De afgelopen 1,5 week ben bijna uitsluitend op de pc aan het hobbyen geweest. Een vriend van mij wilde na de WR GmbH sneltrams meer met trams gaan doen en in de nabije toekomst meer trams in model hebben. Ik daar in tegen heb nog 4 LVT's staan die ik graag op een eiland zie rijden zoals dat in het verleden ook op Usedom het geval was. Daarop kwamen we op het idee onze ideeën samen te voegen tot een nieuwe eigen regio met daarin een stad waar een tramnet een plek kan krijgen en 2 eilanden waarvan een spoorlijn heeft die via een brug het vaste land bereikt en de ander via deels de zelfde brug het andere eiland bereikt.
Het uitwerken en verder bedenken van het hele verhaal komt zoals altijd op mijn bord te liggen maar dat vind ik niet erg. Ik heb daarop bekeken waar onze nieuwe regio moest liggen en het noord/westelijkste puntje van Duitsland paste het beste. De nieuwe stad heet Woldaburg en ligt op de plek waar in het echt Norddeich ligt, daarbij was voor mij belangrijk dat Norden wat er pal naast ligt gewoon kon blijven als zelfstandige plaats. Daarnaast moesten de eilanden die bij Norddeich in de waddenzee liggen dichter bij het vaste land komen en aan de kant van Norddeich/Woldaburg wat vergroot zouden worden.
Als je de kustlijn op de door mij getekende plattegrond vergelijkt zie je dat Woldaburg veel verder naar het noorden door loopt dan de kust daar in het echt doet, dat scheelt een 5km. Nadat ik een heel lijnennet voor tram en bus had uitgetekend was dat voorlopig klaar, de verdere uitwerking en bouw van materieel is iets wat later komt. De plaatsnamen komen deels van de echte plaatsen, deels van punten die op google earth genoemd werden en die voor mij naam gevend voor een fictieve plaats konden zijn.
Daarna was het tijd om het spoor verkeer uit te gaan werken. In onze wereld bestaat de spoorlijn Sande-Esens-Dornum-Norden nog steeds in z'n geheel maar loopt alleen niet naar Norden maar naar Woldaburg. Daarnaast is er een ring vormige hafenlijn in Woldaburg en een spoorlijn van Woldaburg over het vergrote eiland Juist. Daarnaast heb ik alle bestaande spoorlijnen gebruikt en zoveel mogelijk geprobeerd het echte trein verkeer tussen Münster(westf.)/Oldenburg(Old), Leer en Emden aan te houden. Vanaf Emden moest op de RE65 na alles door naar Woldaburg ipv een deel ervan. Op dienstregeling gebied is het wel lastig dat ik daarbij te maken heb met 3 2uurs diensten. Dit moest nog aangevuld worden met een uurdienst (Groningen-)Leer-Emden-Woldaburg en minmaal 1 sonderzug pad per uur. Daarnaast wilde ik het enkel spoor dat er ten noorden van Emden en tussen Leer en Oldenburg ligt zoveel mogelijk behouden. Dat is zoals te verwachten was deels niet gelukt maarja dan leg je deels maar een spoor extra aan( voordeel van je eigen wereld hebben).
Verder leek het me handig de gaten tussen dit gebied en mijn overige gebieden( rond Neu Dalhausen en Staburg) te dichten. Dit betekende ook dienstregelingen maken voor Oldeburg-Bremen-Wunstrof en Münster(westf.)-Hamm(westf.). Na een dag of 5 m'n vrij uurtjes in de dienstregelingen en sporenplannen en onderzoek werk steken heb ik nu voor al die lijnen dienstregelingen gemaakt die zoveel mogelijk zijn gebaseerd op wat er in 2001 in het echt reed( voor zover ik dat kon vinden) en zo dat het ook past in de bestaande sporenplannen.
Hier 3 afbeeldingen van de div. dienstregelingen per traject(en):
Wunstrof-Bremen-Oldenburg-Leer v.v.Münster-Rheine-Leer-Emden-Woldaburg-Kachelot v.v.Woldaburg Lütetsburg-Esens-Jever/Wilhelmshafen-Sande-OldenburgEr moet nog wel het een en ander bijgeschaafd worden en ik moet voor alle belangrijke stations de basis sporen opstelling nog maken, die dient tegelijk ook ter controle van de dienstregelingen, alles wat niet klopt valt dan gelijk op.
Voor deze dienstregelingen had ik ook de sporenplannen nodig, het grootste deel daarvan komt rechtstreeks van sporenplan.nl maar alles wat niet paste bij wat ik nodig had of wat in het echt niet( meer) bestaat heb ik zelf getekend:
Tijdens het maken van de dienstregelingen ontstond al het idee mijn 2 steden direct met Woldaburg te verbinden d.m.v. private D treinen die kunnen concureren met de DB zoals HKX sinds vorige week maandag ook tussen Hamburg en Köln doet en wat door Connex/Veolia ook al eens is geprobeerd. Deze treinen kunnen gebruik maken van de sonderzug paden in mijn dienstregelingen en het is dan ook leuk materieel daarvoor in model te maken. Hiervoor heb ik wat materieel uitgezocht dat in 2001 bij de DB buiten dienst was, buiten dienst ging of op een andere manier beschikbaar had kunnen zijn.
De Re4/4 II op de tekening is inmiddels niet meer in beeld en vervangen door de EuroSprinter aangezien ik daar nog eentje van had liggen en die locs ook verder zijn gekomen als alleen een prototype( in Spanje en Griekenland rijden ze in een aantal versies).
Ik heb inmiddels 1 setje zijwanden getekend om een aantal rijtuigen in model te kunnen maken. Hiervoor was het wel belangrijk uit te zoeken welke kleur die moest hebben omdat mijn printer de kleur iets verdraait t.o.v. hier ze op je beeldscherm zijn.
Zo zijn ze op de pc en zo moet ik ze maken om ze als die hier boven geprint te krijgen:
Dit is dan het eerste setje zijwanden voor de Bom280:
PriFer staat trouwens voor Privat Fernverkehr, dat heb ik weer samen met een andere vriend van mij bedacht die dan ook een paar treinparen naar zijn stad wil hebben.
Daarnaast zijn wat locs dan ook wel mooi en gister ben ik begonnen met het bouwen van een Br109 en vandaag kwam daar het opknappen van een EuroSprinter bij die ik een kleine 2 jaar terug al eens kreeg en beide locs hebben inmiddels al hun hoofd kleuren gekregen.
Ik heb eerst bij de EuroSprinter alle verdwenen schortplaten weer opgebouwd met secondelijm en oasis strooisel. Dit kon ik daarna in model schuren en snijden zodat het ook aardig glad en goed gevormd word.
Daarna heb ik beide locs eerst licht grijs gespoten en daarna oranje gespoten. Ik wist van te voren al dat het niet geheel ging dekken en het niet de goede kleur was maar het was een vrij aardige basis voor de goede kleur oranje die er daarna over heen moest.
Daarna konden er een paar laagjes groenig grijs overheen:
Nu moeten de andere kleuren en ramen en lampen enzo nog geschilderd worden.
Zo nu ben ik weer 1,5uur typen verder, dus zo is het weer even genoeg voor vandaag, groetjes Michiel