Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: NS Eanos wagens in H0  (gelezen 26594 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 4 Augustus 2021, 19:40:56 »


Bron: 23-10-1988 Apeldoorn Wagenmeister

De bekende in 1988 op het spoor gekomen NS Eanos wagens zijn een bekend verschijnsel op de Nederlandse modelbanen.
Dat is niet vreemd want de fleurige blauwe kleur is een leuke afwisseling tussen het vele goederenwagen bruin, maar ook doordat veel fabrikanten deze hebben uitgebracht in zowel N als H0.
In N zijn het vrijwel alleen de kortere Eaos wagens die in de NS-tooi zijn gehuld.
Alleen HobbyTrain heeft volgens mij de juiste versie uitgebracht.

In H0 zijn de wagens uitgebracht door Lima, Liliput, Roco, Fleischmann, Sachsenmodelle en Märklin.
De eerste twee merken hebben dan ook de gemakkelijke weg gekozen door de Eaos die al in het programma zat, om te toveren tot een NS Eanos.
De andere vier genoemde merken hebben wel de moeite genomen om het model goed weer te geven.

Roco heeft de meeste uitgebracht in sets van drie en twee stuks en een enkele, allemaal verschillende wagennummers.
De laatste uitgebrachte 67299 is een bijzondere.
Volgens de Roco website is het model ‘discontinued’ wat in mijn beleving betekent dat geannuleerd en dus niet verschenen.
Echter, als je gaat zoeken vind je op bijvoorbeeld Catawiki veilingen waar foto’s van de modellen incl. de verpakking nog te zien zijn.
Kortom een nergens te vinden spookuitgave die ik nog zoek…  Wink



Fleischmann heeft er 2 uitgebracht met een vaag rek onder de wagen. Het model klopt eigenlijk helemaal op dat rek na. Op de foto dus niet zichtbaar want ik heb ze er al afgesneden.



Sachsenmodelle heeft er drie uitgebracht. Twee blauwe en de rode NS Cargo. Die laatste is van 1995 en later en voor mij niet interessant. De twee blauwe passen prima bij de andere merken.



Märklin heeft ook meerdere sets uitgebracht, waaronder ook één met de rode NS Cargo.
Ook nog een set met één blauwe en 2 bruine Eaos. Deze blauwe heeft dan wel weer hetzelfde nummer als de voornoemde set.
Recentelijk kwam er nog een set uit met twee blauwe wagens met bietenlading.
De set werd met een adviesprijs van rond de €100 gepresenteerd. Momenteel in verschillende winkels te vinden voor zo’n €80 wat ik nog steeds stevig vind voor een plastic bakje met draaistellen.  Cheesy



Hieronder een tabel met de blauwe wagens van de genoemde merken.
De wagens zijn verschillen dusdanig weinig dat ze prima samen in één trein kunnen.
Het blauw verschilt heel weinig en zie je eigenlijk alleen als je twee wagens tegen elkaar houdt. Op de baan valt dat beslist niet op.
Als je de details nog gelijk maakt zoals de remkranen schilderen, de rangeerhaken gelijk geel schilderen alsmede de handrelingen en de rangeertredes aluminiumkleurig, valt er nog minder op dat er vier fabrikanten in één trein staan.


Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #1 Gepost op: 5 Augustus 2021, 08:53:25 »

Jakop, discontinued is letterlijk 'niet voortgezet' en betekent dat het model op dit moment niet in productie is. Het is er dus wel degelijk geweest.
Wel slecht (lees: niet, althans op dit moment) te vinden.
Gelogd

Groet, Frank
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 5 Augustus 2021, 09:04:46 »

Ja, zo is het. De gevonden foto's gaven het bestaan al aan natuurlijk.

Er stonden deze week ook 2 op Ebay, maar met verzending van €17 uit D. wordt hij duurder dan wat de Waldijkse werkplaats er nu voor over heeft  Grin
« Laatste verandering: 5 Augustus 2021, 09:09:34 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #3 Gepost op: 5 Augustus 2021, 15:21:27 »

Roco 67299 is wel degelijk verschenen. Wat speurwerk op internet levert zelfs een foto op waarop het bedrijfsnummer op het model is te zien:



mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 5 Augustus 2021, 16:55:09 »

Dat is op de site van Roco ook prima te zien.  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 6 Augustus 2021, 09:07:31 »

Jawel, maar jij beweerde dat hij nooit uitgebracht zou zijn en dan was die foto van Roco een staaltje Photoshop. De foto van mij daarentegen is er een 'uit het wild' en dus bewijs dat het model wel degelijk is verschenen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 6 Augustus 2021, 11:52:31 »

Dat waren de foto's waarnaar ik verwees in de openingspost ook al  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #7 Gepost op: 6 Augustus 2021, 12:14:59 »

Tja, dan snap ik echt niet dat je beweerde dat het model nooit zou zijn verschenen. Dat een model lastig te vinden is, wil nog niet zeggen dat het niet bestaat.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #8 Gepost op: 6 Augustus 2021, 13:03:37 »

Verkeerde vertaling van discontinued door Jakop.
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 8 Augustus 2021, 15:37:18 »

Inmiddels ben ik begonnen aan de ombouw van de 2 rode Eanos en meteen ook maar de rest van de vloot pimpen cq. gelijkwaardig aan elkaar maken zover dat gaat.



Op de wc-rollen de 2 Märklins in hun nieuwe blauwe jas. Dat is uiteindelijk na veel proberen een mengsel geworden van vooral Humbrol 109, veel Revell 52 en een beetje Humbrol 130.
De precieze verhoudingen weet ik niet, er is op het oog gemengd tot te kleur me aan stond.
De 2 Sachsenmodelle staan achteraan op het spoor, vooraan de 2 Fleischmannen en er achter de Märklin.
Geen van de Roco's staat op deze foto.

Nu ik de verschillende modellen achter elkaar in de hand heb en bezig ben de details aan te passen, zie je ook de verschillen goed.
Is er een beste en een slechtste aan te wijzen? Moeilijk...  Undecided

Sachsenmodelle
Plus

-Handrelingen en rangeertredes los, zelf te monteren en fijner uitgevoerd dan aangegoten versies
-Rembordjes wit en hendels rood en geel
-Als enige de rangeerhaken juist geel geschilderd
Min
-De deurranden zijn te dik weergegeven t.o.v. de werkelijkheid en de andere modellen
-Opschriften niet strak

Fleischmann
Plus

-Opschriften strak gedrukt

Min
-Opschriften kloppen niet met werkelijkheid, zowel inhoud als positie
-Vrachtbrief-vak niet op de juiste positie
-Rangeerhaken niet geschilderd
-Rembordjes geheel blauw
-Stangen onder bak die er niet horen (verwijderd)

Roco
Plus

-Opschriften strak en correct
-Rembordjes geschilderd naar werkelijkheid
-Losse handgrepen en rangeertredes, zelf te monteren en fijner uitgevoerd dan aangegoten
Min
-Rangeerhaken niet correct geel geschilderd

Märklin
Plus

-Opschriften strak en correct
Min
-Rangeerhaken niet correct geel geschilderd
-Rembordjes niet geschilderd
-Binnenzijde bovenrand niet blauw

Verder zijn de Fleischmannen en Schasenmodelle blauw aan de binnenzijde. De binnenzijde van de Roco's is grijs gespoten en Märklin heeft een vaag brons-bruine kleur gekozen en wil daar wellicht roest mee suggereren.
Welke kleur hadden de nieuwe wagons toen ze in 1988 binnenstroomden?
Wellicht een vraag voor opper-wagenpoetser Hubertus?  
« Laatste verandering: 8 Augustus 2021, 15:43:22 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 8 Augustus 2021, 16:45:18 »

Ik vermoed gewoon blauw.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 8 Augustus 2021, 17:19:29 »

Op basis van die foto zou je dat wel zeggen inderdaad…zit Roco daarmee dan weer in de ‘foute’ hoek  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Fritsprt
Newbie

Offline Offline

Berichten: 7



« Antwoord #12 Gepost op: 14 Augustus 2021, 16:11:31 »

In H0 zijn de wagens uitgebracht door Lima, Liliput, Roco, Fleischmann, Sachsenmodelle en Märklin.

Hij is er ook van Piko. Dat model lijkt echter niet op de NS uitvoering.

Gr. Frits
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 14 Augustus 2021, 21:53:52 »

Ja, klopt inderdaad. Die was ik in mijn opsomming vergeten te noemen.
En inderdaad niet interessant vanwege het onechtheidsgehalte.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 24 Augustus 2021, 12:30:16 »

Nu de Eanos-trein dan toch voor dringt, meteen ook maar voorzien van lading.
Ergens had ik gevonden dat Juweela suikerbieten voor H0 in het assortiment had en na zoeken vond ik die bij Modelbouw Krikke in Groningen.
Nu had ik geen idee hoeveel ik nodig had voor 13 Eanos en op de website van Krikke stond dat er geen voorraadbeheer aan de website verbonden was, dus vooraf mailen wat er op voorraad is, aan te bevelen was.
Dat dus gedaan en ook gevraagd of Ron (Krikke) enig idee had wat ik nodig zou hebben.
Ik had de maat van de Eanos vermeld en dat het er 13 zijn en wat blijkt; hij heeft een paar papiertjes geknipt op die maat en die bestrooit met de bieten en de conclusie getrokken dat ik aan een verpakking van 60 gr. genoeg zou hebben*.
Dat was ook alles wat hij had, dus als het te weinig is, moet ik elders op zoek  Grin

* D.w.z. als alleen het toplaagje bieten is en het eronder is opgevuld met -in mijn geval- het inmiddels bekende Waldijkse blauwe schuim. Wink



De bovenkant voorzien van een mooi bruin kleurtje om eventuele doorkijk naar het blauwe te voorkomen.

Om de lading niet muurvast in  de wagens te verlijmen heb ik wat plastic boterhamzakjes versneden en gebruikt om de wagen te beschermen.



Schuim er in het op de kopeinden het plastic strakgetrokken en gefixeerd met wat plakbandjes.

Dan de bieten er op en verdelen met een kwastje.
Zuinig aan want ik had er eerlijk gezegd wel een hard hoofd in toen ik het zakje eenmaal had ontvangen of dat wel genoeg zou zijn  Undecided



Voldoende om de ondergrond te doen verdwijnen en niet te veel i.v.m. de plaatselijke bietenschaarste.
Na 3 wagens was er 13 van de 60 gr.uit het zakje verdwenen...zou het dan toch genoeg zijn?



De lading wordt besproeid met water en daarna bedruppeld met verdunde houtlijm.
Eigenlijk dezelfde werkwijze als ballast fixeren.
Als de bovenlaag droog is blijkt bij het uit de wagen trekken van plastic zakje + inhoud dat er flink lijm langs het schuim naar beneden is gelopen. Het plastic is nog flink nat en plak gelukkig niet aan het schuim. Het natte schuim afdeppen en te drogen leggen en klaar is boer biet.

Inmiddels heb ik 10 wagens gedaan van de 13 en heb nog 22 van de 60 gr. over.
Dat gaat dus inderdaad lukken.  Duim omhoog

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: NS Eanos wagens in H0
« vorige volgende »
Ga naar: