Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 34 35 [36] 37 38 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017978 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 5 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #525 Gepost op: 29 December 2017, 20:18:39 »

Ik heb zelfs met eigen ogen gezien dat het complete stationsgebouw daarom van zijn originele plek was verdwijderd!   Shocked

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #526 Gepost op: 30 December 2017, 08:16:34 »

Weet je zeker dat dat niet was om de batterijen van de stationsklok te vervangen?
Schijnt daar niet zo eenvoudig te zijn. Uitgebreide buitendienststellingen en zo.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #527 Gepost op: 30 December 2017, 09:27:23 »

Nee, de stationschef hij mij ervan overtuigd dat hij met behulp van een krukje en het nodige rek-en-strek-werk bij de klok kan zonder zijn reuzevoeten ter hoogte van het station te moeten plaatsen.
Bovendien hangt die klok er nog maar net; zouden geen beste batterijen zijn als ze nu al op waren geweest.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #528 Gepost op: 30 December 2017, 19:28:27 »

Gebeurt er verder niks in Waldijk?

Genoeg....maar om nu foto's te maken van alle foute instellingen in Koploper is ook zo wat  Grin
Naast dat gevecht om de nulletjes en ééntjes in de juiste volgorde te krijgen, waar een zekere Plettenburgse inspecteur ook nog een rol in speelt, ook nog wat (onder)bouwwerkzaamheden.

De lichtsluisjes in schaduwstation III hebben een 12 V= spanning nodig en tijdens het testen was dat even provisorisch aangesloten.
Met het oog op meerdere nog aan te leggen elektronica items, waaronder LocoIO's die de seinen moeten gaan bedienen, heb ik een nieuwe ringleiding aangelegd.
Meer een L-leiding want het gaat niet rond de baan en onder het stuk polder heb ik 'm nog niet aangelegd.



Links dus de nieuwe 12V=, dan 2 maal de rijspanning (groen voor zichtbare deel, rood voor onzichtbare deel) en rechts de gezamelijke massa.
Overigens draait de zaak nu slechts op de IB en zijn groen en rood aan elkaar verbonden.

De nieuwe transformator die de 12V verzorgd is nu bij de andere transformatoren onder gebracht op één bord.



Links boven is bestemd voor de draaischijf die ooit in het BW komt.
De beide 60VA trafo's zijn in principe voor de 2 gescheiden baandelen, maar de linker doet het nu alleen met de IB.
Links onder geeft nu spanning aan de wisseldecoders en de kleinste is een Motorola voeding die voorheen het internetmodem van spanning voorzag.
Geen idee of het echt nodig is, maar ik heb deze nu via een glaszekering aan de ringleiding verbonden.
Omdat de zekeringhouders per 5 gaan, meteen maar allemaal op het printje gezet. T.z.t. de andere ook via een zekering verbinden.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #529 Gepost op: 31 December 2017, 09:45:07 »

Heb jij de koperdraden helemaal gestript? Hoe heb je dat gedaan (en waarom?)?

Grtz,
Niels
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #530 Gepost op: 31 December 2017, 10:11:46 »

Koperdraad spannen en met een stanley mesje de isolatie eraf snijden.

Je kan nu op elke willekeurige plek aan je ringleiding solderen.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #531 Gepost op: 31 December 2017, 10:37:43 »

Heb jij de koperdraden helemaal gestript? Hoe heb je dat gedaan (en waarom?)

Ik heb het met een striptang gedaan met hetzelfde resultaat en de reden die Sander noemt is juist.
Overal kan ik nu vrij simpel de voedingsdraden van de baan hier aan solderen.
Zo ook nu 12V= gebruikers.
Het is trouwens installatiedraad, ook VD-draad genoemd, de rechter 3 zijn 2,5 mm2, de linker 1,5 mm2.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #532 Gepost op: 3 Januari 2018, 21:35:59 »

Vandaag bezig geweest met nog een proefstukje voor het perron. Ik las dat je de perronranden 1.3mm groot maakt. Heb je dit opgemeten? Sander gebruikt namelijk randen van GM&S en die zijn smaller, 1.1mm geloof ik. Wij hadden daar namelijk een discussie over vanavond. Zodoende  Smiley
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #533 Gepost op: 3 Januari 2018, 21:45:09 »

Huh... de randen zijn van styreen 1 x 1,5 mm of bedoel je de afstand tussen de groeven in de perronwand? Dat is 13 mm.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #534 Gepost op: 3 Januari 2018, 22:18:16 »

De vraag is waar die 13mm vandaan kwam.
Die konden Joran en ik niet plaatsen.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #535 Gepost op: 3 Januari 2018, 22:25:45 »

Ik heb werkelijk geen idee meer hoe ik daar destijds aan gekomen ben...  Huh?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #536 Gepost op: 3 Februari 2018, 22:11:31 »

Stilte in het Waldijkse draadje. Gebeurt er dan niets?
Heel veel zelfs! Sporen die al jaren gelden gelegd zijn worden nu aangesloten.



A. Dalend en stijgend spoor naar en van de schaduwstations. De gevel van de werkplaats zal deze t.z.t. uit het zicht halen.
B. Opstelspoor voor de werkplaats. Hier kunnen treinen binnenkomen en verder het werkplaatsterrein op gebracht worden.
C. Doorgaande sporen van- naar station.
D. Twee opstel sporen bereikbaar vanaf spoor 3 en 4.



Vanaf het station gezien een ander perspectief. Het gaat om de sporen B en D. B lag er al langer en was wel al gevoed zodat er treinen konden rijden, maar de terugmelders moesten nog worden aangesloten.
De sporen D liggen op een aparte plaat die ik los had gehouden om hem gemakkelijker te kunnen opbouwen.
Ergens was ik niet tevreden met de gang van zaken en/of de werkwijze en heb ik het een paar jaar laten liggen zonder dat er iets gebeurde.
Nu ik de sporen eigenlijk in het Koploper-spel wil betrekken kwamen ze weer in beeld.
Besloten werd om de tijdelijk losse plaat een definitieve verwijderbare plaat te maken zodat hij geplaatst gebruikt kan worden én nog verwijderd kan worden om er verder aan te werken.

Als eerste werden alle aansluitingen gemaakt. Voeding, terugmelders en wisselbedrading.
Op plaatsen waar geen treinen onder rijden (schaduwstation 2) en naar 2 centrale plaatsen geleid om kabelbomen te vormen die met een stekkerverbinding aan de rest van de baan zitten.



Dat werkt gemakkelijk zo. Ook de andere kant straks  Wink
Via een 15 polige en aan de andere kant een 9 polige stekker is er contact met de rest van de baan.



Eindelijk is het wat drukker geworden bij wisseldecoder 1 en terugmelder 1. De eerste heeft nog ruimte voor een aantal wissel in het Bw to be.



Nu de rails nog af maken zodat de module goed aansluit aan de baan en dan eens kijken wat we met de sporen kunnen doen in Koploper.
Er past een Hondekop 4 op..  Wink  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #537 Gepost op: 3 Februari 2018, 23:10:56 »

Mooie vorderingen! Duim omhoog

Al een HK 4 besteld? Ik heb gekozen voor de 769 en hoop dat er ook ooit een IC stel komt...

Grtz,
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #538 Gepost op: 3 Februari 2018, 23:38:32 »

Geheel en al idem  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #539 Gepost op: 4 Februari 2018, 08:41:25 »

... eens kijken wat we met de sporen kunnen doen in Koploper.
Er past een Hondekop 4 op..  Wink  Duim omhoog

De oude, maar bij forensen geliefde hondekop komt als spitstrein binnen op spoor 2, gaat dan in een vaste route naar spoor 15 tot net na het wissel, steekt terug naar spoor 3 en vervolgens naar een van deze sporen om te wachten tot de avondspits voor de rit terug vanaf spoor 4.  Smiley

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 34 35 [36] 37 38 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: