En we hebben een prima rijdend treinstel.....
Het ontsporen in duwend situatie komt 100% doordat de vouwbalgen elkaar dan raken.
Recht uit is dat geen probleem, maar bij overloopwissels schuiven ze dan van links naar rechts en weer terug langs elkaar en haken dan toch op e.a. manier en duwend de wielen uit het spoor.
Dat had de test met iets uitgeschoven koppelingen al aangetoond, maar nu heb ik het volgende gedaan:
Een flinter van de balg afgesnenden. Het mes in de eerste groef gezet en herhaaldelijk voorzichtig snijden.
Wat er nu af is meet ik op 0,8-0,9 mm.
Dit maar bij 1 balg per koppeling.
Dan ziet het er zo uit de lucht uit:
Hier is de trein duwend tot stilstand gekomen. Als hij gaat rijden wordt deze tussenruimte nog iets kleiner, maar ze raken elkaar net niet meer.
Dit is afdoende bij de overloopwissels.
Dan de ontsporing van 1 draaistel op 1 specifieke plaats.
Dat bleek geen braam te zijn, wat ik aanvankelijk dacht, maar een as die op 14,5 mm stond.
Kennelijk overgeslagen toen ik alle assen controleerde eerder.
Opgelost dus.
Heb je last van dergelijke ontsporingen, dan is dit m.i. de oplossing.
Ben je huiverig om dit te doen (wat ik kan begrijpen), dan de koppelingen iets uit elkaar trekken met een stukje styreen 0,75 mm er tussen of zo.
Waar ik om moest lachen toen ik de kap had verwijder zie je hieronder
waarom doen fabrikanten dit? Een toilet en wasbak die je nooit ziet behalve als je de kap demonteert.
Aan de andere kant heeft de conducteur een stoel én bureau welke je door het geblindeerde raam daar ook niet kan zien.
Dan zou ik, als ontwerper, die schroefjes van het balkon in die ruimtes geplaatst hebben want als je door de ramen loert, zie je die zitten.
Vreselijk!