Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Welke DB rijtuigen zijn dit?
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Welke DB rijtuigen zijn dit?  (gelezen 31341 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3566



« Antwoord #15 Gepost op: 17 Juli 2020, 22:30:26 »

Hoi Huub, interessante foto, zo had ik hem nog niet eerder gezien. Ik vroeg me eerst nog af of dit niet toevallig een Bm233 zou zijn maar 1 van de boeken die ik heb noemt de draaivouwdeuren pas bij de Bm234 dus ik denk gelijk hebt. Heb jij nog ergens meer info gevonden over Bm234ers met vaste treeplanken?, want daar wil ik dan wel meer van weten.

Ik heb trouwens voor mijn eerste reactie bewust het topic niet gelezen, ik ben puur naar de foto's gaan kijken en wat ik daar uit kon halen heb ik gepost.

Ik had te veel natte huizen voor m'n toetsenbord staan om eerder te reageren.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 17 Juli 2020, 22:43:08 »

Leuk...2 experts die elkaar nieuwe dingen laten zien  Grin
Details die een leek als ik niet ziet, maar wel leuk vind over te lezen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 17 Juli 2020, 23:17:17 »

Ik vroeg me eerst nog af of dit niet toevallig een Bm233 zou zijn maar 1 van de boeken die ik heb noemt de draaivouwdeuren pas bij de Bm234
De Bm233 heeft ook al de draaivouwdeuren, maar wel nog de smallere ramen van de Bm232.

Heb jij nog ergens meer info gevonden over Bm234ers met vaste treeplanken?, want daar wil ik dan wel meer van weten.

Het ligt aan het bouwjaar, ergens begin jaren '70 is men overgestapt op de klaptreden en later zijn ook van oudere rijtuigen de vaste treden door klaptreden vervangen. Of dat overal is gebeurd, durf ik niet met zekerheid te zeggen.

groet, Huub

« Laatste verandering: 18 Juli 2020, 08:10:17 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #18 Gepost op: 18 Juli 2020, 08:47:13 »

Mooi dit :-) En wat is nu de conclusie?  Grin

@hubertus: Als ik je opmerkingen zie over de ABm223 en 225 dan zie ik geen verschillen op de foto's die ik online vindt. Maar kan ook heel goed zijn dat ik niet precies weet waar ik op moet letten.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 18 Juli 2020, 09:24:08 »

Wil je deze trein exact uitbeelden, moet je de fotograaf benaderen in de hoop dat die het weet of meer/betere foto's heeft. Bij een foto meer van opzij, kun je het direct zien aan deuren en ramen.
Gaat het om het algemene beeld, beide types kwamen in Nederland.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #20 Gepost op: 18 Juli 2020, 10:07:07 »

Dat laatste is waar ik naar zocht. Dan vind ik het goed  Grin

Er kwamen in die tijd veel leuke korte treinen met Duitse rijtuigen in Nederland... oceanblauw/beige, rood/beige, rood/blauw restauratierijtuig, silberlinge etc.
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3566



« Antwoord #21 Gepost op: 18 Juli 2020, 10:38:18 »

@hubertus: Als ik je opmerkingen zie over de ABm223 en 225 dan zie ik geen verschillen op de foto's die ik online vindt. Maar kan ook heel goed zijn dat ik niet precies weet waar ik op moet letten.
Dan zal ik even aangeven waar je op moet letten, want verschillen tussen ABm223 en ABm225 zijn er zat al zul je ze in treinverband niet allemaal kunnen zien.

Deuren, die kan je bijna altijd zien:
ABm223 draaideuren, die uit 1 blad bestaan.
ABm225 draaivouwdeuren, deze vouwen dus ook en bestaan uit 2 delen, de totale breedte van beide delen is samen het zelfde als van de draaideur.

Ramen in de 2e klas, dit valt het meeste op ook bij slechte kwaliteit foto's vooral bij Blauw/Beige rijtuigen zie je een andere verhouding tussen lichte vlakken( de raamstijlen en donkere vlakken( ramen):
ABm223 in de 2e klas ramen van 100cm breed.
ABm225 in de 2e klas ramen van 120cm breed, het zijn de raamstijlen dan ook 20cm smaller.

Rijtuig overgangen, die zie je alleen als je tegen de kopkant van het rijtuig aan kan kijken, maar dan zijn de verschillen gelijk ook wel heel duidelijk:
ABm223 dubbele vouwdeuren, dus 4 smalle deurbladen.
ABm225 dubbele schuifdeuren, dus 2 brede deurbladen.

Het verhaal over de treeplanken heb je gelezen, die verschillen vaak dus ook maar niet altijd.

En oohja heb je nu wel de draaivouwdeuren en opklapbare treeplanken maar toch de ramen van 100cm, dan heb je een ABm228 voor je. In de jaren 80 is een deel van de ABm223, Bm232 en BDms272 gemoderniseerd hoofdzakelijk voor het verkeer van/naar Berlijn.

De genoemde verschillen zijn dus ook van toepassing op Bm232 en Bm234/235 en Bm238 en op BDms272 en BDms273 en BDms278. Het verschil in ramen zie je dan ook nog tussen een Bduu497.2( ex. BDms273) en Bduu497.0/1( ex. BDms278)

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #22 Gepost op: 31 December 2020, 09:48:09 »

Inmiddels heb ik twee van de drie rijtuigen binnen. De Bm232 is niet meer leverbaar  Cry Er is echter wel nog een Bm235 leverbaar. Eerder gaf Hubertus aan dat deze in die tijd hard nodig waren in de intercity dienst. Ik stuitte vanochtend op de zevende foto op http://www.feijenoordsemeesters.nl/Loc%201100.htm. Dit zijn toch klaptreden? Is dit dan wel een Bm235?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 31 December 2020, 10:21:08 »

Waarschijnlijk een 234. Klaptreden kwamen ook bij de 234 heel veel voor. Je kunt het zien aan de draaistellen, de snelheid in het UIC-raster en natuurlijk het nummer zelf.
Draaistellen:
- blokkenrem is altijd 234
- magneetrem en slingerdemper dacht ik altijd 235, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Zou kunnen dat ook enkele Bm234 met het een en/of het andere zijn uitgerust, al dan niet voor ze omgenummerd werden.
- schijfrem kan zowel 234 als 235 zijn

Snelheid: hangt samen met die magneetrem. Is die aanwezig, dan 200 km/u anders 140 km/u of 160 km/u.

Hoe belangrijk de verschillen zijn, kun je alleen zelf bepalen. Magneetrem en slingerdemper hoef je niet aan te brengen, dus blijven de opschirften over. Maar als je het precies wilt hebben, een Bm235 i.p.v. een Bm232 is extreem onwaarschijnlijk, zeker in jouw periode. Later in de jaren '80 heb je wat meer kans.
Overigens zie ik die Bm232, zonder er specifiek op te letten, nog wel regelmatig in Houten liggen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 31 December 2020, 11:18:38 »

In de Piko catalogus zag ik een Bm234 staan.
De Bm235 die al eerder kwam en in mijn bezit is, is prima te combineren met Roco's al zijn ze m.i. net even mooier.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #25 Gepost op: 31 December 2020, 12:12:27 »

Helder hubertus!

Ik heb de ABm223 en Bm234 van Piko. Het zijn inderdaad fraaie rijtuigen! Alleen jammer dat de koersborden er op gedrukt zijn. Wil kijken of ik met een Artitec setje het nog iets geloofwaardiger kan maken. Op het decal vel van Artitec stond volgens mij ook Amsterdam - Koln. Nog een Bm234 zou kunnen, alleen zijn het dan wel dezelfde nummers. Ik heb de Bm232 nog steeds in bestelling staan, hij is van de site van Piko verdwenen maar wellicht komt ie nog een keer terug.

En anders Houten inderdaad, maar dat zie ik voorlopig nog niet doorgaan. Wellicht eens wat gevraagd advertenties plaatsen.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 31 December 2020, 12:35:33 »

Alleen jammer dat de koersborden er op gedrukt zijn.

Ja inderdaad. Op de Bm235 idem.
Voor het mooie moet er bij mij één van de Erasmus of Frans Hals op i.p.v. geen idee welke binnenlandse IC er nu op staat.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #27 Gepost op: 31 December 2020, 13:15:30 »

Het wonder is geschied... ik was al heel wat webshops afgegaan en overal was de Piko 59645 (Bm232) uitverkocht. Toen eens besloten alleen op Duitse sites te zoeken. Ook daar had ik er al een hoop gehad tot ik terecht kwam bij Lindenberg in Keulen (jaren terug eens geweest ook nog) en die had hem voorradig staan. Meteen besteld. Dus hopelijk met een week mijn trein compleet!  Duim omhoog
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 31 December 2020, 16:42:31 »

Mooi man.  Duim omhoog
Het resultaat zien we hier wel terug.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #29 Gepost op: 31 December 2020, 17:48:27 »

Zeker!  Duim omhoog

Nu nog op zoek naar een foto met duidelijk de koersborden. Zijn er Duitse koersborden te koop? Of waren die hetzelfde als de Nederlandse?
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Welke DB rijtuigen zijn dit?
« vorige volgende »
Ga naar: