Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: RegionalBahn, RegionalExpress en StadtExpress treinen rond Neu Dalhausen
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: RegionalBahn, RegionalExpress en StadtExpress treinen rond Neu Dalhausen  (gelezen 17721 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 9 Maart 2011, 20:44:08 »

Na de materieel omlopen van de S-bahnlijnen rond Neu Dalhausen ben ik nu begonnen met de eerste StadtExpress(SE) lijn begonnen.

Er zit een verschil in omlopen tussen treinen en bussen/trams en volgens mij ook metro's. Bij bussen hebben de omloopnummers betrekking op de standplaats, in sommige gevallen de lijn waarop het voertuig word ingezet en ook deels het soort lijnen waarop ze worden ingezet.

Zo rijden de bussen van Breng van de standplaats Arnhem met omloopnummers in de 700 en 800 waarbij de 800 nummers voor trolley lijnen zijn en de bussen van de standplaast Ressen met nummers in de 300.
Bij de drukke trolleybuslijn 5 zitten omloopnummer in de 850 en 860 waarbij de 5 staat voor het lijnnummer. Nummers in de 860 ontstaan omdat er meer dan 10 bussen op die lijn moeten worden ingezet.

De omlopen van mijn S-bahnlijnen heb ik opgezet met het systeem dat voor bussen gebruikt word.

Bij treinen werkt het meestal anders. Daar bestaat een omloop vaak uit een groot aantal inzet dagen. Er word dan niet per dag een voertuig ingedeeld zoals bij bussen wel gebeurd. Stel dat je een serie van 50 locs hebt die officieel vanuit 1 punt worden ingezet. Daarvan dient dan bijvoorbeeld 10 voor reserve en onderhoud. De overige 40 kunnen ingezet worden en daarvoor word dan een omloop gemaakt waarbij iedere dag een x aantal treinen word gereden. Met deze treinen kunnen de locs in alle hoeken van een land komen, zie bijvoorbeeld ook de 60 Br120ers in Duitsland.
De locs zullen dan ook bijna dagelijks op andere plekke de dag eindigen als waar ze die begonnen. Als je deze omloop van de Br120 bekijkt zie je dat er 48 inzet dagen zijn.

Zo'n grote het hele land omvattende omloop heb ik niet gemaakt want dat is uiteraard voor mij niet te doen. Ik beperk me tot het maken van omlopen voor treinseries die binnen mijn regio blijven.

Daarnaast heb ik voor mijn treinen geen treinnummers dus ik kan die ook niet in de omloop per dag opnemen. Ik heb bij de SE12 dan ik noem het maar plan dag nummers( geen idee hoe ik het anders zou moeten noemen) gemaakt die eigenlijk de zelfde functie hebben als de omloopnummers bij bussen en bij mijn S en U-bahnlijnen. Daarmee kwam het volgende deel van de omloop van de SE12 tot stand:


Dit moest daarna nog omgewerkt worden om tot een omloop te komen die wat weg heeft van de Br120 omloop. Hoe ik dit heb gedaan en het resultaat zie je hier onder:

Zoals te zien is rijd er verschillend materieel in de SE12 en ieder ingezet loc type heeft z'n eigen omloop. De locs worden ingezet met verschillende types rijtuigen waardoor bonte treinsamenstellingen ontstaan zoals die in Duitsland rond 2000/2001 vaak te zien waren.

Br110+ABomz512+Bnrz436+Bduu497+Bm235+Bnrz725


Br110+ABomz512+Bom280+BDomsb274+Bnrz436+Bim547


Br110 121+Aimz541+Bom280+BDms273+Bim547+Bnrz728


Br141+BDomsb274+Bm235+ABnrz416+Bom280+Bnrz728


Br141+ABom707+Brnz725+Bom280+ABom707+BDms273


Br143+Bduu497+Bim547+Bnrz436+ABnrz416+ABom707


Verdere plannen met deze treinen heb ik niet. Indien de gelegenheid zich voor doet kan ik bij het bouwen van diorama op deze samenstellingen terug vallen. Als ik een diorama zou bouwen waar dit traject een rol in speelt zou ik dit kunnen gebruiken.

Ik wil hier nog een aantal andere omlopen gaan maken van enkele RB's en RE's rond Neu Dalhausen en daar ook de verschillende treinsamenstellingen van maken op tekening.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #1 Gepost op: 5 April 2011, 21:49:11 »

De afgelopen 2 weken ben ik veel met het maken van dienstregelingen en materieel omlopen bezig geweest.

Om de omloop van de RE18 te kunnen maken moest ik voor de baanvakken Hagen - Grevelsberg Hbf/Ennepetal-Wuppertal-Opladen/Düsseldorf en Bielefeld-Herford-Kirchlengern/Löhne-Minden-Wünstorf-Hannover dienstregelingen maken. Dit kwam omdat de keertijden van de RE18 veel te lang zouden worden als ik deze in Bielefeld en Hagen zou willen keren. Een oplossing vormde het doortrekken van die RE18 naar Herford en Grevelsberg West. Daardoor verkleinen de keertijden zich van +/- 40min tot +/- 15min en van +/- 55min tot +/- 25min en dat scheelt erg in de sporen bezetting. Daar komt nog bij dat het keren in het westen niet meer op een knooppunt gebeurd( er zou in mijn wereld dan wel een extra perron in Grevelsberg West nodig zijn). In het oosten blijft het wel op een knooppunt maar wel op een punt dat het goed hebben kan volgens mijn dienstregelingen.


Nadat ik dat gemaakt heb kon ik ook de sporenplan van Brackwede - Bielefeld gaan maken en aansluitend de sporen bezetting.

Hierna ben ik ook de dienstregelingen van het Staburg net gaan uitwerken. Voor de gene die het nog niet weten, Staburg is mijn fictieve provincie stad die gelegen is in het gebied tussen Minden, Osnabrück en Bremen op de plek waar in het echt Sülingen ligt.
Omdat dit verder de regio Neu Dalhausen valt ga ik hier niet uitgebreid op in. Ik had dit wel nodig om "mijn" sporenplan en sporen bezetting( sporen bezetting zie eerdere link) van Minden(westf.) te kunnen maken.


Ik ben hier lang en veel mee bezig geweest, maar nu is het tijd om terug te keren naar de basis van dit topic, de omlopen van de verschillende treinseries.

Ik ga nu terug naar de RE18, deze rijd in de huidige opzet Grevelsberg West-Hagen-Unna-Soest-Neu Dalhausen-Bielefeld-Herford v.v. De trein rijd 7 dagen per week in een uurdienst en zou met 120km/u moeten rijden en bestaan uit locs Br143+5 "n wagen".
Voor deze trein heb ik een omloop gemaakt en het materieel start en eindigd op 4 verschillende plekken. Op zaterdag en zondag beginnen de eerste ritten later maar daarbij moest ik wel opletten dat het zelfde aantal stammen op de zelfde punten begon als door de weeks.


Hierna ben ik met een kortere treinserie aan de gang gegaan. Dit is de SE15 Ohstein-Neu Dalhausen-Neu Beckum v.v., deze treinserie rijd van maandag t/m vrijdag overdag ieder uur op het hele traject. S'avonds en in het weekend rijd deze StadtExpress alleen tussen Ohstein en Neu Dalhausen om Ohstein toch een snelle verbinding en een 2e directe verbinding met Neu Dalhausen Hbf te geven omdat dan ook de S-bahn minder vaak rijd.

