De vouwbalgen dus...
De bak-afstand van SGM is volgens Elektrische treinen in Nederland Deel 3 76 cm. Vertaald naar 1:87 is dat 8,74 mm.
Nu heeft de bouwer het stel voorzien van kortkoppelingen en hebben de bakken in getrokken toestand een afstand van 10,5 mm en in geduwde toestand 9,5 mm.
Dat is dus duidelijk te veel, maar aan die prima werkende kortkoppelingen ga ik niet rommelen.
Daarom had ik de balgen 5 mm laten maken, zodat duwend de balgencontact hebben en getrokken een minimale spleet hebben.
Ik wilde ze niet met een flinke dot lijm monteren en heb een malletje gemaakt (links overbelicht door het prachtige weer door de Velux) waarmee ik 2 gaatjes van 1 mm op een vaste plaats kan boren. De print is trouwens massief.
In die gaatjes lijm ik een messing stafje van 1 mm die ik in gaatjes in de bak kan drukken die ik met dezelfde mal boor.
De hoogte van de balg was nog even een zoektocht en uiteindelijk was onderstaande foto de beste waar ik dat kon zien.
20-11-2006 Rotterdam CS bronZijaanzicht:
Bovenaanzicht:
Inmiddels heeft er een kleine proefrit plaatsgevonden en die ging zowel duwend als trekkend prima door overloopwissels.
Nu nog de andere bak-overgang en dan kunnen ze geverfd worden.
Grijs lijkt echter eerder te kloppen dan het zwart dat ik dacht te gebruiken.