Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Lima/Mastica Hondekoppen
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Lima/Mastica Hondekoppen  (gelezen 42206 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 12 Juni 2016, 16:04:21 »

Na een paar weken van te hoge temperaturen op zolder dit weekend ook weer te tijd gevonden iets te gaan proberen met de aangedreven A-bak.

De problemen bij de laatste test waren:
1. de massa draden vanaf de wielstellen raken de cardanassen
2. te weinig tractie op hellingen

Daarbij moet ik met eventueel omleggen van bedrading om punt 1 op te lossen rekening houden met plaatsen van meer lood wat nodig is om punt 2 op te lossen.

Na staren naar het probleem en bijbehorend hersengekraak werd mij duidelijk dat hoe dan ook de bedrading niet meer door het gat moet lopen waar de cardanassen door steken. Daarom besloten de draden op de wielstellen om te solderen en de stekkers aan de uiteinden van de bak te maken.



Een gat gemaakt waar het stekkertje door kan en de wielstellen zijn zo nog steeds gemakkelijk te demonteren.



Het draadje loopt nu buitenom en gaat zodanig 'naar binnen' dat de cardans niet meer in de buurt komen.

Probleem 1 opgelost!  Duim omhoog

Nu de tractie. Aan de buitenkant van de stroken styreen die als versterking van de bodem zijn geplaatst is nog ruimte voor een strook van 12 cm lood wat ca. 11 mm hoog is met een omgeslagen stuk van ca. 6 mm. Dit zit aan beide kanten en samen is dit weer 62 gram extra.



In deze gewijzigde situatie mag de bak de baan weer op met de 3 andere bakken.
Helaas is er nog steeds te weinig tractie  Sad
Niet alleen voor de helling met bogen, maar ook op de rechte helling zodra aan het einde het stel in de ruime boog terecht komt.
Op onderstaande foto is het stel onderweg met nog een 100 gram lood los bovenop de wielstellen geplaatst (50 op elk wielstel).



Dan gaat het stel probleemloos langs de helling en boog. De helling met de R=360 bogen heb ik nog niet getest want deze 100 gram extra brengt me over de grens van wat het kunststof chassis kan hebben. Zonder de 100 gram extra met de 2 stroken van van 62 gram samen buigt het middendeel al een mm door....  Undecided

De denkhoed moet weer op....
- misschien moet ik van de Mehano wielstellen zonder ASB afstappen en 1 of 2 Piko HK wielstellen bestellen?
- moet ik dit onderstel versterken met metaal wat meteen ook gewicht brengt?

Op de onderste foto staat de originele A-bak me uit te lachen vanaf een zijspoor...  Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #16 Gepost op: 7 Juli 2016, 19:17:15 »

Kun je het frame niet volgieten met giethars? Stevig en zwaar.

Grtz,
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 8 Juli 2016, 04:32:10 »

Had ik niet aan gedacht Niels, maar ik vrees ook niet zwaar genoeg.

Ik ga het zoeken in ASB's. Ik heb een mogelijkheid om groeven in de wielen te laten frezen, echter is dat wel duur óf dergelijke asjes bestellen.
Inmiddels van Chris gehoord dat losse asjes niet een artikelnummer hebben wel wielstellen compleet met ASB. Of die bestelbaar zijn en wat ze dan kosten is nog niet bekend.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Chris van Diesen
Full Member

Offline Offline

Berichten: 203



WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 8 Juli 2016, 19:11:53 »

Ik heb nog geen antwoord helaas.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 9 Juli 2016, 04:47:52 »

Ben ook nog even elders bezig...  Wink
Als ik dit weer oppak en er is nog niets bekend over bestelbaarheid, laat ik denk ik 4 wielen draaien met een ASB groefje.
Op zich rijdt de trein fantastisch met deze aandrijving, alleen een gebrek aan tractie...  Cry
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 17 November 2016, 20:38:54 »

Dankzij een enge buur heb ik vandaag 4 wielen met een groefje voor ASB's!  Duim omhoog
Meteen gemonteerd en de testtrein weer samengesteld. Behalve wat contactproblemen -slechts een paar assen pakken nu massa en 1 sleper functioneert- rijdt het stel nu probleemloos rond. Alle hellingen worden zonder mokken genomen en de paar r=360 bogen 'ondergronds' neemt hij met een lichte ratel. Van slippen is geen sprake meer en ik ben er van overtuigd dat er nog wel een paar bakken aan gehangen kunnen worden.
Nu is het ook uiteindelijk de bedoeling dat er semi-permanent een Hondekop-tweetje aan komt te hangen, maar die ligt al een tijdje (nog lang niet af) in de opbergbox...  Cheesy


Hondekop-testtrein 1737 langs het perron van spoor 4
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #21 Gepost op: 17 November 2016, 22:00:17 »

Goh, dat je lol aan enge mensen kan beleven.....
Mooi dat de operatie heeft geholpen. Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 20 November 2016, 12:35:03 »

Na nog wat lood verwijderd te hebben van de bodem van het rijtuig (het kan terug mocht het nodig zijn), ben ik begonnen met de bedrading aan te passen en het interieur.

Er zaten 2 draden tussen A-bak en Bk-bak: de doorgaande treinleiding met massa en 'plus' van de sleper, maar nu zijn ook de 2 voedingsdraden voor de motor nodig.
De decoder zit nl. nog steeds in de Bk-bak.

Het interieur was inmiddels al een keer aangepast aan extra lood, wat nu niet meer nodig is, dus krijgt in wezen z'n 2e wijziging al voordat deze überhaupt in dienst was gesteld...



De puntenslijper helpt slecht het wandje haaks op de ondergrond lijmen  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #23 Gepost op: 20 November 2016, 13:24:15 »

De puntenslijper helpt slecht het wandje haaks op de ondergrond lijmen  Wink

En wij maar denken dat het een blitse roestvrijstalen bar werd voor de Preisertjes.  Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 11 December 2016, 16:59:08 »

De 1737 is weer even terug in de werkplaats voor het afmaken van het interieur.
Nu nog even schilderen en dan kan deze weer in de trein.
Inmiddels is tijdens het proefbedrijf wel e.a. naar voren gekomen bij de andere 3 bakken en die zullen hierna om de beurt enige modificaties krijgen.



Grappig is wel dat deze motor geluiden maakt die meer in een (V)IRM thuishoren  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Lima/Mastica Hondekoppen
« vorige volgende »
Ga naar: