Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Artitec Plan E tweede generatie
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Artitec Plan E tweede generatie  (gelezen 30580 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Gepost op: 3 Oktober 2020, 17:00:40 »

Zoals in het Waldijk draadje te lezen is heb ik deze week een stam Plan E ontvangen van de tweede generatie.
Hierbij zouden enkele problemen met de koppelingen die de eerste generatie had opgelost zijn door een andere constructie.
Hoe die oude er uit zien weet ik niet, ik heb er geen, maar inmiddels weet ik meer van de nieuwe...

In een draadje op Beneluxspoor worden naast de 'fouten' die men weer aan het uiterlijk heeft ontdekt ook de technische mankementen benoemd.
De grootste makke is dat de koppelboom met NEM-schacht naar beneden hangt en daardoor de ingestoken koppeling te laag t.o.v. ander materieel waarmee je wil koppelen.
Til je die iets op, dan koppelt het prima en schijnt het ook prima te rijden aldus henk maar ook verhalen over ontsporingen zijn er te lezen.

Bij mij hangen de koppelingen ook laag en na wat nadere inspectie constateer ik dan de koppelboom wel heel veel verticale speling heeft in de bodem.
Naast het stammetje E's heb ik ook een Df besteld en die heb ik eens opengetrokken.



Hier zien we eigenlijk al meteen het probleem.
De randen die de vlakke plaat begrenzen, waar de koppelboom aan vast zit, zijn hoger dan de plaat zelf.
Hier op wordt de 'vloer' van de wagen geklikt waar mee die plaat wordt opgesloten, echter de randen zijn 1,3 mm hoog en de plaat is slechts 0,7 mm dik.
Door die halve millimeter speling kan de plaat aan de achterkant omhoog waar door de koppelboom met koppeling (per definitie zwaarder dan de plaat) gaat hangen.

Nu wordt er al op Beneluxspoor geroepen; 'het product is niet goed, dus terugbrengen', maar ik wil ze niet terugbrengen, want dit hebben ze dus allemaal en krijg ik geen andere mee die goed zijn en dan heb ik nog geen stam plan E's aan het eind van het liedje...  Cry

De Df kan ik i.i.g. nu niet meer terugbrengen want die is slachtoffer van mijn experimenten geworden. Hieronder is de originele koppeling te zien in de wagen met er voor de andere die met een plaatje styreen van 0,5 mm is opgedikt.
Ik heb het plastic iets opgeruwd en gelijmd met Bison vloeibare secondenlijm.



Het advies is wel; snij het plaatje iets te groot, lijm het er op en na droging langs de originele plaat afsnijden en nog wat bijwerken met een vijltje en/of schuurpapier.
Hier na is de koppeling weer gemonteerd en de vloer er opgeklikt.

Onderstaande foto geeft het verschil aan met een willekeurig Roco rijtuig.



De kant die opgedikt is zit nu 'strak' tussen bodem rijtuig en vloer, maar niet te strak en veert gewoon terug als je hem naar z'n uiterste standen hebt getrokken.
Volgens mij dé oplossing voor dit probleem...nu nog 11 stuks doen Wink

Nog even 2 foto's ter verduidelijking:



De pijl geeft de speling aan tussen de plaat, die nu vlak ligt op de bodem en de vloer die er opgeklikt zit. Door die speling kan de koppelboom zakken.



Die speling is hierboven weg en de boom blijft op de juiste hoogte.
Je ziet het witte styreen onder de origine plaat.

Nu is die hoogte ook nog een issue want de buffers zouden ook lager staan dan bij ander materieel.
Hierboven is te zien dat het met dat Roco rijtuig wel meevalt, maar bijvoorbeeld bij de Piko 2200 zit het er zo uit



Toch zeker 1 mm te laag wat in werkelijkheid 87 mm is. In dat draadje op BNLS wordt de speling die normaal is in het grootbedrijf genoemd met een norm en daar zit tussen hoogste en laagste iets van 12 cm meen ik dus ja...hoe erg is dit?
En is er eventueel wat aan te doen?

In mijn Waldijk draadje vermelde ik al dat de draaistellen ook wat dicht op de bodem stonden en de schokbrekers de wagen bak raakten, dus iets omhoog mag wel.
Het simpelste is een ringetje tussen draaistel en bodem.



Hier met een ring van 0,7 mm dik en dan klikt het draaistel nog steeds vast in de bodem!



Dan is de bufferhoogte met de Piko 2200 in orde, echter hoger dan het Roco rijtuig en ook  zit de koppeling dan hoger dan die van de Roco.

Conclusie: 0,7 mm is te veel. Wellicht kleine plaatjes maken van 0,25 of 0,5 mm styreen.  Undecided
Overigens vermoed ik dat die aanlopende (horizontale) schokbrekers op de draaistellen de oorzaak zijn van dat ontsporen waar ik bovenaan in dit bericht naar linkte.

Voor ik de hele stam laat binnenkomen in de Waldijkse werkplaats om te upgraden ga ik eerst eens uitgebreid testrijden met de Df.

Wordt vervolgt 

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16750


301 *


« Antwoord #1 Gepost op: 3 Oktober 2020, 17:46:17 »

Zo te zien gaat het uiteindelijk wel goed komen met Plan E in Waldijk. Maar wat is nou jouw conclusie? Constructiefout van Artitec?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 3 Oktober 2020, 17:57:30 »

Ja, eigenlijk wel want er is te veel speling.

Overigens is de andere kant van de Df ook gedaan en daar loopt het wat stroever dan bij de eerste als in 'hij veert niet spontaan terug', maar gekoppeld aan een ander rijtuig gaat hij perfect door overloopwissels terwijl het ding nu zonder opbouw niks weegt en dus gemakkelijker uit de rails te trekken is.
Misschien 0,4 mm styreen gebruiken als dat te koop is tenminste  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16750


301 *


« Antwoord #3 Gepost op: 3 Oktober 2020, 18:04:53 »

Misschien jouw idee in een mailtje zetten en naar Artitec sturen. Het lijkt mij dat zij me een gratis herstel-kit moeten komen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #4 Gepost op: 3 Oktober 2020, 19:45:23 »

Mooie oplossingen zo Jakop!!  Duim omhoog
Gelogd

mvg,
 Sander
Christoph
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 656


« Antwoord #5 Gepost op: 3 Oktober 2020, 22:23:18 »

Hoi Jakop,

bedankt voor deze oplossing, tegen de tijd dat ik weer wat meer tijd heb voor de hobby hoop ik dit draadje nog even terug te kunnen vinden en ga ik jou oplossing bij mijn pak-restauratie wagen inbouwen.

Groeten,

Christoph
Gelogd

Dag
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 4 Oktober 2020, 09:01:33 »

Als 0,38 mm ook mag, heeft evergreen het.

Wat bak/bufferhoogte betreft, van oudsher heeft Roco wel meestal de juiste bufferhoogte toegepast.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 4 Oktober 2020, 12:55:12 »

Die had ik inderdaad gevonden op een site van een winkel die het trouwens gewoon 0,4 mm noemde  Cheesy
Komende week eens langs de (buur)plaatselijke hobbywinkel die een Evergreen standaard heeft.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #8 Gepost op: 4 Oktober 2020, 18:03:05 »

Welke winkel is dat Jakop? Ik was bij Huider van het weekend. Maar de profielen die ik nodig had hadden ze niet.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 4 Oktober 2020, 18:24:54 »

Bob Hes in Heemskerk
Heeft Evergreen, Albion, Revell, Humbrol en ook Valejo meen ik en nog veel meer
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #10 Gepost op: 4 Oktober 2020, 18:59:56 »

 Duim omhoog
Gelogd
nederbelg
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 51


« Antwoord #11 Gepost op: 5 Oktober 2020, 09:15:48 »



Is het niet beter om aan de bovenzijde een stukje styreen te plakken?


Dave
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 5 Oktober 2020, 10:11:41 »

Dat kan ook Dave, maar een plaatje van 0,4 (of 0,5) mm brengt de koppelboon extra omhoog.
met een stripje aan de bovenkant 'win' je die extra 0,4 mm niet
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
nederbelg
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 51


« Antwoord #13 Gepost op: 5 Oktober 2020, 11:07:56 »

Aan de foto's te zien lijkt het of de koppeling wel even hoog hangt (aan de basis) maar door de speling naar beneden zakt.
Als je aan de bovenzijde een kleine stripje plakt is de wrijving ook minder.
De mijne zijn onderweg, ik zal ze dan ook eens bekijken.

Dave
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 6 Oktober 2020, 08:55:39 »

Geheel naar verwachting gaat Artitec serieus met het probleem om en gaat aan de gang om dit op te lossen.  Duim omhoog

Citaat
Hallo Jakop,

Dank voor de mail en beschrijving, had dit weekend al meegelezen. Keurig opgelost!
Wij gaan vandaag in overleg om één en ander op te gaan lossen, voor de mensen die hier hinder van ondervinden.

 Het probleem is dat deze Plan E niet door onze eigen tekenaar is getekend, hij heeft alleen dingen aan moeten passen.
Ontzettend moeilijk, in een bestaand oud ontwerp uit 2007 / 2008. Hij heeft met bepaalde dingen rekening gehouden, maar in de praktijk heeft dit toch wat anders uitgepakt.

Nogmaals dank voor de mail en het meedenken / oplossen. Dit nemen we zeker mee!

Met vriendelijke groet,

Roy  ·  Artitec Service
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Artitec Plan E tweede generatie
« vorige volgende »
Ga naar: