Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omlaag
Print
Auteur Topic: Drie keer twee is vier  (gelezen 25376 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Gepost op: 23 Januari 2022, 15:47:54 »


731 te Enschede op 26 september 1992, over 11 maanden gaat de 731 terzijde.

Zoals aangekondigd, hier het bouwdraadje waarin ik een poging doe om van drie Piko Hondekoptweetjes  een Hondekopviertje te bouwen. De afloop is allerminst zeker, maar ik ben optimistisch. De beoogde uitvoering is het IC-stel 1731 zoals dat in 1975 op de baan kwam. Ik zie nogal op tegen het mooi strak krijgen van de blauwe horizontale horizontale baan rond de ramen en nog meer de 1e klasse strepen. Ik ga daarvoor een proefbak in die kleur spuiten, mocht dat niet tot mijn tevredenheid zijn, dan wijk ik uit naar een gewoon geel viertje, de 738. De hieronder weergegeven maten zijn gebaseerd op de mat ‘46 en mat ‘54 boeken van Carel van Gestel, uitgeverij de Alk. De tekeningen, maar dan aangepast, idem. In de jaren negentig moest ik vrij vaak in Amsterdam zijn, ik maakte van die gelegenheid gebruik om altijd even langs sloperij HKS te gaan waar van 1992 t/m 1997 de sloop van de Hondekoppen plaats vond. Ik maakte daar foto’s door het hek (van gastvrijheid zoals Koek in Mijdrecht die had, was daar geen sprake) waarvan ik op dat moment dacht ‘waarvoor maak ik die eigenlijk?, dit is niks’ maar waar ik nu, vanwege de details, erg blij mee ben. Want ondanks dat ik veel foto’s heb gemaakt van Hondekoppen, heel veel, èn de 1731 goed gefotografeerd heb, blijven er details waarvan ik graag meer foto’s had gemaakt.
 
Hoewel het nog wel even zal duren voordat ik werkelijk met de ombouwwerkzaamheden begin, heb ik het stel in gedachten al een paar keer gebouwd. Ik kan mij niet herinneren dat ik eerder zoveel tijd gestopt heb in de voorbereiding van een dergelijke ombouwoperatie. Misschien komt dat wel omdat het de eerste keer is dat ik een 3x2=4 ombouw in spoor N ga uitvoeren.

Ik heb twee ombouwscenario’s uitgewerkt:

Variant 1: Het stel wordt exact in 1:160 gebouwd, mèt de specifieke afwijkende ramen in de tussenrijtuigen die in het tweewagenstel niet te vinden zijn.

Variant 2: Het stel wordt qua lengte gebouwd in 1:163. Beide tussenrijtuigen worden namelijk 142 mm lang i.p.v. de ‘voorgeschreven’ 148 mm. De specifieke afwijkende ramen in de A (het halve raam tegenover het toilet) en B (het keukenraam waarbij het geblindeerde deel minder hoog is dan het standaardraam) worden vervangen door standaardramen uit het Piko-stel.


Het ‘halve’ raam in de A 731


Het toiletraam in de A 725


Keukenraam in de B 725

De reden om voor de tweede variant te kiezen is simpel: deze geeft veel minder zaagsneden en vergroot de kans op slagen, het is wel N hè… Vooral bij de A is de reductie groot, dit komt doordat de steek in de 1e klas bij de vieren wat groter is dan bij de tweetjes: 2118 mm vs. 2000 mm. Daarnaast geven de eerder genoemde afwijkende ramen ook nog extra zaagsneden. Het afwijkende glaswerk zelf is nog wel te fabrieken maar het grote aantal zaagsneden kan het geheel instabieler maken. Het gaat mij niet om het meerwerk, want als dat de reden zou zijn, kan ik net zo goed niet aan deze klus beginnen… 
Ik heb zelf de keuze al gemaakt, het wordt variant 2, maar ik deel hier graag de overwegingen. De concessies die ik met deze variant doe, gaat m.i. niet ten koste van het totaalbeeld van het treinstel.  Wees gerust, de ‘2x2 Sprinterramen’ in de bagageruimte en de asymmetrische overgang tussen de A en B ben ik wel van plan te maken.
Hieronder de tekeningen van de tussenrijtuigen met de zaagsneden, het zal meteen duidelijk worden waarom ik voor variant 2 heb gekozen. De zaagsnede van de daken van de A staat er nog niet in omdat nog niet vaststaat waar de bakhelften aan elkaar komen.


A (variant 1)


A (variant 2)


B (variant 1)


B (variant 2)
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 23 Januari 2022, 15:52:41 »

Heb je nog overwogen om van de wanden alleen de deuren te gebruiken en de rest nieuw te maken uit styreen?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 23 Januari 2022, 16:03:12 »

Bij de A ga ik volledig met je mee naar variant 2. Het verschil is minimaal en zal een beter resultaat geven door veel minder zaagsneden.

Bij de B zou ik, mits genoeg materiaal over van 3 tweetjes, dat afwijkende raamstuk als een los stuk proberen te maken en indien tevreden met het resultaat, de rest van de wand er aan fabrieken.

Wat Huub zegt is ook een optie, maar m.i. alleen maar strak te maken met een plotter/snijder-apparaat-dingest.
En dan moet je een tekening kunnen maken voor dat plot-ding.
Dat zou ik eventueel wel in CAD kunnen doen voor je, maar of .dwg of .dxf bestanden zo ding kunnen sturen weet ik niet  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Januari 2022, 16:13:55 »

Óf.....



Indien je het rode stuk als één stuk uit een tweetje kan halen en zo het lage raam kan maken heb je ook minder zaagsnedes.
Die horizontale zaagsnede zou ik, zoals nu ook getekend, in de blauw band situeren zodat een mogelijk oneffenheidje minder opvalt dan ik het gele vlak.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #4 Gepost op: 23 Januari 2022, 16:39:37 »

Het keukenraam kan je ook maken door een inzetstuk onder in het raam te lijmen.
Dikker materiaal nemen dan de wanddikte van de kap en dan op dikte schuren.
Eventuele kieren in het aansluitende ondergedeelte van het raam kan je opvullen met snellijm met activator en dit weer gladschuren. Op deze manier kan je razendsnel een gladde wand krijgen en met weinig moeite het karakteristieke keukenraam verwezenlijken.
Met een paar sleutelvijltjes moet het ook in N mogelijk zijn het raam in de A-bak op maat te krijgen. Tongue

Wanneer je .dxf tekeningen heb kan je deze ook laten lasersnijden.
Een aantal jaren geleden eens met veel moeite .dxf tekeningen gemaakt (nog steeds moeite met digitaal tekenen) om van een Piko H0 tweetje een plan Q te maken en uit te laseren uit doorzichtig perspex 1mm. Voordeel was dat je dan meteen de inzetramen overhoudt. Grin
 
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #5 Gepost op: 23 Januari 2022, 18:59:17 »

Ik vind het een ambitieus project, dus ik zou het niet moeilijker maken dan nodig. Dat het 1:163 is zou mij niet storen als ik daarmee de kans van slagen zou vergroten, dus een heel logische keuze. Ik hoop dat je je voortgang hier regelmatig toont, want ik ben reuze nieuwsgierig naar hoe het je vergaat. Je hebt natuurlijk wèl een reputatie, maar ik neem je niet kwalijk als het niet ineens lukt. Sterker nog, ik hoop dat je het falen van bepaalde onderdelen ook laat zien (dat gebeurt jou toch ook wel eens?), want daar leer ik het meest van.
Maar misschien moet ik eerst eens een simpele omnummering tot een goed einde brengen  Wink

Die eerste foto is wel grappig. In die tijd liep ik daar bijna dagelijks, dus de kans is aanwezig dat we elkaar wel eens onbewust zijn tegengekomen destijds.
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #6 Gepost op: 24 Januari 2022, 12:07:28 »

Dank allemaal voor jullie reacties, hier hoopte ik al op.... Grin

Nee, ik heb niet overwogen om de zijwanden nieuw in styreen te maken. Het gebruik van de zijwanden uit de treinstellen is mijn methode. In het verleden heb ik wel eens een zijstap gemaakt met geplotte zijwanden, maar dat is niet mijn ding gebleken. Ook van messing zijwanden werd ik niet gelukkig... Ik probeer zoveel mogelijk van de oorspronkelijke zijwanden aan de kopse kanten te laten staan, dit om de kappen zo strak mogelijk te krijgen.

De suggesties van Jakop en Gerard om een inzetstukje voor het keukenraam te gebruiken is zeker het onderzoeken waard. Ik houd t.z.t. materiaal genoeg over om het eens uit te proberen. Er zijn wat kappen en glaswerk onderweg vanuit de Pokifabrieken. Voor het halve raam in de A is eigenlijk geen ruimte meer, nu de B de lengte bepaalt. De spijlen tussen dit raam en die van de aangrenzende coupés worden daardoor (te zichtbaar) kleiner. 

Er is ook nog een andere kap onderweg: die van het stuurstandrijtuig van de DB 628 van Fleischmann: deze wordt donor voor het stukje met de 'Sprinterramen'.


Dat stukje met de Sprinterramen is een apart deel met 'gewone' banken. De ramen hierin staan zeer dicht naast elkaar. De foto van de 729 bij de sloop laat dit, ondanks de storende containers, goed zien. Wat mij nu pas opvalt: de BDk heeft minder afgeronde hoeken op de blauwe baan. Mogelijk is dit het gevolg van het feit dat de 729 als laatste vier pas in 1981 tot IC-stel werd verbouwd. De voorlaatste in 1978. De blauwe baan doet meer denken aan die van ICM...

« Laatste verandering: 24 Januari 2022, 12:12:47 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #7 Gepost op: 24 Januari 2022, 14:39:48 »

Die rechte hoeken op de blauwe baan kwamen bij sommige stellen voor.
De 1741 had gewone ronde hoeken op de BDk.
Ga je ook dat kleine raam in de BDk inzetten of kwam dit alleen voor in de tweede levering van de asbeststellen met de snelschakelaar op het balkon?
09 maart 1977, Amersfoort.
Van de hele 1741 heb ik foto's uit dit standpunt omdat ik dit stel als eerste uit een Lima hondekop heb gemaakt. (Alleen de Bk te veel bewogen Undecided)
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #8 Gepost op: 24 Januari 2022, 19:40:46 »

Ga je ook dat kleine raam in de BDk inzetten of kwam dit alleen voor in de tweede levering van de asbeststellen met de snelschakelaar op het balkon?

Welk raam bedoel je precies? Dat blauwe dat op de foto van de 729 te zien is?
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #9 Gepost op: 25 Januari 2022, 01:04:36 »

Mooi project Frank, ik ga je volgen.  Duim omhoog

Grtz,
Niels
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #10 Gepost op: 25 Januari 2022, 06:55:38 »

Idem  Grin
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #11 Gepost op: 25 Januari 2022, 13:28:11 »

Ga je ook dat kleine raam in de BDk inzetten of kwam dit alleen voor in de tweede levering van de asbeststellen met de snelschakelaar op het balkon?

Welk raam bedoel je precies? Dat blauwe dat op de foto van de 729 te zien is?
Vergiste mij met een andere uitvoering. Cry
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #12 Gepost op: 25 Januari 2022, 16:04:59 »

Niels en Joran, dank! Duim omhoog

Van de hele 1741 heb ik foto's uit dit standpunt omdat ik dit stel als eerste uit een Lima hondekop heb gemaakt. (Alleen de Bk te veel bewogen Undecided)

Een onbewogen Bk (1)741 heb ik nog wel voor je toen (12-09-1993) het afgevoerde stel sinds een week of twee aan de kant stond op Zwolle Rangeer, je weet wel, die plek waar je de 186 en 185 fotografeerde op 1 maart 1975 toen je er in de 741 (of soortgenoot) langs reed... Grin


Links nog een deel van de 731.

Zou je die andere foto's van de 1741 te Amf willen delen?  

Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #13 Gepost op: 25 Januari 2022, 23:18:04 »

Hèt verschil tussen Plan F en G: de linker zijwand van Plan G heeft een half raam minder in de Bk.

(aangepaste) tekening van Peter van der Welle uit 'Hondekoppen en Muizeneuzen' De Alk


Als je het model van Piko ziet, zul je begrijpen waarom ik kies voor een Plan F:


Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #14 Gepost op: 25 Januari 2022, 23:44:56 »

Ik plaats morgen de scherpe bakken van de 1741 wel op Flickr, met de link hier, dan kan je ze op volledige grootte van Flickr downloaden.
Die plan G bedoelde ik, zat alleen aan de verkeerde kopbak te denken.
Wat was dat Zwolle rangeer toch een dankbare plek voor foto's Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Drie keer twee is vier
« vorige volgende »
Ga naar: