Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB
Pagina's: 1 ... 44 45 [46] 47 48 ... 61   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB  (gelezen 456275 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
bollen neus
Gast
« Antwoord #675 Gepost op: 1 April 2020, 08:11:57 »

Verder inpakken van de locomotief.

Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #676 Gepost op: 5 April 2020, 08:49:06 »

Body is nu volledig gespoten en een paar laages vernis opgezet. Ook alle kleine onderdelen zijn gespoten, worden later bij montage nog afgewerkt op de strepen die voorkomen in de body van model TMY106. Nog een decoder met sound besteld we zien wel wanneer deze hier arriveerd.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #677 Gepost op: 7 April 2020, 08:16:53 »

De cabines aan het verfraaien, binnenkanten zijn nu gespoten, nu de onderdelen schilderen met de details zoals de meters en dergelijke. Ook een scherm van PC gemaakt zodat de persoon kan meevolgen wat er zich in de eerste locomotief afspeelt. Het is namelijk de bedoeling dat de 9505 Structon en deze TMY in dubbeltractie gaan rijden. Waarschijnlijk beide met geluid (als het lukt natuurlijk)
Na de cabines gaan de bufferbalken afgewerkt worden met de extra relingen rond de koppelingen en slangen. Das dus nog een hoopje plooi- en meetwerk.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #678 Gepost op: 10 April 2020, 07:54:21 »


Schildering staat er op, streepjes bijgewerkt en een paar laagjes vernis opgespoten. Provisoir de draaistellen even opgezet, geeft een iets ander zicht op de locomotief reeds.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #679 Gepost op: 13 April 2020, 09:04:12 »

Het internet aan het afschuimen voor nog een decoder met sound te vinden , nummer ESU 54500V4 XL versie. Mooie bezigheid en je komt op sites waar je anders niet komt, dus hier is ook weer het spreekwoord van pas elk nadeel heeft wel ergens een voordeel.
Ondertussen is de achterste cabine in de body geplaatst met LED bakje en de LED rood/wit voor achteraan de locomotief te belichten.Bedradingen aansluiten op stekkers doe ik wel als de frontcabine ook is gemonteerd. Die zal iets lastiger zijn . Bij demontage zie je immers hoeveel lijm ze gebruikt hebben om de boel samen te houden. Zelf pas ik alles aan en krijg je het "klik" moment en zit alles vast. Ook al zit je met een front raam en 2 zijramen die apart ingeplaatst moeten worden. Enkel een druppeltje fijne lijm om op de plaats te houden en cabine inklikken.
Er komen 2 rode pinklichten in de deuren, ga die aansturen met een pinkdoos van Velleman.Weet zelfs niet welke functie die nu in het echt hebben maar ze staan er dus ook op hier op het model.
In feite begint dit model ook al aardig op te schieten, enkel de bufferbalken moeten nog vervolledigd worden. Das nog steeds heel wat werk om nadien er niet veel van te zien maar das dan ook geldig voor alle details die in de cabines zitten en gechilderd zijn.
Draaistellen staan gereed, plankje met gespoten kleine messing onderdelen staan ook greed. We kunnen dus rustig wat beginnen monteren en samenstellen.
En we zien wel of er nog iets uit of in de bus hier valt van bestelde onderdelen en materiaal.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #680 Gepost op: 14 April 2020, 16:37:57 »

Extra messing onderdelen gemaakt die op zijkanten van de sneeuwruimers komen te staan, dan in de grondverf en in het zwart geverfd.
Twee speakers zijn er gisteravond nog afgegeven, zelfs laat om te zeggen. Goed voor komende projecten. Dan al bij Conrad 4 LED pinkdozen besteld , normaal kan ik deze morgen al hebben, ook voor komende projecten. (ook nog voor de TMY106)
Beide cabines zitten nu reeds in de body verwerkt, LED rood/wit zitten ook reeds op hun plaats op de lichtbundels aan de lampen. De rode LED voor in de deuren zijn ook reeds verlijmd en voorzien van de chroom ring errond. Bedradingen zal ik maar later aansluiten als de decoder binnen is.
Ze begint stilaan wat vorm te krijgen .
En als het dan eens lukt om een foto te zetten zal ik er wel eentje eens zetten.(dat lukt nu dus niet)
Eric.

Eric.

Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #681 Gepost op: 15 April 2020, 07:58:31 »


Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #682 Gepost op: 16 April 2020, 12:32:07 »

Kleine decoder met sound verwijdert uit aankoop van laatste Heljan MY schaal O. Dan wat extra platen gemaakt en tapgaatjes gemaakt om de XL decoder V5 er op te kunnen bevestigen. Onderaan zit er een speaker in, onder de decoder was er nog genoeg plaats om ook nog een stevige speaker in te zetten. Geeft een volledige andere sound nu.
Programeren van V5 met functies is ook al gedaan en overgeplaatst naar definitieve plaats van locomotief, de MY1153 dus.
Nu nog een V4 XL decoder bemachtigen om in de TMY106 te kunnen plaatsen, deze zou normaal dan gemakkelijker in dubbel tractie kunnen rijden met de gemaakte Strukton 9505 versie. beiden wel met sound en al de nodige functies voorzien.
Enfin, ook al bericht gekregen dat vandaag de pinkdozen gaan afgegeven worden dus die kan ik dan ook nog afwerken en solderen/samenstellen.
Dus nog wat kleine werkjes tussendoor, het is druk genoeg te noemen hier in den atelier.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #683 Gepost op: 18 April 2020, 08:53:03 »

Zo, een tegenslag is ook een slag. Cheesy Had een V4 54500 opgestuurd gekregen "NIEUW", tot ik deze doos opende, zegels waren verbroken aan de ESU doos en er hong nog een draadje aan de decoder. Functioneerde dus niet, al teruggestuurd naar afzender. Nu hopen dat geld wordt terug gestort.
Normaal zou ik ook sound in de TMY106 zetten omdat deze zowel apart als in dubbeltractie met de 9505 Strukton hier zou kunnen rijden. Nu heb ik deze al voorzien van een Lokpilot XL V4 (dus zonder sound) maar wel met de nodige functies van licht en ventilatoren te laten draaien. Het is al iets dus. Indien ik nog een 54500 decoder kan verkrijgen ergens kan ik die later nog steeds insteken en de Lokpilot eruit halen. Weet zelfs niet of dit echt zo moet bij dubbel tractie dat beide motoren draaien?

De andere locomotief, die de MY1153 gaat worden, is nu volledig ontmanteld, alle decodertjes en waarboel van bedradingen eruit gehaald.(een collega neemt die decoders wel over van mij) Alles proper gemaakt in binnenkant van de body, de lijmresten waren weer enorm aanwezig (versta het niet waarom ze dat steeds doen?)Alle onderdelen reeds verwijdert en opgeborgen, dan bekeken wat er moet verwijdert worden van details op de body zelf. Nu een lijstje gemaakt wat er moet gemaakt worden en/of verandert voor deze locomotief te verbouwen. Lange uitlaat, 2 antennen , 2 claxons en 2 oranje pinklichten.
En dan de keuze maken tussen de jaartallen, das voornaam, bezit hier 3 foto's van de loc en telens zijn ze verschillend, dus nog de keuze maken. Rangeerderplatforms komen er wel op te staan maar geen zijrelingen (vreemd).
Hier in deze locomotief zit een ESU V5 decoder met sound ingestoken, ook 2 luidsprekers geplaatst, geeft een volledig ander geluid al. Das dan wel goed gelukt.
Ik weet de volgende weken weeral wat doen aan modellen en ja ook af en toe eens laten rijden, das ook eens plezant?
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #684 Gepost op: 20 April 2020, 11:14:38 »

In de MY1153 zit er dus zo eentje in en onderaan zit er nog een ESU van 3cm verborgen.

Komt allemaal goed.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #685 Gepost op: 24 April 2020, 12:01:55 »

Voor het ogenblik zijn de meeste bestellingen van messing materiaal in "back order" dus nog iets langer wachten eer ze hier gaan aankomen. Geen nood , we kunnen nog steeds veel andere werken doen. De body voor de MY1153 heeft nu reeds heel wat veranderingen ondergaan, extra rode sluitlichten op de neuzen, pinklichten en claxons op het dak. Alle onnodige details verwijdert, plamuren en afgeschuurd en egaal gemaakt.Ook begonnen aan de platforms samen te stellen en te solderen, elke dag gaat er eentje afgewerkt geraken. Voor ogenblik zijn dat dus al 2 stuks. Dan de nodige gaten voorzien om de platforms te kunnen verlijmen.
Laatste zal zijn de richels aan de zijkanten boven de roosters, materiaal is besteld (jaja zelfs in Nederland dus hopelijk goeie service?)
Als dit materiaal binnen is de richels opplaatsen en dan de body voorbereiden op grondlaag. Maar dit zal ten vroegste eind volgende week maar zijn.
De andere verbouwing TMY106 staat nog steeds op "hold" wegens geen materiaal in voorraad, spijtig maar niet getreurd. We roeien wel verder met de riemen die voorhandig zijn. Cheesy
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #686 Gepost op: 26 April 2020, 08:23:18 »

Alle vier de rangeerder platforms zijn nu samengesteld en wat proper gemaakt. Enkel nog de plakketjes vervaardigen en op de reling solderen tegen de neuswand. Kunnen we ontvatten en in de grondverf spuiten. Dus dat werkje is voor morgen. Zondag is rustdag.
In de loop van de week hoop ik de decals te kunnen ontvangen om de PBS1132 te vervolledigen, dan is deze dame ook compleet afgewerkt. Ook hoop ik de L profielen in messing te mogen ontvangen dan kan ik de richels vervaardigen en op de body verlijmen, als dat gedaan is kan ook na wat opkuiswerk de body in de grondverf al gespoten worden, deze kan maar gereed staan.
Messing deeltjes en onderdelen voor de draaistellen worden dan ook reeds gemaakt, het is weer wat extra werk (gezien op de foto's) maar het zal wel lukken denk ik?
Verder is het wachten op de kleine stekkertjes (ALI express) de Zilver nikkel draden (backorder voor 1 maand) Het is nu eenmaal geen gewone wereld meer zoals voorheen, en das begrijpelijk, geduld is een mooie deugd.
Wel aan het bekijken voor een sneeuwruimer wagon van de DSB, dat zou nog ees een uitdaging zijn, 4 assen, betonblokken  en een reuze ruimer, lichten rood/wit, versterkte buffers. Nog wat opzoeken naar de juiste maten van zo'n monster. Moet wel te vinden zijn op het internet. Huh?
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #687 Gepost op: 27 April 2020, 07:54:38 »


Alle vier klaar alsook de relingen voor de deuren, dus klaar om in de grondverf gezet te worden.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #688 Gepost op: 28 April 2020, 17:52:30 »

Zo, ik had een V4 ESU 54500 nog kunnen vinden, werd opgestuurd. Resultaat was dat deze niet functioneerde. Dus contact opgenomen met verkoper, mocht de decoder terug sturen, vandaag gezien op de rekening dat betaald bedrag terug is gestort. Dus er zijn ook goeie kleine handelaars hier in ons land wel B natuurlijk . Het is spijtig maar er valt niet over, zou ideaal geweest zijn om dubbel tractie te voorzien hebben van beide locomotieven met sound.
Enfin, de gewone decoder doet het hier ook zeer goed.
Vandaag reeds bezig geweest met messing onderdelen te maken voor de draaistelplaten te verfraaien van de MY1153 versie. Hopelijk komt morgen het bestelde messing profiel materiaal hier binnen dan kan ik volledig de body afwerken en in de grondverf spuiten.
In deze tijden is de wachttijden langer ook in de verdeelcentra van de pakjes. Méér dan bij de eindejaarsperiode.
Ook al een paar filmkes gemaakt van de TMY 106 bij eerste testrit en controle van de functies.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #689 Gepost op: 29 April 2020, 08:27:15 »

Kleine onderdelen aan het maken voor op de draaistel platen te bevestigen MY1153.

Dit is enkel voor 2 draaistellen.
Eric.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 44 45 [46] 47 48 ... 61   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB
« vorige volgende »
Ga naar: