Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB
Pagina's: 1 ... 34 35 [36] 37 38 ... 61   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB  (gelezen 456160 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
bollen neus
Gast
« Antwoord #525 Gepost op: 14 April 2019, 08:40:15 »

Gisteren nog een foto genomen tijdens rijden op stukje baan.

Dan kan ik nu dit TMY101 hoofdstukje afsluiten en beginnen denken aan een ander project, er staan er hier 4 in de stijger en zie wel hoe mijn muts staat om aan welk model te beginnen. Ook 2 verbouwingen aan Koffkes maar dat hoort niet in deze rubriek als het ware reeds. Wink
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #526 Gepost op: 18 April 2019, 08:54:48 »

Alles aan het sorteren van een gedemonteerde Nohab van stukken en onderdelen. Ook alles van messing dat op voorhand gemaakt is bekijken wat we ervan kunnen gebruiken. Natuurlijk wel volgens de nodige foto's werken omdat er nu eenmaal geen enkele Nohab dezelfde is. Meestal zitten er wel wat verschillen in het dak en zeker in de draaistellen en onderkant van de chassis. Waarom ze dat doen? Heb ik geen flauw idee, ik heb zelfs nog nooit zo een Nohab in het echt gezien dus het is elke weer weer eens van "surprice" dat staat er hier ook op.
Ook al een oplossing aan het zoeken voor rechthoekige ramen te voorzien van een messing rand. Das voor bij de 9505 nodig (trouwens deze is weeral naar een andere firma gegaan en bestaat nu niet meer in deze gele kleur vorm) Je kan het echt niet bijhouden soms hoeveel keren een Nohab verandert van firma of kleurinstelling, er zijn er bij die meer wisselen van kleur dan ik van auto. Ik hou me aan de bepaalde vormen en kleuren van locomotieven die ik wil maken, ook volgens het jaartal. Kunnen de producenten minder rekening mee houden ,tegen als ze er eentje uitbrengen kan het zijn dat het model al verandert is van vorm en kleur.(of eventueel verschroot is, dat is ook al voorgevallen)
Enfin, we zien wel hoe we opschieten.
Voor cadooke voor "Pasen" heb ik besloten mezelf wat messing profielen en wat Preiser O figuren te gunnen. En meer moet dat niet zijj. Cheesy
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #527 Gepost op: 22 April 2019, 10:10:30 »

Messing materiaal is dus gisteren afgehaald, kan er weeral een tijdje mee verder om onderdeeltjes te maken voor de komende modellen te verfraaien.
Tijdens het rijden hier op stukje baan nog wat foto's genomen en een 2 tal filmkes gemaakt, valt best mee om deze nieuwe creatie te zien en horen bollen.
Hier voor de liefhebbers nog een extra foto van achterkant TMY101.

En nu reeds bezig aan de bufferbalken te verbouwen van model MY1135. Dan komen de cabines nog aan de beurt, binnenkant van de body en dan kunnen we beginnen aan de LED verlichtingen te solderen en voorzien van de juiste kleuren voor de functies die nodig zijn aan dit machien.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #528 Gepost op: 25 April 2019, 10:20:57 »

Vandaag de kleine onderdeeltjes voorzien van een kleurtje, dus geel en rood voor de grendels, wat zilver en hier en daar een beetje aluminium kleur. Ook de binnenzijde van de body reeds ter hoogte van de cabines voorzien van dezelfde kleur als de cabines. Gaat bruin worden, dus donkerblauw en grijs met de gele M op , buitenkant body, binnenzijde licht bruin (het oog mag dus ook wat hebben vind ik) Wink
Dan alle kleuren van bedradingen bekijken en aan de LED solderen, rood/wit, pinklichten op dak, cabine verlichting, apart achteraan wit boven, 2 witte apart aanklikbaar en 2 rode apart aanklikbaar. Dan solderen aan de stekkers en uittesten.
De  platforms moeten ook nog in de kleur blauw geverfd worden met penseel (enkel de reling en rechtse steun) Kleine messing onderdelen voor onder de chassis een beurt geven en inijmen. Allemaal kleine werkjes die zijn nodige tijd vragen.
Maar eerst de batterij bijvullen van het fototoestel, vergeten opladen, das een puntje van ouderdom denk ik. Ben nogal vergeetachtig aangelegd. Grin
Daarna kunnen we volop wat beginnen aan monteren van stukjes en cabines.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #529 Gepost op: 25 April 2019, 15:12:42 »


Alles zit in de body wat er in moet zitten, getest op de functies en reeds een eerste testrit achter de rug. Het ging sneller en gemakkelijker dan voorzien (mag ook al eens)
Nu alles verder afmonteren en afwerken.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #530 Gepost op: 27 April 2019, 08:48:25 »

Er staan nu al wat onderdelen op, minder gaatjes dus in de neuzen.

Bufferbalken zijn bijna klaar, rest me nog de deurgrepen, de relingen op de zijkanten en de platforms te monteren.Maar eerst de onderdelen die verlijmd moeten worden onder het chassis zodat deze niet tegenwerken als de locomotief de bochten hier moet nemen. Draaistellen verder afwerken.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #531 Gepost op: 30 April 2019, 08:32:34 »

Op de platforms na staan alle onderdelen nu bevestigd op de locomotief. Draaistellen worden vervuild. Dan silicone tubes aansluiten aan kleine onderdeeltjes onder de chassis. En je ziet het echt wel zitten. Al controle gedaan of deze niet tegenwerken in de bochten. Tubes lang genoeg gemaakt zodat deze niet kunnen afschuiven van de pinnetjes op de draaistellen.
Onderkant gaat een zachte vervuiling krijgen. Dak enkel met verdunde zwarte verf om een waas te leggen daar waar nodig is. De uitlaten moeten in binnenkant ook stevig zwart gemaakt worden.
Decals staan er nu ook allemaal reeds op. Dan nog sjabloons snijden voor ruiten te beschermen tegen vuil zodat de wissers mooi hun werk doen.
Dit model heeft op de samenkomst in 2004 te Odense meegedaan en waren dus allemaal piekfijn afgestoomt en gekuist vandaar dat de vervuiling niet te hard gaat zijn. Dus voor vandaag veel keer verf mengen en vervuilen, wachten, terug wat spuitwerkje doen voor vervuilen en goed laten drogen.
Steeds werken in verschillende stappen om geen "over" done situatie te verkrijgen waar je geen enkel decal meer ziet staan ( das niet de bedoeling echter van een vervuiling aan te brengen) Let wel, dit kan wel eens voorvallen, vervuilingen zijn er nu echter in alle maten en soorten.
Ik denk dus eind deze week dat deze dame ook volledig rijklaar gaat zijn en dan plaats ik wel eens een foto ervan. Wink
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #532 Gepost op: 30 April 2019, 13:14:22 »

Hier al een paar foto's van de werkzaamheden reeds.


Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #533 Gepost op: 2 Mei 2019, 08:48:48 »


Klaar. Getest en goedbevonden reeds. Wink
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #534 Gepost op: 3 Mei 2019, 08:45:30 »

Bij uitmesten van de mapjes met foto's kom je dus nog regelmatig iets tegen waarvan je denkt, tiens van wanneer was dit nu weer? Uit het vorige tijdperk toen we nog Ho materiaal verbouwde dus.

Verzameling van NMBS materiaal bolle neuzen, van af 1955 tot 1990. Allemaal al verkocht ondertussen.
Dan deze, de gele banaan 9505 die bestaat ondertussen ook niet meer in deze versie. die is naar Inlandsgods gevlogen.

Zo kan je merken dat de tijd soms vlugger gaat dan gedacht.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #535 Gepost op: 7 Mei 2019, 11:08:43 »

Eerste tussendoortje is de mappen uitmesten van de verbouwingen per locomotief, om later een boek samen te stellen van modelbouw spoor O modellen Heljan.
Tussendoortje (2) van denkwerk over de Structon 9505 versie;
-Versie zonder platforms en noodstoppen, ook zonder extra antennes op zijkanten boven de roosters.
-Met platforms + rangeerderlichten op zijflanken van de body.
-Dan de versie met alles der op en der aan.
Das een vrachtje werk als je het mij vraagt.
Op dak alleen al moet je zeker 4 pinklichten voorzien, 2 claxons, extra luchtkoker, verluchtingsbuis uit motor,2 antennen, wel blijven de 2 ovale uitlten gewoon op hun plaats staan (dus geen andere te maken)
Dan de rechtse deuren dichten (dus maar 4 deurgrepen nodig ipv de 8 ), vierkante ramen ernaast maken en voorzien van een verstevigende rand.
Twee antennes voorzien op de neuzen. Dan rangeerderlichten die uitklappen uit body (maar dit is niet te doen komen er dus op te staan). Vier noodstoppen  tussen de relingen op fronten van de neuzen, ook een kooi rond deze noodstoppen.
Acht nieuwe relingen met patjes opgesoldeerd, 4 rangeerderplatforms maken, dan op de neuzen per kant 5 voetsteunen, in de deur komt er een klein oranje licht geplaatst, vooraan één klep voor stroom achteraan zijn het er dus 2 (tis maar dat er een verschil inzit nietwaar?). Dan nog 2 messing trappen maken aan de overgebleven deuren.
Extra antennen op de goot boven de roosters zijkanten.
En dit zal het zowat zijn enkel en alleen al aan de body voordat er wat kan gespoten worden van verf. Denk dat deze body nog meer last gaat hebben van gaatjes. Grin
Maar als deze nadien allemaal teniet gedaan worden met onderdelen die ervoor gemaakt zijn toveren we die zo wel weg.
Zo, het is niet "effe" een modelleke maken en de meeste fouten eruit doen is het hoofddoel echter. Is ook de reden dat ik er steeds een jaartal bijplak op de dozen van de modellen. Ook voor de vervuilingen is dat zo, niet even wat smos derop maar wel een beetje werken volgens gekregen foto's , das altijd handig me dunkt?
Zo, we kunnen weeral verder met wat foefelen aan een Heljan model. Cool  Grin
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #536 Gepost op: 8 Mei 2019, 08:44:06 »

Haast en spoed is zelden goed, spiegels Eric, die zijt ge nog vergeten.Dus die moeten ook nog vervaardigd worden. En nu we toch nog wt tijd hebben, aan de sneeuwruimers komen ook nog extra plateaus op, tussen de buffers nog steunen en kooien aan de koppelingsslangen. Der komt geen einde aan denk ik? Grin Rustig bezien stap per stap en goed kijken naar de doorgezonden foto's van deze locomotief.
Eric
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #537 Gepost op: 13 Mei 2019, 09:38:54 »

Zo, een volledig broodlankje vol met zelfbouw onderdelen voor volgend project. Slechts 4 deurgrepen, kooien voor rond de noodstoppen te plaatsen, nieuwe relingen zijkanten met patjes, rangeerder platforms, spiegels, en dan Weinert voetsteuntjes.

En nog 2 antennes voor op de neuzen.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #538 Gepost op: 14 Mei 2019, 11:40:18 »

Ook nog 2 vierkante ramen in messing profiel gemaakt ter vervanging van de originele aan rechtse kant van de locomotief. Dus uitwerken, aanpassen, plamuren en terug proper maken.

Dan kunnen we sitlaan beginnen aan afsliesen van de loc en zuiver maken voor filler op te plaatsen, dan de gele verf afmaken en kunnen we desnoods beginnen met deze body reeds een laagje geel te geven.
Moet ik dan wel zeker van zijn dat ik niets vergeten ben te maken want der staat zoveel op dat je er een punthoofd van zou kunnen krijgen.  Grin
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #539 Gepost op: 15 Mei 2019, 17:57:42 »

Vandaag de sneeuwruimers eerst in de grondverf gespoten en dan in het rood. Ook reeds de kleine onderdelen gesorteerd op kleur, zwart voor de kooien en platforms, geel voor de deurgrepen en relingen. Het zou je maar overkomen als je de verkeerde kleur erop zet. Grin
De body met zeer fijn schuurpapier reeds wat afgeschuurd, en een eerste filler laagje opgespoten.
Eric.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 34 35 [36] 37 38 ... 61   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB
« vorige volgende »
Ga naar: