Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Artitec Plan E tweede generatie
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Artitec Plan E tweede generatie  (gelezen 3167 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6653


237*


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 14 Oktober 2020, 17:06:26 »

Een aanvulling op de eerste post van dit draadje voor andere doe het zelfers.
Naar blijkt zijn de randjes, waar het kortkoppelmechanisme binnen beweegt, bij de RD minder hoog dan bij de Df, 1e en 2e klasse rijtuigen.
De met 0,4 mm opgedikte plaatjes waren dus te dik en het mechanisme stond vast.
Gelukkig was de RD niet de laatste wagen en kon ik de koppelbomen in de volgende 2e klasse plaatsen, waar ze weer prima functioneren.
Na wat meetwerk ga ik de nu nog maagdelijke koppelbomen die uit die 2e klasse komen, opdikken met 0,25 mm styreen voor de RD.
Het enige rijtuig uit de 2020 versie, die niet naar Waldijk is gekomen, is de postwagen.
Er van uitgaande dat die hetzelfde onderstel heeft als de Df, zou dat betekenen dat alleen de RD die lagere randjes heeft.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 513


« Antwoord #31 Gepost op: 15 Oktober 2020, 09:05:08 »

Goed werk Jakop! Hebben andere hobbyisten ook wat aan  Duim omhoog

Wat mij wel verbaasd is dat deze rijtuigen aangekondigd werden met vernieuwd kortkoppelmechaniek die de problemen van de 1e generatie moesten oplossen. Als ik mijn rijtuigen uit de 1e generatie dan hangen bij mij de koppelingen ook naar beneden. Wat ik bij 1 rijtuig al gedaan heb, de andere moet nog:

- De assen al vervangen, zodat hij niet meer door zijn hoeven (wielen) zakt bij het neerzetten op de rails. Rijtuig komt daardoor hoger te staan.
- De nokjes onder het interieur verwijderd, zodat de koppelboom vrij kan bewegen.
- Plast stript van 0,75mm gelijmd aan de binnenzijde van de uitsparing in de bodem waar de koppelboom in zit, zodat de speling er uit is. Vervolgens moet de koppelschacht nog ingekort worden.

Maar dan nog hangen mijn koppeling ook wat naar beden. Ik zal eens kijken of jouw oplossing hier ook gaat werken.

Zijn de nieuwe rijtuigen ook zo'n drama om uit elkaar te krijgen, met de mogelijkheid dat je de luchtslangen afbreekt?
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6653


237*


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 15 Oktober 2020, 12:00:29 »

Daar ben ik onderhand redelijk bedreven in.
Ik verwijder het dak door er een nagel tussen te duwen en dan in de lengte er tussendoor schuiven.
De bak maak je het gemakkelijkst los door van binnenuit de wanden los te klikken van de bodem.
De uiteinden moeten dan nog wel eens een beetje extra geholpen worden, maar in principe valt het wel mee.
Bij de RD is inwendig niet zo veel ruimte voor je vingers om de wand uit te duwen, maar bij de andere gaat dat prima.
Als je de bak NIET op z'n kop weg legt, loopje kans de slangen te slopen  Wink
Gelukkig zitten er per rijtuig 2 reserve in het onderdelenzakje.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 513


« Antwoord #33 Gepost op: 15 Oktober 2020, 14:12:10 »

Ik bedoelde dat bij de 1e generatie de remslangen aan de bak zitten en gekruld om de buffers heen. Bij het verwijderen van de bak van het onderstel, moet je de remslangen dan wel weg buigen van de buffers
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6653


237*


WWW
« Antwoord #34 Gepost op: 18 Oktober 2020, 11:05:18 »

Verlichting

De laatste Plan E is klaar om de werkplaats te verlaten, maar omdat het de achterste is uit de vaste stam die op mijn baan zal rijden, wil ik werkende sluitseinen in dit rijtuig aanbrengen.
Dat heb ik al eerder in een rijtuig gemaakt met een gelijkrichter, elco, LED's en een weerstand, maar Artitec brengt voor de Plan E rijtuigen een speciale verlichtingsprint uit incl. sluitseinen.
Nu ben ik niet zo van de verlichting in rijtuigen/treinstellen, maar het monteert wel lekker gemakkelijk zonder geknutsel.....nou ja, een beetje geknutsel Wink

De sets zijn specifiek voor het type rijtuig i.v.m. de positie van de LED's op andere plaatsen. Bij de print zit een duidelijke handleiding die hier ook te downloaden is.

Er zitten 2 stuks stroom afnemers bij die zonder gereedschap te plaatsen zijn onder de draaistellen. De instructie gaat over de 2-rail situatie, maar ik rijdt 3-rail dus daar begint een beetje geknutsel.

Hieronder de stroomafnemer in het draaistel gemonteerd. Één as uitnemen, stroomafnemer monteren, as weer terugplaatsen.



Ik heb de assen gekruist gemonteerd om massa van beide rails te pakken Wink

Om een sleper te monteren heb ik bij het tweede draaistel een stukje weggeslepen zodat daar, zonder kortsluiting te maken, het schroefje van de sleper in één van de twee bestaande gaatjes gedraaid kan worden.



Ik heb het gaatje gekozen wat het meest naar binnen ligt zodat de sleper zeker geen contact met de koppeling kan krijgen.

Dan een plaatje styreen om kortsluiting tussen massa-stroomafnemer en sleper te voorkomen en dan vastzetten met een schroefje. Ik heb hier M1,6 gebruikt, maar wellicht is iets dikker beter.



Bij volledig inveren kan de sleper een as raken, daarom het ik op de bovenkant van de sleper een stukje tape geplakt om kortsluiting te voorkomen. Het is niet ideaal, maar werkt wel naar behoren.
Volgens instructie op de aangewezen plaats gaatje is de bodem geboord (3 in mijn geval) en dan kan de print gemonteerd worden.

Aan de onderzijde zien we diverse LED's en 2 elco's, die uit de verpakking plat op de print liggen. Voor montage moeten die omgebogen worden. In de rode cirkels zijn de rode LED's t.b.v. De sluitseinen te zien.



Dan kan de print in het rijtuig worden gelegd. Ik heb 'm los gelaten zodat je gemakkelijk kan verwijderen, maar vastzetten met een stukje dubbelzijdig tape kan ook.



De pasvorm is perfect en er zitten kleine gaatjes in de print om de bedrading naar boven te leiden wat ik rechts op de foto ook heb gedaan.
Zowel links als rechts zijn soldeerpads op de print aanwezig en zodat ik mijn beide massadraden van beide draaistellen eenvoudig kan verbinden.
Links heb ik gebruik gemaakt van de sleufjes die in de print zitten zodat ik de draad daar precies achter een stijl tussen 2 ramen kon 'verstoppen'. Dan moet je wel nog een gaatje boren in de 'brug' tussen beide wanden waarop de print ook ligt.
Rechts kon dat niet, door het ontbreken van die sleufjes, waardoor de draden bij zijaanzicht door de ramen zichtbaar zijn.



Tevens is aan één zijde de elco te zien achter het niet geblindeerde wc-raam.
Dat vind ik sowieso al wat bedenkelijk dat de preisers kennelijk daar openbaar een hun behoefte moeten doen, maar natuurlijk gemakkelijk op te lossen met een plaatje styreen achter het raam.
Die draden ga ik ook nog wel uit het zicht krijgen verwacht ik.

En dan is er licht!!!

Via F3  en F 4 kunnen de sluitseinen aan de beide zijden aan en uit worden gezet.
Bij de E's zijn het hele kleine lampjes en dus in model ook kleine rode puntjes.



Via F0 schakel je de volledige verlichting van het rijtuig aan:



via F1 alleen de coupés verlicht:



en via F2 worden alleen de balkons en wc's verlicht:



Conclusie:

Een zeer gemakkelijk te monteren print met vele lichtopties.
Of je die nodig hebt of zinvol vind, moet een ieder zelf bepalen.
Mijn stam Plan E heeft nu wel sluitseinen en of de rest van de wagens nog verlichting krijgen denk ik nog over na.. 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6653


237*


WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 18 Oktober 2020, 15:30:46 »

Zo...draadjes uit beeld en een plaatje styreen voor het raam  Duim omhoog



Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 6429


WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 18 Oktober 2020, 15:45:06 »

De exhibitionisten hebben dus ook in Waldijk het nakijken...

Is die verlichting eigenlijk nog te dimmen?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6653


237*


WWW
« Antwoord #37 Gepost op: 18 Oktober 2020, 15:55:46 »

Ja, er zit een regelbare weerstand op de print om de sterke te dimmen.

De exhibitionisten hebben nog kans in de andere rijtuigen waar het 2e toilet nog helder glas heeft.  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Artitec Plan E tweede generatie
« vorige volgende »
Ga naar: