Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren  (gelezen 46496 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 13 November 2016, 15:56:49 »

Niet toevallig is de 1139 de volgende lok die een Faulhaber krijgt, want er komen verlichtingsprintjes aan en daarom wil ik de lok al vast voorzien van zijn nieuwe aandrijving.
Toen ik het frame van alles had bevrijd, en ik alleen nog maar het frame had met het wielstel aan de ene kant en het motorhuis aan de andere kant, zag ik dat het frame scheef op beiden ligt. Je zie de nieuwe motor al zitten op de foto, maar die verandert niets aan de constructie van de originele lok qua bevestiging van beide wielstellen.
Een verschil van 1,5 mm tussen links en rechts!  Shocked





Als de kap ook plaatst verandert er visueel ook niets: de lok staat scheef!

Na de vraag gesteld te hebben bij de buren (3Rail), bleek dit 'normaal' te zijn bij de 1139 en andere nummervarianten van de 1100. Verrassend, maar niet echt acceptabel vind ik.

Het wielstel waar de sleper ook onder zit steunt het frame met 2 opstaande lipjes waardoor het wielstel ook kan kantelen om oneffenheden aan te kunnen.
Die kunnen korter zag ik waardoor die kant i.i.g. wat kan zakken.
Ik had gemeten dat 1 mm wel het maximum was wat ik hier kon afhalen en zo gezegd, zo gedaan.
Na de zaak weer gemonteerd te hebben bleken nu meteen beide kanten 24 mm boven de railstaaf te zitten.  Duim omhoog
Hieronder een (wazig) plaatje waarop ik de lipjes waarover gesproken is aanduid met 2 pijltjes.



Dan de lok op de wielstellen en visueel al duidelijk recht(er). De speling voor kantelen t.b.v. hellingen is fors minder geworden, maar nog ruim voldoende om perfect te functioneren.



Als laatste opgetuigd: het frame rust nu visueel aan beide zijden op het kunststof van de wielstellen. Dat zou bij een originele, scheef staande lok, niet zo moeten zijn. Ik heb het vóór de operatie niet bekeken....  Undecided




Nu zijn die lipjes een wezenlijk onderdeel in het elektrisch contact tussen frame en wielen en dus ook belangrijk voor de bedrijfszekerheid. Bij de 1600-1700 loks zit er een soort verende ring tussen wielstel en frame die dat contact garandeert. Door het afvijlen van die nokjes is er kans dat er minder contact is..
Die voorziening bij de 1600-1700 bracht me eigenlijk op het onderstaande idee, nadat ik eerst had zitten bedenken hoe ik het elektrisch contact tussen wielstel en frame met een draadverbinding kon verbeteren.
Kan ik niet zo'n verende verbinding zelf maken? Een stukje latoenkoper in de juiste vorm knippen, gaatje er in....en dat viel niet mee.
Boren lukt niet want het materiaal is te dun. Gelukkig heeft mijn vrouw goed gereedschap [wenskaarten-hobby] en daar hoort een holpijpje ø 4 mm bij. In principe voor gaten te stansen in papier en dik karton, maar latoenkoper ging ook (overigens zijn de werkzaamheden door de eigenaar van het gereedschap uitgevoerd, dus misbruik er van kan mij niet verweten worden)  Tongue



Zoals op de foto is het trouwens niet gemonteerd. Was wel de bedoeling, maar het gaf de lok een vering die weer het frame omhoog duwde...
Nu zit het precies zo als op de foto, maar dan onder het wielstel. Tussen de kop van de bevestigingsschroef en het wielstel in dus. Daar was 1 mm speling en door deze 'veer' wordt het wielstel nu tegen het frame gedrukt, maar niet zo strak dat hij niet meer kan bewegen.



De tweede foto is gemaakt tijdens de testrit over de hele baan incl. de hellingen en wissels, kruispunten en Engelse wissels. Conclusie: rijdt prima! De afstelling van LoPi 3.0 die ik gebruik voor testen kan veel beter ingesteld worden voor dit motortje, maar de mechanica werkt prima. En genoeg speling over om oneffenheden op te vangen.

Nu eens kijken wat ik met de koppelingen kan doen, of eigenlijk 1 koppeling. De andere kant krijgt er geen en de trekkende kant moet een Roco kortkoppeling krijgen. Daarna is het wachten op de prototype printjes.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #16 Gepost op: 13 November 2016, 16:37:08 »

Interessant projectje!
 
Voor de verlichtingsprintjes had dit allemaal niet gehoeven  Grin

De eerste demo printjes zijn verstuurd na fabricage en verwacht ik komende week in huis te hebben.
Dan componenten solderen en opsturen naar jou, Jakop.


Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 18 Maart 2018, 16:11:05 »

Na de 1139 werd het een tijd stil rond de Faulhaber-ombouw-projecten.
Inmiddels 3 jaar geleden kondigde ik de revisie van de Märklin 1212 (art.3055) al aan, maar het kwam er steeds niet van.
Afgelopen herfst ben ik dan toch begonnen....en weer gestopt  Cheesy
De kap werd een week ik een bad Dasty ontvetter gelegd (voor weinig bij de Wibra te koop) en met wat poetswerk met een oude tandenborstel had ik een 'kale' kap.



De kap lag sindsdien op allerlei plekken op de baan, wel en niet in de weg en deed z'n best niet een onafgerond project te worden. Vorige week ben ik begonnen aan de 3e frontseinen.
Een koperen buisje ø2 mm, inwendig ø 1 mm heb ik opgeboord naar inwendig ø 1,5 mm. Daar heb ik ook lichtgeleider van. Dan op de juiste plaats in de kap een gat geboord van ø 1,5 mm. Dat kan net!
De boor komt net onder 'het plafond' van de neus uit. Daarna het gat opgeruimd naar 2 mm en dat ongeveer 1 mm diep gedaan. Van het koperen buisje ongeveer 2 mm afgesneden en dit in het ontstane gaat geduwd.
Dat is op de foto hierboven al te zien, hieronder wat beter.



Hier vroeg ik al naar de rangeerverlichting van deze lok. De foto in het draadje is van de 1217 en dat wordt dit model ook om zo lang mogelijk inzetbaar te zijn in mijn tijdperk.
Er moet dus LED verlichting in komen. Het schema is in principe hetzelfde als al eerder in deze draad te zien is, alleen de vorm is anders. Er is voldoende ruimte in de neuzen van de 1200, dus de weerstanden kon ik er nu ook gemakkelijk op kwijt.



-driepunts frontsein (voor en achter via F0)
-sluitseinen (voor via F0, achter via F2)
-rangeersein d.m.v. de bovenste gele LED (F1)

Spuiten doe ik in de schuur/garage en daar is het nu te koud  Grin
De laklaag moet dus nog even wachten. Het is de bedoeling voor het eerst eens met vallejo te spuiten.

Inmiddels ligt het onderstel uit elkaar voor de grote schoonmaak en ombouw.
De uitdaging is hier een ander soort 3D geprint passtuk te ontwerpen daar het draaien van het wielstel nu draagt op het motordeksel wat gaat verdwijnen.
Dat moet dus op dezelfde positie ook weer in dit passtuk verschijnen. De Faulhaber + tandwiel past i.i.g.  Duim omhoog
« Laatste verandering: 18 Maart 2018, 18:51:05 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 13 Mei 2018, 20:35:13 »

Het vervolg van de 1212 >> 1217. Foto's zeggen alles:









Märklin heeft nogal opvallend de contouren van het fabrieks schild op de neus weergegeven



Dat schreeuwde op een decal vond ik



Ter illustratie nog het schild van de 1201

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 24 Mei 2018, 19:45:18 »

Fase I is achter de rug! De kap is klaar.



Dat wil zeggen van buiten. De lichtprintjes zijn al getest en hadden met sluitlicht wat uitstraling naar de frontseinen, dus daar wordt aan gewerkt.
Nu het onderstel voorzien van een printplaatje waar de decoder in geprikt kan worden en de bedrading vanuit de kap ook met een stekkerverbinding aan kan worden gekoppeld.
Nog geen nieuws uit de 3D-printstudio al was ik nog niet vergeten  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #20 Gepost op: 24 Mei 2018, 22:14:50 »

Dat ziet er toch best goed uit!  Duim omhoog

Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 25 Augustus 2018, 18:07:27 »

Door de warme zomer en andere activiteiten werd er weinig gedaan in de Waldijkse werkplaats tot afgelopen week de werkzaamheden aan de 1217 weer werden opgepakt.
Wat moest er nog gebeuren?
-de verlichtingsprintjes in de kap plaatsen en de draden zodanig vastzetten dat de motor er geen hinder van heeft
-het motordraaistel smeren en afstellen (juiste diepte Faulhaber in het huis)
-het verdeelprintje maken; waar alle draden tezamen komen
-motordraden voorzien van stekker als ook de draden uit de kap van de verlichting
-buffers weer monteren
-draaistellen reinigen en voorzien van nieuwe ASB's

 En dan in elkaar zetten natuurlijk


Staatsieportret


Iets meer van voren


Samen met zijn Roco-broertje. Overigens staan de buffers op dezelfde hoogte en ook de neuzen schelen slechts enkel tienden (van mm) in hoogte

Nu zie je er op bovenstaande foto's (bijna) niets van, maar het ging tijdens het spuiten, of eigenlijk tijdens aanbrengen van decals behoorlijk mis.
Met lostrekken van een stuk Scotch magic tape, die het decalvel op z'n plaats hield, kwam er verf los tot op het metaal.
Twee kraters in het lakwerk....wat nu? Daar heb ik eerst een nachtje over geslapen.

Bijna alle decals zaten er al op, het spuitwerk was me eigenlijk goed naar de zin en nu dan weer terug naar af en naar een kale kap?
Ik besloot de kraters eerst te vullen met verf met een klein penseel.
Daarbij ontdekte ik dat het nieuwe potje Humbroll 67 matt, wat ik altijd voor NS grijs gebruik, donkerder was dan de vorige waar de lok mee gespoten was! Die was op nadat de lok klaar was...
Om het uiteindelijk zo min mogelijk te laten opvallen en het nog iets realistischer te maken besloot in de vlakken te postzegelen. Áls dan de kleur ging afwijken, dan maar zo.
Met wat mengen met een klein beetje Humbroll 125 Satin kreeg ik de kleur er erg dicht bij zo niet hetzelfde.
Hieronder de plekken waar het om ging.


De beschadigde stukken

Omdat dit nog een echt oud Märklin frame is (gestanste plaat i.p.v. gietstuk)  maakt het originele motorschild deel uit van de constructie die het wielstel in het frame houdt en draaien mogelijk maakt.
Daarom hebben we (samen met mijn 3D-print-collega) besloten het schild te behouden en de ruimte die er achter ontstaan is door het verwijderen van de magneet, op te vullen met een 3D-printstuk.
Daar in zit natuurlijk weer op de juiste plaats een gat ø 15 mm waar de Faulhaber in vast komt.
In het schild komt dan ook nog een gat (iets ruimer) waarde 'kont' van de motor nog door heen steekt.
Op onderstaande foto zie je ook nog het printje waar de motor aan zit d.m.v. een stekkerverbindingen en rechts de 5-polige stekker naar verlichting in de kap.



Hier zie je het printstuk beter en ook dat de decoder (ESU LokPilot 4.0) via de 8-polige stekker is verbonden en ook de vilolet draad zelfs met een stekkertje.



Nog één van de andere kant samen met de kap.



De stekkerverbindingen hebben zich al weer bewezen want terwijl ik dit stuk type rijdt de lok z'n rondjes om de motor wat in te rijden. Deze stopte net abrupt en met één schroef de kap los en 1 stekker er uit is de kap 'weg'. Met wat proberen en zoeken bleek de motor langzaam uit het printstuk te schuiven. Ik had 'm ook nog niet gefixeerd met een drupje verf o.i.d.
Stekker er weer in en kap er op, schroefje er in en weer terug inrijden.

Misschien morgen eens kijken of ik de verlichting kan vangen in een klein filmpje of zo.
« Laatste verandering: 25 Augustus 2018, 19:25:15 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
bollen neus
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 31 Augustus 2018, 10:46:35 »

Voor je spuitwerk begint de kale body even met een filler spuiten (zoals ze gebruiken in de garages ?) en met zeer fijn schuurpapier wat egaler maken? Zou dat helpen? Minder putjes en oneffenheden heb je dan wel denk ik?
Eric.
Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren
« vorige volgende »
Ga naar: