Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: EC 24/25 ‘Erasmus’ en EC 26/27 ‘Frans Hals’
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
Print
Auteur Topic: EC 24/25 ‘Erasmus’ en EC 26/27 ‘Frans Hals’  (gelezen 35408 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #30 Gepost op: 3 Januari 2026, 11:37:34 »

Dank voor de tip Jakop, ik heb een berichtje gestuurd.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

284*

« Antwoord #31 Gepost op: 4 Januari 2026, 14:32:56 »

De Bm235 in deze trein is bij mij van Piko.
Van buiten naar mijn mening erg mooi en gedetailleerd.
De remhendel e.d. zijn allemaal mooi geverfd ec. maar de binnenkant is we erg basic…
1 kleur voor banken wanden en deuren.

Nu vind ik weinig tot geen info over de binnenkant van een Bm235 in deze kleurstelling.
Het enig wat ik tot nu toe vond is dit: http://www.tuff-tuff-eisenbahn.de/ic79/
Met 1 foto van bruine banken

Wie heeft er ooit in gereisd of heeft wellicht een foto van de binnenkant?

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

« Antwoord #32 Gepost op: 4 Januari 2026, 15:00:09 »

Vaak met de IC's gereisd, maar ik gaf de voorkeur aan de Grossraumwagen.

Maar ik meen dat alle Bm235 de cognac-kleurige banken hadden.
Inderdaad wat op die tuff-tuff foto te zien is en ook hier.

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

284*

« Antwoord #33 Gepost op: 4 Januari 2026, 16:10:39 »

Nou dan kan ik met de Bm235 ook aan de bak  Grin
Want dit is wat het standaard is...

Op een foto van een zijgangpad zag ik dat alles daar vrij lichtgrijs/wit-achtig was, dus flink kwasten dus.
De banken/stoelen lijken er ook niet op... Piko laat de binnenkant wat zitten

Dan verder met de twee Lima rijtuigen uit deze trein. Ik noemde ze eerder halve bouwpakketten en wel hierom

Onder zoals ze onder de wagen zitten en boven met alle onderdelen er aangelijmd volgens tekening.
Totaal 5 onderdeeltjes per zijde van het draaistel

Na weathering 1 stuks van de Wrmh met aggregaat en 1 van de Apmz.

De onderkant is ook 1 gatenkaas zo uit de doos

en met alle onderdelen bevestigd. Let wel; met secondelijm want met andere lijm is bevestigen kansloos.

Heeft dit zin? De meeste onderdelen zie je nooit meer, maar sommige steken ook uit onder de schorten, dus die zie je van zijden in principe wel.

Verder met de Piko Bm235. Zoals het zich nu laat aanzien is dat vooral het interieur dus schilderen.
Natuurlijk krijgt de onderkant (apparaatkasten en draaistellen) een 'vuile kwast' langs  Wink

Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Als het aan de kat lag...

« Antwoord #34 Gepost op: Vandaag om 12:10:35 »

Er waren 40 voorserie Bpmz, 20 daarvan als Bpmz291 en 20 als Bpmz292.
Die hadden zover ik weet allemaal een geschilderd dak.

Het betreffende rijtuig heeft het nummer 61 80 20-90 004-9 en is een 291.5. Misschien dat dit weer een subserie is waarbij men opnieuw is gaan tellen.

Als dit overzicht klopt, moet je voor de door jou gewenste variant zelf aan de slag met de verfspuit.

De verfspuit hanteren ga ik niet doen, verlengde cabine is geen harde eis. Rood chassis wel.

Tien minuten na de genoemde Bpmz heb ik een losse Bm 235 gekocht uit de Erasmusset, waarmee  ik officieel legitimatie heb om hier mee te kakelen. Beide arriveerden afgelopen zaterdag .

Erg mooie rijtuigen. Van de Bpmz had ik het niet anders verwacht, de Roco Bm 235 is met sprongen vooruit gegaan sinds ik H0 als primaire schaal heb verlaten en afstand deed van mijn 44746  Bm 235. Wat ik niet begrijp is dat Roco de daken niet heeft aangepast, zodat de dakribben zichtbaar worden. De mal van de Bm 235 is volgens mij zo’n 35 à 40 jaar oud en kan nog goed meekomen. Een nieuw dak is toch niet zoveel moeite?

vóór het drukker werd in dit draadje.  Grin

Best gezellig hier... Wink

Nee hij is al weer dicht en ging niet zo gemakkelijk open dat ik dat nog een keer doe…

Maak toch maar weer open... Grin

In dit filmpje laat mijn held Sebastiaan zien wat je aan het in- en exterieur kunt doen. Het is echt geweldig wat die gast kan. Duim omhoog 

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

284*

« Antwoord #35 Gepost op: Vandaag om 12:57:47 »

Ja, ik volg hem ook en hij gaat m.i. wel eens wat (te) ver....de hele keuken detailleren en zo.
Bij de Lima Wrmh zie je niks van de keuken omdat de ramen aan die zijde geblindeerd zijn.

Overigens wordt het bij mij nu definitief de EC 24 Erasmus onderweg naar Amsterdam.

Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

« Antwoord #36 Gepost op: Vandaag om 15:41:18 »

Ja, ik volg hem ook en hij gaat m.i. wel eens wat (te) ver....de hele keuken detailleren en zo.
Bij de Lima Wrmh zie je niks van de keuken omdat de ramen aan die zijde geblindeerd zijn.
Hij kan mij niet ver genoeg gaan, ik vind het heerlijk om te zien. Ik denk dat het hem vooral te doen is om te laten zien hoe snel en gemakkelijk je details naar voren kunt halen. Die keuken had al vele details, maar door de eenheidskleur valt het niet op. Dat rijtuig heeft vreemd genoeg een open keuken. Zal wel niet kloppen, want van veel geserveerde gerechten wil je niet weten hoe die tot stand zijn gekomen.

Overigens wordt het bij mij nu definitief de EC 24 Erasmus onderweg naar Amsterdam.
Heeft dit nog consequenties voor de samenstelling of alleen voor de koersborden? Daarover gesproken: jammer genoeg is mijn Roco Bm 235 een koersrijtuig Innsbruck – Emmerich, anders had je de koersbroden mogen hebben voor je Piko Bm 235. Misschien dat de Bm 235 in Roco set 74035 wel tot Asd gaat. Het kan zijn dat ik over een tijdje deze set aanschaf. Mijn IC wordt namelijk binnenlands Duits: München-Hamburg via Münster.     
En over de samenstelling: hoe is deze uit eindelijk geworden? Ap+Av+WR+Bm+Bp+Bp?

en als het rijtuig andersom stond, zat de Kurier dus aan de andere kant van het rijtuig.
Wat een onzin weer... Sad

en als het rijtuig andersom stond, zat de Kurier dus aan de kant van de aangrenzende B(p)m(z)... Duim omhoog

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

284*

« Antwoord #37 Gepost op: Vandaag om 16:02:04 »

Heeft dit nog consequenties voor de samenstelling of alleen voor de koersborden?     
En over de samenstelling: hoe is deze uit eindelijk geworden? Ap+Av+WR+Bm+Bp+Bp?

Wat ik vind zaten de 1e klas rijtuigen altijd direct achter de lok richting Amsterdam (EC24) en andersom richting D (EC25).
Maar het kan toeval zijn bin alle foto's die ik bekeken heb.

Dat is inderdaad de juiste samenstelling.  Duim omhoog

Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

« Antwoord #38 Gepost op: Vandaag om 16:34:46 »

Wat ik vind zaten de 1e klas rijtuigen altijd direct achter de lok richting Amsterdam (EC24) en andersom richting D (EC25).
Maar het kan toeval zijn bin alle foto's die ik bekeken heb.

Dat is de juiste richting, dat was noodzakelijk om op de knooppuntstations (Hannover, Dortmund, Köln, Frankfurt, Würzburg en Mannheim) de corresponderende wagenblokken t.o. elkaar te kunnen zetten aan de perrons: 1e klas t.o. 1e klas, 2e klas t.o. 2e klas. In het geval van de EC 24 waren dat Köln, Frankfurt en Würzburg.   

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

284*

« Antwoord #39 Gepost op: Vandaag om 17:11:46 »

Ah juist! Mooi doordacht  Duim omhoog

Ik zet werkende sluitseinen in de Bpmz, vandaar

Ik heb wel koersborden vanuit die Lima Erasmus set, maar dat is de TEE Erasmus…
Vermoedelijk is zelf printen van dit koersbord een utopie….maar ik ga het wel proberen

Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Administrator
Hero Member

Schaal: H0
Systeem: Digitaal

« Antwoord #40 Gepost op: Vandaag om 19:13:53 »

Citaat
...mijn held Sebastiaan...

Ook de mijne....geniaal wat ie kan en doet!!
Zijn manier van rijtuig weatheren wil ik nog gaan toepassen op mijn plan D's.

Maak jij de sluitseinen via een verlichtingsprint (ESU) of zelf?

mvg,
 Sander
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: EC 24/25 ‘Erasmus’ en EC 26/27 ‘Frans Hals’
« vorige volgende »
Ga naar: