Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omlaag
Print
Auteur Topic: ICR H0 productie 2022  (gelezen 80483 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 13 Juni 2022, 09:29:01 »

Na jaren Dr. W.F. Wilfer (alias Brillemans) via dit forum gehint te hebben dat er een enorme markt in Nederland open lag voor H0 ICR rijtuigen, gezien de exorbitante prijzen er voor LS Models exemplaren gevraagd en betaald werden, komen in 2022 maar liefst 4 fabrikanten met deze rijtuigen!
Inmiddels is het toekomstige aanbod overweldigend en om daar enig overzicht in te krijgen heb ik dit draadje gestart.
Wat elke fabrikant afzonderlijk op de markt brengt is op hun websites wel te vinden, maar daar wij modelspoorders ons veelal aan een tijdperk houden wil ik hier de rijtuigen van de verschillende merken in een bepaalde periode bij elkaar zetten.
Natuurlijk zullen er verschillen zijn die de fabrikanten niet vermelden of ik over het hoofd zie, maar daar zal dan wel commentaar op komen Smiley
Alleen PB Models heeft de rijtuignummers vermeld, dus dat wordt nog een verrassing bij de andere merken. De kans op dubbele nummers is aanwezig, maar hoeveel mensen zullen de merken gaan mixen in een trein?
De volgorde van presentatie is de volgorde van aankondiging, dus geen voorkeur van mij Wink

De oer-versie ICR

Het rijtuig zoals het in 1980 op de baan kwam en eigenlijk vrijwel uiterlijk zo gebleven is tot aan de renovatie waarbij de airco’s geïnstalleerd werden. Het laatste rijtuig werd pas in 2005 daarvan voorzien. In principe hebben we het dus nu over 1980-2005 met de aantekening dat in die laatste jaren de oer-versie uitzonderingen waren.

EDIT Vandaag (26-9-2022) kondigt LS Models een extra B rijtuig aan.

Exacttrain


EX11040 t/m EX11043 zijn excl. Huider en Bentink productie

LS Models



PB Models



Piko



Bij Exacttrain, LS Models en Piko weten we niet of de A en B rijtuigen Binnenland of Buurland zijn, echter ze brengen alle drie in die serie’s ook een BKD uit die sowieso Buurland is, dus zeer waarschijnlijk zijn de andere het ook.

Piko heeft alleen deze versie aangekondigd, maar ook dat ze nog jaren leverbaar zullen zijn.
EDIT Mogelijk zijn de A en B's aan te passen voor binnenland of buurland d.m.v. losse uitwisselbare onderdelen.
De kans is aanwezig dat in volgende jaren andere versies aan bod komen.

ICR BeNeLux

Alleen Exacttrain en PB Models komen met deze versie die vanaf 1986 op de rails kwam.
Nadat de trek-duw Beneluxtrein was vervangen door de Thalys kwamen ze in binnenlandse dienst en werden weer blauw-geel. Of er één 2005 gehaald heeft in rood-geel weet ik niet…

EDIT Begin juli kondigt LS Models deze rijtuigen ook aan. De rijtuignummers zijn bij inzoomen op de folder leesbaar, echter of de rijtuigen deze nummers zullen hebben is niet bekend.

Exacttrain



PB Models



LS Models



Piko



IC Plus

Deze reden in de jaren 1995-1998 als stammen en in de jaren 1999-2002 waren ze nog te zien in treinen met de normale blauw-gele collega’s.
Ook deze versie wordt alleen uitgebracht door Exacttrain en PB Models.

Exacttrain



PB Models



ICRm

De gemoderniseerde versie met airco. Alleen Exacttrain en LS Models komen met deze versie in blauw-geel. Deze versie eindigde als 'zuurstok' na het Fyra debacle.
Geen van de fabrikanten waagt zich echter aan de zuurstok-versie.
De ombouw naar ICRm starte in 2000 en de laatste ICRm werd ICRmh in 2016.
Of blauw-gele ICRm’s 2016 hebben gehaald weet ik niet.

EDIT Begin juli kondigt LS Models de Fyra uitvoering van deze rijtuigen aan. Gezien de artikelnummers is het een re-run van de eerder uitgebrachte modellen, echter wordt nu vermeld dat de rijtuigen los verkrijgbaar zijn!

EDIT Eind juli verscheen op de website van Exacttrain ook een stam Fyra rijtuigen

EDIT In oktober verschenen weer enkele nieuwe artikelnummers bij Exacttrain

EDIT In januari 2023 verscheen nog een stam Fyra-rijtuigen bij Exacttrain

EDIT In februari 2023 kondigt Piko  een stam Fyra-rijtuigen aan.

Exacttrain



LS Models



Exacttrain



LS Models



Piko



ICRmh

Voor gebruik op op de hogesnelheidslijn werden de rijtuigen weer aangepast en kwam er weer een tweedeling tussen binnenlands gebruik en inzet naar België.
Behalve Piko (wellicht later) komen de ander merken met zowel de binnenlandse versie IC-Direct als de nieuwe Benelux trein.
Ombouw naar ICRmh startte in 2014 en deze versies zien we nu nog op de Hogesnelheidslijn.

EDIT In oktober verschijnt er nog een stam ICRmh IC Direct excl. verkrijgbaar bij Huider en Bentink. Tevens komt er nog een extra stam ICRmh Benelux bij.

EDIT In mei 2023 wordt bekend dat Exacttrain ook ICRmh-rijtuigen met verlichting én passagiers gaat leveren. Deze hebben aparte artikelnummers en staan hieronder in aparte tabellen.

ICRmh IC Direct

Exacttrain


EX11005 t/m EX11018 zijn excl. Huider en Bentink productie

met verlichting



LS Models



PB Models




ICRmh Benelux

Exacttrain



met verlichting



LS Models



PB Models




Natuurlijk zullen er in bovenstaande foutjes zijn geslopen of zaken fout aangenomen of begrepen.
Schuw niet correcties te vermelden. Aanpassingen zullen worden doorgevoerd.
« Laatste verandering: 12 November 2023, 16:51:20 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 13 Juni 2022, 10:04:04 »

Handig!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 13 Juni 2022, 10:18:56 »

Bij de IC-Plus rijtuigen van PB Models staan twee keer dezelfde zes rijtuignummers vermeld. Dat lijkt me niet juist.

mvg,
Gert


PS: bij alle andere versies trouwens ook...
« Laatste verandering: 13 Juni 2022, 10:20:39 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 13 Juni 2022, 11:30:27 »

AC/DC met verschillende artikelnummers  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 13 Juni 2022, 11:51:03 »

Aha, op zo'n fiets. Maar een complete IC Plus samenstellen gaat dus niet lukken met zes verschillende rijtuignummers.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 13 Juni 2022, 12:06:02 »

Een 12 delige stam op een modelbaan of vitrine is nogal onrealistisch dat mensen daar ruimte voor hebben.
Een 6 delige wel en beide fabrikanten brengen er 6 uit
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 13 Juni 2022, 12:11:18 »

Het zou natuurlijk mooi zijn als er dan precies 12 verschillende rijtuignummers verschijnen. Als ik het goed heb, waren er exact 12 van die rijtuigen.
Iemand die dat kan bevestigen?

Ik twijfel er nog over. Gewone ICR-rijtuigen heb ik genoeg in mijn verzameling, maar IC Plus heb ik altijd heel chique gevonden. Ooit had ik die veel te korte van Märklin.
Maar die heb ik begin deze eeuw toen ik koos voor echte lengteschaalgetrouwe (3x woordwaarde) rijtuigen allemaal van de hand gedaan.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 13 Juni 2022, 12:13:26 »

https://railwiki.nl/index.php?title=ICR_-_Rijtuigen_ICR(m)_(InterCity_Rijtuig)#IC.2B
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 13 Juni 2022, 13:34:03 »

Thanks. Is al duidelijk of het befaamde rijtuig met de kinderspeelplaats met lage patrijspoortjes erbij zit?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 20 Juni 2022, 09:19:50 »

PB Models heeft de reeks oer-versies ICR uitgebreid met een extra B rijtuig buurland.
De tabel in het eerste bericht is aangepast.
« Laatste verandering: 24 Juni 2022, 16:57:00 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
PBModels
Newbie

Offline Offline

Berichten: 22



WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 20 Juni 2022, 12:21:23 »

Thanks. Is al duidelijk of het befaamde rijtuig met de kinderspeelplaats met lage patrijspoortjes erbij zit?

mvg,
Gert

Bij PB Models wel.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #11 Gepost op: 20 Juni 2022, 12:36:26 »

Aha, dat is goed nieuws! Welk rijtuignummer is dat?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #12 Gepost op: 20 Juni 2022, 13:27:38 »

Al gevonden, het is BKD-rijtuig 50 84 82-70 001-2, aldus de website van Martijn Haman.
Ik zie echter in de tabel het volgende nummer staan: 50 84 82-70 001-3

Ook Railwiki noemt hetzelfde nummer als Martijn Haman: https://www.railwiki.nl/index.php/ICR_-_Rijtuigen_ICR(m)_(InterCity_Rijtuig)
Ik vrees dus dat het nummer dat in de tabel staat niet klopt.

mvg,
Gert




Aanvullende informatie
« Laatste verandering: 20 Juni 2022, 13:35:23 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Spoorzeven
Hero Member

Online Online

Berichten: 1978


« Antwoord #13 Gepost op: 20 Juni 2022, 14:10:19 »

Even snel nagerekend: het controlecijfer moet een 2 zijn.
Gelogd

Groet, Frank
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 20 Juni 2022, 14:11:05 »



Ik ben bereid iedereen te geloven, maar van beide partijen (PB Models als Martijn Haman) geloof ik wel dat ze hun huiswerk hebben gedaan.
Maar wie de typefout heeft gemaakt weet ik niet.
Bron van railwiki is naar alle waarschijnlijkheid de site van Martijn.

EDIT: Chris even een mailtje gestuurd  Wink
« Laatste verandering: 20 Juni 2022, 14:16:24 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: ICR H0 productie 2022
« vorige volgende »
Ga naar: