Hoewel er nog een ander project vol aan de gang is, lopen de voorbereidingen voor de volgende goederenwagenrenovatie op hoge toeren.
Her en der, ook op dit forum zijn vragen uitgezet om de goede
beschrifting (fout: is vreselijk germanisme) opschriften te achterhalen, zodat ik die kan laten maken.
Nou ja, hier gaat het dus om:
Ofwel, de Kmmks 01 / Tes
852 / Tms
852.
Waarom het op het eind van zijn carrière een Tms was en geen Tems zou ik niet weten. Kan zijn dat ze iets met de deuren hebben gedaan, maar kan net zo goed een foutje zijn. Tems
852 was logischer geweest, maar de foto's laten "zweifelsfrei" Tms zien.
Het was een prototype waar als 2-asser geen vervolg op is gekomen. Maar tot 1988 in dienst geweest en past dus perfect in Plettenburg.
Overigens hebben de opschriften tot het eind aan toe aangegeven dat het een "Versuchswagen" betrof.
Vandaag eens gekeken wat er aan het wagentje zelf moet gebeuren. En net als bij de vorige, valt dat eigen best wel tegen.
Deze wagen is namelijk te kort. Vermoedelijk destijds bewust gedaan om zo min mogelijk te hoeven zagen aan de Fleischmann-daken, maar is met de kennis van nu wel erg jammer.
Kortom, ook deze gaat uit elkaar, maar moet ook verlengd gaan worden. Maar eens in de rommeldoos zoeken of ik nog de restanten van de daken heb, maar ik vrees ervoor.
Dus als iemand die toevallig nog zo'n dakdeel van zo'n Fleischmann-wagen (zoals die van Sander twee berichten hierboven) in de vergaarbak heeft liggen, hou ik me aanbevolen. Het mooiste zou een compleet dakdeel zijn (de wagen heeft twee van die dakdelen), maar een cm of 3 is ook al mooi.
De zijwanden verlengen zal geen groot probleem worden. Het onderstel wordt dan compleet nieuw of er wordt nog een kolenbakkie verzaagd.
Wordt vervolgd.
groet, Huub