Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Artitec Hondekoppen 2e generatie
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Artitec Hondekoppen 2e generatie  (gelezen 15445 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 29 Januari 2023, 16:11:43 »

Dat deze modellen 'slechter' waren dan de eerste generatie hadden we al eens vastgesteld, al heb ik het dan over de rijeigenschappen en niet het uiterlijk wat m.i. uitstekend is.

Wat mankeert er dan aan?
Mijn exemplaar (21.406.04) Hondekop IC 1788 heeft moeite met hellingen (slippen) en ontspoort geregeld.
Vanmiddag stond hij te slippen helling op vanuit het schaduwstation.
Onacceptabel! Dus zodra hij in het station arriveerde de motorwagen afgekoppeld.

Eerst de ASB's geïnspecteerd.



Links een origineel bandje wat, als zo vaak bij modellen, gewoon een uit een rubber vel gestanst rondje is.
Rechts een Märklin ASB, welke wél echt bandjes zijn. Dit is de 7154 en is gemonteerd.

Nu zaten beide ASB's ook op 1 as. De rechter op onderstaande foto.



Ik heb ze nu gekruist gemonteerd. De wielen zitten nl. met een dun asje in de dikkere kunststof as gestoken.
Simpel omwisselen dus.

Om nog meer tractie te hebben heb ik nog 36 gram lood toegevoegd. Direct boven dit draaistel.

 

Tractie zal nu, verwacht ik, geen probleem meer geven. Nu de ontsporingen nog.

Het beroerde is de koppelingen tussen de bakken. Met veel moeite los te maken, maar ondoenlijk om weer te koppelen.
Vandaag moest het hele stel ook weer op z'n zijde om dit voor elkaar te krijgen.... 

met zekerheid wordt vervolgd...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Christoph
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 656


« Antwoord #1 Gepost op: 29 Januari 2023, 17:00:54 »

Ik ben benieuwd, al staat mijn hondekop voorlopig nog wel in de vitrine.
Mag ik vragen, welk percentage jou helling uit het schaduwstation heeft?

Groeten,

Christoph
Gelogd

Dag
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 29 Januari 2023, 17:33:08 »

Dat ca. 3%, maar wel bochten van radius 360 mm ook.
« Laatste verandering: 29 Januari 2023, 22:05:09 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #3 Gepost op: 29 Januari 2023, 17:48:59 »

Dat deze modellen 'slechter' waren dan de eerste generatie hadden we al eens vastgesteld, al heb ik het dan over de rijeigenschappen en niet het uiterlijk wat m.i. uitstekend is.

Amen.

Het beroerde is de koppelingen tussen de bakken. Met veel moeite los te maken, maar ondoenlijk om weer te koppelen.
Vandaag moest het hele stel ook weer op z'n zijde om dit voor elkaar te krijgen.... 

Ik heb een setje horlogemakersschoevendraaiers. Dat is een dergelijk setje:


bol.com

Met de grootste of de eerstvolgende kleinere kun je vrij gemakkelijk tussen de helften van zo'n koppeling komen, ook als het stel op de baan staat: koppeling op spanning, platte kop van de schoevendraaier ertussen (gaat niet heel moeilijk, want de koppeling staat dan al ietsje open) en schroevendraaier een kwart slag draaien. Los istie. Maar ik ben met je eens dat dat ontwerp beter had gekund.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 29 Januari 2023, 18:27:27 »

Ja, zo ontkoppel ik ook…maar koppelen  Angry
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #5 Gepost op: 29 Januari 2023, 21:25:35 »

Ietsje optillen, vinger eronder om te voorkomen dat de koppelingen naar beneden buigen en voorzichtig weer in elkaar drukken? Dat gaat bij mij tot nu toe goed. Ik geef toe dat het voor mij ook geen favoriete bezigheid is, dus ik laat ze bij voorkeur aan elkaar zitten.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 30 Januari 2023, 20:32:01 »

Vanavond een uur onafgebroken test gereden met de 1788.
Doordat er kop gemaakt werd op een kopspoor in het schaduwstation, afwisselend duwend (aangedreven bak achter) of trekkend (aangedreven bak voor).

Tractie is, na de maatregelen in het eerste bericht, geen issue meer.
Zowel trekkend als duwend geen enkel probleem meer met de helling die gisteren een groot probleem was.

Maar dan de ontsporingen. Na een uur stel ik vast dat dit alleen maar duwend voor komt.
Ik heb elke ontsporing genoteerd: Duwend of trekkend, waar en wat ontspoort.
Wat ontspoort zijn uitsluitend draaistellen bij koppelingen van bakken, met de middelste 2 als recordhouders.
Dat is wat mij betreft dan ook een aanwijzing dat het wellicht ligt aan de balgen tussen de bakken.
Bij mijn Fleischmann VlaFlip bleken dat die, in duwend situatie, contact hadden en daarmee de bakken lieten ontsporen.
Bij de HK4 zitten die balgen in het midden ook nog eens uit het midden van het rijtuig.

Morgen eens kijken of die simpel te demonteren zijn en dan deze testcyclus nog eens doen.

Wordt wederom vervolgt  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #7 Gepost op: 30 Januari 2023, 22:00:46 »

Is het dan geen optie om dit treinstel uitsluitend getrokken te laten rijden?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 30 Januari 2023, 22:17:31 »

Nee….dat is GEEN optie!  Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #9 Gepost op: 30 Januari 2023, 23:12:09 »

Duidelijk.    Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #10 Gepost op: 31 Januari 2023, 09:47:48 »

Volgens mij heb je geen keerlussen toch? Aangezien het stel asymmetrisch is en de problemen zich vooral voordoen op de middelste draaistellen, is het dan wellicht wèl een optie het stel om te draaien?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 31 Januari 2023, 10:30:15 »

Ik heb wél keerlussen, in beide rijrichtingen zelfs en het stel kan kopmaken in een kopspoor in het schaduwstation, dus wat levert omdraaien dan op?
Het ding moet gewoon beide kanten op fatsoenlijk rijden en dat gaat gebeuren ook!  Grin
Dooie dingen zijn nooit baas!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #12 Gepost op: 31 Januari 2023, 13:16:32 »

In geval van keerlussen mag je mijn opmerking als niet verstuurd beschouwen Duim omhoog
Ik volg je onderneming met interesse (en uit eigenbelang natuurlijk).
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 31 Januari 2023, 20:28:18 »

De test van vandaag was het stel laten rijden met de koppelingen ca. 1 mm uitelkaar getrokken.
De stekkerverbinding is zo stijf dat dit voor bijna 45 minuten bleef werken tot dat de middelste los ging en ik twee tweetjes had  Grin

Het resultaat:
- Duwend door de overloopwissels >> 0 ontsporingen. Gisteren was dit 100% gegarandeerd.
- Duwend langs 1 specifieke wissel in het schaduwstation >> 1 keer ontsporen.

Dit laatste wijd ik vooralsnog aan het kortkoppelingsmechanisme wat in die specifieke situatie tegen een braam op het draaistel aan komt en dan die uit de rails drukt.
Dat zou met wat vijlen op te lossen zijn.

Nu wil ik het stel niet met 'open' koppelingen laten rijden en ga eens onderzoeken hoe de balgen iets dunner te maken zijn.
Voorlopig staat het stel in de werkplaats voor onderzoek en aanpassingen.  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 2 Februari 2023, 20:27:24 »

En we hebben een prima rijdend treinstel.....  Duim omhoog

Het ontsporen in duwend situatie komt 100% doordat de vouwbalgen elkaar dan raken.
Recht uit is dat geen probleem, maar bij overloopwissels schuiven ze dan van links naar rechts en weer terug langs elkaar en haken dan toch op e.a. manier en duwend de wielen uit het spoor.
Dat had de test met iets uitgeschoven koppelingen al aangetoond, maar nu heb ik het volgende gedaan:



Een flinter van de balg afgesnenden. Het mes in de eerste groef gezet en herhaaldelijk voorzichtig snijden.
Wat er nu af is meet ik op 0,8-0,9 mm.
Dit maar bij 1 balg per koppeling.
Dan ziet het er zo uit de lucht uit:



Hier is de trein duwend tot stilstand gekomen. Als hij gaat rijden wordt deze tussenruimte nog iets kleiner, maar ze raken elkaar net niet meer.
Dit is afdoende bij de overloopwissels.  Duim omhoog

Dan de ontsporing van 1 draaistel op 1 specifieke plaats.
Dat bleek geen braam te zijn, wat ik aanvankelijk dacht, maar een as die op 14,5 mm stond.
Kennelijk overgeslagen toen ik alle assen controleerde eerder.
Opgelost dus.

Heb je last van dergelijke ontsporingen, dan is dit m.i. de oplossing.
Ben je huiverig om dit te doen (wat ik kan begrijpen), dan de koppelingen iets uit elkaar trekken met een stukje styreen 0,75 mm er tussen of zo.

Waar ik om moest lachen toen ik de kap had verwijder zie je hieronder



waarom doen fabrikanten dit? Een toilet en wasbak die je nooit ziet behalve als je de kap demonteert.
Aan de andere kant heeft de conducteur een stoel én bureau welke je door het geblindeerde raam daar ook niet kan zien.
Dan zou ik, als ontwerper, die schroefjes van het balkon in die ruimtes geplaatst hebben want als je door de ramen loert, zie je die zitten.
Vreselijk!  Wink Grin
« Laatste verandering: 3 Februari 2023, 08:39:01 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Artitec Hondekoppen 2e generatie
« vorige volgende »
Ga naar: