De afgelopen week ben ik bezig geweest met een aantal rijtuigen. Dit zijn oude rijtuigen waarvan ik de bakken heb op geschuurd. De kopwanden en daken heb daarop grotendeels geschilderd als voorbereiding op het bestikkeren. Dit bestikkeren is inmiddels ook gebeurd en nu moet ik de daken af gaan bouwen, daken en kopwanden af schilderen, aflakken en daarna alle onderdelen er weer op zetten en de rijtuigen verouderen.
Naast dit werk ben ik ook nog op de pc een nieuwe provincie stad aan het opzetten met daar om heen div. grotere dorpen. Hiervoor heb ik Warburg van de kaart geveegd en dat vervangen door een plaats die ongeveer 3x zo groot is met de naam Bad Höxfeld.
Op de plattegrond die nog lang niet af is zijn alleen nog de plaatsen, spoorlijnen en stations te zien.In en rond deze stad wil ik een klein soort van Regio-S-Bahn net hebben waarop S-bahn achtige stoptreinen rijden. Deze treinen rijden alleen niet met S-bahn materieel en ook met een lagere frequentie dan een echte S-bahn.
Voor dit net maak ik gebruik van de bestaande spoorlijnen Brilon Wald - Warburg=Bad Höxfeld en Altenbeken - Warburg=Bad Höxfeld - Kassel. Daarnaast gebruik ik nog de opgeheven spoorlijnen Scherfede - Ottbergen en deels Warburg=Bad Höxfeld - Volkmarsen( met een iets ander tracé gebruik ik het tot Germete West. De plaatsnamen komen zoals altijd bijna allemaal van echt bestaande plaatsjes op de zelfde locatie op Bad Höxfeld na wat is samen gesteld van delen van plaatsnamen in de weide omgeving van Warburg.
Ik heb me de afgelopen dagen eerst gericht op de sporenplannen van de verschillende trajecten en aansluitend op de dienstregelingen. Het sporenplan is af en de basis dienstregeling en sporenbezetting van div. stations ook.
In het sporenplan zit een schematische lijnen kaart van de regionale treindiensten. De RE's en SE56 worden door DB Regio gereden, de RB en de S-bahn diensten moeten door WR GmbH gereden gaan worden of met
RegioShuttles of met
LVT/S motorwagens. Voorbeelden van gelijksoortige Regio-S-bahn netten vind je
hier en
hier.
De S-bahn lijnen rijden 1 a 2x per uur, de RE's en SE allemaal 1x per uur, RB is een buitenbeentje en zal met losse treinparen bedient worden. Wat verder nog niet in de schematische lijnen kaart staat is dat de SE doorrijd van Marsberg naar Brilon Wald en van Ottbergen naar Altenbeken.
Per S-bahn lijn zijn max. 3 setjes materieel nodig heb ik inmiddels uitgerekend, alleen hoeveel zitplaatsen er per trein nodig zijn heb ik nog niet bedacht. Voor de RB volstaan 2 losse motorwagens en dan moet er nog wat reserve zijn. Minimaal 25(2x3=6x3=18+2+5) motorwagens en maximaal 46(4x3=12x3=36+2+8) motorwagens, dit maximum aantal is alleen van toepassing als er met 2assers word gewerkt, bij RegioShuttles zullen het er nooit meer als 3 wagens per trein gaan worden.
Hier laat ik het even bij voor nu, tijd om met die rijtuigen verder te gaan.
Groetjes Michiel