Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 3 [4] 5   Omlaag
Print
Auteur Topic: SGM  (gelezen 57341 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #45 Gepost op: 15 Oktober 2019, 17:01:11 »

O, dat is heel netjes. Daar zouden die Fleischmann-motortjes tegen moeten kunnen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #46 Gepost op: 15 Oktober 2019, 17:32:17 »

Het motortje doet het ook wel braaf, maar er is geen grip op de rails én er ontstaat ergens behoorlijke wrijving als het zaakje in een boog komt.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #47 Gepost op: 15 Oktober 2019, 18:22:52 »

Heb je de tussenbak er al eens tussenuit gehaald om te kijken hoe het dan gaat?
Wellicht zijn de koppelingen van die tussenbak ietwat te star?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #48 Gepost op: 15 Oktober 2019, 19:56:07 »

Dat zal niet gaan  Grin  Daaronder zitten de slepers  Wink

De resultaten van vandaag:

- De vouwbalgen verwijderd: geen zichtbaar verschil
- Alle assen gesmeerd en slepers op de assen en wielen gesmeerd (ATF): het spul loopt lichter, maar blijft slippen
- motor omgedraaid (ging gemakkelijker dan gedacht): de hele helling geen slippen meer!  Shocked

Dan het treinstel ingezet in de reguliere dienst. Rijdt prima met uitzondering van 1 wissel in de uitloop van het schaduwstation die al in het begin van de helling ligt.  Sad
Daar moet sowieso eens een blik op geworpen worden want volgens mij hebben meer treinen daar vertraagmomentjes...
Na een aantal ronden via de keerlus het treinstel omgekeerd laten rijden en toen kwam de narigheid weer boven; onderaan de helling al slippen en komt niet boven.
Het nu vooroplopende draaistel (afgezaagde motor) wiebelt en ontspoort op een wissel. Om het wiebelen had ik al besloten er andere wielen in te zetten, maar dat ontsporen is de druppel.

Bottom line: als de as met ASB voorop loopt in het draaistel, is er geen tractie 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #49 Gepost op: 15 December 2020, 20:23:49 »

Het stel heeft 14 maanden op opstelspoor 16 gestaan in afwachting van wat 'de werkplaats' zou gaan bedenken.
Die hadden wel e.a. bedacht om het motordraaistel te verzwaren, maar idealiter zou dan een klomp lood in een vorm gegoten moeten worden.
Niet dat het niet mogelijk is, maar om praktische redenen afgeserveerd en iets anders bedacht.



Dit moet het ongeveer worden.
Dit is niet definitief, wellicht dat dit nog in een tweedelige gebruikt kan worden, maar ik dit nog iets breder maken en aan de bovenkant zodanig het de wanden niet raakt, maar wel maximaal benutten van de ruimte.
In ieder geval reed het dingen met dit gewicht de helling, zowel geduwd als getrokken op.



Als ik nog wat lood in de bak toevoeg (tussen de banken en in het portaal) kan ik tot 233 gram op het wielstel komen,
maar voor die 21 gram extra leg ik 33 gram in het rijtuig.
Op de motor zelf is efficiënter, daarom komt er nog een verbeterde versie.

Omdat hierdoor de traditionele montage van front- en sluitseinen gesneuveld is, moet dat nu met LED's gemaakt worden.
Hieronder zijn 'normale' 3 mm LEDjes te zien met de anode aan elkaar gesoldeerd en de functiedraden aan de kathodes.
De gaten voor de oorspronkelijke gloeilampjes heb ik opgeboord naar 3,2 mm waardoor de LED's prefect passen.



Ingebouwd steken ze net zover uit als de gloeilampjes deden.



Even testen voor ik verder ga met een esthetische opknapbeurt van de bak.





Dat mag wel iets feller... Dit is ca. 18 V met 1k. Zal iets van 15 mA zijn nu.
Wellicht de weerstand iets verkleinen zodat we naar 20 mA gaan o.i.d. 

Volgende stappen:

- tweede versie van het motorgewicht maken.
- beglazing aanpassen
- nieuwe decals aanbrengen
- blanke lak en heropbouwen
- tussenbalgen dunner schuren

De originele van KleiNSpoor afwrijftransfers passen eigenlijk net niet op de te smalle tussenstukjes tussen de ramen.
En dan de andere bakken nog  Wink

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #50 Gepost op: 20 December 2020, 11:10:48 »

De eerste bak is terug uit de (blanke half matte lak) spuiterij en heeft z'n nieuwe nummer 2939 gekregen.



De Scharfenbergers zijn ook meegenomen want daar zijn nog kleine stukjes schortplaat van de neus blauw geschilderd.
Geen idee wat de originele kleur is die de omspuiter heeft gebruikt, maar ik heb dat kunnen benaderen met Humbrol 25 met wat zwart toegevoegd.
Behalve die schortplaten zijn her en der ook wat beschadigingen aangestipt en de scharnieren van de lampunits blauw gemaakt zoals ook bij het grote voorbeeld.

Overigens heb ik 1 Scharfenberg van een andere (gele) Sprinter gestolen, zodat dit treinstel aan beide zijden dezelfde heeft.
Er zijn nu nog 2 stuks over voor 2 gele stellen, maar omdat ik die standaard gekoppeld wil laten rijden komt dat perfect uit.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #51 Gepost op: 22 December 2020, 17:02:19 »

Het motorgewicht versie 2 is zwaarder dan versie 1, wat natuurlijk ook de opzet was.



Met dit gewicht en niets extra's in de rijtuigbak, rijdt het stel nu prima.
Het lood iets breder gemaakt en bovenop breed waar het kan en smaller waar het moet.

Hierboven nog met de originele Lenz decoder die ik door een stomme fout naar de eeuwige programmeervelden heb geholpen.  
Nou ja, een eerste keer voor alles zeg maar...



Hier zit de opvolger er al in: een LoPi 3.0 die ik nog had liggen en gebruikte voor tests.
Op zich geen slechte zet om de Lenz op te blazen want het motortje loopt een stuk fijner met de LoPi.  Duim omhoog

Ter vergelijking de beide kopbakken zoals ze nu zijn.
De bovenste nog met 'originele' ramen en de KleiNSpoor transfers die dus eigenlijk te groot zijn voor de te smalle wandjes tussen de ramen.





Nu met zelf getekende 1:100 decals wat m.i. wat mooier staat.
De gerenoveerde sprinters hadden niet meer overal de schuiframen, maar ook grote ramen uit één stuk.
Uit twee 1:100 Roco rijtuigen komen goed passende ramen zodat ook dat iets dichter bij de waarheid komt.
Het eerste raam vanaf de kop zou ook een groot raam moeten zijn, vertellende de meeste foto's die in vind,
maar ook een rijtuigbak waar dat niet zo is.



I.v.m. de schaarste van grote ramen en de wens dát raam mat te houden omdat de motor daar huist, in model deze uitzondering toegepast.
« Laatste verandering: 22 December 2020, 18:50:34 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #52 Gepost op: 22 December 2020, 18:26:46 »

Benieuwd naar het eindresultaat en de rijeigenschappen. Keep up the good works.  Duim omhoog Duim omhoog
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #53 Gepost op: 22 December 2020, 18:45:51 »

Lekker bezig.

Het eerste raam vanaf de kop zou ook een groot raam moeten zijn, vertellende de meeste foto's die in vind,
maar ook een rijtuigbak waar dat niet zo is.
Alle foto's die ik heb van dit spul laten in de rijrichting rechts als eerste een schuifraam en links een groot raam zien, voor zover tenminste te herkennen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #54 Gepost op: 22 December 2020, 19:13:23 »

Mocht je nog extra 1:100 ramen nodig hebben, vraag dan even aan Mispoes (Frank) welke rijtuigen daar geschikt voor zijn. Hij heeft dat ooit uitgezocht. Ik meen dat het Franse bakken waren.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #55 Gepost op: 22 December 2020, 19:31:54 »

Alle foto's die ik heb van dit spul laten in de rijrichting rechts als eerste een schuifraam en links een groot raam zien, voor zover tenminste te herkennen.

Dat het wel eens kunnen zijn inderdaad; verschil tussen linker en rechter kant.

Mocht je nog extra 1:100 ramen nodig hebben, vraag dan even aan Mispoes (Frank) welke rijtuigen daar geschikt voor zijn. Hij heeft dat ooit uitgezocht. Ik meen dat het Franse bakken waren.

De twee die ik geplunderd heb zijn volgens mij DB, maar ik heb geen zin om naar boven te lopen om te checken.
Ik gebruik wat ik heb en voor de rest plaats ik de schuiframen wel. Ik wil nu door met het ding!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #56 Gepost op: 24 December 2020, 17:40:04 »

Op de foto in het vorige verslag is de motor-bak al te zien met een geplaatst dak.
Echter sluit het deel, wat niet op die foto te zien is, totaal niet omdat de nokjes die het dak vasthouden aan de glasdelen zitten en ik er niet op heb gelet dat die nokjes op dezelfde plekken terugkwamen ondanks de tussengeplaatste grote ramen.  Embarrassed



Daar moest een oplossing voor bedacht worden en dat was, mede omdat het de achterzijde betreft, gelukkig niet zo'n uitdaging.
Een plaatje styreen 10x9x1 mm met secondenlijm aan het dak gelijmd zodat het in de gleuf van de bak aan de achterzijde past.
Na droging een gaatje ø 1,8 door-en-door geboord met dichtgedrukt dak en daarna het gat in het plaatje opgeruimd naar ø 2 mm.
Schroefje er door en dat is ook weer gefixt.



Nog even blauw schilderen als ik voor de middenbak weer blauw op kleur heb gemengd.
Ook zichtbaar is dat de balgen al een schuurbeurt hebben gehad en nu globaal op 4,5 mm zitten i.p.v. de oorspronkelijke 5 mm.
Zal in de trekversie wel een naadje geven, maar bij duwen verwacht ik nog steeds niet.

Dan kopbak nummer 2.

Het wielstel, waar het motorhuis af is gezaagd, heb ik toch met 2 plaatjes lood verzwaard om toch wat vaster op het spoor te liggen.



Omdat er dus geen motor(huis) zit, kunnen de ruiten ook helder worden.
Voor de deuren heb ik die niet, maar de eerste couperamen kan ik wel vervangen voor helder glas.
Maar dan zie je dat er geen interieur is....dus..



De bankjes worden nog dezelfde kleur blauw als de rest van de stoelen.
In het middenvak, het instapportaal, wordt de positie van de functiedecoder zodat die ook mooi dichtbij de front- en sluitseinen zit.
En dat is nu ook wat rest voor deze bak; het maken van de nieuwe LED-verlichting.
Aan de slag dus!


Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #57 Gepost op: 26 December 2020, 13:30:03 »

Tjonge jonge... en dan zeggen ze dat de overheden in Plettenburg hun inwoners brutaal verminken... Undecided
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #58 Gepost op: 26 December 2020, 14:40:58 »

 Grin  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #59 Gepost op: 28 December 2020, 17:10:04 »

Het project nadert z'n einde.... De Bk zonder motor kan weer gemonteerd worden.
De functiedecoder op z'n plek én (zeer belangrijk!) de nokjes voor het dak op de juiste plaats ondanks de grote ramen. (rode pijlen)



In de bodem is nog een plak lood te zien van ca. 50 gram wat de helft is van het standaard Fleischmann gewicht wat iets van 103 gram is en mij voor een losse bak wat te zwaar.
Deze is nu van 269 gram naar 222 gram gegaan terwijl de aangedreven Bk van 294 naar 361 gram is gegaan. De AB-bak is hetzelfde gebleven.



Daar over gesproken... Deze heeft ook nieuwe klasse aanduidingen en pictogrammen gekregen alsmede 2939 AB op de stelbalk.
Alle ramen zijn er uit geweest en voorzien van een nieuwe zwarte laag en enkele vervangen door grote ramen. Niet genoeg naar voorbeeld, maar meer had ik er niet.

Dan rest er nog een staatsieportret van het stel langs het perron van spoor 2





Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 2 3 [4] 5   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: SGM
« vorige volgende »
Ga naar: