Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 8   Omlaag
Print
Auteur Topic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels  (gelezen 62482 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 7 September 2020, 17:55:14 »

Er zijn twee opties...vullen of wegschuren.
Als hij zo ondiep is dat vullen volgens jou niet lukt, lijkt wegschuren de enige optie.
Je raakt wellicht een paar tiende materiaal kwijt, maar ook de kras!

Zelf eindig ik schuursessies met P1000 of P1200, maar ik vermoed dat P800 ook wel genoeg is.
Het ziet er erger uit qua schuurkrassen dan het veelal is.

Mist er aan die bovenhoek nog een stuk bovenbalk?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 7 September 2020, 18:21:04 »

Dank voor je reactie.
Wegschuren kan natuurlijk ook. Was het leven altijd maar zo eenvoudig...  Cheesy

Mist er aan die bovenhoek nog een stuk bovenbalk?

Nee, die bovenbalk hoort te versmallen, hier redelijk goed te zien.

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1812


Enge buur bij de buren


« Antwoord #17 Gepost op: 7 September 2020, 22:24:48 »

Als snelplamuur op kunststof gebruik ik cyanoacrylaatlijm (snellijm), een dun laagje op de kras en dan met activator uit laten harden, echt binne een paar seconden droog. Dan op gebruikelijke manier vlakschuren.
'Geplamuurd' oppervlak is dan net zo hard of harder als de drager waar de kras in zat.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 8 September 2020, 07:22:32 »

Dank je voor de tip, kende ik nog niet.

Gewoon puur lijm, zonder iets eraan toe te voegen? Afgezien van die activator dan.
En gebruik je dan de dunne lijm of de dikkere gelvariant?

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1812


Enge buur bij de buren


« Antwoord #19 Gepost op: 8 September 2020, 22:47:33 »

Wanneer alleen een krasje moet worden gevuld gebruik ik de dunne lijm, bij grotere delende dikkere lijm.
Aan de lijm voeg ik niets toe maar het is heel goed mogelijk vijlsel in een grote beschadiging of op te vullen gat te strooien en daar de lijm in te laten lopen.
De kop van mat '36 waar ik mee bezig ben heb ik zo 'opgeplamuurd'.
IMGP6424a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 9 September 2020, 06:50:17 »

Dank je, ga ik proberen met een volgende kras.

Deze bleek toch dieper dan het aanvoelde, dus toch maar met dat Humbrol-spul gewerkt.
Het lijkt nu goed te zitten.
Nu even in dubio wat te doen. Zolang dak en wanden van elkaar gescheiden zijn, gaat het schuren verreweg het makkelijkst. Dus nu al een eerste primerlaag om oneffenheden aan het licht te laten komen of toch eerst de bak verder in elkaar zetten en dan in zijn geheel in de primer.
Nadeel van nu primeren, is dat ik die weer moet weghalen op de delen waar nog wat gelijmd moet worden.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 9 September 2020, 14:00:02 »

Dat werkt inderdaad goed met die superlijm en het voordeel dat je redelijk snel weer door kunt.  Duim omhoog

Op de wagen zitten twee handwielen om het dak te bedienen. Waarom het er twee zijn, weet ik niet, want het is maar één dak.
Maar goed, die handwielen dus hebben onze Göppinger vrienden meegegoten, zoals eigenlijk alles wat er op de kopwanden zit.
Bij het scharnier van het dak is dat niet zonder heel veel werk te verhelpen, dus dat laat is zo. Die handwielen vind ik zelf veel storender, vooral omdat die eigenlijk een stuk van de wand horen te zitten. Dus zelf maar gefrutseld op de vierkante mm (de wielen zijn 4,5 mm groot).



En op de wagen, in directe vergelijking met hoe het was. Hier is ook de versmalling van de kopwand te zien.


Zoals ik op de vorige pagina al opmerkte: Ik weet niet wanneer ik mijn onschuld hierin ben verloren.
Maar het geeft lol, dat is het belangrijkste.

De foto laat ook zien waarom altijd wordt aangeraden om verf goed te laten drogen...

groet, Huub


« Laatste verandering: 9 September 2020, 15:13:26 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #22 Gepost op: 9 September 2020, 20:05:06 »

Deze zijn vermoedelijk zelfs maar voor weinig anders gebruikt. Het waren maar 20 wagens die een groot deel van hun bedekte leven voor dat vervoer waren gereserveerd. 

Beetje late reactie op de  Tamns886

Dan zijn er maar 20 bruine geweest, van de rode heb ik meerdere complete treinen van gezien (trein van 34 stuks)

Waar je nu mee bezig bent Taes888 werd ook voor kleiaarde vervoer gebruikt, stond ook op de wagon.

Mvg, Johan

Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 9 September 2020, 20:28:48 »

Er zijn maar 20 Tamns886 gebouwd. Daarna is wel een veel grotere serie Tamns893 gebouwd, die wat afwijken. Ik denk dat je dan vooral die hebt gezien.

Wat betreft de Taems888 voor kleiaarde, weet je zeker dat het niet de langere Taems890 waren? Dat zijn de wagens die Märklin heeft (en door mij als donor voor kopwand en dak gebruikt). Daarvan waren er inderdaad aangepast voor het vervoer van kleiaarde.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 11 September 2020, 13:15:53 »

Zojuist een envelop uit Duitsland uit de brievenbus gevist.
De inhoud bestaat uit een kartonnetje met daarop wat zakjes geplakt.


En in de zakjes de bestelde onderdelen.
Van links naar rechts rangeerankers/haken/bolders, vrachtbriefkasten (of hoe die dingen ook mogen heten), omstelhendels voor het remwerk en rangeertreden.


Vrijdag besteld, een week later in huis. Netjes.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 11 September 2020, 13:25:58 »

Zeeeer interessant! Daar ga ik ook eens winkelen  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Antwoord #26 Gepost op: 12 September 2020, 08:32:17 »

Mooie tip Huub!!!
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 12 September 2020, 15:42:23 »

Om een indruk te krijgen, een eerste (primer)laag in de gewenste kleur gespoten.


(de handgrepen worden nog ingekort, ik had ze afgeleid van een foto, maar bij wat beter kijken bleek ik naar de schaduw te hebben gekeken  Cheesy )



Zon en foto zijn onbarmhartig, er mag nog wat geschuurd worden, maar toch ook niet ontevreden.
Märklin en Fleischmann zijn nog niet vast met elkaar verbonden. Pas als dat is gedaan (en de verlijmde hoeken netjes geschuurd), ga ik nog wat ontbrekend profiel, handgrepen, de ankers en ander messing spul aanbrengen. De bufferbalk en buffers worden ook nog bruin, zoals het hoort.

groet, Huub
« Laatste verandering: 12 September 2020, 18:58:02 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2067


« Antwoord #28 Gepost op: 13 September 2020, 10:55:14 »

Lekker op dreef, Huub Duim omhoog
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 13 September 2020, 17:30:18 »

Ja, gaat ook wat meer tijd inzitten dan ik vooraf had gedacht. En met vallen en opstaan, gaat het ook best wel lekker, al moet de grootste uitdaging nog komen: de opschriften aanbrengen.
Gewoon de tijd nemen, zal dat ook wel lukken.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 8   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels
« vorige volgende »
Ga naar: