Gisteren zag ik op Beneluxspoor in het draadjes over de 2020-E's een foto van een Df met een glad dak.
Zoals gezegd heeft die van mij de lasnaden-ribbels en omdat ik toch nog aan het mailen was met Artitec eens gevraagd hoe dat kan.
Het zou bij een beperkt aantal in China mis zijn gegaan en dus oude?? geribbelde daken geplaatst zijn.
Wat mij dan het idee geeft dat ze in de zelfde fabriek zijn gemaakt als de eerdere...
Niet dat ik er om gevraagd heb, stuurt Artitec een glad dak op voor mijn Df, wat ik dan weer top vind.
Wat betreft de hangende koppelingen heeft men niet erg veel klachten gehad, maar neemt ze wel serieus en denkt na over een oplossing.
Ondertussen ben ik begonnen met de rijtuigen 1 voor 1 binnen te nemen in de werkplaats voor de upgrades.
Het eerste rijtuig gaf meteen een verrassing prijs:
Een maandagochtend interieur denk ik. Het was me door de ruitjes nog niet opgevallen. Nogmaals teruggeplaatst blijkt het wel zichtbaar. Het wandje staat aan 1 kant voor het raam zelfs.
Gelukkig goed op te lossen. Het wandje liet zich losbreken (zonder schade) en de bank die dus ook niet goed stond ook.
Beide zijn weer min of meer recht teruggeplaatst.
Er staan trouwens nog meer banken in dit interieur scheef, maar dat valt niet op door de raampjes.
Het interieur van rijtuig 2 (eerste klas) zag er een stuk strakker uit.
Nu gebruik ik 0,4 mm styreen om e.a. net iets meer ruimte te geven, maar toch blijven de mechanismen erg zwaar te bewegen.
Bij nader onderzoek vind ik de oorzaak:
De 'stoelpoten' steken door de bodem heen. In de bovenste cirkel heb ik ze al afgevijld, onderaan moet nog.
Eenmaal vlak gevijld lopen de kortkoppelingen perfect soepel.
Tussen de draaistellen en de bodem heb ik een styreen plaatje van 0,5 mm geplaatst en dus de bak iets verhoogd.
In principe wellicht niet nodig, maar aangezien ik wel hellingen in de baan heb, is een halve mm extra speling met de bak wel veiliger.
Na de modificties konden de vouwbalgen er op en na wat gepuzzel (er zijn geen instructies waar e.a. hoort) heb ik de ophangbeugels van de vouwbalgen ook gemonteerd en met een dotje Kristal Klear bevestigd.
De eerste klas krijgt aan 1 kant een ingeklapte balg daar deze altijd achter de lok geplaats gaat worden.
Aan de andere kant een uitgeklapte
Op de koppen zitten, hierboven duidelijk zichtbaar, nog 2 gaatjes.
In het zakje met onderdelen zitten 4 heel kleine 'pennetjes' die daar neem ik aan in moeten.
Na 1 poging en een wegspattend onderdeel tot gevolg, heb ik besloten ze weg te laten.
Gekoppeld zie je ze toch eigenlijk niet.
Nog iets wat me opviel:
zowel eerste als tweede klas hebben 2 toiletten.
Bij de eerste klas aan dezelfde kant van de bak (coupézijde) en bij de tweede klas digagonaal in het rijtuig.
Klopt ook met de ventilatoren op de daken.
Maar beide rijtuigen hebben slechts 1 geblindeerd raam...
Foto's op internet bestudeerd en dan kom je o.a. de eerste klas met 1 en 2 witte ramen tegen.
Bij tweede klas is op foto's niet te zien aangezien ze diagonaal zitten.
Iemand een idee hoe dat zit?