Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Show je realistische treinsamenstelling
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 8   Omlaag
Print
Auteur Topic: Show je realistische treinsamenstelling  (gelezen 49091 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
1200blauw
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 99


« Antwoord #15 Gepost op: 18 December 2015, 12:20:08 »

Een bijdrage van mij, trein 1528 Bad Harzburg naar Amsterdam, gesitueerd in 1970.
Deze trein reed tot mei 1976 in deze samenstelling:

- 1100 / 1200 / 1300 in blauw met vignet of grijs/geel;
- Stalen D;
- stam Plan D: B + A + B + B + B;
- Plan D of Plan E: RD.

Op de terugweg richting Duitsland stond alleen de loc aan de andere kant. De samenstelling en volgorde bleef dus gelijk, ook de RD.

Tussen Bad Bentheim en Hengelo vv reed deze trein op Nederlands grondgebied met een DB V200. Je maakt de stam dan kloppend door de RD weg te laten, want die kwam er in Hengelo achter en de NS-loc ervoor.


Mijn samenstelling (de vignetten moet je er maar even bij denken):


loc + Stalen DIV + Plan D (B+A+B+B+B) + RD Plan D of E



- 1206 ("Märklin" 37121.1);
- Stalen D (Artitec);
- Stam Plan D's (Roco);
- Plan D RD (Roco).

Door de uitvoering van de loc (vignetten en onderverdeelde Klima luchtroosters) is deze trein te plaatsen in 1969 tot april 1971 (H2A-revisie waarbij de roosters zijn vervangen door onverdeelde K&L luchtroosters).

Deze Stalen D is bijpassend bij het blauw van de Roco Plan D's. Hij is iets lichter van kleur dan die passend bij de Plan K's uit een eerdere samenstelling.
« Laatste verandering: 18 December 2015, 16:26:20 door Romar » Gelogd
1200blauw
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 99


« Antwoord #16 Gepost op: 20 December 2015, 18:16:29 »

Het is alweer een paar dagen erg rustig in dit topic, dus maar weer een bijdrage van mij. Ik weet dat er veel mensen meelezen - kom op, laat eens wat zien! Duim omhoog

Na al bijdragen uit het reizigersvervoer ditmaal een bescheiden Tp.V goederentrein bestaande uit ketelwagens van de familie Entstra, Armita. Vreemd genoeg kan ik er niet veel beeldmateriaal over vinden. Mocht je toevallig wat hebben, dan laat maar zien!



De loc is de bekende 1145 van Roco; de ketelwagens zijn de niet minder bekende setjes van Märklin.
Gelogd
Daan!
Newbie

Offline Offline

Berichten: 35


« Antwoord #17 Gepost op: 20 December 2015, 19:01:23 »

Nou ik ken die 'bekende' setjes niet. Zijn ze realistisch/getrouw aan de werkelijkheid?
Gelogd
1200blauw
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 99


« Antwoord #18 Gepost op: 21 December 2015, 15:13:50 »

Het gaat om Märklin set 46553. Ik vind ze mooi, maar of ze helemaal conform werkelijkheid zijn weet ik eerlijk gezegd niet. Zoals gezegd kan ik er weinig fotomateriaal over vinden. Märklin kennende wil men nogal eens voor de compromis gaan als een andere ketelwagen in het assortiment erop lijkt. Het setje bestaat uit een ketelwagen van de NS en eentje van de NMBS/SNCB.


bron: catawiki.nl
« Laatste verandering: 21 December 2015, 22:18:17 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 99


« Antwoord #19 Gepost op: 23 December 2015, 18:17:36 »

Ik ga maar even door met goederenvervoer. Ditmaal bestaat mijn bijdrage uit een autotransport waarvan ik me afvraag of het wel helemaal correct is.
Bedoeling is het transport van Ford automobielen uit Duitsland naar Nederland, gesitueerd in 1970 of 1971, Tp.4a dus. Uitgangspunt was een aantal Märklin-sets 46133,  een set met 2x Offs 59 (Laaes 541) van de Deutsche Bundesbahn (DB), beladen met 8x Ford Escort Mk.1. Dat heb ik zelf aangevuld en afgewisseld met verschillende Wiking Ford Capri Mk.1's. Tractie wordt geleverd door NS 1207 ("Märklin" 37121.2). Daarvan werden meen ik in 1971 de luchtroosters vervangen door onverdeelde, dus het kan mooi wat dat betreft.



Commentaren over de juistheid van dit transport hoor ik graag. Ik merk dat er over het goederenvervoer uit die jaren weinig beeldmateriaal beschikbaar is. Over met name dit autotransport kan ik weinig terugvinden. Toch moet het er geweest zijn. Foto's uit eind jaren '70 van treinen in Nederland met de eerste Fiesta's ken ik wel (en natuurlijk is er ook over de Pon-trein met VW's wel het één en ander terug te vinden).
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 3677


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 25 December 2015, 12:14:23 »

Ik vraag me eigenlijk af of die Escortjes ooit op een trein naar Nederland zijn gekomen.
Wat ik op internet kan vinden werden ze in Genk en Keulen gebouwd, vanuit die plaatsen is de distributie naar Nederland prima met vrachtauto's te doen. En voor de Engelse markt werden ze op het eiland zelf gebouwd.

Huub
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8438


181*


« Antwoord #21 Gepost op: 25 December 2015, 12:36:51 »

Hier enkele foto's van Armita-wagens. In werkelijkheid type Zans.
Heeft Märklin die typering ook in de opschriften gebruikt?

http://www.ipernity.com/doc/goederenwagens/29991413/in/album/600325

http://www.ipernity.com/doc/goederenwagens/29991409/in/album/600325

http://www.ipernity.com/doc/goederenwagens/29999533/in/album/600325

http://www.ipernity.com/doc/goederenwagens/29999541/in/album/600325

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 3677


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 25 December 2015, 13:35:09 »

Dat zijn andere wagens dan die van Märklin.
Waarmee niet gezegd dat de modelwagens niet in het echt bestaan.

Wel bijzonder trouwens dat er op de doos een tekening van een wagen staat die niet in de doos zit...
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8438


181*


« Antwoord #23 Gepost op: 25 December 2015, 13:38:01 »

Märklin is dan ook een heel bijzonder merk.   Wink

Ik vermoed overigens dat deze wagentjes van Märklin toch deze ketelwagens van Armita moeten voorstellen.
Vandaar mijn vraag of er 'Zans' staat in de opschriften van de modellen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
1200blauw
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 99


« Antwoord #24 Gepost op: 25 December 2015, 17:58:44 »

Ik zal eens naar het opschrift kijken. Daar kom ik nog op terug.

Ik vraag me eigenlijk af of die Escortjes ooit op een trein naar Nederland zijn gekomen.
Wat ik op internet kan vinden werden ze in Genk en Keulen gebouwd, vanuit die plaatsen is de distributie naar Nederland prima met vrachtauto's te doen. En voor de Engelse markt werden ze op het eiland zelf gebouwd.
Dat is goed mogelijk. Datzelfde geldt echter ook voor de Fiesta die vanaf 1976 werd gebouwd in Keulen en Valencia. Die kwam wel degelijk per trein naar Nederland. Daarvan heb ik foto´s gezien (die ik nu natuurlijk even zo snel niet terugvind). In later periode (rond 2005) is per vrachtauto gedistribueerd vanuit verzamelpunt Genk als ik goed ben geïnformeerd. Dat zou je verhaal weer onderbouwen.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1602


« Antwoord #25 Gepost op: 25 December 2015, 18:03:59 »

Ik heb een blad thuis liggen met veel autotransport historie erin. Ik kan eens kijken wat ik kan vinden over deze transporten.
Ik kom hier na mijn vakantie op terug!
Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 99


« Antwoord #26 Gepost op: 26 December 2015, 11:30:20 »

Hier zou ik nog even op terug komen, zodra ik even de gelegenheid had.

In werkelijkheid type Zans.
Heeft Märklin die typering ook in de opschriften gebruikt?

Opschriften zijn als volgt.

NS-wagen (de geelbruinige):
33 RIV
84 NS
793 2 003-2
Zacens

NMBS-wagen (de grijze):
33 RIV
88 (B) Zans
783 6 014-2

Kennelijk hebben we dus te maken met een Zans en een Zacens. Ze zijn in detail ook echt verschillend. Er open wat leidingen op een andere plaats en nog een paar details die anders zijn. Ik heb me wel eens verbeeld dat de diameter van de ketels ook anders is, omdat je ze in de doos niet van plaats kunt verwisselen. Ik weet niet of het allemaal wel conform werkelijkheid is, daarvoor ken ik deze ketelwagens niet voldoende.
Op de doos staat volgens het schildje tweemaal de NMBS-wagen afgebeeld, van twee zijden bekeken.
Ze zijn af-fabriek licht geweatherd. Dat is mooi gedaan vind ik. Ik heb er een aantal en ze zijn geen van allen gelijk. Als je geen nummerfetishist bent kun je er dus een heel afwisselende trein van maken, zonder dat je het gevoel hebt telkens dezelfde wagen te zien.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 3677


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 26 December 2015, 11:43:15 »

Voor de NS-wagen, kijk en vergelijk.

Huub
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 3677


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 26 December 2015, 11:51:42 »

En voor de Belg is dit vermoedelijk een wagen uit dezelfde serie. Niet helemaal zeker, omdat de volgende foto volgens dezelfde redenatie een gelijk type doet vermoeden, maar toch weer anders is.
Maar het komt in elk geval overeen met de tekening op de doos van de bovenste wagen.

Huub

Gelogd
1200blauw
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 99


« Antwoord #29 Gepost op: 26 December 2015, 13:57:47 »

Zo dan, zelfs het juiste wagennummer Duim omhoog OK, dan zijn er inderdaad de nodige verschillen, maar in grote lijnen (de vluchtige blik) klopt het wel. Laten we het er op houden dan Märklin dan in ieder geval goed z'n best gedaan heeft destijds. In aanmerking genomen dat ik er alweer een jaar of vijftien plezier van heb (zo oud zijn ze dus ongeveer) ben ik er best tevreden mee.
« Laatste verandering: 26 December 2015, 13:59:27 door 1200blauw » Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 8   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Show je realistische treinsamenstelling
« vorige volgende »
Ga naar: