Zoals in het Waldijk draadje te lezen is heb ik deze week een stam Plan E ontvangen van de tweede generatie.
Hierbij zouden enkele problemen met de koppelingen die de eerste generatie had opgelost zijn door een andere constructie.
Hoe die oude er uit zien weet ik niet, ik heb er geen, maar inmiddels weet ik meer van de nieuwe...
In een
draadje op Beneluxspoor worden naast de 'fouten' die men weer aan het uiterlijk heeft ontdekt ook de technische mankementen benoemd.
De grootste makke is dat de koppelboom met NEM-schacht naar beneden hangt en daardoor de ingestoken koppeling te laag t.o.v. ander materieel waarmee je wil koppelen.
Til je die iets op, dan koppelt het prima en schijnt het ook prima te rijden aldus
henk maar ook verhalen over
ontsporingen zijn er te lezen.
Bij mij hangen de koppelingen ook laag en na wat nadere inspectie constateer ik dan de koppelboom wel heel veel verticale speling heeft in de bodem.
Naast het stammetje E's heb ik ook een Df besteld en die heb ik eens opengetrokken.
Hier zien we eigenlijk al meteen het probleem.
De randen die de vlakke plaat begrenzen, waar de koppelboom aan vast zit, zijn hoger dan de plaat zelf.
Hier op wordt de 'vloer' van de wagen geklikt waar mee die plaat wordt opgesloten, echter de randen zijn 1,3 mm hoog en de plaat is slechts 0,7 mm dik.
Door die halve millimeter speling kan de plaat aan de achterkant omhoog waar door de koppelboom met koppeling (per definitie zwaarder dan de plaat) gaat hangen.
Nu wordt er al op Beneluxspoor geroepen; 'het product is niet goed, dus terugbrengen', maar ik wil ze niet terugbrengen, want dit hebben ze dus allemaal en krijg ik geen andere mee die goed zijn en dan heb ik nog geen stam plan E's aan het eind van het liedje...
De Df kan ik i.i.g. nu niet meer terugbrengen want die is slachtoffer van mijn experimenten geworden. Hieronder is de originele koppeling te zien in de wagen met er voor de andere die met een plaatje styreen van 0,5 mm is opgedikt.
Ik heb het plastic iets opgeruwd en gelijmd met Bison vloeibare secondenlijm.
Het advies is wel; snij het plaatje iets te groot, lijm het er op en na droging langs de originele plaat afsnijden en nog wat bijwerken met een vijltje en/of schuurpapier.
Hier na is de koppeling weer gemonteerd en de vloer er opgeklikt.
Onderstaande foto geeft het verschil aan met een willekeurig Roco rijtuig.
De kant die opgedikt is zit nu 'strak' tussen bodem rijtuig en vloer, maar niet te strak en veert gewoon terug als je hem naar z'n uiterste standen hebt getrokken.
Volgens mij dé oplossing voor dit probleem...nu nog 11 stuks doen
Nog even 2 foto's ter verduidelijking:
De pijl geeft de speling aan tussen de plaat, die nu vlak ligt op de bodem en de vloer die er opgeklikt zit. Door die speling kan de koppelboom zakken.
Die speling is hierboven weg en de boom blijft op de juiste hoogte.
Je ziet het witte styreen onder de origine plaat.
Nu is die hoogte ook nog een issue want de buffers zouden ook lager staan dan bij ander materieel.
Hierboven is te zien dat het met dat Roco rijtuig wel meevalt, maar bijvoorbeeld bij de Piko 2200 zit het er zo uit
Toch zeker 1 mm te laag wat in werkelijkheid 87 mm is. In dat draadje op BNLS wordt de speling die normaal is in het grootbedrijf genoemd met een norm en daar zit tussen hoogste en laagste iets van 12 cm meen ik dus ja...hoe erg is dit?
En is er eventueel wat aan te doen?
In mijn Waldijk draadje vermelde ik al dat de draaistellen ook wat dicht op de bodem stonden en de schokbrekers de wagen bak raakten, dus iets omhoog mag wel.
Het simpelste is een ringetje tussen draaistel en bodem.
Hier met een ring van 0,7 mm dik en dan klikt het draaistel nog steeds vast in de bodem!
Dan is de bufferhoogte met de Piko 2200 in orde, echter hoger dan het Roco rijtuig en ook zit de koppeling dan hoger dan die van de Roco.
Conclusie: 0,7 mm is te veel. Wellicht kleine plaatjes maken van 0,25 of 0,5 mm styreen.
Overigens vermoed ik dat die aanlopende (horizontale) schokbrekers op de draaistellen de oorzaak zijn van dat ontsporen waar ik bovenaan in dit bericht naar linkte.
Voor ik de hele stam laat binnenkomen in de Waldijkse werkplaats om te upgraden ga ik eerst eens uitgebreid testrijden met de Df.
Wordt vervolgt