Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Roco verplaatst productie naar Roemenië
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Roco verplaatst productie naar Roemenië  (gelezen 30923 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Gepost op: 23 Oktober 2014, 10:17:11 »

Roco is klaar met China: http://wirtschaftsblatt.at/home/nachrichten/oesterreich/salzburg/3898147/Roco-zieht-aus-China-ab-und-fertigt-in-Rumaenien?from=rss

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #1 Gepost op: 23 Oktober 2014, 10:28:09 »

Mooi nu de rest nog  Cool
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 23 Oktober 2014, 10:51:07 »

Precies, Johan! Gewoon weer lekker alles in Europa gaan produceren. Korte afstanden tussen management, ontwerpers en productie.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 287



« Antwoord #3 Gepost op: 23 Oktober 2014, 22:51:21 »

Nu maar hopen dat de prijs ook iets naar beneden gaat  Grin
Gelogd

Komt goed schatje!
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Oktober 2014, 23:08:03 »

Korte afstanden tussen management, ontwerpers en productie.

Of daar 2000 of 12000 km afstand tussen zit, lijkt me niet zo relevant... in beide gevallen moet je een vliegtuig nemen om elkaar te bezoeken. Wel is het zo dat China langzaamaan aan attractiviteit als productielocatie aan het inboeten is, maar dat is al een paar jaar gaande.
Gelogd

Ik zie sterren!
Dirk J
Newbie

Offline Offline

Berichten: 43


« Antwoord #5 Gepost op: 24 Oktober 2014, 14:47:11 »

In dit geval is de reis tussen Roco (Bergheim, Oostenrijk) en Arad iets van 800km, en ligt hun Hongaarse vestiging daar tussenin. Dat is toch even anders dan China. Bovendien en misschien wel het belangrijkst, het cultuurverschil is aanzienlijk kleiner.
Gelogd
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 24 Oktober 2014, 15:02:51 »

Dat scheelt dan weer, want van Bergheim naar Peking is het ook slechts 7700 km en niet 12000, ook een stuk dichterbij... Het ging natuurlijk helemaal niet om de nummertjes, want ook voor 800 km neem je doorgaans het vliegtuig, en dat doe je dus niet even in een half uurtje. Het cultuurverschil zal best kleiner zijn, maar er is wel degelijk een duidelijk merkbaar cultuurverschil (ik heb in Roemenië stage gelopen), dus het voordeel daarvan zal ook eerder begrensd zijn. Ik neem maar aan dat men gewoon een rekensom heeft gemaakt, waarbij de belangrijkste component de loonkosten is - en die zijn in China aan het stijgen, waarmee het relatieve vestigingsvoordeel kleiner aan het worden is. Zoals ik al zei: dat is al een jaar of twee, drie gaande. En nu heeft Roco dan besloten dat het in Arad beter uit kan.
« Laatste verandering: 24 Oktober 2014, 15:06:36 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #7 Gepost op: 24 Oktober 2014, 15:06:07 »

In dit geval is de reis tussen Roco (Bergheim, Oostenrijk) en Arad iets van 800km, en ligt hun Hongaarse vestiging daar tussenin. Dat is toch even anders dan China. Bovendien en misschien wel het belangrijkst, het cultuurverschil is aanzienlijk kleiner.

Precies. 800 km. heen en 800 km. terug valt op een dag nog wel te bereizen, dus als er echt iets is, dan kun je gewoon zelf gaan kijken.
Dat ligt met een productielocatie aan de andere kant van het continent toch wel even iets anders.

Wat cultuurverschillen betreft: als je ziet dat er al aanzienlijk verschillen tussen en Hollanders en onze Vlaams sprekende Zuiderburen is, dan kun je wel nagaan hoe groot de cultuurverschillen zijn met China.
De verhalen die ik daar over hoor...
Kortom: zeer verstandig van Roco!

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 24 Oktober 2014, 15:19:00 »

Precies. 800 km. heen en 800 km. terug valt op een dag nog wel te bereizen, dus als er echt iets is, dan kun je gewoon zelf gaan kijken.
Dat ligt met een productielocatie aan de andere kant van het continent toch wel even iets anders.

Heeft Roco een corporate jet? Want lijnvluchten zijn er niet tussen Salzburg en Arad. Alleen Wizz Air vliegt op Arad, en alleen vanuit Bergamo. Vanuit Memmingen kom je naar Timișoara, maar de reis van Bergheim naar Memmingen duurt bijna 3 uur. Vanuit Wien-Schwechat kom je ook nergens dat enigszins nuttig lijkt. Met de auto ben je rond de 8 uur kwijt enkele reis tussen Bergheim en Arad, met de trein 10 à 11 uur afhankelijk van de verbinding.

Samenvatting: zonder privévliegtuig wordt het verdomd lastig om Salzburg-Arad-Salzburg op één dag te doen. En of het "zeer verstandig" is? Wel, dat hangt van de kostenbesparingen af (inclusief de moeilijk meetbare kosten zoals die die veroorzaakt worden door de cultuurverschillen). Enige wat je daar met goed fatsoen over kunt zeggen, zonder over gedetailleerde informatie te beschikken, is "wait and see" Cool.

Afgaan op verhalen die je hoort is overigens vrijwel nooit een goed idee Grin.

Edit: Vooruit, ik heb ook nog een vlucht München-Timișoara gevonden... duurt echter ook zo'n twee uur voordat je vanuit Bergheim in München Flughafen bent aanbeland.
« Laatste verandering: 24 Oktober 2014, 15:25:30 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #9 Gepost op: 24 Oktober 2014, 15:30:36 »

Afgaan op verhalen die je hoort is overigens vrijwel nooit een goed idee Grin.

Ik zei ook niet dat ik er op af ging, ik zei dat ik ze hoorde.  Wink

Van vliegen heb ik niet zoveel verstand. Ik ben nog aan het sparen voor een corporate jet...

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 24 Oktober 2014, 16:36:47 »

Goh, ben je van plan een vlaaien-expresdienst op te zetten dan? Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 525


« Antwoord #11 Gepost op: 27 Oktober 2014, 13:07:14 »

Ik ben nog aan het sparen voor een corporate jet...
Ik ook. Ik ben al aan mijn 2e miljoen bezig de eerste is mislukt..... Cry Grin
Gelogd

Groeten, Erwin
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #12 Gepost op: 27 Oktober 2014, 17:09:33 »

Goh, ben je van plan een vlaaien-expresdienst op te zetten dan? Grin

Vooralsnog staat het tijdrecord 'Vlaai van Maastricht naar Winterhur brengen' mooi wel op mijn naam.   Tongue

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #13 Gepost op: 22 November 2014, 10:29:41 »

Roco/Fleischmann zijn niet vertegenwoordigd op de IMA Köln.
Te druk met verhuizen of is er een andere reden .........
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 22 November 2014, 11:00:17 »

Zover ik heb begrepen een kosten/batenafweging, die in het geval van Keulen resulteerde in het niet aanwezig zijn.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Roco verplaatst productie naar Roemenië
« vorige volgende »
Ga naar: