@hubertus: Als ik je opmerkingen zie over de ABm223 en 225 dan zie ik geen verschillen op de foto's die ik online vindt. Maar kan ook heel goed zijn dat ik niet precies weet waar ik op moet letten.
Dan zal ik even aangeven waar je op moet letten, want verschillen tussen ABm223 en ABm225 zijn er zat al zul je ze in treinverband niet allemaal kunnen zien.
Deuren, die kan je bijna altijd zien:
ABm223 draaideuren, die uit 1 blad bestaan.
ABm225 draaivouwdeuren, deze vouwen dus ook en bestaan uit 2 delen, de totale breedte van beide delen is samen het zelfde als van de draaideur.
Ramen in de 2e klas, dit valt het meeste op ook bij slechte kwaliteit foto's vooral bij Blauw/Beige rijtuigen zie je een andere verhouding tussen lichte vlakken( de raamstijlen en donkere vlakken( ramen):
ABm223 in de 2e klas ramen van 100cm breed.
ABm225 in de 2e klas ramen van 120cm breed, het zijn de raamstijlen dan ook 20cm smaller.
Rijtuig overgangen, die zie je alleen als je tegen de kopkant van het rijtuig aan kan kijken, maar dan zijn de verschillen gelijk ook wel heel duidelijk:
ABm223 dubbele vouwdeuren, dus 4 smalle deurbladen.
ABm225 dubbele schuifdeuren, dus 2 brede deurbladen.
Het verhaal over de treeplanken heb je gelezen, die verschillen vaak dus ook maar niet altijd.
En oohja heb je nu wel de draaivouwdeuren en opklapbare treeplanken maar toch de ramen van 100cm, dan heb je een ABm228 voor je. In de jaren 80 is een deel van de ABm223, Bm232 en BDms272 gemoderniseerd hoofdzakelijk voor het verkeer van/naar Berlijn.
De genoemde verschillen zijn dus ook van toepassing op Bm232 en Bm234/235 en Bm238 en op BDms272 en BDms273 en BDms278. Het verschil in ramen zie je dan ook nog tussen een Bduu497.2( ex. BDms273) en Bduu497.0/1( ex. BDms278)
Groetjes Michiel