Bij het ingekorte traject volstaat 1 setje materieel maar op het moment dat de dienst ingekort word heb je de 2e set nog voor een enkele rit nodig om te zorgen dat de uurdienst gehandhaafd blijft. Op het moment dat je die 2e set er uit wilt halen zit de andere nog in Neu Beckum en die 2e set moet dus nog van Ohstein naar Neu Dalhausen rijden en zou daar om 19.53u klaar kunnen zijn. Die stam moet echter in Ohstein overnachten en daar s'morgens beginnen. Die set moet dus op de één of andere manier naar Ohstein. Hem gelijk om 20.15u met de volgende SE15 naar Ohstein mee geven kan niet omdat die dan nog uit Neu Beckum komt en maar 2min in Neu Dalhausen hbf is en dat is te weinig voor combineren en een remproef te nemen.

Die eerste set kom dan om 20.53u weer op Neu Dalhausen Hbf aan uit Ohstein en omdat die dan pas om 21.15u terug moet is er genoeg tijd om met de andere stam te combineren waarna ze samen naar Ohstein kunnen. De achterste = 2e set gaat hier bij in opzending mee. Set 1 raakt in Ohstein opgesloten bij binnenkomst en de 2e set rijd de dienst dan verder uit. Na vertrek daarvan word de 1e set afgerangeerd.

De 1e set rijd alleen door de weeks en bestaat uit 2x br143 met een Bom280 en BDms273 er tussen.


De 2e set bestaat uit een Br143 en een DBbzf761 en deze set rijd planmatig de hele week.


Beide stammen rijden als trek/duw trein. Omdat ik die 2 gecombineerd wel erg mooi vind heb ik ook besloten heb die trein in model te bouwen zoals hij om 21.15u vanuit Neu Dalhausen Hbf naar Ohstein rijd en dat ziet er dan zo uit.


De bouw van deze trein zal te volgen gaan zijn in mijn materieel topic, hier ga'k later weer verder met verdere omlopen van regionale treindiensten.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
gm567c
Full Member

Offline Offline

Berichten: 166


« Antwoord #2 Gepost op: 5 April 2011, 23:06:56 »

Een fraaie combi, 3 143's Grin met stuurstand en wagens in
diverse kleurstellingen...

Veel bouwplezier!

Mvg,

Tis
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 7 April 2011, 13:59:19 »

Op eens heb je het Huh?,...................................je gooit de boel weer eens om :Smiley Grin

Gister avond laat kwam ik thuis en eigenlijk toen ik naar bed wilde gaan kreeg ik het idee om te kijken of ik van de vele treinsamenstellingen in m'n treinen vitrinekast niet een aantal Neu Dalhausen treinsamenstellingen kon maken. Dit idee was gelijk zo nadrukkelijk aanwezig dat het niet meer kon wachten en ik er wat mee moest doen.

Uit eindelijk leiden dit er toe dat ik 9 oude treinsamenstellingen heb opgeheven en dat ik 7 nieuwe treinsamenstellingen heb gemaakt. 3 daarvan zijn slechts ligt gewijzigd:

M'n RE5 werd RE11 Düsseldorf Hbf - Duisburg Hbf - Hamm(westf.) - Neu Dalhausen Hbf - Rheda-Wiedenbrück v.v.

Deze is simpel in rijtuig ingekort en dat rijtuig heb ik elders gebruikt.

Een RE/RB uit de regio München werd RE18 Gevelsberg West - Hagen Hbf - Neu Dalhausen Hbf - Bielefeld Hbf - Herford v.v.

Hierbij heb ik alleen wat met de rijtuigen geschoven. In de RE18 rijden ook stammen met stuurstand Karlsruhe kop, want die heb ik ook al in een diorama verwerkt zitten.

M'n RB57 Hellwegbahn werd RE19 Warburg - Paderborn Hbf - Neu Dalhausen Hbf - Neu Beckum v.v.

Hier heb ik de Br143 gewisseld voor de 141 248-5 die ook echt met deze samenstelling in 2001 als RE19 Warburg - Hamm(westf.) heeft rond gereden, de echte RE19 had dus een iets ander traject.

Met materieel uit div. andere treinen ben ik gaan schuiven en dit leverde 4 van de 6 setjes van de SE12 Warstein -Neu Dalhausen Hbf - Basel(westf.) v.v. op. De samenstellingen zijn wel iets anders geworden als in eerste instantie gepland. Dit komt omdat ik eigenlijk alleen ex. DB D trein rijtuigen in model heb en geen ex. DR spul op 2 IR bakken na. Daarnaast heb ik wat dubbeldeks materieel gebruikt en dat leverde het volgende op:

deze stam heeft 300 zitplaatsen 2e klas en 30 1e klas.


deze stam heeft 244 zitplaatsen 2e klas en 30 1e klas.


deze stam heeft 321 zitplaatsen 2e klas en 40 1e klas.


deze stam heeft 376 zitplaatsen 2e klas en 30 zitplaatsen 1e klas.
Ook heb ik de meeste stammen ingekort tot 4 bakken, a; omdat ik niet meer rijtuigen heb en b; omdat er toch dubbeldeks spul in zit. Daarom ook dat de stam met bijna alleen D-trein rijtuigen wel 5 bakken heeft.

Toen hield ik nog 2 stuurstandrijtuigen een V160 en Br143 over, die laatste is altrot en zal gebruikt worden in die SE15 die ik aan het bouwen ben. Ik hoef dus 1 Br143 minder te bouwen en die trein krijgt dan 3 locs in 3 verschillende kleuren.

stam 1 van de SE15, die met de 2 locs en 2 rijtuigen heeft 102 zitplaatsen 2e, het stuurstandrijtuig van stam 2 heeft 101 zitplaatsen 2e klas, beide stammen zijn dus op het gebied van zitplaatsen zo goed als gelijk.

Mocht iemand zich nog afvragen of die bonte treinen echt zo gereden hebben, tussen 1996 en 2001 werd in het regionaal vervoer alles wat wielen had door elkaar ingezet en kwamen mede door de instroom van nieuw dubbeldeks materieel de meest vreemde combinaties voor. Je kan dan ook bijna zeggen dat als het technisch kan het gereden heeft.

De V160 die ik over heb gaat als br216 of Br218 zeker weer terug komen, of in een RB80( waar over
later meer) of in een spits RE( die dan ook weer zeer bont zal zijn).

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 7 April 2011, 21:29:56 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 15 April 2011, 14:59:55 »

Inmiddels heb ik de materieel inzet toch nog iets bij geschaafd. SE15 die ik aan het maken ben komt er zo uit te zien:


Daarnaast heb ik de 2 IR rijtuigen uit de SE12 terug getrokken en ben ik met wat rijtuigen aan het schuiven geweest om een wat beter zitplaats verdeling te krijgen, deze onderstaande 3 zijn veranderd:





De Bnrz436 en Bnrz452 in deze stam zijn nieuw en moeten nog gebouw worden. Ik hoop morgen hiervoor 2 donor rijtuigen in ontvangst te kunnen nemen.

De IR rijtuigen verhuizen naar een IR die ga maken in model.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 28 September 2011, 15:34:34 »

Weken terug krijg ik al eens een idee en beeld van 1 of meer kopsporen waar treinen regelmatig binnen kwamen kort stonden te keren en weer vertrokken en dat meerdere keren per uur. Dat beeld en idee bleef door m'n hoofd spoken maar een tijd kon ik er niet echt een goede toepassing voor bedenken.

Na een tijd kwam een aantal weken terug het idee om het vliegveld bij Paderborn( in mijn wereld Neu Dalhausen/Paderborn Flughafen, formaat van Düsseldorf Flughafen) per spoor direct met Neu Dalhausen Hbf te verbinden. Dit zou dan 2 a 3x per uur per richting moeten zijn en de treinen zouden dan op nieuw in te tekenen kopsporen aan de zuidzijde van Neu Dalhausen Hbf moeten keren.

Dit ging ook weer niet zo maar want zowel het baanvak Neu Dalhausen Hbf - Neu Dalhausen Dedinghausen als de wisselstraat van Neu Dalhausen Hbf konden zulk extra treinverkeer niet verwerken. Hierop heb ik een plan gemaakt waarbij via een vrij liggend enkelspoor deze treinen tussen Geseke en Neu Dalhausen Hbf zouden moeten rijden. Deze treinen zouden vanaf Geseke dan niet via een geheel nieuwe lijn maar grotendeels via de deels opgeheven lijn naar Büren moeten rijden. Van daar af weer zou dan via een vrij liggend enkelspoor parallel aan het enkelspoor voor de verbinding Brilon Stadt - Büren - Paderborn naar Neu Dalhausen/Paderborn Flughafen moeten rijden.

Daarna heb ik de knoop door gehakt over wat er dan zou moeten rijden, een S-bahn dienst leek me minder handig omdat een snellere verbinding me ook gewenst leek. Hierop heb ik besloten dat er eens per uur een RegionalExpress zou moeten rijden aangevuld met 2x per uur een RegionalBahn. De 3 treinen per uur zouden daarbij zo veel mogelijk in een 20min ligging moeten gaan rijden wat met rijtijd verschillen van 10min natuurlijk nooit geheel haalbaar is.




bij dit sporenplan van Paderborn en omgeving heb ik veel rechtstreeks overgenomen van sporenplan.nl
Hierna ben ik het sporenplan gaan aanpassen zodat de boven beschreven situatie ontstond. Hierna ben ik op basis daarvan een dienstregeling gaan maken waarbij ik al snel tegen problemen aan liep, vooral het kruisen. Ik had er in eerste instantie op gerekend in Ehringhausen en Geseke en Büren te kunnen kruisen. Hierbij zouden de treinen richting richting ND/P Flughafen in Ehringhausen en Geseke het hoofdspoor richting Paderborn gebruiken waar de treinen in de andere richting op hun eigen spoor zouden moeten blijven. Het liep echter anders.

Bij het maken van de dienstregeling bleek al snel dat de kruisingen deels elders zouden liggen. In Geseke komen de RB's elkaar wel tegen, daarnaast bleken deze elkaar te moeten kruisen op Neu Dalhausen Dedinghausen. Aangezien ik dit al een beetje had verwacht heb ik hier simpel een spoor bij kunnen tekenen zodat kruisen wel mogelijk is. De Re's werden een heel ander verhaal, deze bleken overal te moeten kruisen waar geen stations waren. Hierdoor moest het baanvak Büren - Prövenholz dubbelspoor worden en moet Büren - ND/P Flughafen als dubbelspoor en niet als dubbel enkelspoor worden gebruikt wat weer extra wissels koste. Daarnaast moeten zowel de RE als een RB naar ND/P Flughafen tussen Ehringhausen en Geseke het hoofdspoor naar Paderborn gebruiken om vliegend te kruisen met de tegemoet komende RB of RE, zie ook de onderstaande screenshots van de dienstregeling.

Basis Uur Patroon van Zuid/West( Hagen, Paderborn, Ohstein, Warstein enz.) naar Noord/Oost( ND Holzhausen/Neu Beckum/Basel(westf.)/Bielefeld.


Basis Uur Patroon in omgekeerde richting


Basis Uur Patroon overige zijlijnen waaronder Geseke/Brilon - Büren - Paderborn v.v.

Deze dienstregelingen zijn deels te controleren door het maken van een Basis Sporen Opstelling van de div. stations waarin alle tijden en van alle treinen staan die een station aandoen met daarbij het spoor waarop ze behandeld worden.

Als je dit bekijkt en pland aan de hand van het sporenplan kan je precies zien of het allemaal past.

Na dit alles kom ik pas bij de omlopen en treinsamenstellingen uit. Om de keertijden niet te kort maar ook niet te lang te laten worden keert een deel van de RB's op de RE en de RE weer op een RB. Hiermee ontstaan er eigenlijk 3 gesloten 2uur omlopen, iedere retourrit kost een trein 2uur doe dat keer 3x per uur en je komt uit op 6 setjes materieel die je nodig hebt.

Voor de RE's wil ik rond de 400 zitplaatsen hebben en redelijk veel ruimte voor bagage. Aangezien er 4 setjes materieel zijn die heen of terug als RE rijden zijn er ook 4 lange stammen. De 2 stammen die alleen RB's rijden zijn kleiner en hebben ongeveer 100 zitplaatsen minder. Voor de bagage zijn de treinen allemaal voorzien van een rijtuig met fietsafdeling, daarnaast bieden de stuurstandrijtuigen die mogelijkheid ook nog eens.

Naast deze 6 setjes/stammen staan er ook nog 2 afwijkende stammen op reserve en die zitten wat zitplaatsen tussen de rest in en hebben wel de zelfde voorzieningen. De treinen worden getrokken of geduwd door Br143ers met Zeit Multiplexe Wendezugsteurerung. Een systeem waarmee de commando's aan de loc worden doorgegeven via electrische pulsen door 2 aders van de 13 polige UIC kabel die in bijna al het Europese materieel zit. Stam 5 uit de tekening hierboven wil ik in model gaan maken.


Wat omloop betreft is het aparte hier dat er door het vliegveld bijna geen verschil is tussen de dienst in het weekend en door de weeks en dat er 24uur per dag doorgereden word. S'avonds en s'nachts gebeurd dat met een lagere frequentie. Omdat materieel ook onderhoud, reiniging en controlles nodig heeft heb ik de omloop zo gepland dat het materieel rond de 4uur per dag of meer stil staat. Dit betekend dat er regelmatig materieel gewisseld word.

Nadat ik dit allemaal had uitgewerkt ontstond ook het idee om de verbinding met Paderborn uit te breiden van 1 naar 2x per uur overdag. Dit heb ik gedaan door het plannen van een nieuwe RB de RB58 van ND/P Flughafen naar Bad Lippspringe via Paderborn en Paderborn Nord. Hiervoor zou het deels gesloten baanvak Paderborn Nord - Bad Lippspringe gebruikt worden waar ik nog niks mee had gedaan. Bij het maken van een dienstregeling liep ik tegen 4 dingen aan; Het niet te lang mogen keren op ND/P Flughafen, het tussen ...30u en ...55u te druk bezet zijn van station Paderborn waardoor er tussen die tijd niks bij kon, het ergens moeten kruisen ivm de rijtijd en het enkelspoor tussen Paderborn en Paderborn Nord.

Uit eindelijk leide dit tot een dienstregeling waarbij een korte kering is op ND/P Flughafen, er om ...18u gekruist word in Paderborn Nord, in 1 richting er 6min gewacht moet worden en dat is in het echt op veel lijnen zeker niet ongewoon en, er in Bad Lippspringe een keertijd ontstaat van 40min en dat is verre van ideaal maar niet te voorkomen.
Ook deze lijn rijd deels s'nachts maar dan uitsluitend als pendel tussen Paderborn en ND/P Flughafen, het andere deel word alleen van Maandag t/m Zaterdag bedient en dat stopt s'avonds al vrij vroeg. Voor deze dienst zijn 2 setjes materieel nodig als het hele traject bereden word en eentje als hij als pendel rijd. Bij het maken van de onderstaande omloop ging ik al snel de fout in en had 1 setje de hele dag(= 24uur) ingepland en de andere maar kort of helemaal niet. Dit kon echter niet want die trein zal ook eens moeten tanken aangezien dit met diesel rijd. Hierop heb ik het moeten splitsen zodat ook hier ieder setje minimaal een paar uur stil staat.


Wat materieel betreft heb ik bedacht dat dit het laatste traject moet zijn in NRW waar nog de Br212 word ingezet in de reizigersdienst in 2001 en dat dat in afwachting is van de aflevering van nieuw materieel.
Dit zijn de 2 stammen en aangezien ik fan ben van dit materieel maak ik ze alle 2 in model.




Dan nog het laatste om ook nog een omloop voor m'n RE19 Neu Beckum - Neu Dalhausen - Paderborn - Warburg te kunnen maken moest ik het traject Paderborn - Warburg ook in een dienstregeling zetten. Dit bleek veel moeilijker als gedacht omdat ik het baanvak Altenbeken - Herford hierin moest meenemen en de treinen die daarover rijden komen weer van een ander stuk waar ik de dienstregeling al van gemaakt had.

Basis Uur Patroon Bielefeld - Minden - Hannover v.v.
Dan moet je op eens roeien met de riemen die je hebt op enkel spoor en/of tijden verschuiven in de andere dienstregeling. Onder dit laatste kwam ik helaas niet uit door dat ik bepaalde treinen en lijn lopen had gemist. Zo waren er 3 2uurs diensten die samen op 3 trajecten van/naar Herford weer voor een uurdienst zorgten in het echt. Dit kreeg ik in mijn wereld niet meer gerealiseerd waardoor de dienstregeling een stuk komplexer werd met kruisen onderweg. Nadat ik dit na een aantal uren voor elkaar had kon ik met het simpelere werk beginnen waar het om was begonnen, het traject Paderborn  - Altenbeken - Warburg.

Basis Uur Patroon Paderborn - Altenbeken - Warburg/Herford v.v.

Het hierna maken van de omloop was vrij simpel, alleen het zaterdags en zondags op latere tijdstippen laten beginnen van de treindienst vereiste even extra aandacht om dat wel met het zelfde materieel en op de zelfde plekken moet als door de weeks.


Tot zover 2uur typwerk, van div. NDS treinverbindingen heb ik ook omlopen gemaakt maar daar schrijf ik misschien later nog wel wat over.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 16 Juli 2013, 12:40:36 »

Tja dit topic heb ik helaas niet bij gehouden, in het boven staande zijn inmiddels de nodige wijzigingen gekomen.

Nu een stukje over het Werse Angel Eisenbahn(WAE) net. Het een ouderwets Privatbahn net geëlektrificeerd met 3kv gelijkstroom. Het de echte wereld is het deel Münster(westf)-Wolbeck-Sendenhorst-Neu Beckum-Ennigerloh van de WLE en nog steeds voor goederen verkeer in gebruik. Het stuk Ennigerloh-Warendorf is in de jaren 50 of 60 opgebroken en het gedeelte Warendorf-Versmold is geheel fictief. Ook de zijtakken naar Oelde Landhagen zijn geheel fictief.

Ik heb al jaren hier een dienstregeling met Basis Uur Patroon, Basis Sporen Opstelling, materieel omlopen en materieellijst voor gemaakt.

Nou las ik vannacht net voor ik naar bed wilde gaan nog even de lokreport* van vandaag. Daar op staat een stukje over verder studie naar het heropenen voor reizigers verkeer van Münster(westf.)-Wolbeck-Sendenhorst v.v.. Hier in word ook een concept dienstregeling besproken incl. rijtijden en haltes. Nu bleek ik rijtijden vrijwel gelijk te hebben maar ik had 3 haltes minder.

Dat inspireerde mij zo dat ik met mijn dienstregeling en sporenplannen aan de gang ben gegaan en na ruim 2uur hobbyen pas tegen 2.30u m'n bed op zocht.

Die extra haltes heb ik nu toegevoegd en de rijtijden nog wat bijgeschaafd. Door diverse stukken enkel spoor( in het echt is alles enkel spoor) en mijn andere trein aanbod werd dat lastig. Ik had naast 2 goederen paden Münster(westf.)-Neu Beckum ook een RE en een RB lopen en tussen Münster(westf.) en Albersloh nog een extra RB. Het studie dienstregeling model wat op lokreport word genoemd gaat uit van een 20min dienst Münster(westf.)-Wolbeck v.v. iedere 2uur door getrokken naar Sendenhorst. Dat laatste is voor mij niet interessant omdat in mijn wereld het trein aanbod groter is. Wat wel interessant is het stuk 20min dienst. Dus gekeken wat ik daarmee kon en dat bleek enigszins lastig te worden ook met extra stukken dubbelspoor. Uit eindelijk heb ik toen maar alles dubbelspoor gemaakt want ik wil toch die treinen. Die tussen treinen in Albersloh laten keren bleek niet handig of je kreeg keertijden van 19 en 39min. Daar op heb ik dat maar net als in dat concept beperkt tot Wolbeck en laat ik het daar keren. Daardoor ontstaat daar een 15min keertijd voor beide treinen.
hier mijn vernieuwde dienstregeling:

Door die gewijzigde dienstregeling heb ik de zaak ook wat meer kunnen stroomlijnen en door het wegvallen van enkelspoor ook treinen kunnen versnellen zoals de RE86. Wat mooi te zien is is dat van Wolbeck naar Münster(westf.) geen strakke 20min dienst mogelijk is omdat de RE86 in de weg zit. De RB87 gaat daar nu kort achter aan en de rond die tijd uit Münster(westf.) in Wolbeck binnenkomende tegen trein is ook 1min door geschoven hierdoor.

Daarna heb ik ook de Basis Sporen Opstelling(BSO) aan gepast in combinatie met het wijzigen van het sporenplan rond Münster(westf.).

Op Münster(westf.) Hbf heb ik de sporen wat meer gestroomlijnd omdat de RB87 kort binnenkomt na het vertrek van de vorige RB87. Die kunnen allemaal keren op 1 spoor en vertrekken allemaal van spoor 20 Nord vertrek gaat dan via spoor 19 en binnenkomst over spoor 20 Süd zo kan bij vertraging een trein vast op spoor 20 Süd worden behandeld en nadat de reizigers zijn uitgestapt als nog naar 20 Nord worden opgetrokken.

Hier onder de sporenplannen voor het hele lijnennet:






De aangepaste dienstregeling betekend ook dat ik de materieel omlopen van de RE86 en RB87 moest bij werken en daarmee ook de materieel inzet moest bijwerken.

Hier onder de omlopen van de diverse treinseries:










De materieel inzet is gestegen met 1 extra omloop voor de korte RB87 bestaande uit een motor en stuurstand rijtuig.


Hier nog even mijn OV kaart van NRW zodat de gene die ter plaatse niet zo bekend zijn kunnen zien waar alles zich afspeelt.


*omdat de link naar die pagina van Lokreport maar t/m komende maandag blijft werken hier onder even een citaat van het voor mij belangrijke deel uit dat artikel:
Citaat van: lokreport 16-7-2013
Weitere Details zu den Reaktivierungsstrecke:
Strecke Münster - Sendenhorst (Westfälische Landes-Eisenbahn GmbH)
• Bedienung der Stationen Münster Hbf, Halle Münsterland, Loddenheide, Gremmendorf, Angelmodde, Wolbeck, Albersloh und Sendenhorst
• Einsatz von modernen Dieseltriebwagen
• Barrierefreier Ausbau der Stationen
• 20-Minuten-Takt zwischen Münster Hbf und Münster-Wolbeck
• Zweistündliche Verbindungen nach Sendenhorst mit Bus-Anschlüssen nach Ennigerloh und Beckum.
• Stündliche Durchbindung bis Münster Zentrum Nord
• 14 Minuten Fahrzeit Wolbeck - Münster Hbf
• 28 Minuten Fahrzeit Sendenhorst - Münster Hbf
• Ca. 6300 Reisende an Werktagen
• Ca. 32 Mio. € Investitionskosten
Dit is dus wat men in het echt wil en wat als inspiratie voor de zelfde lijn maar dan in mijn wereld dient.

Zo dat was het weer even voor nu, ben alweer 50min typ/postwerk verder, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Bjorn van der Meulen
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 332


Oost-Europafanaat


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 21 Juli 2013, 23:31:00 »

Het blijft tof om te zien hoe je het in elkaar zet. Deze gegevens zouden zo een ESTW in kunnen Grin.

mvg Bjorn
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof"

Mijn modelspoorgeneuzel --- Updeet 9-9-2014: Station Kartuzy (PL)
<--------------------------------------
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 24 Juli 2013, 23:50:55 »

Inmiddels had ik de inspiratie gevonden om in het bovenstaande verhaal verdere wijzigingen door te voeren. Morgen wil ik hier wel weer een uitgebreide post aan wijde, nu word dat te laat. In de basis heeft het er mee te maken dat de korte RB87 S87 is geworden en in Münster(westf.) de spoorlijn bijna 9km verlengd is.

Hierbij komt ook ander materieel aan bod wat ik dan ook weer in model wil bouwen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 25 Juli 2013, 12:14:20 »

Ergens de afgelopen week kreeg ik de inspiratie om nog een S-bahn achtige dienst op een korte WAE lijn te willen hebben. Daarvoor moet dan wel genoeg bebouwing aanwezig zijn om voldoende reizigers te kunnen leveren. Rond Münster(westf.) was eigenlijk mijn enige optie. Na wat rond kijken vond ik een tracé waar het naar mijn idee mogelijk zou moeten izjn een S-bahnlijn aan te leggen.

Hier heb ik 4 haltes ingepland( Münster(Westf.)Wibbeltstraße, Münster(westf.) Meßkamp, Gievenbeck am Breilbusch en Gievenbeck Gronowskistraße), nadeel van dit tracé is wel dat het in het verlengde ligt van wat ik al had. Aan de andere kant bood dat ook weer een nieuwe kans om die korte RB87 ritten aan het nieuwe deel te knopen. Dit traject zou begin jaren 80 aangelegd moeten zijn.

Dat laatste is dan ook wat ik gedaan heb maar dan kwam de vraag moet ik 1 rit per uur op Münster Hbf laten keren omdat dan het pad van de lange RB87 in de weg zit of moet ik proberen die RB te verschuiven. Ik heb eerst geprobeerd het met 2 doorgaande en 1 op HBf kerende rit te laten werken maar dat kwam verlenend uit met keertijd en benodigd materieel. De oplossing bleek te zijn de korte RB87 paden wat te verschuiven waarvoor ook een cargo pad op moest schuiven. Daarna ben ik die lange RB87 gaan versnellen door stops op te heffen tussen Hbf en Wolbeck die dan door een nieuwe rit tot Wolbeck worden opgevangen. Daarmee konden alle ritten tussen Gievenbeck en Münster(westf.) Hbf door rijden van/naar Wolbeck. Met de hoge frequentie( 20min dienst), op dat deel gelijkvloerse instap, korte halte afstanden enz. word dit dan geen korte RB87 of andere RB meer maar gaat die als S87 de boeken in. Doordat die lange RB87 Münster(westf.)-Versmold versneld word rond Münster doordat de S87 de stops overneemt is het ook geen RegionalBahn meer maar een StadtExpress( vroegere benaming CityBahn). Hij staat nu dus als SE87 in m'n dienstregeling.


Mijn deel van Münster(westf.) Hbf heb ik door die nieuwe lijn ook anders ingericht. Geen kopsporen maar aan het perron maar alleen een eiland perron met 2 sporen. Moet er gekeerd worden dan kan dat vanuit beide richtingen op een keerspoor dat voorbij het perron tussen de beide sporen ligt. Omdat de SE87 en RE86 tegelijk het keerspoor aan de noord zijde nodig hebben heb ik dat spoor in 2 fases verdeelt( idee geleend van station Breukelen).

De 2e fase hoeft trouwens perse gebruikt te worden als dat niet nodig is wat in Breukelen wel moet.

De nieuwe S87 zou aan beide eindpunten kort kunnen keren maar 2x3min keertijd maakt het niet echt robuust. Aangezien ik Gievenbeck Gronowskistraße al zo had ontworpen dat er 2 sporen zijn heb ik daar voor een lange kering gekozen van 23min. In wolbeck is dat met het eerder door mij gekozen sporenplan niet mogelijk.

Na 21.00u en zondags word er door de S87 maar eens per uur gereden waardoor er of weer met 2x 3min of 2 lang gekeerd moet worden. Ik heb er ook al kost het een stel extra voor gekozen om 2x lang te keren omdat het a; robuuster is en b; de aansluitingen veel beter kunnen zijn. Dat laatste is ver uit het belangrijkste argument. De keertijden zijn daarmee 43min in Gievenbeck en 23min in Wolbeck geworden.

Uiteraard is de sporenbezetting op de stations ook bijgewerkt en Gievenbeck Gronowskistraße toegevoegd:


Ook 2 omlopen moesten gewijzigd worden, de SE87(ex.RB87 lang) zijn slechts minuten wijzigingen, de S87( ex. RB87 kort) moest geheel vernieuwd worden:


Natuurlijk moest ik m'n materieellijst ook wijzigen maar naast dat er meer materieel nodig is heb ik besloten dat die S87 met speciaal S-bahn materieel moet rijden. Als basis dienen de LHB VT2E stellen, deze zijn als DieselElektrische stellen gebouwd en bij de AKN zijn een aantal stellen omgebouwd tot hybride stellen die deels gevoed worden via de 1,2kv= 3e rail van S-bahn Hamburg waarover door gereden word. Mijn stellen moeten 1 bak meer hebben en zijn Elektrisch gevoed via de bovenleiding met 3kv=. Dit spul moet er dan zo uitzien:


Van dit spul zouden er dan 6 stellen moeten zijn, 4 nodig voor dagelijkse dienst, 1 reserve en 1 voor onderhoud:


Een deel van deze stellen ga ik in modelbouwen en dit hele verhaal bied weer nieuwe mogelijkheden voor vertaling naar diorama's.

Ps; de genoemde halte namen zijn via google earth zo terug te vinden in de omliggende straatnamen of namen van dorpen of stadsdelen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 31 Juli 2013, 12:25:15 »

Na mijn vorige werk wilde ik toch weer meer en een extra lijn rond Münster(westf.) ging niks worden. Nou had ik rond Neu Beckum misschien nog wel mogelijkheden. De Re86 keerde daar dus die kon ik ergens heen verlengen. Rond Basel(westf.) had ik al een spoorlijntje waar de WAE met diesel materieel op rijd. Vanuit het Zuiden tot Oosten komen de spoorlijnen Basel(westf.) binnen maar alles eindigt in kopstations. De eind halte Basel Preußen en station Neu Beckum liggen maar 10km uit elkaar.

Om een spoorlijn daar meer reizigers te geven heb het dorp Keitlinghausen naar het noorden vergroot en er blijkt daar in het echt nog een gehucht of zo te zijn wat Vellern heet dus dat werd gelijk ook een dorp. De buslijnen liepen er al al heb ik ze wat omgebogen om de 2 dorpen beter te ontsluiten.

Op de plattegrond zie je de nieuw ingetekende spoorlijn Neu Beckum-Basel Preußen-Basel(westf.) Hbf. De tot Basel Preußen rijdende RB83 heb ik terug getrokken tot Basel(westf.) Hbf om 2 redenen. 1; de keertijd was daar met 3min door de weeks erg krap en bij het inplannen van overig treinverkeer word dat te kwetsbaar. 2; door de daar nu rijdende nieuwe S86 ontstaat er door de weeks al een 20min dienst.

M'n RE86 heb ik dus verlengt vanaf Neu Beckum naar Basel(westf.) Hbf en die rijd dit traject non-stop in 13min. De reden voor de naar verhouding lange rijtijd is grotendeels de krappe boog bij Basel Preußen. Naar mijn mening zou dat een bocht zijn waar niet harder als 40km/u gereden dient te worden. De tussen stations worden door de nieuwe S86 bedient die ook ruim in z'n jas zit met 20min rijtijd. Mocht ik het later nodig vinden kan er zo een stop bij zonder de rijtijd aan te hoeven passen, genoeg rijtijdspeling dus.

Het doortrekken een van beide treindiensten verder naar het zuiden is om 2 redenen niet mogelijk. 1; ik heb al een diorama gebouwd van Basel Merveldshof en wil daar niks in wijzigen. 2; in die lijn en op dat diorama liggen zulke lagen viaducten dat elektrificatie niet mogelijk is zonder die dingen te verwijderen en dus ook dat diorama te verbouwen. Een goed excuus dus om de RB83 in leven te houden.

Tijd voor de gebruikelijke lading dienstregelingen en info:
De kaart van NRW met de nieuwe lijn er in:


het Basis Uur Patroon voor het 3kv net met de nieuwe lijn er in;


De Basis Sporen Opstelling met gewijgide Neu Beckum en toegevoegde Basel(westf.) Hbf Tief( Basel(westf.) Hbf Oben is het 15kv gedeelte dat er boven ligt):


Om alles te laten passen had ik in Neu Beckum meer reizigerssporen en een andere lay-out nodig. Dit heb ik bereikt door het 3kv cargo deel wat te verkleinen en verschuiven:


Het grootste deel van de nieuwe lijn valt in het sporenplan van Neu Dalhausen. Het vernieuwde diep gelegen 3kv deel van Basel(westf.) Hbf bestaat uit 2 kopsporen en 1 doorgaand spoor waar voorlopig ook alleen gekeerd word maar dan vnauit het zuiden door de RB83:


Dan de materieel omlopen van de RE86:


En de S87:


Dan terug naar die RB83, hier onder het BUP van de lijn waar die over rijd:


Zoals al in het BSO van Basel(westf.) Hbf Tief te zien was heeft die door de weeks bij z'n 30min dienst een mooie keertijd van 9min. In het weekend word dat door de lagere frequentie 32min en dat kan wel maar is wat jammer. Nu rijd er in het weekend maar 1 S86 per uur ipv 3( net zoals op het hele S-bahn net rond Neu Dalhausen). Nou is vannacht nog het idee gekomen de lange stilstand van die RB83 te benutten om hem door te trekken naar Keitlinghausen of Vellern. Verlengen naar Neu Beckum is in ieder geval niet haalbaar ivm de rijtijd. Ik moet nog bekijken of dit nut heeft want op blok afstand achter de S86 aan rijden heeft geen zin en kost alleen maar extra bak kilometers terwijl dat nauwelijks reizigers opleverd. Als dat verlengen zin heeft zal ik nog wel ergens een keervoorziening moeten maken doormiddel van een overloop wissel en evt. zelfs een keer/kop spoor. Dit moet dan uiteraard ook als dienstregelingspunt worden toegevoegd.

Ik heb dus nog wat te doen en te bedenken en misschien verzin ik nog wel wat anders.

Word vast weer vervolgt, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 1 Augustus 2013, 22:03:08 »

Gister heb ik nog gekeken of ik nog iets kan met die RB83 voor wat betreft hem verlengen in het weekend ivm z'n lange kering op Basel(westf.) Hbf.

Hem met de huidige aankomst en vertrektijden door trekken heeft totaal geen zin. Hij zal dan eerst op vertrek van de S86 moeten wachten en zou er dan strak achter aan kunnen maar dat levert geen reizigers op. Terug zou het nog nut hebben maar als heen niks word heeft terug ook weinig zin. Verder als Keitlinghausen zou die RB83 dan toch niet kunnen komen.

Ik heb ook gekeken of ik de vertrektijden kan verschuiven maar dat kan slechts heel beperkt. De reden daarvoor is dat hij nu in Basel(westf.) Hbf aansluiting bied van/naar Neu Dalhausen een aansluiting die er in Diestedde niet is en daar alleen te realiseren is met een lange kering waarmee de aansluitingen in Basel(westf.) zeer krap worden of zelfs verloren gaan. In Diestedde is er wel aansluiting van/naar Beckum en Neu Beckum. Bij het serieus opschuiven van de dienstregeling vervallen deze aansluitingen en daarmee ben je ook 90% van de pasagiers kwijt want die zijn dan beter af met de bus.

Iets veranderen heeft daardoor dus geen nut en het beste is de dienstregeling van die treindienst te houden zoals hij is. Dat betekend dus ook dat ik eerder m'n werk al goed heb gedaan.

Wat ik nog wel heb gedaan is alle tussen stations tussen Basel(westf.) Hbf en Neu beckum in gevoegd en daar de aankomst en vertrek of doorkomst tijden van berekend en ingevult. Dat leverde op dat er bij alle treinen toch wel 2min van de rijtijd af mocht wat ik daarop ook gedaan heb.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 16 September 2013, 14:03:23 »

De laatste tijd is er weinig gekomen van posten. Dit komt doordat ik hoofdzakelijk op de pc bezig ben geweest met een groot hobby project. Ik wil jullie nu gaan vertellen wat zoals gedaan heb maar alleen de post zelf schrijven en alle plaatjes erbij plakken kost uren dus vandaar dat dat nog niet eerder gebeurd is.

Aanleiding en uiteindelijk uitwerking liggen soms heel ver uit elkaar, zo ook in dit geval. De aanleiding was dat ik op station Arnhem Zuid zoals wel vaker een setje koplopers zag maar vooral hoorde binnen rijden en daarna weer vertrekken. Toen kreeg ik zoiets van dat spul wil ik in mijn wereld ook. Dat zou alleen kunnen als het bij mijn Werse Angel Eisenbahn zou rijden dus zou het daar moeten komen. Alleen treindiensten er voor had ik niet wat ik had al zat ander spul gepland en ook in model gemaakt. Dat idee bleef gedurende een paar dagen een beetje broeien. Uiteindelijk leidde dat er toe dat ik besloot het hele landelijke en/of licht stedelijke gebied rond/tussen Neu Beckum, Basel(westf.), Wadersloh, Soest, Unna en Hamm(westf.) om te vormen door een groot stedelijk gebied wat zo het gebied rond Neu Dalhausen zou verbinden met het Ruhrgebied.

Dit komt dan vooral neer op een schaal vergroting van alle plaatsen die ik er al had liggen. Dorpjes gingen naar kleine voorsteden, kleine steden of voorsteden heb ik vergroot grotere steden. Hier en daar zijn er nog enkele fictieve steden toegevoegd.


Plattegrond Neu Beckum


Plattegrond Soest


Plattegrond Hamm(westf.)/Unna

Al deze bebouwde gebieden moeten ook per spoor ontsloten worden. Hiervoor heb ik een aantal fictieve spoorlijnen omgelegd of vervangen door nieuwe en er nieuwe aan toegevoegd. Bij de stations Soest( nu Soest Hbf) en Neu Beckum( nu Neu beckum Hbf) moest daarnaast door de nieuwe vervoersstromen en daarbij behorende spoorlijnen ook de lay-out van het station veranderd worden. Bij beide lopen de bestaande DB sporen op de boven verdieping van Oost naar West terwijl de rest er in Noord-Zuid ligging onder door loopt. De Werse Angel Eisenbahn speeld uiteraard via nieuwe spoorlijnen een rol in de bediening van dit gebied. Vanuit Neu Beckum loopt er een Oostelijke lijn via het al eerder bedachte tracé naar Basel(westf.) en van daar af via Sünninghausen, Diestedde, Herzfeld, Lippetal, Hultrop naar Krewinkel. In Krewinkel komt de lijn samen met de westelijke lijn die vanaf Neu Beckum via Guissen, Dolberg, Uentrop, Vellinghausen en Lippborg naar Krewinkel loopt. Vanaf Krewinkel loopt het dan als 1 lijn weer verder naar het zuiden naar Soest hbf. Dit was in eerste instantie het eindpunt en vanaf daar liepen dan 2 diesellijntjes verder naar Zuid/Oosten(NDS) en Zuid/Westen(Ense Soester Kleinbahn), in fase 2 zou dit nog gaan veranderen maar daarover later meer. De locale spoorse bediening van het hele gebied moest plaats gaan vinden in S-bahn vorm. Op de 2 WAE lijnen gebeurd dat met 2 S-bahn lijnen van de WAE maar op de overige verbindingen heb ik dit toe bedacht aan mijn eerder al bedachte Unna Hammer Regiobahn. Het hele oude UHR net ging daarvoor wel uit het raam want alles moest wat oostelijker komen te liggen en op andere verbindingen gericht worden.

Het bestaat uit een mix van 5 lijnen die elkaar regelmatig op allerlei plekken treffen en deel parallel lopen. Alle lijnen rijden een 20min dienst en vormen op sommige stukken samen weer een 10min dienst.


Lijnenkaart UHR

Aan het materieel is bij de UHR niets veranderd, het meeste materieel heb ik ook al in model en wat ik nog niet heb komt er nog wel bij.

Ook de treindiensten op de DB lijnen rond Soest heb ik gewijzigd. Ik wilde op Soest Hbf vooral van alle kerende treinen af. Daarom heb ik de RB89 Soest-Rheine en RB108 Bad Sassendorf-Ohstein-Erwitte samen gevoegd tot een RB89 Rheine-Erwitte. Daarnaast heb ik de RE70/76 via een nieuwe niet geheel fictieve spoorlijn door getrokken via de 2 fictieve steden Oberbreitlingen en Unterbreitlingen( met dank Bjorn voor het bedenken van de namen) naar Unna Königsborn.

Doordat ik de fictieve DB lijn Soest-Uentrop-Hamm Werries heb vervangen door een WAE en UHR lijn vervielen de 2 oude treindiensten op dat traject die deels door nieuwe diensten van de genoemde vervoerders worden vervangen. Alleen de RE41 die tot voorbij Altenbeken doorliep word niet vervangen omdat er genoeg overige verbindingen zijn.

Dan terug naar het WAE materieel en de link naar de Koplopers. Door deze nieuwe verbindingen moesten het bestaande WAE net ook op de schop. De beide RE/SE diensten op Münster(westf.) gaan nu beide vanaf Neu Beckum over Basel(westf.) naar Soest. De oude tak van de SE87 naar Versmold kwam in eerste instantie samen met de RB88 als SE88 in de boeken en zou vanaf Neu Beckum over Uentrop( zonder stop) naar Krewinkel en Soest gaan. Mijn eerder bedachte S86 Neu Beckum-Basel(westf.) werd omgevormd tot S35 Neu Beckum-Basel(westf.)-Diestedde-Lippetal en er kwam een nieuwe S-bahndienst S36 Neu Beckum-Uentrop-Krewinkel die tussen Uentrop Mitte en Krewinkel non-stop rijd omdat de parallel lopende UHR lijn daar de haltes bedient en keren op Uentrop Mitte minder praktisch was als op Kwewinkel Mitte ivm de vele overstap mogelijkheden die daar zijn ontstaan.

Met de nieuwe WAE verbindingen moest ik het materieel gaan herschikken. Het park aan ET/ES444 wagens moest ongeveer gelijk blijven maar de inzet op de RE's/SE's was niet echt aan de orde alleen rond Warendorf moest het blijven rijden omdat ik daar al een diorama van heb met dat materieel er op. Dit bleek niet echt handig op te lossen en daar kwam bij dat de vervoersstromen in het vernieude gebied veel groter zouden zijn als tussen Ennigerloh, Warendorf en Versmold. Hierdoor ontstond de behoefte de SE88 te kunnen knippen omdat anders er op iedere rit gecombineerd of gesplitst moest gaan worden. Daarop heb ik de SE88 ingekort tot Ennigerloh en omdat deze hiermee geen stoptreinfunctie mee hoefde te vervullen heb ik het lijnnummer naar RE88 gewijzigd. De RB99 Oelde Landhagen-Ennigerloh heb ik hierop verlengt naar Versmold. Een ander pad heb ik samen met het vrij gekomen lijnnummer 108 gebruikt voor een RE108 die Ennigerloh-Warendorf-Versmold als sneltrein rijd. Deze beide dienst keren in Versmold op elkaar om niet te lang te hoeven keren en rijden beide met ET444, evt. versterkt met een ES444.

De S35 had ik in eerste instantie gedacht met de zelfde ET481 stellen die ik daarvoor al voor de S87 en S86 gepland had( zie ook eerdere posts). De S36 heb ik met de oudere meuk de ET/ES444 wagens gepland. Later heb ik dit omdat dat met diorama plannen beter uitkomt deels omgedraait en rijd nu de S36 geheel met ET481 en de S35 met 4 stammen ET/ES444 en 1 stam ET481.

Voor de RE/SE diensten ging verder kijken naar materieel, koplopers zijn gaaf maar was dat wel het meest geschikte materieel. Ik heb m'n zoektocht uitgebreid en al het Europese gelijkstroom materieel heb ik bekeken. In 2e instantie ben ik daarbij ook rekening gaan houden met of het materieel goed in model te bouwen is. Koplopers vielen uiteindelijk om die reden als nog af. DDM/DDAR is ook nog een serieuze optie geweest maar uiteindelijk viel ik voor Belgisch spul. Na een lange zoektocht vond ik toch dat de diensten met M4 rijtuigen en een aangepaste versie van de Reeks 21 moesten gaan rijden. Daar kwam bij dat mijn tripje naar Marseille mij er( na de hele rit Marseille-Amsterdam in de bar te hebben doorgebracht) overtuigde dat "mijn" WAE RE's/SE's toch wel van een soort van bar( incl. muziek) voorzien moesten zijn. Het eerste klas stuurstandrijtuig dat M4 kent kon deze rol mooi vervullen omdat er op het WAE net geen 1e klas is.


RE86/88/SE87 stam

Aangezien de Reeks 21 locs bij mij alleen met die trek/duw stammen rijden is de 2e cabine een hulp cabine met rechte kop geworden zodat die goed tegen de rest van de trein past. De kop van de M4 stuurstandrijtuigen is een beetje jammer en ik vond het mooier die te vervangen door een Reeks 21 kop het geheel heeft dan net wat meer uitstraling.

Toen ik had besloten welk materieel ik wilde hebben ben ik gaan rekenen hoeveel ik er van nodig had. Daarbij kwam aan het ligt dat de rijtijd van de RE88 Ennigerloh-Neu Beckum-Soest v.v. met 40min per rit wel wat kort was voor de inzet van een bar rijtuig. Dat leidde weer tot een nieuwe idee en het hele proces van de 1,5 week ervoor begon weer opnieuw.

Bij mij kwam het idee op te kijken of ik die RE88 niet kon verlengen naar het Zuiden en een doel stond wel snel vast. Ik moest en ik zou die dienst verlengen naar Iserlohn. Voor de gene die Iserlohn niet kennen, het is een leuke stad ten zuid/oosten van Hagen met zo'n 100.000 inwoners. Het voormalige Iserlohn West is al jaren een kopstation en is in de afgelopen 7 geheel vernieuwd. De voormalige spoorlijn naar het Oosten door de stad naar Iserlohn Ost en verder via Westig naar Hemer is opgebroken en nu fiets en wandelpad. De spoorlijn Hemer-Menden(Sauerland) ligt er nog maar is buiten gebruik. Meer info over die lijn is hier te vinden. Dit moest dus het einddoel worden……

Om zover te komen moest ik weer het nodige uitwerken. De plattegronden tekenen van weer een gebied van 70 bij 40km al het ik de buslijnen daarin niet geheel uitgewerkt. Dat is a; niet direct noodzakelijk omdat ik het echte net grotendeels wil laten zoals het is en b; ik er even geen zin in heb. Bij het plannen van de spoorlijnen voor die verbinding was stap 1 Soest uit zien te komen. Dat ging heel makkelijk door de ESK lijn uit te breiden naar 2 sporen met waslijn tot aan Günne.


Plattegrond Ense-Neheim-Arnsberg

Vanaf hier kon de ESK dat diesel en enkelspoor blijven en via Niederense-Höingen naar Neheim lopen. De nieuwe WAE lijn loopt dan over de heuvelrug naar het westen naar Ense-Bremen. Vanaf daar gaat de lijn slingerend vrij steil naar beneden om bij Wickede(ruhr) naast de Obere Ruhrtalbahn uit te komen. Hierna volgt de WAE lijn enkelspoors het zelfde tracé tot aan de oost rand van Fröndenberg waar de WAE lijn eerst de Obere Ruhrtalbahn en daarna de Ruhr kruist en naar het Zuid/Westen afbuigd onder Fröndenberg langs.


Plattegrond Fröndenberg-Menden-Iserlohn

Via Schwitten komt de lijn dan ter hoogte van de Kekulastraße in Menden(Sauerland) uit op de Hönnetalbahn. Op het gedeelte Fröndenberg-Menden van de Hönnetalbahn hangt in mijn wereld ook waslijn……uh bovenleiding. Vanaf Menden rijden mijn WAE treinen dan over het tracé van de eerder genoemde spoorlijn via Hemer-Westig naar Iserlohn. Deze spoorlijn heb ik gebruikt zoals hij was en met de bestaande kruisingsplaatsen bleek ik vrij aardig uit te komen voor een 30min RE dienst aangevuld met een S-bahn trein die omdat keren in Menden lastig bleek door moet rijden naar Fröndenberg.

Met deze verbinding heb ik mijn RE88 een uur verlengd en daarmee komt ook het barrijtuig beter tot z'n recht en het is gewoon een leuke nieuwe verbinding die in mijn wereld ook echt wat toevoegd.

Als materieel voor de S38 Iserlohn-Menden-Fröndenberg heb ik gekozen voor verbouwd 2e hands materieel. In dit geval omgebouwde accu motorwagen Br515 die nu wel stroom die bovenleiding krijg en in het WAE park als ET511 aangeduid worden( aan de had van de nummering van de eerste wagen).


S38 2x ET511

Na al het tekenwerk heb ik inmiddels ook de dienstregelingen en sporenbezettingen gepland en ben ik nu met de materieel omlopen bezig. Voor dat dat allemaal klaar is ben ik nog wel een tijd verder maar ik ben nu ook begonnen met het bouwen van materieel.

Screen shots van de dienstregelingen sporenbezetting laat ik nu ff achterwege maar als er behoefte aan is wil ik dat later nog wel posten.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: RegionalBahn, RegionalExpress en StadtExpress treinen rond Neu Dalhausen
« vorige volgende »
Ga naar: