Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Piko NS coupérijtuig  (gelezen 14250 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Gepost op: 1 Mei 2016, 21:11:17 »

Nog steeds lag er een Piko coupérijtuig te wachten op verbouwing naar iets wat meer leek op een NS coupérijtuig.
De Piko’s lenen zich aardig om, voor een niet al te dure uitbreiding van de een NS coupérijtuigentrein te dienen ook al zijn komen zij niet voor 100% met de NS rijtuigen overeen. Deze rijtuigen lijken nog het meest op de SS coupérijtuigen.
Ik had nog een Piko 53310 ‘NS AB 6038 liggen. In het boek ‘De Erfenis’ kwam ik op blz 40 platen tegen van de AB 6047 en de gedeclasseerde AB 6027 als luxe C maar nog met de AB aanduiding.
De originele AB’s hebben een coupé minder als de Piko wagen maar de algemene indruk kwam overeen dus zo’n gedeclasseerd rijtuig moest het worden. Voor de uitvoering heb ik mij laten leiden door foto’s om de algemene indruk van een NS coupérijtuig aan te houden en ik weet best dat deze uitvoering eigenlijk niet gereden kan hebben maar hij staat leuk in mijn coupérijtuigentrein.

IMGP6854a by G. van Vliet, on Flickr
De originele Piko waarvan het remmershuis al gedemonteerd is.

IMGP2310 by G. van Vliet, on Flickr
De originele Piko met remmershuis en de benodigde Philotrain onderdelen om dit rijtuig een wat meer NS ‘smoel’ te geven, torpedoventilatoren gaslichtschoorstenen, watertankontluchters en sluitseinhouders.

IMGP6859 by G. van Vliet, on Flickr
Het hele rijtuig gedemonteerd en het dak geheel schoongemaakt, gaten van/voor trap aan de ene zijde en remmershuis aan de andere zijde gedicht, hetzelfde met de gaten voor de Duitse sluitseinhouders.

IMGP6866 by G. van Vliet, on Flickr
Omdat dit rijtuig, net als de echte AB6038, een overdaad aan toiletten had zijn boven deze toiletten waterbakken gemaakt van dun styreen, gewoon uitgesneden, in de dakvorm gebogen en vastgelijmd.
Natuurlijk ook alle ventilatoren, gaslichtschoorstenen en ontluchters uitgemeten en geplaatst, tevens de NS sluitseinhouders, maar daar heb ik vreemd genoeg geen foto van.

IMGP6905 by G. van Vliet, on Flickr
Omdat de Piko’s ten opzichte van mijn andere coupérijtuigen (en alle andere rijtuigen) ongeveer 1,3mm. te hoog staan, wat een raar gezicht is, zeker bij de buffers maar ook als NS rijtuig, de draaitappen 1,3mm. afgefreesd.
Hierdoor raken de wielen in bogen de stelbalken dus deze stelbalken afgefreesd tot deze flinterdun zijn geworden  en de wielen toch genoeg ruimte in krappe bogen hebben.
Hierdoor moesten sommige korte treden, net onder de coupédeuren, vervallen maar op foto’s zag ik dat NS rijtuigen een doorlopende treeplank onder de deuren hebben. Van styreen lange stroken gesneden die als treeplank gaan dienen en deze op de resterende korte planken onder de deuren gelijmd waardoor de planken net iets hoger liggen en de wielen ook vrij blijven.
De gastanks niet ‘Duits’ naast elkaar geplaatst maar achter elkaar op NS manier.
 
IMGP6907a by G. van Vliet, on Flickr
Het interieur wat meer houtkleurig gemaakt zodat inkijk een meer natuurlijke sfeer weergeeft, zeker met licht in de rijtuigen.

IMGP6921 by G. van Vliet, on Flickr
Digirails geelkleurig lichtsetje erin, elco’s in de toiletten en stroomgeleidende koppelingen geplaatst want dit rijtuig wordt vanuit andere coupérijtuigen gevoed. Daarna nog wat reizigers geplaats waarvan de kleding wat gedekte kleuren heeft analoog aan de late jaren dertig en veertig in de vorige eeuw.

IMGP6925a by G. van Vliet, on Flickr
Daarna  dak gespoten, nog wat derde- en tweedeklasseborden aangebracht, de kap in de matte lak gezet en het geheel gemonteerd.
Doordat het rijtuig verlaagd is, doorlopende treeplanken heeft en een woud aan luchters, schoorstenen enz. op het dak heeft lijkt dit rijtuig nu meer op een NS uitvoering als het originele Piko rijtuig.

Op deze manier is een gedeclasseerde AB ontstaan die net als sommige AB’s  nog tijden kan hebben rondgereden met de AB nummers als luxe BC met een overvloed aan toiletruimte (tenminste, we doen maar alsof).

IMGP6854aIMGP6925a
Nog een keer origineel Piko en verbouwd bij elkaar ter vergelijking.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 1 Mei 2016, 21:18:24 »

Leuk project. Is dit (wellicht in iets uitgebreidere vorm) niet eens voor een artikel in een van de bekende modelspoorbladen?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 2 Mei 2016, 05:17:59 »

Leuke ombouw!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Piko NS coupérijtuig
« vorige volgende »
Ga naar: