Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Prijzen modeltreinen  (gelezen 16045 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 958


Jeroen


« Antwoord #15 Gepost op: 6 Januari 2016, 13:06:30 »

Is het opgaan van veel onafhankelijke modelspoorfabrikanten in grotere consortiums niet een soort van keerpunt geweest in het verhogen van prijzen?

Dus: Fleischmann & Roco in Modelleisenbahn gmbh
Lilliput in Bachmann
Hornby, Lima, Riva en Jouef in Hornby int.


Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5714


226*


« Antwoord #16 Gepost op: 6 Januari 2016, 13:06:46 »

Bij het prijsbeleid kun je ook koppelen het éénmalige uitgave beleid.
Dat heeft m.i.z. grote invloed op de prijsstelling d.m.v. vraag en aanbod. Door het aanbod schaars te houden hopen ze de prijs hoog te kunnen houden. Zo denken m.i.z. enkele fabrikanten.

Geen idee of dat een manier van 'denken' is, in elk geval is het zo dat bij een lager aantal modellen, de ontwikkelingskosten moeten worden verdiend mét dat lagere aantal en dat het gevolg dus is dat het ontwikkelingsdeel van de kostprijs sowieso hoger is dan bij een groter aantal.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 958


Jeroen


« Antwoord #17 Gepost op: 6 Januari 2016, 13:10:17 »

Ik hoop eigenlijk van niet maar vrees het ergste.
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 10798


215*


« Antwoord #18 Gepost op: 6 Januari 2016, 13:11:40 »

Bij het prijsbeleid kun je ook koppelen het éénmalige uitgave beleid.
Dat heeft m.i.z. grote invloed op de prijsstelling d.m.v. vraag en aanbod. Door het aanbod schaars te houden hopen ze de prijs hoog te kunnen houden. Zo denken m.i.z. enkele fabrikanten.

Geen idee of dat een manier van 'denken' is, in elk geval is het zo dat bij een lager aantal modellen, de ontwikkelingskosten moeten worden verdiend mét dat lagere aantal en dat het gevolg dus is dat het ontwikkelingsdeel van de kostprijs sowieso hoger is dan bij een groter aantal.

Dat is waar, maar als zo'n 'éénmalig model' slechts een kleurvariant en geen vormvariant is, dan is er geen sprake van ontwikkelingskosten die terug moeten worden verdiend.
Alleen de aparte bedrukking werkt dan kostprijsverhogend.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 958


Jeroen


« Antwoord #19 Gepost op: 6 Januari 2016, 13:17:00 »

Of de aparte bedrukking kostprijsverhogend werkt zie ik niet zo omdat er vaak toch meerdere varianten tegelijk uitkomen. Hoeveel Taurussen in diverse bedrukkingen, hoeveel 189-ers en 186-ers en hoeveel treinstellen (Lints, shuttles) van diverse vervoerders zijn er wel niet.
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5714


226*


« Antwoord #20 Gepost op: 6 Januari 2016, 13:18:45 »

Dat is waar, maar als zo'n 'éénmalig model' slechts een kleurvariant en geen vormvariant is, dan is er geen sprake van ontwikkelingskosten die terug moeten worden verdiend.
Alleen de aparte bedrukking werkt dan kostprijsverhogend.

Dat denk ik ook. Om nu eens de coilwagen van Roco als voorbeeld te nemen:
Die bestaat al zo lang en is qua ontwikkeling al lang terugverdiend.
Als ze die elk jaar met een nummervariant uitbrengen voor iets onder de €20 (wat volgens mij zou moeten kunnen) verkoop je gegarandeerd meer aantallen dan, zoals nu, hem keihard weer voor tegen de €30 in de prijslijst te zetten.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de nieuwigheden nog niet op deze wagen gecheckt heb..  Undecided
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5394


You might think that; I couldn't possibly comment.


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 6 Januari 2016, 13:25:44 »

Dat is waar, maar als zo'n 'éénmalig model' slechts een kleurvariant en geen vormvariant is, dan is er geen sprake van ontwikkelingskosten die terug moeten worden verdiend.
Alleen de aparte bedrukking werkt dan kostprijsverhogend.

Plus natuurlijk de wekenlange research die is gaan zitten in het uitvinden van de juiste kleur Berlijns blauw... *DUIK* Grin
« Laatste verandering: 6 Januari 2016, 13:28:58 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 10798


215*


« Antwoord #22 Gepost op: 6 Januari 2016, 13:32:11 »

Ik ga klagen.

Aston Martin veredelde Ford?
Porsche is dan een veredelde Volkswagen?
Ferrari een veredelde FIAT?
RR een BMW?
Landrover en Jag zijn TATA's?

AUW.   Angry

Beetje off topic, maar wel een leuke anecdote.
Max Verstappen maakte dit jaar zijn debuut bij de Italiaanse renstal Toro Rosso, die met Renault-motoren reed.
Onlangs werd Max 18 en haalde zijn rijbewijs (ja echt, hij reed al in de Formule 1, maar werd door zijn vader Jos naar de circuits gebracht...) en kocht een leuke Renault Clio.

Eind november werd bekend dat zijn renstal volgend jaar Ferrari-motoren zal gaan gebruiken. Daarop stelde een verslaggever van de BBC Max de vraag wat dat zou betekenen
voor zijn privévervoer. Max antwoordde met een grote grijns op zijn gezicht: "I suppose I will have to swap my Clio for a tiny Fiat..."   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 10798


215*


« Antwoord #23 Gepost op: 6 Januari 2016, 13:34:22 »

Plus natuurlijk de wekenlange research die is gaan zitten in het uitvinden van de juiste kleur Berlijns blauw... *DUIK* Grin

Het proberen vast te stellen wat de juiste kleur Berlijns blauw is, is voor sommige mensen een onbezoldigde levenstaak.   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1742


« Antwoord #24 Gepost op: 6 Januari 2016, 18:43:04 »

De modeltreinen in algemeenheid worden alleen maar duurder.

Zo zag ik laatst de rijtuigen van ACME voorbijkomen en die moesten 64 euro per stuk gaan kosten. Dat is mij aan de hoge kant. Dat geld heb ik er niet voor over. Dus komt het hier niet.
De afname zal minder worden bij een fabrikant waardoor de volgende rijtuigen OF nog duurder zullen worden OF er geen meer geproduceerd worden en dan de fabrikant wellicht failliet gaat. Wellicht heel kort door de bocht gezien toch denk ik dat het zo werkt.

Wat Jakop ook al aangeeft, wagentjes die al jaren in het assortiment zitten toch weer voor veel geld proberen te verkopen. Ik heb een lijst met bijvoorbeeld de staalwagens hier, daar zijn er door Roco zoveel van geproduceerd. Allemaal hetzelfde type, alleen ander kleurtje en/of opdruk. Erg jammer, want voor iets goedkoper had ik er weer een stuk afgenomen. Nu heb ik voor de Piko's gekozen, die waren destijds wel voor een leuke prijs te koop, (17,50 euro). Inmiddels liggen die ook voor een hogere prijs op de markt. Prima, laat ik ze wel liggen of ik koop ze 2de hands.

Elke keer wordt er weer geroepen dat modellen niet in de dump gaan, toch gebeurd het elke keer weer.
Waarom? Kennelijk omdat de ontwikkelingskosten toch betaald moeten worden en anders de fabrikant met de boel blijft zitten. Mijn conclusie is dan: maak ze gewoon wat goedkoper, hoeft echt geen dumpprijs te zijn, denk dat je er dan meer verkoopt.

Elk bedrijf heeft als doel de nettowinst te verhogen, en zolang men daar geen max in stelt blijven prijzen stijgen. Uiteindelijk zal dat het uitsterven betekenen van dezelfde fabrikanten. Neem genoegen met een mindere winst en je kan heel lang door produceren. Sommige dingen zijn al uitgemolken.

Kijk bij aleen Roco al eens naar de NS locs, de sik, hippel, 22/2300, 16/17/1800, die zaten destijds toen ik net met de hobby begon al in het assortiment. Enige die verbeterd is is de 16/17/1800 serie. De rest zijn kleurvarianten. Daar heb je na dik 25 jaar wel genoeg aan verdiend hoor. Dat je daar nu niet meer aan verdiend is logisch, de mens van tegenwoordig is wat kritischer geworden. Dat je daar destijds geen oog voor hebt gehad doet je nu de nek om, duur materieel verkopen gaat daar bij echt niet werken.

Ik pas er voor om nog Roco locs te bestellen, evenals wagens nieuw te kopen. Ik kan mijn centen maar 1x uitgeven en goedkoper worden ze toch! En at gegeven heb je je als fabrikant zelf toe bedeeld, kom je niet meer van af vrees ik. Eigen schuld dikke bult....
Gelogd

mvg,
 Sander
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5394


You might think that; I couldn't possibly comment.


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 6 Januari 2016, 18:57:28 »

De modeltreinen in algemeenheid worden alleen maar duurder.

Net als alles in het leven, dat heet inflatie...

Elk bedrijf heeft als doel de nettowinst te verhogen, en zolang men daar geen max in stelt blijven prijzen stijgen. Uiteindelijk zal dat het uitsterven betekenen van dezelfde fabrikanten.

Nee. Zo werkt de economie alleen als je Karl Marx heet Grin. Modeltreinen zijn aannemelijkerwijs luxegoederen, en die zijn doorgaans prijselastisch, wat wil zeggen dat als de prijs met 25% omhoog gaat, de vraag et meer dan 25% terugloopt - zeker omdat prijselasticiteit geen rechte lijn is en als de uitgangsprijs al erg hoog is, dat effect nog sterker zal zijn. De prijs opstuwen betekent in dat geval een verlaging van de omzet tegemoetzien, wat doorgaans niet prettig is voor de winstmarge.
Gelogd

Ik zie sterren!
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 958


Jeroen


« Antwoord #26 Gepost op: 6 Januari 2016, 19:40:26 »


Elk bedrijf heeft als doel de nettowinst te verhogen..


Laten we wel onderscheid maken tussen profit- en non-profitbedrijven.
Profitbedrijven hebben over het algemeen wel als doel om winst te maken, dan wel te maximaliseren.
(waardoor er weer vette premies naar de managers gaan  Undecided)

Maar dat wordt off-topic.

Kijk, het kan werken. Dure producten kunnen een bedrijf toch veel omzet opleveren ondanks dat er niet veel van verkocht wordt. Er is een autofabrikant waarvoor dit geld. (of is dit een urban myth?)
« Laatste verandering: 6 Januari 2016, 19:42:32 door Jeronimos » Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 10798


215*


« Antwoord #27 Gepost op: 6 Januari 2016, 20:05:48 »

Modeltreinen zijn aannemelijkerwijs luxegoederen, en die zijn doorgaans prijselastisch, wat wil zeggen dat als de prijs met 25% omhoog gaat, de vraag et meer dan 25% terugloopt - zeker omdat prijselasticiteit geen rechte lijn is en als de uitgangsprijs al erg hoog is, dat effect nog sterker zal zijn. De prijs opstuwen betekent in dat geval een verlaging van de omzet tegemoetzien, wat doorgaans niet prettig is voor de winstmarge.

En daar zijn ze bij Roco waarschijnlijk ook achter gekomen. In ieder geval is het opvallend dat dit merk vrijwel over de gehele linie wat aan haar prijzen heeft gedaan.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5139


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 6 Januari 2016, 20:10:42 »

Het is een beetje heel kort door de bocht dat elk bedrijf als doel heeft de nettowinst te verhogen of maximaliseren.
Nettowinst is geen abstract begrip. Afhankelijk van wat je met het cijfer wilt c.q. moet laten zien, zijn er verschillende definities en wordt het op verschillende manieren berekend.
En gelukkig vinden de meeste bedrijven het voortbestaan op langere termijn nogal belangrijk, dus ik denk niet dat er veel zijn die verhoging of maximalisatie van de winst in welke definitie dan ook als doel hebben. Ik heb ze in ieder geval nog niet meegemaakt in mijn werkzame leven.
Die bedrijven die dat wel als doel hebben, zullen die doelstelling vast vergeten zodra de fiscale winst berekend moet worden.  Grin

Elke keer wordt er weer geroepen dat modellen niet in de dump gaan, toch gebeurd het elke keer weer.
Waarom? Kennelijk omdat de ontwikkelingskosten toch betaald moeten worden en anders de fabrikant met de boel blijft zitten.
Ik denk dat het een bewuste strategie is van Roco. Je bereikt ermee dat de mensen die er snel over willen beschikken en daarvoor bereid zijn een hogere prijs te betalen, dat ook doen. Mensen die daar niet toe bereid zijn, kunnen tegen een lagere prijs kopen, maar moeten wel even geduld hebben. Zeer gebruikelijk op de markt van luxe goederen.  En gezien de hysterie die er uitbreekt als een nieuw model een week vertraagd is, geef ik ze geen ongelijk.

Dat denk ik ook. Om nu eens de coilwagen van Roco als voorbeeld te nemen:
Die bestaat al zo lang en is qua ontwikkeling al lang terugverdiend.
Als ze die elk jaar met een nummervariant uitbrengen voor iets onder de €20 (wat volgens mij zou moeten kunnen) verkoop je gegarandeerd meer aantallen dan, zoals nu, hem keihard weer voor tegen de €30 in de prijslijst te zetten.
Zo gek is dat niet van Roco. Als je de prijs te laag zet ten opzichte van nieuwe ontwikkelde modellen, loop je het risico dat je binnen je eigen assortiment gaat kannibaliseren. Mensen die "een goederenwagen" willen (en het dus niet veel uitmaakt of het een coilwagen is of iets anders) en daarvoor tenminste €30,- willen uitgeven, gaan in dat geval voor de goedkope wagen, terwijl ze op zich bereid zijn meer te betalen. Feitelijk verliest Roco dan €10,- marge op zo'n model. De vraag is of je dat terugverdient met de extra verkopen door de lagere prijs (€20,- versus €30,-).

Huub
Gelogd
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #29 Gepost op: 6 Januari 2016, 20:15:41 »

Het is voor de fabrikanten schipperen tussen detail en een goede prijs. In het verleden hadden meer kinderen en jongeren een modelbaan. Deze groep had minder oog voor- en boodschap aan detail waardoor er grotere volumes goedkopere modellen verkocht werden. Tegenwoordig is de gemiddelde leeftijd van de modelspoor hobbyist een stuk hoger. De standaarden zijn nu hoger en er wordt meer detail geeist van een model. Ook heeft deze groep een hoger budget om uit te geven. Daardoor is het logisch dat het evenwicht opschuift van grotere volumes 'simpele', goedkope modellen naar kleinere oplages van gedetailleerde, duurdere modellen.

...
Maar voor een aantal heb ik de volle mep betaald waaronder de Roco 1219. Je loopt immers ook het risico mis te grijpen en dat je moet wachten voor er een heruitgave komt welke geschikt is voor jouw Tijdperk (en smaak).
...
...
Er doet zich altijd het probleem voor bij het uitkomen van nieuw materiaal: betaal ik nu de volle mep of stel ik m'n koop uit met het risico dat het spul niet meer verkrijgbaar is.
...
Zolang er genoeg mensen zijn die bereid zijn om het volle pond te betalen zullen de prijzen van net uitgebrachte modellen hoog blijven of hoger worden. Als ik zo rondkijk op de fora zijn er genoeg mensen die al jaren op een model zitten te wachten en bereid zijn om het volle pond te betalen en de fabrikanten weten dat dus ze zullen wel gek zijn om minder te vragen. Uiteraard hebben de fabrikanten er baat bij om te zeggen dat modellen niet meer in de ramsj gaan, dan zijn er meer mensen die snel de hogere prijs betalen.
Als de prijzen zo hoog worden dat er niet genoeg mensen bereid zijn om dat te betalen, dan zal de prijs weer iets dalen naar een niveau waarop de fabrikant wel volumes verkoopt die groot genoeg zijn met een redelijke winstmarge.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Prijzen modeltreinen
« vorige volgende »
Ga naar: