Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Artitec Plan E tweede generatie
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Artitec Plan E tweede generatie  (gelezen 30438 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #15 Gepost op: 6 Oktober 2020, 09:20:35 »

Netjes!

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #16 Gepost op: 6 Oktober 2020, 10:07:54 »

Zeker. Geeft mij in ieder geval voldoende vertrouwen om mijn stam nu compleet te maken.  Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 6 Oktober 2020, 16:31:37 »

Als 0,38 mm ook mag, heeft evergreen het.

Op de verpakking zetten ze dan weer 0,4 mm  Grin



Aha, dank beiden. Morgens eens meten.

Morgen werd een paar dagen later en inmiddels met een 0,5 mm styreen plaatje tussen draaistel en bak, kom ik op 42,7 mm vanaf bovenkant spoor wat vermenigvuldigd met 87 op 3715 mm komt.
Volgens de in het Waldijk-draadje aangeleverde gegevens zouden de wagen 3735 mm boven het spoor uitkomen.
Daar ga ik, mits het nu goed rijdt, niks meer aan veranderen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
dneijenhuis
Hero Member

Online Online

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #18 Gepost op: 6 Oktober 2020, 16:56:14 »

Heerlijk, dat gegoochel met Imperial vs Metric  Cheesy
0.015" oftewel 15 mil (1 mil = 1/1000 inch) is 0.381mm, maar dan ronden we dat af op 0.4mm  Grin
Ik mag de hele dag dit soort berekeningen uitleggen in Barcode-land om continu mils als mm en andersom te horen te krijgen.

Succes met de ombouw; ziet er goed uit.  Duim omhoog
Gelogd

NI
Christoph
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 656


« Antwoord #19 Gepost op: 6 Oktober 2020, 21:30:36 »

Ahh, goed nieuws.  Duim omhoog
Ik ben benieuwd of de aanpassing via MTE bij mij gaat komen.

Groeten,

Christoph
Gelogd

Dag
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 9 Oktober 2020, 20:16:26 »

Ronald Visser plaatst onderstaande op Beneluxspoor

Citaat
Artitec met nieuws van Plan E

Wij hebben de Plan E-rijtuigen uitgebreid getest. Hieronder vindt u twee YouTube-videos van een sleep Plan E-rijtuigen op onze testbaan. Na testen is gebleken dat de wagens goed functioneren op Fleischmann Profi-rails en Märklin C-rails. In zeldzame gevallen kan er sprake zijn van ontsporende wagens in bochten. Dit is vrijwel altijd een gevolg van een verkeerd gelijmd onderdeel op het draaistel. Dit is eenvoudig te verhelpen.

Soms zit deze demper aan één kant iets te hoog gelijmd, wat het haken achter de bak kan veroorzaken.

Video: Plan E test op Fleischmann Profi-rails
https://www.youtube.com/watch?v=Ygnt2k8DuEY&feature=youtu.be&utm_source=Winkelier+Nederland&utm_campaign=1afcacf522-EMAIL_CAMPAIGN_2020_10_09_03_16&utm_medium=email&utm_term=0_e81101cb8d-1afcacf522-258690573&mc_cid=1afcacf522&mc_eid=5858f27f19

Video: Plan E wisselstroom test op Märklin C-rails
https://www.youtube.com/watch?v=ro8xLhTL8iA&utm_source=Winkelier+Nederland&utm_campaign=1afcacf522-EMAIL_CAMPAIGN_2020_10_09_03_16&utm_medium=email&utm_term=0_e81101cb8d-1afcacf522-258690573&mc_cid=1afcacf522&mc_eid=5858f27f19

Geen idee waar hij dit vandaan haalt, ik vind het tenminste niet op de Artitec website.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #21 Gepost op: 9 Oktober 2020, 21:28:30 »

In het eerste filmpje zie ik LS ICR (volgens mij) en in het tweede filmpje 2x plan E eerste lichting met lasnadendaken.
Zijn dit verse filmpjes?
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 9 Oktober 2020, 21:31:54 »

Zoals ik al schreef is dit copy paste vanaf BNLS en ik kan de bron niet vinden.
Op 3 rail wordt evenwel gezegd dat dit een mailing aan winkels zou zijn... Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 10 Oktober 2020, 08:02:26 »

Op BNLS viel het op dat er rijtuigen met geribbelde daken in de testtreinen meerijden.
Nu heeft de nieuwe Df wél ribbels op het dak, maar alle 5 gewone nieuwe E's die ik heb gladde daken.
Zijn er nu ook oude E's in die testtreinen te zien?  Huh?
Ik kan me niet voorstellen dat men nieuwe E's voorzien heeft van oude ribbeldaken...  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #24 Gepost op: 10 Oktober 2020, 10:42:27 »

Waarom heeft de Df eigenlijk wél ribbels in het dak?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 10 Oktober 2020, 11:38:18 »

Ik vraag me af wat Artitec met deze filmpjes nu eigenlijk duidelijk wil maken.
Het is goed te zien dat de koppelingen niet allemaal op de juiste hoogte hangen, bijv. bij de welkomstfoto van het tweede filmpje. Bij de overgang naar hellingen laat deze verbinding vrijwel zeker vroeg of laat los. Bij de Roco-kortkoppeling vermoedelijk eerder vroeg dan laat. Nu kennen Nederlandse banen gelukkig geen hellingen, maar toch...  Wink
De Roco-universeelkoppeling krijg je op deze manier al helemaal niet gekoppeld zonder hulp en waarschijnlijk ook niet ontkoppeld.
Dat het op vlak spoor gekoppeld blijft, geloof ik wel, daar is zo'n hoogteverschil niet zo spannend.

Doet me trouwens denken aan een (inmiddels lang verdwenen) winkel, waar een klant wat problemen met de stroomafname van een locomotief had. De loc werd op een testspoor gezet, de trafo ging vol open en vervolgens concludeerde de winkelier dat hij niks bijzonders merkte...

groet, Huub 

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 10 Oktober 2020, 12:27:01 »

Waarom heeft de Df eigenlijk wél ribbels in het dak?l

Geen idee.... Ik had dat wel al gezien en aangenomen dat ze voor de Df en postwagen kennelijk geen gladde daken hebben gemaakt.
Hoe zit dat bij de oude serie, zijn daar gladde daken nageleverd voor de postwagen?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #27 Gepost op: 10 Oktober 2020, 23:11:36 »

Ja, daar zijn gladde daken voor de postwagen nageleverd. Ik heb nog een oud dak liggen van de vervanging.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 12 Oktober 2020, 19:27:16 »

Gisteren zag ik op Beneluxspoor in het draadjes over de 2020-E's een foto van een Df met een glad dak.
Zoals gezegd heeft die van mij de lasnaden-ribbels en omdat ik toch nog aan het mailen was met Artitec eens gevraagd hoe dat kan.
Het zou bij een beperkt aantal in China mis zijn gegaan en dus oude?? geribbelde daken geplaatst zijn.
Wat mij dan het idee geeft dat ze in de zelfde fabriek zijn gemaakt als de eerdere...
Niet dat ik er om gevraagd heb, stuurt Artitec een glad dak op voor mijn Df, wat ik dan weer top vind.

Wat betreft de hangende koppelingen heeft men niet erg veel klachten gehad, maar neemt ze wel serieus en denkt na over een oplossing.

Ondertussen ben ik begonnen met de rijtuigen 1 voor 1 binnen te nemen in de werkplaats voor de upgrades.
Het eerste rijtuig gaf meteen een verrassing prijs:



Een maandagochtend interieur denk ik. Het was me door de ruitjes nog niet opgevallen. Nogmaals teruggeplaatst blijkt het wel zichtbaar. Het wandje staat aan 1 kant voor het raam zelfs.
Gelukkig goed op te lossen. Het wandje liet zich losbreken (zonder schade) en de bank die dus ook niet goed stond ook.
Beide zijn weer min of meer recht teruggeplaatst.
Er staan trouwens nog meer banken in dit interieur scheef, maar dat valt niet op door de raampjes.
Het interieur van rijtuig 2 (eerste klas) zag er een stuk strakker uit.

Nu gebruik ik 0,4 mm styreen om e.a. net iets meer ruimte te geven, maar toch blijven de mechanismen erg zwaar te bewegen.
Bij nader onderzoek vind ik de oorzaak:



De 'stoelpoten' steken door de bodem heen. In de bovenste cirkel heb ik ze al afgevijld, onderaan moet nog.
Eenmaal vlak gevijld lopen de kortkoppelingen perfect soepel.

Tussen de draaistellen en de bodem heb ik een styreen plaatje van 0,5 mm geplaatst en dus de bak iets verhoogd.
In principe wellicht niet nodig, maar aangezien ik wel hellingen in de baan heb, is een halve mm extra speling met de bak wel veiliger.

Na de modificties konden de vouwbalgen er op en na wat gepuzzel (er zijn geen instructies waar e.a. hoort) heb ik de ophangbeugels van de vouwbalgen ook gemonteerd en met een dotje Kristal Klear bevestigd.
De eerste klas krijgt aan 1 kant een ingeklapte balg daar deze altijd achter de lok geplaats gaat worden.



Aan de andere kant een uitgeklapte



Op de koppen zitten, hierboven duidelijk zichtbaar, nog 2 gaatjes.
In het zakje met onderdelen zitten 4 heel kleine 'pennetjes' die daar neem ik aan in moeten.
Na 1 poging en een wegspattend onderdeel tot gevolg, heb ik besloten ze weg te laten.
Gekoppeld zie je ze toch eigenlijk niet.

Nog iets wat me opviel:
zowel eerste als tweede klas hebben 2 toiletten.
Bij de eerste klas aan dezelfde kant van de bak (coupézijde) en bij de tweede klas digagonaal in het rijtuig.
Klopt ook met de ventilatoren op de daken.
Maar beide rijtuigen hebben slechts 1 geblindeerd raam...  Undecided
Foto's op internet bestudeerd en dan kom je o.a. de eerste klas met 1 en 2 witte ramen tegen.
Bij tweede klas is op foto's niet te zien aangezien ze diagonaal zitten.

Iemand een idee hoe dat zit?

 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #29 Gepost op: 12 Oktober 2020, 22:18:05 »

Voor zover dat niet in de Materieelgids jaren '80 staat, denk ik dat even digitaal aankloppen bij Mispoes je het antwoord wel zou kunnen opleveren, want volgens mij weet Frank behoorlijk veel van Plan E.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Artitec Plan E tweede generatie
« vorige volgende »
Ga naar: