Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 7   Omlaag
Print
Auteur Topic: Drie keer twee is vier  (gelezen 26731 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1720


Enge buur bij de buren


« Antwoord #15 Gepost op: 26 Januari 2022, 15:53:03 »

De bakken van mat'54 1741 via Flickr te downloaden;
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51844205723/
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51844458219/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51844093876/in/photostream/

En de 1737;
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51833087502/in/dateposted/
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51834818330/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51834233546/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51835000220/in/photostream/
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
129* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 26 Januari 2022, 16:54:03 »

En de 1737;

Die is veel mooier  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #17 Gepost op: 26 Januari 2022, 23:12:59 »

De kracht van de 1741: het nummer eindigt op een 1,
De kracht van de 1737: het derde cijfer is een 3,
Treinstel 1731: het beste stel om te maken... Cool

Dankjewel Gerard. Duim omhoog

De kap van de 628 is binnen. Het gewenste raam zit 2x in elke bak. Helaas zit 1 raam in de motorwagen in het motorgedeelte. Helaas, want de akelige Fleischmanntraditie wil dat de ramen in het motordeel mat zijn. Gelukkig heeft het looprijtuig daar geen last van en dus heb ik 1 raam reserve en het raam dat mat is gebruik om te oefenen met het zwarten om er een Sprinterraam van te maken. Een viertal overige ramen uit de donorkap zitten inmiddels in mijn eigen 628. Die heb ik een half jaar geleden voor heel weinig op E-bay gescoord voor de draaiende delen die als reserve dienen voor de DH-stellen. Maar omdat ik het toch zonde vind om een verder gaaf modelletje incompleet te maken vanwege een paar ramen heb ik het stel weer compleet gemaakt. Dat de ramen niet helemaal kloppen, ach wat...



Het kapje zal ook nog kleine delen van de zijwanden moeten leveren: ik heb 2x2 ramen voor de 1731 nodig. Maar ik ga pas snijden als ik aan de BDk toekom.    
« Laatste verandering: 26 Januari 2022, 23:31:57 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #18 Gepost op: 28 Januari 2022, 18:04:20 »

Vanuit Sonneberg arriveerden vandaag 2 donorkappen en een extra glassetje t.b.v. de toekomstige 1731.



Tevens kwam mee een blauw-beige kap voor mijn driedelige rode 624. Ik wil t.z.t. een koprijtuig van deze kap voorzien, gemixte stellen kwamen eind jaren '70/begin jaren '80 veelvuldig voor.   
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 28 Januari 2022, 19:05:06 »

Als je twee donorkappen gebruikt….is het dan niet 2 1/2 x 2 = 4?  Cheesy

Hoe ga je het aandrijving-technisch eigenlijk doen?
Beide kopbakken aangedreven (als in multitractie) of slechts 1 aandrijving uit een tweetje?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #20 Gepost op: 28 Januari 2022, 20:30:34 »

De exacte rekenformule moet nog nader bepaald worden. Grin  Deze kappen moeten per saldo gezien worden als Masticasetjes, puur voor de zijwanden en het glas dus. Dit om het aantal zaagsneden te reduceren: zo moet uit deze Bk een zijwanddeel 1+Deur+WC+4 gehaald worden waarbij 1 staat voor 1 2e klas raam en 4, inderdaad voor 4 2e klas ramen. Er moeten echter nog steeds 2 volledige tweetjes aangeschaft worden, het mag wat kosten...   Undecided

Bewust spreek ik hier van 'per saldo' omdat de losse kappen het stelnummer 351 blijken te hebben, waar tegenwoordig nogal eens naar gezocht wordt... Het extra glas  heb ik gekocht om vanaf nu niet meer afhankelijk te zijn van gele tweetjes met A-sein die wat populairder blijken te zijn.

Ik ga er in eerste instantie vanuit dat de op 3 assen aangedreven motorwagen (BDk) voldoende trekkracht zal hebben om drie looprijtuigen mee te nemen, mocht dat toch niet genoeg zijn, dan kon het wel eens zijn dat ik de B-bak ook motoriseer, ik houd genoeg materiaal over.     
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #21 Gepost op: 29 Januari 2022, 19:08:44 »

Nog even en ik ga je heel beleefd meneer Frankenstein noemen Wink
Maarre... goed bezig - na de resultaten van de krokettenkarren zijn mijn verwachtingen hooggespannen! Duim omhoog
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #22 Gepost op: 5 Februari 2022, 10:17:18 »

Nog even en ik ga je heel beleefd meneer Frankenstein noemen Wink
Maarre... goed bezig - na de resultaten van de krokettenkarren zijn mijn verwachtingen hooggespannen! Duim omhoog

Zolang het bij 'meneer' blijft (Dr. mag ook), geen probleem. Wordt het 'monster van' dan gaan we even bellen... Grin

We zullen het zien, als het eindresultaat niet aan mijn verwachting voldoet, zet ik het te koop op Catawiki. Daar vang je de hoofdprijs voor wrakken die als-zodanig-herkenbaar zijn.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #23 Gepost op: 6 Februari 2022, 09:07:56 »

Citaat
We zullen het zien, als het eindresultaat niet aan mijn verwachting voldoet, zet ik het te koop op Catawiki. Daar vang je de hoofdprijs voor wrakken die als-zodanig-herkenbaar zijn.

 Grin Grin Grin
Gelogd

mvg,
 Sander
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #24 Gepost op: 5 November 2022, 18:02:25 »

De Hondekopvier wordt waarschijnlijk niet meer gebouwd. De aanleiding om deze te "moeten" bouwen: het probleem van het niet mooi kunnen koppelen van twee tweetjes, lijkt te zijn opgelost.  

Gisteren deed ik een proefje op de minimale boogstraal die in het baanplan komt (R2) en toen bleken de twee Bk's kortgekoppeld met de Scharfenbergkoppelingen er goed door heen te kunnen. Door het geplande rijpad in het westelijke schaduwstation iets te wijzigen, zal de combinatie geen enkele tegenboog hoeven te berijden. Want dat laatste lukt echt niet.

Ik was met de aanschaf van de benodigde drie tweewagenstellen al tot twee gevorderd. Deze vormen nu samen de IC Enschede-Rotterdam CS v.v. die vrijwel altijd met vier bakken (in de spits zes of acht) werd gereden. Bijna altijd een HK-vier, heel soms met twee tweetjes. Ik spaar op deze manier de aanschaf van een tweewagenstel uit, maar vooral een hoop werk èn het risico dat het eindresultaat niet aan mijn eisen voldoet, het is wel N hè...

Natuurlijk is een zelfgebouwde HK-vier een stuk spannender, maar de nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen. De Bk's worden gekoppeld, dat geeft een iets rustiger beeld van de trein, ABk en Bk gekoppeld is m.i. wat meer stoptreinachtig en de ABDk's gekoppeld met de beide panto's boven de kop omhoog vind ik ronduit een mal gezicht. Heb ik altijd al gevonden. Ik moet nog uitzoeken hoe e.e.a. het beste motorisch geschakeld kan worden (1 dummy/2 motoren in 1 tweetje etc. etc.), maar wat mij betreft komt de vier er niet meer. Capaciteit is vergelijkbeer, zo niet groter, maar de keuken en Wagon Lits zullen niet aanwezig zijn. Ik krijg daar vast klachten over. Grin

 
« Laatste verandering: 5 November 2022, 18:08:34 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 5 November 2022, 19:01:56 »

maar de keuken en Wagon Lits zullen niet aanwezig zijn. Ik krijg daar vast klachten over. Grin

Zeker en terecht. Kom je terug van Feyenoord - FC Twente, de Grolsch is op de heenweg al opgegaan, heb je niks meer om de smaak van Oranjeboom weg te spoelen.
Dat is vragen om moeilijkheden....
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #26 Gepost op: 5 November 2022, 22:58:38 »

Moet dat niet andersom zijn? Ik heb liever een Oranjeboom dan Grolsch. Ik vind Grolsch helemaal niet lekker...

Probleem van geen WL is geen probleem meer: ze moeten niet zeuren, bril kopen en in het herziene spoorboekje '81-'82 kijken:

Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 5 November 2022, 23:47:05 »

Dat is de heenweg, dus geen probleem, dan is de Grolsch nog niet op.  Cool

Ik vind Grolsch ook niet je van het, pils in het algemeen trouwens niet, maar in mijn Twentse tijd was er weinig anders.

Overigens vind ik twee tweetjes aantrekkelijker om te zien dan één viertje.
Al zou ik zelf dan wel voor de pantos in het midden gaan, juist omdat het zo’n mal gezicht is.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #28 Gepost op: 6 November 2022, 15:09:35 »

Ik werk straks met twee keerlussen, dus richting maakt niet uit... Grin

Twee tweetjes vind ik ook een aantrekkelijker beeld dan een viertje, maar een zelfgebouwd viertje in een iets andere kleurstelling (IC) is wel wat spannender...
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 6 November 2022, 18:40:54 »

Dan moet het toch en-en worden, twee tweetjes en een IC-viertje.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 7   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Drie keer twee is vier
« vorige volgende »
Ga naar: