Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB
Pagina's: 1 ... 32 33 [34] 35 36 ... 61   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB  (gelezen 456125 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
bollen neus
Gast
« Antwoord #495 Gepost op: 22 Februari 2019, 14:46:53 »






Gelukt dus.

Zoals vermeld in vorige post, sound is vree goed te noemen, ook verschillend tussen NSB en NMBS versies, ook onderling CFL en NMBS.
En op de vraag , gaat er nog wat aan verandert worden (?),  ja inderdaad das voor later eerst de 11 modellekes van Heljan proberen af te werken reeds dus.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #496 Gepost op: 23 Februari 2019, 12:18:02 »

Voor het ogenblik zijn de 8 relingen geplooid en voorzien van plakketten gesoldeerd.Alle gaatjes in de body geboord. Volgende stap is gaatjes boren in de neuzen om de Weinert treden te kunnen bevestigen.(in totaal 10 stuks dus een 20 tal gaatjes) Als je de body dan zo bekijkt is het precies of ze hebben er op geschoten met een machinegeweer.
Dan alles glad schuren en daar waar nodig is polyester materie instoppen enterug beginnen afschuren. Das een werkje van lange adem, soms lukt dit van eerste keer en andere keren moet je dit 3 à 4 maal herhalen eer je tevreden bent over het werk (gladheid en rechtheid in het algemeen). Dan binnenzijde van de body proper beginnen maken, dus restanten van lijm en dergelijke wegschuren zodat ik bij montage niet teveel problemen ga krijgen bij plaatsen van de ramen en ruiten.(het is zo al erg genoeg gesteld met dit verkneukte model) Buffer bijwerken, mag ook niet vergeten worden. En dan nog eens een algemene controle of ik niets ben vergeten zodat de grondverf kan gespoten worden.
Welk model het wordt daar ben ik nog steeds niet uit. Er staan nog een paar modellen in Ho als voorbeeld dus zal mijn keuze eens moeten maken. Natuurlijk, ik kan er echter geen 100 van maken zoals in mijn Ho verzameling ooit gemaakt (nu bezit ik er maar een 40 tal meer, rest is allemaal al verkocht)
Het is al zot genoeg om er 11 te willen ombouwen in schaal O,. Grin
Draaistellen zijn klaar enkel nog voorzien van hier en daar wat silicone tubes, cabines liggen klaar afgewerkt.
Verlichtingen moeten ook nog onder handen genomen worden. Aangezien alle lichtbundels proffecioneel verkracht zijn door vorige eigenaar heb ik deze allemaal mogen uitboren, dus daar zal ik nog een oplossing voor moeten bedenken.
Op zoek naar doorschijnende materie van 4,5 en 6 m/m rond. Huh?
Tot zover de up date van de komende werkjes.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #497 Gepost op: 26 Februari 2019, 10:19:29 »

Vandaag plamuurwerken  en afschuren van body. Alle gaatjes van relingen zijkanten en op de neuzen zijn reeds voorzien. Plamuur goed laten uitdrogen en dan kan ik de body verder afschuren met fijn schuurpapier en als dit goed is een eerste laagje filler opspuiten. Profiteren van de hoge temperaturen voor de tijd van het jaar om buiten alles te kunnen laten verharden.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #498 Gepost op: 28 Februari 2019, 10:57:03 »

e scheuren en afgebroken deeltjes zijn nu opgevuld, afgeschuurd, met grondverf bewerkt en terug afgeschuurd. Veel tijd en werk. Maar tijd hebben we genoeg aan onszelf. Ga een paar dagen wachten voor spuitwerk. Dan nu nog de vervuilingen en lijmresten  verwijderen op plaatsen die je na spuitwerk eventueel gaat kunnen zien. Dus zal een zoekwerkje worden Cheesy
Dan nog eens om wat nieuwe verfpotjes gaan, heb gezien dat de nodige kleurtjes (na 7 jaar) niet meer het nodige resultaat gaan geven. Ik voel dat aan mijn water. Cool
Ondertussen kan ik wel nog verder de bufferbalken afwerken, het kan maar gereed liggen en aangezien de sneeuwruimers reeds hun verfbeurtje gekregen hebben zou ik deze na afwerken ook al definitief kunnen monteren op de locomotief.
Voor de lampen ga ik proberen uit plexi glas rondjes te snijden om in de koplampen te kunnen plaatsen, tenzij er hier iemand een ander voorstel heeft.
Een doorschijnende staaf rond in 6 m/m zal niet zomaar in de handel te koop zijn denk ik, ook niet van 4,5 m/m. Ik had al zitten denken aan mannen die 3D doen om rond stuk te maken?
Enfin, ik bezie het wel.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #499 Gepost op: 3 Maart 2019, 10:05:11 »

Voor de lichtbundels heb ik reeds rond materiaal doorschijnend plexi besteld. Zal wel iets meer dan een maand duren eer het hier is, kan geen kwaad doen we ondertussen iets anders verder. Er staat immers steeds wel een tweede locomotief gedemonteerd om wat verder te foefelen indien nodig.
Was ik aan de body alle scheuren en putten aan het verwijderen en terug glad schuren stuurt er me iemand een CD rom op met een latere versie van de TMY met een halve gescheurde neus. Probeert een mens eens iets proper af te werken, niets voor nodig eigenlijk. Grin
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #500 Gepost op: 5 Maart 2019, 11:27:02 »

Voor de laatste keer de locomotief afgeplakt zodat ik de zwarte rand onderaan kan spuiten, ook de bufferbalken dan meepakken. Model gaat een TMY101 Tagab worden anno 1995 tot 1998, dus niets moeten veranderen op dak (op een paar kleinigheden na) Ook geen platforms. Eenvoudige cabines, enkel een machinist ingeplaatst. Die staan reeds klaar met LED bakje en al, ook de draaistellen zijn reeds compleet verandert, daar was wat meer werk aan, messing materiaal gebruikt.
Enkel bij de body is er veel werk aan geweest om dit wat presentabel te hebben, scheuren, doorbroken steunen aan voorruiten, scheuren op de zijkanten, enfin vree tof van de verkoper om dit allemaal even te verzwijgen. Is nu allemaal al zo goed en zo kwaad mogelijk gerestaurateerd . Ruitenwissers ook opniew mogen maken, heb dus zilver/nikkel geetste gebruikt, 2 tegen elkaar gesoldeerd en dan een ronde stift gesoldeerd en geplooid, dus ik kan ze nu in alle standen zetten zoals ik wil. Bij Heljan kan je dit niet, 2 standen en dat is het omdat de pinnen in de body nu eenmaal niet "rond zijn" maar half vierkant te noemen.
Nu laten drogen en vernissen over gespoten verf. Rest is voor later. Moet nog lang genoeg wachten op de licht bundels die besteld zijn. We kunnen nog steeds verder met andere modellen wat te beginnen opstarten. Werk genoeg om me bezig te houden.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #501 Gepost op: 8 Maart 2019, 09:13:42 »

Terwijl ik nu moet blijven wachten op nodig materiaal (uit de Chinoise) kan ik niet veel doen aan model TMY101 Tagab. Dus maar begonnen aan een ander donor model te demonteren, dit is heel vlotjes verlopen, geen breuken, mooi en gemakkelijk uit te halen lichtbundels, geen problemen aan de cabines gehad. Echt eens een droom nu.
Wat er moest verandert worden aan dak is reeds gedaan, oranje pinkers (plaats  bepaald ) ook een paar gaatjes geboord voor de claxons. Dedakgoten reeds volledig gesoldeerd, zijn zeer kort te noemen, amper 195 m/m lengte. Heb wel al gezien dat de schildering hiermee volledig anders moet op het dak, elk model is anders te noemen dus. Alle gaatjes reeds voorzien van de voetsteunen op de neuzen, messing klepjes gemaakt naast te lampen op de neuzen. Dus het schiet heel goed op. In de loop van de komende dagen nog de relingen maken, solderen en samenstellen van de rangeerder platforms. Dan kan ik de gaatjes voorzien om deze op de fronten te kunnen inlijmen (na spruitwerken natuurlijk) Het zal de MY1135  anno 2004 worden, dus donkerblauwe versie met de grote gele M in. Decals liggen reeds klaar. Sjabloon moet nu nog uitgesneden worden (tekenwerk is reeds klaar). Ook in deze locomotief komt er geluid te zitten.
Als het zo verder goed verloopt kan het zijn dat dit model eind volgende week reeds in het spuitwerk staat. Juist bijtijds gedaan dan als de decals van de TMY101 binnen gaan komen.
Groeten,
Den Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #502 Gepost op: 12 Maart 2019, 11:06:54 »

Platforms volledig samengesteld en gesoldeerd, alle gaatjes die nodig zijn om alle relingen, voetstukken en de platforms te houden zijn geboord. Gaat de MY1135 "M" versie worden anno 2004 in Odense tijdens de samenkomst aldaar van de Nohab locomotieven uit verschillende landen.
Vandaag polyesteren , opvullen van de naden en als alles droog is overtollig materiaal wijvijlen en met fijn schuurpapier egaal glad schuren. Dan controle van de body en nog eens volledig lichtjes afschuren en gaatjes, sofvrij maken en deze staat dan klaar voor eerste dunnen grondverflaag op te zetten. Als alles meevalt ga ik eind deze week deze locomotief kunnen beginnen spuiten.
Wel veel afplakwerk aan, moet nog sjabloons snijden om grote gele M te kunnen spuiten. Decals heb ik reeds hier in bezit.
Aan de Tagab TMY101 kan ik nu niet verder, zit te wachten op lichtbundels uit China (dat kan iets meer dan een mand duren dan), ook al bericht gekregen dat decals voor deze locomotief onderweg zijn met de post.
Enfin, we zien wel hoever we hier springen, meewind zal dit veel verder zijn dan tegenwind (mijn gedacht  Grin )
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #503 Gepost op: 14 Maart 2019, 10:33:54 »

Body van de MY1135 staat spuitklaar nu. Ook de sneeuwruimers en de naftbak in de grondverf gezet omdat deze allemaal nog in dezelfde kleur moeten gespoten worden. Draaistellen idem dito (mmar die zijn belange nog niet klaar)
Decals voor de TMY101 zijn ook juist gearriveerd dus kunnen we ondertussen af en toe wat wisselen van lcoomotief omaan te werken.
Collega van mij heeft de ECOS geupdated, weet niet wat er verandert is maar je moet nu eenmaal mee met alle nieuwigheden tegen wil en dank. Grin
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #504 Gepost op: 19 Maart 2019, 09:31:00 »

Een beetje geluk gehad, grootste lichtbundels heb ik kunne recupereren. Op flenzen gevijld en paste nog in de opening. Zelf dan verschillende diameter buisjes gezaagd zoadat LED 3 m/m er terug in pastte. Dus de 2 zitten er in.(oef) Enkel moet er nog wat extra polyester aangebracht worden tegen het "doorschijnen" van licht. Dus dit euvel is ook weeral opgelost bij de TMY101 versie. Enkel de kleinste diameters zijn hopeloos verloren, das dus wachten op materiaal. Binnenkanten van de body in de dezelfde kleur geschilderd zoals de cabines. Ramen goed proper gemaakt en passen nu zonder lijm in de openingen. Front cabine met machinist zit er nu reeds in..
Nu kan ik rustig de PC stekkers beginnen solderen met de nodige kleuren van draden voor de functies die ik nodig heb.
Cabines apart aan te klikken, achteraan gaat er één wit licht kunnen aangestoken worden, dan de 2 onderste apart en de rode ook apart. Front is gewoon vooruit rijden 3x wit en achteruit rijden 2x rood. En dan nog de ventilatoren die kunnen draaien. (bij mijn nieuwste modellen NMJ is dat dus niet het geval) Wink
Dan nakijken welke geluiden er in moeten komen en een programma opstellen. Aangezien het een Zweeds model is zal de stations aankondiging ook in het Zweeds moeten zijn, dat wordt dus weer wat zoeken.
Ben al dik tevreden dat de meeste mankementen zullen kunnen verbeterd en gemaakt kunnen worden.
Mooie oefening geweest naar de meest eenvoudige oplossingen.
De ruitenwissers zijn ook reeds gemaakt, zijn van geetst materiaal (weer eens iets anders) Zijn niet de originele maar hoeft dit? Der is geen haan die erover gaat kraaien. Laat dit over aan de mannen die alles beter weten (maar kunnen?)
Decals zijn ook reeds binnen dus die kunnen ook geplaatst worden. Er komt al wat licht in de tunnel van de werkjes die nog gedaan moeten worden.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #505 Gepost op: 19 Maart 2019, 15:20:12 »

Zo programma zit er nu in, ook de sound, overtollige functies gewoon weggelaten. Enne de aankondiging in het station is in het Zweeds, vree raar taalke maar weer wat anders tov Deens en Duits.
Lichtfuncties ook reeds in orde. Verschiet van mezelf dat ik het heb gedurft.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #506 Gepost op: 23 Maart 2019, 09:40:53 »

Oef, tweede cabine er ook in gekregen zonder scheuren of breken (bij O model Tagab TMY101). Zou spijtig zijn van al het werk dat er aan de body gedaan is (van scheuren en putten opvullen) Ramen zo proper mogelijk gekregen, natuurlijk een kras kan je wat verdoezelen of plekken van lijm maar effectief zo'n put (?) Neen dus. Enfin, deze ruit zal dan maar nen steen tegen haar verdommenis gekregen hebben zeker? Cabine zit iets verder naar binnen maar het valt niet op (als ge het niet weet zie je het zelfs niet)  Wink
LED verlichtingen  aangesloten. Nu wachten achter rond plexi glas om de andere lampen te voorzien van een lichtbundel.
Voor vandaag zal het wat klein details schilderen zijn, aan de bufferbalken en de draaistellen. Nadien kan ik op de draaistellen de silicone tubes opzetten en staan  dan klaar voor vervuiling op eind van de montage.
Wielen moeten ook nog een laagje grondverf krijgen zodat er ook nog zwart op kan gezet worden.
Komt allemaal nog in orde, zou ik nooit gedacht hebben bij demontage van deze locomotief, een kerkhof van afgebroken en gescheurde onderdelen.  Sad
Kan de wielen van beide in wording zijnde modellen al in de grondverf zetten, das wat werk gespaart.
Wel al de aankondiging in de decoder gezet van " Zweedse omroepster" in het station. Vree tof vind ik, nu is Deens, Duits en reeds Zweeds te horen, enkel nu nog proberen om in de NMJ modellen Noors in te krijgen.
Hendels met slangen staan er nu ook op , kleine ronde ramen op flanken zitten er ook in (zonder lijmen Grin ) Het is gewoon een kwestie van wat tijd uittrekken om de stukjes wat rond en proper te maken zodat deze wat spannen in de openingen, je hoeft er echt geen secondelijm voor te gebruiken. Idem dito voor de cabines in te laten klikken en de ramen in te zetten.
Dus PC stekkers zijn bij beide locomotieven dus ook al voorzien met de nodige kleuren van bedardingen voor de nodige functies.
Draaistellen staan gereed om te vervuilen, al bij al ben ik al dik tevreden dat het zo goed al is afgelopen deze verbouwing.
Begin was van kiepert het allemaal maar in de vuilbak maar als je het even laat bezinken begint ge er dan toch aan omdat de hersenen reeds bezig waren met oplossingen te zoeken (en dan niet te ver gaan zoeken)
Nu enkel nog de rood/witte LED samenstellen, zijn wel aparte LED 1,8 m/m en geen wisselend (te veel geel dan wit) en voorzien van de juiste kleuren. Ga dit voor ander model ook reeds in voorbereiding doen. het kan maar al gereed liggen. Wink
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #507 Gepost op: 23 Maart 2019, 13:58:07 »

Aangezien ik wat sloot zit, bezigheidstherapie op nen zaterdag, poging uit afval van messing een uitlaat te maken voor een O spoor Koffke.

Later een tweetal verbouwen naar Deens model.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #508 Gepost op: 25 Maart 2019, 10:50:43 »


Tis altijd fijn om de voorbereide onderdelen er op te kunnen plaatsen en dat alles nog klopt. Draaistellen staan gereed, flenzen van de wielen nog een kleurtje geven en dan kan dat ook vervuild worden. Deurgreep even provisoir gemonteerd (deze mag blijven staan) Maar je zite direkt een "paar" gaten minder in de body.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #509 Gepost op: 27 Maart 2019, 08:42:05 »

De uitlaten voor die Kopff locomotieven zijn eigenlijk gemaakt omdat ik wat sloot zit wegens niet leveren van materiaal (misschien eind deze maand?) Dus wel al ondertussen wat voorbereidend werk opgestart om aan volgende verbouwing verder te beginnen. Een versie anno 2004 uit Odense de MY1135 met de grote gele "M" opgespoten. Body staat reeds in de grondverf en alle onderdeeltjes in messing waren in serie gemaakt bij vorig model de TMY101. Kwestie van wat economisch te werk te gaan. Er zitten steeds wel wat verschillen in per locomotief maar sommige onderdelen zoals relingen voor de kooien rangeerderplatforms kunnen steeds al op voorhand gemaakt worden. Ook de relingen voor op de neuzen kunen op voorhand gedaan worden. LED solderen wit/rood kan ook steeds gedaan worden. Aan de MY1135 komen er geen lange uitlaten op. Wel rangeerderplatforms, oranje pinklichten en claxons op het dak, korte richel juist boven de roosters zijkanten. Vijf voetsteunen op de neuzen, dubbele kleppen op de neuzen (bij originele Heljan staan er steeds maar ééntje op)
Zelf heb ik wel al gezien dat er wat andere kleuren te mengen vallen, met enkel nachtblauw komt het niet slim, das dus wat met ogen werken dan. Het is immers niet altijd juist om te zeggen dit moet in deze RAL kleur en dat in een ander. Zon, lichtinval en ook het vuil dat reeds op de locomotieven steeds te zien is verandert wel de basiskleur (vind ik, maar wie ben ik?)
Sjablonen uittekenen en dan knippen, eentje iets groter om geel te spuiten en dan eentje in originele vorm om geel af te kunnen plakken bij spuiten van blauwe verf. Alhoewel ik me zit af te vragen of ik niet beter eerst dak en onderkanten, bufferzone zou spuiten. Grijs op blauw spuiten? Weet het nog niet, we zien wel hoe het verloopt op een teststukje hier.
Eric.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 32 33 [34] 35 36 ... 61   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB
« vorige volgende »
Ga naar: