Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: EC 24/25 ‘Erasmus’ en EC 26/27 ‘Frans Hals’
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag
Print
Auteur Topic: EC 24/25 ‘Erasmus’ en EC 26/27 ‘Frans Hals’  (gelezen 35737 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Als het aan de kat lag...

« Antwoord #45 Gepost op: 6 Januari 2026, 15:50:54 »

Ja, maar ik heb meer treinen dan ruimte op de baan, dus een wisseling zo nu en dan.

Daar heb ik een zomer- en winterdienstregeling voor bedacht. In die volgorde, omdat ik een specifiek dienstregelingsjaar ('81-'82) aanhoud. In de winter rijdt minder oud en meer modern materieel en breidt de huisstijl (zowel NS als DB) zich verder uit t.k.v. oudere kleuren.

Mijn IC in N lijkt veel op jouw EC Erasmus. Alleen heb ik een AR i.p.v. een WR en heb ik (inmiddels) de Av voor de Ap gezet omdat ik het materieel in verschillende samenstellingen wil gebruiken en ik beperkingen heb m.b.t. verschillende soorten koppelingen.

Nog een trivialiteit hieromtrent, de tekst uit het Koersboek zomer 1990:

Lijn 1 was dus al weer verder uitgebreid. In 1979 was deze lijn 1 bijna 1100 km lang Van Hamburg naar München via Münster en Mannheim. Maar die lengte gaf problemen omdat verstoringen lang door werkten. Daarnaast moest met zeer zware treinen (14 rijtuigen) gereden worden die tussen Ruhr en Main overbezet waren en daarbuiten onderbezet. M.i.v. zomerdienst 1985 (IC-85) werd lijn 1 ingekort en verlegd: Hamburg-Münster-Keulen-Wiesbaden-Frankfurt. Maar in 1990 was het dus al weer Hamburg-Münster-Keulen-Mannheim-Stuttgart.

Daarover gesproken: kun jij misschien nazoeken welke IC (traject, nummer en naam) rond 13.00 uur uit Münster op zondag vertrok in maart 1988 richting het zuiden. Ik heb maar weinig foto's van de klassieke IC-79, maar dit is er één. Ik vermoed IC 715 van Hamburg-Stuttgart, maar dat is uit het spoorboekje zomer '88. Het schijnt dat IC 715 niet reed op zondag... Een andere is IC 819 in de zomer van '88 die ik fotografeerde tussen Hamburg en Bremen vanuit D231. Kun jij nagaan wat de naam is van deze IC en wat het traject is?

Lijn 1A werd toch bediend door die LHB proto-Wendezug?

En als je in een kopstation een noord-zuid trein en een zuid-noord trein aan hetzelfde perron zet, staan de 1e en 2e klasse niet meer tegenover elkaar.

Tenzij het treinen zijn van dezelfde lijn, denk maar aan de oude blauwe Benelux trek-duw, het stuurrijtuig Plan D stond altijd met de kop aan het stootblok in Antwerpen…

Ik vraag me overigens af of er heel veel reizigers waren waarvoor die overstap in Frankfurt interessant was.

Pas van 1985 met de invoering van IC-85, daarvoor niet: onzinnig om in de periode 79-85 te Frankfurt van lijn 2 op lijn 3 of andersom over te stappen. 

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
hubertus
Hero Member

« Antwoord #46 Gepost op: 6 Januari 2026, 20:16:30 »

Heerlijk, draadjes vervuilen.  Cheesy

Lijn 1 ging vanaf 1988 naar Stuttgart ipv Frankfurt. Toen kwamen ook die LHB- Proto's op lijn 1a (Wiesbaden - Frankfurt) en 2a (Wiesbaden - Mainz).
Hier in Mainz gefotografeerd:

Vanaf 1991 werd het weer omgegooid en ging Lijn 1 weer via Frankfurt naar Nürnberg en verder.
De overstappen in Dortmund, Köln, Mannheim en Würzburg waren bepalend voor de rijtuigvolgorde van de IC-lijnen, op die stations stonden de klassen echt recht tegenover elkaar.

Met de genoemde treinen kan ik je denk ik niet helpen. Ik heb de DB spoorboeken van winter 1981/1982, zomer 1986, zomer 1990 en de gecombineerde zomer/winter van 1991/1992 en 1992/1993. Ik vermoed dat in alle gevallen de afwijkingen t.o.v. winter 1987/1988 vrij groot zijn.

groet, Huub

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

284*

« Antwoord #47 Gepost op: 6 Januari 2026, 21:11:19 »

Nu je materieel nog  Grin  Lips Sealed

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

You might think that; I couldn’t possibly comment.

« Antwoord #48 Gepost op: 6 Januari 2026, 21:58:33 »

Daarover gesproken: kun jij misschien nazoeken welke IC (traject, nummer en naam) rond 13.00 uur uit Münster op zondag vertrok in maart 1988 richting het zuiden.

>Hier< kun je dergelijke dingen zoeken. Als ik dan het Bahnhofsfahrplan van Münster op zondag in maart 1988 (Fahrplanjahr 1987) >tevoorschijn tover<, zie ik IC 603 Patrizier van Hamburg-Altona naar Frankfurt (Main) Hbf om 13:03.
« Laatste verandering: 6 Januari 2026, 22:14:07 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Mispoes
Hero Member

« Antwoord #49 Gepost op: 7 Januari 2026, 12:09:17 »

Jeetje, wat een info! Thx! Duim omhoog
Hiermee kan ik een IC uitzoeken bij de gewenste samenstelling…
Die is overigens gewijzigd. Ik heb gisteren een aankoop gedaan waardoor de trein een Bpmz meer en een Bm minder krijgt. De Bpmz is zwaar favoriet bij mij. Ik heb een Bpmz uit de voorserie gekocht en dus met Umbragrau dak. De trein wordt nu:

Pijltje ▲ geeft de scheiding aan van de modeltrein in de vitrine (over twee lagen).

Citaat
Ook één van mijn hobby’s…
Maar met onderstaande foto zijn we weer op het Erasmusspoor:

1044.61 met IC 125 bij Kufstein, 02-08-1984 © Henk Bouman

Ik vond de foto in een artikel in OdR toen ik op zoek was naar info over de IC-85. De Erasmus op volle sterkte als IC 125 Amsterdam-Innsbruck. Samenstelling: loc+Bp+Bp+Bp+Bm+Bm+Bp+Bm+WR+Av+Ap+Av. Ik vermoed dat alleen het onderstreepte deel door ging naar Asd. Een aantal IC’s werd met slechts 2 B’s naar NL gereden in de eerste helft van de jaren ’80.

Citaat
Hier in Mainz gefotografeerd:
Heel fraai! In N heeft ASM nog niet zo lang geleden een set hiervan uitgebracht. Is dit materieel ooit in H0 uitgebracht?

Citaat
Vanaf 1991 werd het weer omgegooid en ging Lijn 1 weer via Frankfurt naar Nürnberg en verder.
Het lijkt wel of de DB geen raad wist met deze lijn 1…

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

284*

« Antwoord #50 Gepost op: 7 Januari 2026, 13:26:07 »

In 1987 waren het3 B's met 2 Bp's, hier onderweg richting Duitsland.

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

« Antwoord #51 Gepost op: 7 Januari 2026, 13:35:45 »

Dat was ook het meest gangbaar voor de EC's in de tweede helft van de tachtiger jaren.

Pagina's: 1 2 3 [4]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: EC 24/25 ‘Erasmus’ en EC 26/27 ‘Frans Hals’
« vorige volgende »
Ga naar: