jaren negentig moest ik vrij vaak in Amsterdam zijn, ik maakte van die gelegenheid gebruik om altijd even langs sloperij HKS te gaan waar van 1992 t/m 1997 de sloop van de Hondekoppen plaats vond. Ik maakte daar foto’s door het hek (van gastvrijheid zoals Koek in Mijdrecht die had, was daar geen sprake) waarvan ik op dat moment dacht ‘waarvoor maak ik die eigenlijk?, dit is niks’ maar waar ik nu, vanwege de details, erg blij mee ben. Want ondanks dat ik veel foto’s heb gemaakt van Hondekoppen, heel veel, èn de 1731 goed gefotografeerd heb, blijven er details waarvan ik graag meer foto’s had gemaakt.
Hoewel het nog wel even zal duren voordat ik werkelijk met de ombouwwerkzaamheden begin, heb ik het stel in gedachten al een paar keer gebouwd. Ik kan mij niet herinneren dat ik eerder zoveel tijd gestopt heb in de voorbereiding van een dergelijke ombouwoperatie. Misschien komt dat wel omdat het de eerste keer is dat ik een 3x2=4 ombouw in spoor N ga uitvoeren.
Ik heb twee ombouwscenario’s uitgewerkt:
Variant 1: Het stel wordt exact in 1:160 gebouwd, mèt de specifieke afwijkende ramen in de tussenrijtuigen die in het tweewagenstel niet te vinden zijn.
Variant 2: Het stel wordt qua lengte gebouwd in 1:163. Beide tussenrijtuigen worden namelijk 142 mm lang i.p.v. de ‘voorgeschreven’ 148 mm. De specifieke afwijkende ramen in de A (het halve raam tegenover het toilet) en B (het keukenraam waarbij het geblindeerde deel minder hoog is dan het standaardraam) worden vervangen door standaardramen uit het Piko-stel.
Het ‘halve’ raam in de A 731
Het toiletraam in de A 725
Keukenraam in de B 725
De reden om voor de tweede variant te kiezen is simpel: deze geeft veel minder zaagsneden en vergroot de kans op slagen, het is wel N hè… Vooral bij de A is de reductie groot, dit komt doordat de steek in de 1e klas bij de vieren wat groter is dan bij de tweetjes: 2118 mm vs. 2000 mm. Daarnaast geven de eerder genoemde afwijkende ramen ook nog extra zaagsneden. Het afwijkende glaswerk zelf is nog wel te fabrieken maar het grote aantal zaagsneden kan het geheel instabieler maken. Het gaat mij niet om het meerwerk, want als dat de reden zou zijn, kan ik net zo goed niet aan deze klus beginnen…
Ik heb zelf de keuze al gemaakt, het wordt variant 2, maar ik deel hier graag de overwegingen. De concessies die ik met deze variant doe, gaat m.i. niet ten koste van het totaalbeeld van het treinstel. Wees gerust, de ‘2x2 Sprinterramen’ in de bagageruimte en de asymmetrische overgang tussen de A en B ben ik wel van plan te maken.
Hieronder de tekeningen van de tussenrijtuigen met de zaagsneden, het zal meteen duidelijk worden waarom ik voor variant 2 heb gekozen. De zaagsnede van de daken van de A staat er nog niet in omdat nog niet vaststaat waar de bakhelften aan elkaar komen.
A (variant 1)
A (variant 2)
B (variant 1)
B (variant 2)