Na een paar weken van te hoge temperaturen op zolder dit weekend ook weer te tijd gevonden iets te gaan proberen met de aangedreven A-bak.
De problemen bij de laatste test waren:
1. de massa draden vanaf de wielstellen raken de cardanassen
2. te weinig tractie op hellingen
Daarbij moet ik met eventueel omleggen van bedrading om punt 1 op te lossen rekening houden met plaatsen van meer lood wat nodig is om punt 2 op te lossen.
Na staren naar het probleem en bijbehorend hersengekraak werd mij duidelijk dat hoe dan ook de bedrading niet meer door het gat moet lopen waar de cardanassen door steken. Daarom besloten de draden op de wielstellen om te solderen en de stekkers aan de uiteinden van de bak te maken.
Een gat gemaakt waar het stekkertje door kan en de wielstellen zijn zo nog steeds gemakkelijk te demonteren.
Het draadje loopt nu buitenom en gaat zodanig 'naar binnen' dat de cardans niet meer in de buurt komen.
Probleem 1 opgelost!
Nu de tractie. Aan de buitenkant van de stroken styreen die als versterking van de bodem zijn geplaatst is nog ruimte voor een strook van 12 cm lood wat ca. 11 mm hoog is met een omgeslagen stuk van ca. 6 mm. Dit zit aan beide kanten en samen is dit weer 62 gram extra.
In deze gewijzigde situatie mag de bak de baan weer op met de 3 andere bakken.
Helaas is er nog steeds te weinig tractie
Niet alleen voor de helling met bogen, maar ook op de rechte helling zodra aan het einde het stel in de ruime boog terecht komt.
Op onderstaande foto is het stel onderweg met nog een 100 gram lood los bovenop de wielstellen geplaatst (50 op elk wielstel).
Dan gaat het stel probleemloos langs de helling en boog. De helling met de R=360 bogen heb ik nog niet getest want deze 100 gram extra brengt me over de grens van wat het kunststof chassis kan hebben. Zonder de 100 gram extra met de 2 stroken van van 62 gram samen buigt het middendeel al een mm door....
De denkhoed moet weer op....
- misschien moet ik van de Mehano wielstellen zonder ASB afstappen en 1 of 2 Piko HK wielstellen bestellen?
- moet ik dit onderstel versterken met metaal wat meteen ook gewicht brengt?
Op de onderste foto staat de originele A-bak me uit te lachen vanaf een zijspoor...